automaat GI curve of F curve ?

pamwikkeling

Special Member

Vandaag een slimme meter gekregen.

Onderaannemer van F L U V I U S heeft het netjes geplaatst en de aansluitdraden werden voldoende vast aangedraaid.

Slimme gasmeter werd gelijk mee geplaatst.

De (20 jaar) oude automaat was een Vynckier met GI curve.
De nieuwe automaat is een Teco met F curve.

Heeft iemand een grafiek voor een GI curve automaat ?

installatie automaat TECO L9 F25 In25A 10kA MCB.pdf

pamwikkeling

Special Member

@ peter,

mij dank voor de bijlage, maar hierin vind ik, tenzij ik me vergis, alleen de karakteristiek van een F - automaat.

Wat ik zoek is de karakteristiek van een GI - automaat.

De automaat werd samen met de ferraris meter vervangen door een slimme meter.
De achterliggende vraag is of met de slimme meter en de nieuwe automaat, de uitschakel-karakteristiek ook gewijzigd is.

Of met andere woorden, als ik reeds 10A opneem uit het net en ik schakel een zware belasting in, gaat de automaat dan trippen ?

@ forum-lid evelo

Ik meen me (uit een ver verleden) te herinneren dat ik de uitschakel karakteristiek van een GI automaat ooit in één van jou topics gepost heb. Maar ik kan het topic niet terugvinden.

Arco

Special Member

'GI series' is gewoon het model, heeft niks met de karakteristiek te maken...
Is het wel een automaat? Lijkt me eerder een gewone (hoofd)schakelaar...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 16 juni 2022 12:08:30 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 juni 2022 12:00:45 schreef Arco:
'GI series' is gewoon het model, heeft niks met de karakteristiek te maken...
Is het wel een automaat? Lijkt me eerder een gewone (hoofd)schakelaar...

inderdaad

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Hier staat ook zo een Vynckier GI voor de meter en ik kan bevestigen dat deze wel degelijk thermisch als magnetisch eruit gaat.
Let wel, deze Vynckier en Teco zijn niet 4P maar wel 3P+N
De N is hier niet thermisch of magnetisch.
Bij deze is de N geen lastscheider maar een gewone scheider die bij inschakelen het eerst sluit en bij uitschakelen het laatst opent.

Ooit ook eens naar een (oude?) GI karakteristiek gezocht en niet gevonden.
Denk dat het de huidige F wel benaderd

Het zou me verbazen dat het GEEN automaat is, in België is het niet verplicht een verzegelde hoofdzekering na de meterkast te plaatsen wat zou betekenen dat je beduidend meer dan 25A uit je aansluiting zou kunnen halen. Daarnaast betaal je een vermogenrecht als je meer dan 10kVA aansluitvermogen (meer dan 40A monofasig of meer dan 3*25A driefasig) wil. Zonder die hoofdzekering kunnen ze dat niet afdwingen.

Mogelijk is het een automaat met enkel thermisch gedeelte (dus geen magnetische uitschakeling) omdat men veronderstelt dat de beveiliging tegen kortsluiting wel door een downstream zekering opgevangen zal worden.
Bij mij zit er een EP102GI in, die een uitschakelcurve volgens NBN C61-142 heeft. Ik heb nog niet opgezocht wat dat betekent.
Het is een 63A automaat maar er staat GEEN letter voor de 63.

Arco

Special Member

Symbool is toch voor een schakelaar, niet voor een automaat?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 juni 2022 13:51:08 schreef Arco:
Symbool is toch voor een schakelaar, niet voor een automaat?

[bijlage]

Vermogensschakelaar (het kruisje) EN een scheider (dwarsstreepje)
inderdaad, geen automaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Huh? Dan is die aanduiding 10000 in dat hokje bestemd voor de situatie dat je die schakelaar op een kortsluiting inschakelt? Of misschien zelfs precies op het moment dat er een sluiting optreed je hem uitschakelt? Die laatste is nog spannender...
Of hoe?

Hier staat ook zo een Vynckier GI voor de meter en ik kan bevestigen dat deze wel degelijk thermisch als magnetisch eruit gaat.

Bij een harde aardsluiting:
-automaat van de betreffende kring eruit
-diff 30mA eruit
-diff 300mA eruit
-De Vynckier GI eruit, was dus duidelijk magnetisch

Bij overbelasting door wasautomaat en zonnebank samen aan op dezelfde fase
- De Vynckier GI na een 5-tal minuten eruit, was dus duidelijk thermisch

Volgens symboliek is de Vynckier GI zonder discussie een schakelaar...maar in werkelijkheid wel degelijk ook zonder discussie een automaat

Het kruisje betekent in ieder geval vermogenschakelaar. Alleen de definitie voor vermogenschakelaar is niet altijd helder. Vermogenschakelaars gaan er blijkbaar automatisch uit bij kortsluiting. Dus het kruisje dekt de lading in het symbool.

Volgens wiki:

Een vermogenschakelaar is een elektrisch toestel dat als doel heeft kortsluitingen af te schakelen. Een van de voornaamste kenmerken van de vermogenschakelaar naast de gebruiksspanning is dan ook het afschakelvermogen, uitgedrukt in kiloampère (kA). Het afschakelvermogen van de vermogenschakelaar moet steeds groter gekozen worden dan de kortsluitstroom of het kortsluitvermogen op die plaats van de installatie. De vermogenschakelaar is een van de belangrijke beveiligingstoestellen in een elektriciteitsnet.

Alsook volgens Schneider:

https://www.se.com/be/nl/product-category/4200-vermogenschakelaars-en-…

Ik denk inderdaad dat de mannen van Vynckier de symbolen niet helemaal respecteerden. Anders zou dit al helemaal geen zin hebben.
https://www.gunstigkoopje.be/product/vynckier-zekering-4p-400v-20a/

Een C20 met hetzelfde symbool.

