Mobiele airco compressor slaat nét niet meer aan.

Hoi Allen,

Mijn mobiele airco; de Everglades model # EV9056 is helaas gisteren overleden. Althans; De compressor slaat nét niet meer aan.

Toestand: De airco gaat netjes aan, en blaast voor en achter flink veel lucht. (beiden kamertemp.) Na een seconde of 30 probeert zoals gewoonlijk de compressor aan te springen. Je hoort wat ik vermoed de relais is een 'klik' geluid maken en de compressor probeert zijn eerste slag te maken; dit lukt hem niet. Elke minuut probeert de machine het tevergeefs nog een maal...

Nu heb ik de condensator al zorgvuldig eruit gehaald (en foto's gemaakt van de aansluitingen) en deze met een schroevendraaier ontdaan van eventuele spanning (ik hoorde overigens niks, dus viel waarschijnelijk weinig te ontladen). Gezien mijn action multimeter geen capaciteit kan meten heb ik de weerstand over de twee polen gemeten; deze hoort op te lopen en dan een 1 te geven, en door polariteit te switchen kan je dat blijven herhalen; Dat werkt hij loopt van 600 naar 2000, zie bijlage.

Vraag 1 aan jullie) Kan ik nu met zekerheid zeggen dat de condensator zijn 17µF capaciteit zou moeten kunnen leveren?

Vraag 2) is 17µF niet een beetje weinig startcapaciteit? en kan het kwaad om een condensator met hetzelfde voltage met meer startcapaciteit erin te zetten?

Vraag 3) is er nog iets anders dat ik gemakkelijk kan checken met mijn nul ervaring in het elektro gebied als werktuigbouwkundige?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! _/-\o_

temp beveiliging stuk?

Op 16 juni 2022 12:30:46 schreef Jeroen WTB:
Hoi Allen,

Vraag 1 aan jullie) Kan ik nu met zekerheid zeggen dat de condensator zijn 17µF capaciteit zou moeten kunnen leveren?

nee. het makkelijkste in jouw geval (geen condensatormeter) lijkt me even een andere startcondensator parallel te hangen. dat moet niet exact 17 µF zijn.

capaciteit checken: Sluit je meter aan op de condensator. Laad de condensator op met een gelijkspanning. Als hij vol is, neem de voeding weg. De condensator zal dan ontladen over de meter. Kijk hoe lang het duurt voordat de spanning is gezakt tot 1/3 van de beginwaarde.

Ik veronderstel even dat de meter een inwendige weerstand heeft van 1M, dat is het meest voorkomend. Het aantal secondes is dan gelijk aan het aantal uF.

Een envoudige test of de condensator nog iets doet, is in serie met een lamp van 100 watt aansluiten op het lichtnet,
De condensator heeft een schijnbare weerstand van 180 Ohm. Een lamp van 100 watt is 484 Ohm en die moet dus nog wel behoorlijk licht geven.

fatbeard

Honourable Member

Niet geheel onbelangrijk: het MOET een gloeilamp zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Een lamp van 100 watt is 484 Ohm

Dat geldt alleen op volle lichtsterkte: koud is de weerstand ruim een factor 10 kleiner...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor jullie antwoorden, nu verdenk ik nogsteeds de condensator; mooi.

Echter ben ik als non elektro'er en als hypochonder (zware aanstelleritus psychologisch) niet fan van iets op 230 zetten en meten. :S

kunnen jullie vraag 2; nog beantwoorden? Vraag 2) is 17µF niet een beetje weinig startcapaciteit? en kan het kwaad om een condensator met hetzelfde voltage met meer startcapaciteit erin te zetten?

https://www.kabelshop.nl/Fixapart-Condensator-Aanloop-25-0-F-Max-450V-…
De kosten zijn namelijk zo te zien niet het probleem, en ik zou morgen al kunnen testen.
Ik zie echter wel 4 pins hier op zitten, dat wordt wellicht geknoei met de 3 die op live moeten en 1 op com.

Op 16 juni 2022 13:38:35 schreef Jeroen WTB:
Bedankt voor jullie antwoorden, nu verdenk ik nogsteeds de condensator; mooi.
Ik zie echter wel 4 pins hier op zitten, dat wordt wellicht geknoei met de 3 die op live moeten en 1 op com.

Vier pinnen, dat zijn vermoedelijk dubbele fastons om bedrading eenvoudig te kunnen doorlussen.
Als de verdachte elco de originele is, zou ik gewoon weer 17uF plaatsen. Meer capaciteit is niet altijd beter. Een paar uF mag het wel afwijken. (< 10%)

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 16 juni 2022 14:20:42 (17%)

Ik krijg niet binnen nederland (1 daags- verzending) een 17µF aansluiting zoals deze gevonden.

+-10% zou dus 16 of 18 nog binnen vallen --> zie foto bijlage.

De drie kabels die bij elkaar zaten moet ik in dit geval dan wel 'samen knopen' is dat geen probleem?

Op 16 juni 2022 12:42:02 schreef KlaasZ:
capaciteit checken: Sluit je meter aan op de condensator. Laad de condensator op met een gelijkspanning. Als hij vol is, neem de voeding weg. De condensator zal dan ontladen over de meter. Kijk hoe lang het duurt voordat de spanning is gezakt tot 1/3 van de beginwaarde.

