Hoi Allen,
Mijn mobiele airco; de Everglades model # EV9056 is helaas gisteren overleden. Althans; De compressor slaat nét niet meer aan.
Toestand: De airco gaat netjes aan, en blaast voor en achter flink veel lucht. (beiden kamertemp.) Na een seconde of 30 probeert zoals gewoonlijk de compressor aan te springen. Je hoort wat ik vermoed de relais is een 'klik' geluid maken en de compressor probeert zijn eerste slag te maken; dit lukt hem niet. Elke minuut probeert de machine het tevergeefs nog een maal...
Nu heb ik de condensator al zorgvuldig eruit gehaald (en foto's gemaakt van de aansluitingen) en deze met een schroevendraaier ontdaan van eventuele spanning (ik hoorde overigens niks, dus viel waarschijnelijk weinig te ontladen). Gezien mijn action multimeter geen capaciteit kan meten heb ik de weerstand over de twee polen gemeten; deze hoort op te lopen en dan een 1 te geven, en door polariteit te switchen kan je dat blijven herhalen; Dat werkt hij loopt van 600 naar 2000, zie bijlage.
Vraag 1 aan jullie) Kan ik nu met zekerheid zeggen dat de condensator zijn 17µF capaciteit zou moeten kunnen leveren?
Vraag 2) is 17µF niet een beetje weinig startcapaciteit? en kan het kwaad om een condensator met hetzelfde voltage met meer startcapaciteit erin te zetten?
Vraag 3) is er nog iets anders dat ik gemakkelijk kan checken met mijn nul ervaring in het elektro gebied als werktuigbouwkundige?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
temp beveiliging stuk?