Arco

Special Member

Op sommige hebben ze toch wel het juiste symbool gevonden... :) (dit is ook een GI)
Het lijkt sterk dat GI de type/serie is (ze hebben ook series E/F/G)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 juni 2022 14:47:35 schreef KellyDK:
Ik denk inderdaad dat de mannen van Vynckier de symbolen niet helemaal respecteerden. Anders zou dit al helemaal geen zin hebben.
https://www.gunstigkoopje.be/product/vynckier-zekering-4p-400v-20a/

Een C20 met hetzelfde symbool.

Daar is helemaal niks mis mee.
Een installatieautomaat is altijd een vermogensschakelaar en een scheider.

De 3000 in het hokje (of de 10.000 in de nieuwe) is de maximale kortsluitstroom die de automaat (of schakelaar) gegarandeerd af kan schakelen.
Zo de kortsluitstroomhoger zijn als de vermelde waarde dan kan (en mag) de automaat (of schakelaar) defekt gaan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik doelde op de C20. Er werd hierboven geopperd dat op basis van het symbool dit wel eens een gewone lastscheider zou kunnen zijn die helemaal niet zelfstandig kan afschakelen bij een fout (kortsluiting of overbelasting).
Volgens Robbe zou die dan weer enkel bij kortsluiting afschakelen.

Maar op de C20 staat hetzelfde symbool, terwijl het opschrift C20 (en ook wel de 3000, dus huishoudelijk) toch sterk doet vermoeden dat die zowel thermisch als magnetisch kan afschakelen. Als blijkt dat dit geen "gewone" automaat is en die je dus niet tegen overbelasting beschermt, wil ik toch wel eens zien welke keurder die fout gaat opmerken.

GJ_

Moderator

Als er geen karakteristiek bij staat én het symbool van een schakelaar/scheider in plaats van een automaat ga ik er van uit dat het geen automaat is.
(ducktest)

pamwikkeling

Special Member

De Vynckier serie GI is wel degelijk een automaat met minstens een magnetische afschakeling.

De automaat zat juist na de inkomende voedingskabel en voor de energieteller, dus in de verzegelde elektrokast van de energieleverancier.

Het type werd +/-20 jaar geleden verplichtend opgelegd bij een nieuwe aansluiting.

In het verleden heb ik persoonlijk twee à drie keer een serieuze kortsluiting gemaakt. En telkens ging de automaat eruit.

dat model is zeker een automaat, symbolen waren destijds nog anders, net als types met karakteristieken. wel het bekende type wat uitvalt met trillingen. fluvius gebruikt nog steeds een 10kA automaat, hier zijn ze al met 6kA aan de gang van GE. daar zaten in het begin nog 15kA automaten van merin gerin.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 juni 2022 18:49:54 schreef KellyDK:
Volgens Robbe zou die dan weer enkel bij kortsluiting afschakelen.

Klein misverstand... ik had het over het kruisje en de definitie van een vermogenschakelaar, daar is wat verwarring rond als je het internet mag geloven. Ikzelf heb er ook eentje (GI serie) en hij gaat er zowel thermisch, bij kortsluiting en met de hand uit.

Sommigen opperen aan de hand van dat kruisje dat een vermogenschakelaar een 'hand bediende schakelaar' is en geen automaat, terwijl dat kruisje gewoon vermogenschakelaar betekent. Een vermogenschakelaar is dus meer dan een handbediende schakelaar die vermogen kan schakelen. Een automaat is ook een vermogenschakelaar.

Ik geef hier boven enkel hoe wiki en een willekeurige fabrikant de definitie van een vermogenschakelaar zien.

GJ_

Moderator

Op 16 juni 2022 19:54:19 schreef testman:
dat model is zeker een automaat, symbolen waren destijds nog anders..

Symbolen waren niet anders in dit geval.

pamwikkeling

Special Member

Bedankt voor de info, allemaal heel leerrijk,
maar nog steeds geen antwoord op de initiële vraag.

Welk is de uitschakel karakteristiek van een Vynckier automaat serie GI, vermoedelijk met artikel nummer 641260.

Iemand nog een oude catalogus uit de jaren 2000 ?

.

@ ARCO
Blijkbaar maakt men (alleen in België ?) een onderscheid tussen een de "aansluitautomaat" en een automaat die verder stroomafwaarts staat gemonteerd.

De stroom afwaarts gemonteerde automaten hebben de gekende uitschakelcurves B, C, D, MA ...

De aansluitautomaat heeft echter een afwijkende curve. Blijkbaar alleen voor België is deze curve vastgelegd in de norm NBN C 61-142/A3.

Om mijn probleem op te lossen zal ik op zoek moeten gaan naar bij het Belgische Elektrotechnisch Comité ...

off the record : persoonlijk heb ik een vermoeden dat het wellicht om een karakteristiek gaat die zoveel mogelijk de uitschakelkarakteristiek van een (glas) zekering benadert.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op vrijdag 17 juni 2022 13:55:14 (10%)

Arco

Special Member

Voor die andere 'Gi' geven ze op: "curve volgens NBN C61-142" (wat dat ook moge zijn...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 juni 2022 22:38:41 schreef GJ_:
[...]Symbolen waren niet anders in dit geval.

heb net nog eenzelfde GE automaat van 40A gezien, zelfde symbool erop. je merkt zo dat het een automaat is, weegt meer als een HS en je zet de schakelaar voelbaar op spanning met de knop omhoog zetten, een stomme schakelaar schakelt anders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kwam net deze twee tegen bij Obi; twee keer C16 met verschillende tekens.