Whirlpool aansturen met een raspberry PI

Beste techneuten,

ik hoop dat ik op de juiste plek ben gekomen. Ik weet niet zo goed waar te beginnen.
Ik heb een whirlpool welke ik met een touchscreen kan bedienen. Dit touchscreen zit verbonden aan het bad met een 4 polige stekker. Nou dacht ik...

Als ik doormeet wat voor spanning dit schermpje nodig heeft kan ik wellicht het schermpje voeding geven vanuit een RPI.
Als ik daarna de overige (waarschijnlijk 1?) draad op 1 van de IO pinnen aan kan sluiten dan zou ik in theorie het signaal kunnen opvangen wat er gegeven wordt als ik op een knopje druk. Als ik dit kan opvangen dan kan ik dit later ook nabootsen. (hier zou ik dan wat voor schrijven in Pyhon b.v.)

Is dit überhaupt te doen zo? En hoe zou ik dat aanvliegen...

ik zie veel symbooltjes op het scherm, te veel om door 1 draad te duwen.

dan rest de vraag waar de electronica zit. als het schermpje alle menu en ecu bezit, stuurd die met commandos de rest van het machine aan.
bv zoals de can bus van een auto.

mogelijks is het display dom, zit daar enkel de menu structuur in en geeft die aan de machine ECU met commandos door wat je hebt 'veranderd'.
bv temperatuur 1 graad omhoog, dat die een commando geeft om de temp 1 graad te verhogen.

hier zou best veel 'ge-encrypteerde' info kunnen tussen verlopen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Omdat het 4 draden zijn en er voeding nodig is voor het display gaat het denk ik om een 2-draads protocol tussen display en de actuators onder het bad. Mijn vermoeden is dat het i2c gebruikt. Als je de kabel direct zou aansluiten aan een RPI zul je dan niet veel verder komen. Je zult de kabel moeten splitsen zodat je kunt meten terwijl het systeem in bedrijf is. Als je dezelfde connectors kunt vinden is de mooiste manier om dat te doen een adapterkabel maken. Maar waarschijnlijk moet je de kabel moeten openmaken en splitsen of een paar draden op de pcb van het display solderen waar de datalijnen binnenkomen (en op gnd). Je moet uitzoeken wat de spanning is die gebruikt wordt voor communicatie. Als de communicatie op max 5V is kun je een logic analyzer (zoiets) gebruiken om het protocol te lezen. Daarna kun je door bediening van het paneel een voor een de commando's gaan uitpluizen. Dit is allemaal best wel een monnikenwerk, maar nog redelijk te doen.

Arco

Special Member

Bedoel je met touch screen ook alleen het touch screen, of het hele lcd display?
Als de 4 polige verbinding alleen voor het touch gedeelte is, dan zijn dat de x/y coordinaten, die kun je simpel uitlezen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie dat ik mijn doel niet goed beschreven heb behalve dat ik mijn bediening over wil kunnen nemen.
Het doel is om het bad aan te kunnen zetten op afstand. De rest van de knopjes (bubbels, jets, radio) boeien niet. Dit wordt nu aangestuurd met dit schermpje. Uiteindelijk zal er wel ergens een magneetklep zitten ergens. Ook weet ik dat er een sensor zit voor de temp en voor de waterstand.

Die logic analyzer ziet er interessant uit. Ik zal mij daar is in gaan verdiepen. Ik heb overigens een extra kabeltje wat ik tussen het scherm en het bad kan plaatsen. Deze kan ik dus prima strippen en splitsen en als het niets wordt achteraf gewoon weer weghalen.

Wellicht is een andere route gewoon op zoek gaan naar de magneetkleppen en sensoren en die signalen onderscheppen en dan mijn eigen aansturing er tussen zetten. Ik weet niet wat handiger is, ik heb 0 ervaring met dit werk maar ik vind het wel heel interessant.

Bedankt in ieder geval tot nu toe voor de reacties!

De hamvraag is: hoe werkt het systeem?

Dat wil zeggen: Zit de hele besturing in het "schermpje" of zit dat elders en geeft het schermpje alleen door wat er moet gebeuren (druk op knop)? (en van besturing wat er op het scherm moet staan?)

Misschien heb ik niet goed gelezen en is dit reeds bekend.

Als de besturing elders zit, dan zou het goed kunnen om het schermpje (deels) na te bootsen. Als er maar vier draden uitkomen dan zou het goed kunnen dat je met een logic ananlyser er achter kan komen wat er ongeveer gebeurd. Maar het vergt wat skills om dat soort dingen te decoderen.

Deze gast heeft dat voor motor <-> accu <-> display communicatie voor een sparta E-bike gedaan.
https://infant.tweakblogs.net/blog/cat/2875

Ik heb even de eerste link die ik vond gepost, je kan zelf naar het begin bladeren. Het is zeer instructief en vermakelijk om het geheel te lezen.

Ik snap dat het leuk is om met elektronica te beginnen met een nuttig doel voor ogen, maar mogelijk is het verstandiger om de lat minder hoog te leggen en eerst iets te maken.

Maak een knipperledje met een arduino.
maak een knipperledje met een raspberry pi.

En zo verder. Op een gegeven moment bereik je het punt waarop je whilrpool aan kan sturen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 juni 2022 10:26:59 schreef rew:
De hamvraag is: hoe werkt het systeem?

Dat wil zeggen: Zit de hele besturing in het "schermpje" of zit dat elders en geeft het schermpje alleen door wat er moet gebeuren (druk op knop)? (en van besturing wat er op het scherm moet staan?)

Misschien heb ik niet goed gelezen en is dit reeds bekend.

Ik vermoed toch sterk dat de besturing gebeurt vanuit het scherm. Dat is duidelijk de goedkoopste, simpelste en meest flexibele manier om dit te doen.

  • Het scherm is je bluetooth/wifi antenne.
  • Je combineert je besturing met je bluetooth/wifi module (denk bijvoorbeeld aan de esp32).
  • Je hebt maar 1 pcb met hogere eisen voor precisie -> goedkoper
  • Je hebt maar 1 microcontroller nodig.
  • Het scherm wordt direct aangestuurd door de controller, wat zorgt voor flexibiliteit mocht je later een ander scherm willen gebruiken.
  • Je actuatoren hebben alleen een i/o expander nodig. Dat is goedkoop, want commodity.