Ik veronderstel even dat de meter een inwendige weerstand heeft van 1M, dat is het meest voorkomend. Het aantal secondes is dan gelijk aan het aantal uF.

de meeste meters hebben een ri van 10 M Ohm :-).

die test gaat hier niet met zekerheid werken, als het een toegenomen serieweerstand betreft blijft de RC tijd over 10 M Ohm ongewijzigd.
de serielampmethode is hier wel toepasbaar.

ik zou wel een alu condensator nemen, deze plastic dingen leven niet lang bij een dergelijke hoge compressor aanloopstroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dan zou ik voor een 16 uF gaan, een 18 uF laat meer stroom door startwikkeling lopen continu en een einde startwikkeling tot gevolg... Maar wat doen je 3 aansluitingen op de compressor Ohms?? 1 moet iets hoger Ohms zijn dan de ander

Dat is balen… de plastic 18uF komt vandaag binnen.. haha. Is dit gevaarlijk of gewoon onhandig en kan het apparaat stuk gaan? Dat vind ik minder erg dan dat het gevaarlijk is…

@smd de compressor heb ik nog niet doorgemeten, wel op youtube gezien dat de ene combinatie polen meer weerstand hebben dan de andere combinatie en de derde combinatie de twee weerstanden opgeteld zou moeten hebben.. maar nog niet naar gekeken dus.
Wilde vandaag eigenlijk gewoon deze slechte condensator er in zetten :S

Toch een positieve noot: met deze condensator moet hij werken. Mss niet de beoogde jaren maar toch genoeg om te weten of de motor geblokkeerd zit intern of niet zonder al te veel geld uit te geven aan een duurzaam model.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 juni 2022 11:40:03 schreef EricN:
Toch een positieve noot: met deze condensator moet hij werken. Mss niet de beoogde jaren maar toch genoeg om te weten of de motor geblokkeerd zit

inderdaad. en of het nu 17 , 18 of 20 µF is, maakt niet uit voor de test en waarschijnlijk ook niet voor de werking.

Voor test kan het, maar langdurig gebruik leid tot oververhitting startwinding/ compressor, en dat gaat binnen het uur!!!

Hoe bepaal ik of hij een min en plus kant heeft? :s

Condensators hebben geen min of plus.

Top, aangesloten.

Hij werkt!! Poaaahh.
Het is 29 graden op mijn slaapkamer dus hij blijft mooi aan staan (met kans op stuk gaan dus, aldus @smd)

Tja als de mobiele airco oververhit van 18uF ipv 17 uF+-5%. Dan zal het allemaal wel…

Ik zal nog wel even zoeken naar een alu 17uF variant voor de netheid.

Bedankt iedereen voor het commentaar

maartenbakker

Golden Member

Op 16 juni 2022 13:38:35 schreef Jeroen WTB:
Bedankt voor jullie antwoorden, nu verdenk ik nogsteeds de condensator; mooi.

Echter ben ik als non elektro'er en als hypochonder (zware aanstelleritus psychologisch) niet fan van iets op 230 zetten en meten. :S

kunnen jullie vraag 2; nog beantwoorden? Vraag 2) is 17µF niet een beetje weinig startcapaciteit? en kan het kwaad om een condensator met hetzelfde voltage met meer startcapaciteit erin te zetten?

Het is weinig, maar het is waarschijnlijk ook géén startcondensator maar een bedrijfscondensator. Hij wordt dus niet afgeschakeld als de compressor eenmaal loopt. Mogelijk zit er wel nog een PTC of relais bij om te starten, maar misschien ook niet. De condensator kan stuk zijn, de PTC of het relais mogelijk ook als die erop zitten.

EDIT: Mooizo! Ik denk dat 18u in plaats van 17u geen ramp is. Zeker omdat hij over de jaren toch wat terug zal lopen in capaciteit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dan zou ik voor een 16 uF gaan, een 18 uF laat meer stroom door startwikkeling lopen continu en een einde startwikkeling tot gevolg

Voor test kan het, maar langdurig gebruik leid tot oververhitting startwinding/ compressor, en dat gaat binnen het uur!!!

17µF of 18µF is een XC verschil van 11Ω. Dat zorgt echt niet voor een dramatisch einde. Laat die 18µF maar rustig zitten

Op 17 juni 2022 21:57:33 schreef Jeroen WTB:
Top, aangesloten.

Hij werkt!! Poaaahh.

Dat is mooi! Als je de 18uF bij de motor laat zitten, dan wel vlakbij de motor een aantekening maken dat 17uF de originele waarde is.
Anders zit na 100 reparaties verder een 117uF condensator op die plek.

Op 17 juni 2022 22:29:59 schreef ----:
[...]
[...]
17µF of 18µF is een XC verschil van 11Ω. Dat zorgt echt niet voor een dramatisch einde. Laat die 18µF maar rustig zitten

lees eens op de foto, 17uF 5%, dus 16,15 is ok en ook 17,85uF. Alles tussen 16 en 18uF is geschikt.

maartenbakker

Golden Member

Behalve als daar ook 5% tolerantie opzit, dan kom je zomaar 10% hoger ;-)

10% zal ook wel toelaatbaar zijn, maar meer dan dat begint dubieus te worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

1 uf verschil heeft bij een klant van mij een droger motor compleet doen verbranden... bromde beduidend meer met dat verschil.. Maar ja de Experts zeggen dat het kan, OK...dan leg ik me er bij neer.. 18 uF kan tenslotten ook 19,8 uF wezen bij 10% tolerantie!!

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 18 juni 2022 17:36:03 (14%)