Open dipool horizontaal

Anoniem

Ferriet ? De meeste zijn ongeschikt voor 85MHz.
Op 27 MHz zag je ze nog wel eens bij kleine zendertjes als garagepoortopeners, , het rendement was hier van minder belang. maar op 85 MHz, nog nooit gezien.

Ik begrijp niet dat je die antenne wil optimaliseren en vertrekt van een situatie die bijzonder ongunstig is.Een horizontale antenne op een meter boven de grond, kan het nog fouter?.

Ik begrijp evenmin wat een zendamateur te zoeken/experimenteren heeft in de mobiele private radioband.

mel

Golden Member

erger nog, het is onderin de fm omroepband ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Nee hoor Mel, 85 MHz is PMR.
De omroepband gaat van 87,5-108 MHz.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

het is onderin de fm omroepband

Is dat zo? FM-omroep begint toch bij 87,5 MHz? Valt 85 niet in de oude VHF1 televisieband?

[gekruist met @GD. Wat is PMR?]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 18 juni 2022 18:12:54 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Private mobile radio.

Een bandje dat voorbehouden is in de lage VHF band voor private communicatie zoals taxi's. Voor het gebruik is een vergunning nodig en moet er retributie betaald worden.
Maar het radiolandschap is met de komst van GSM en opvolgers sterk veranderd. Geen idee of die frequenties nog frequent gebruikt worden.
Ze zijn wel nog toegewezen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 18 juni 2022 19:11:54 (21%)

harry64

Golden Member

Lijkt mij voor taxi niet erg rendabel. Ook niet qua bereik. Ben je taxi in amersfoort en krijg je een rit richting Amsterdam, heb je geen bereik meer.

Met een mobiele telefoon wel. En ik vermoed dat die ook nog goedkoper zijn in onderhoud en kosten e.d.

Anoniem

Dat was zeker actueel toen mobilofoon nog extreem duur was, voordat GSM opkwam.
Daarom vraag ik me ook af of die hele private VHF communicatie nog wel gebruikt wordt. Net zoals de hele kortegolfband.
Vroeger was de kortegolf onmisbaar voor de lange afstand scheepsvaart.
Door gebruik te maken van ionosferische reflectie kon men wereldwijd communiceren.
Maar dit was door het complexe propagatiegedrag niet eenvoudig.
Er werden dan voorspellingen en propagatiekaarten ter beschikking gesteld.
Waar ook de amateurs dankbaar gebruik maakten. Om dat te realiseren kostte dat vermoedelijk enorm veel geld, maar er waren geen alternatieven.
Ik vraag me af of anno 2022 , nu het belang van die kortegolf sterk gereduceerd is die propagatieinfo nog steeds voorhanden is..

Maar hoe dan ook, een amateur moet onder dekmantel van zn licentie niet gaan experimenteren in andermans frequentiebanden, temeer omdat er genoeg BB ter zijner beschikking staat.

temeer omdat er genoeg BB ter zijner beschikking staat.

12mtr band, 10mtr band 6mtr band (52MHz) en de 4mtr band (70MHz).

Telefunken Sender Systeme Berlin

Het dipooltje moet i.i.g. ten minste een ½ λ boven de grond staan voor DX. Dan is die ene meter @ 85 MHz van nu ook niet genoeg natuurlijk, maar 't zal er vast beter mee gaan dan op 70/50/28/24 MHz.

De SWR-waarden hoeven geen probleem te zijn. Moderne halfgeleiders kunnen zelfs een SWR van 1:∞ weerstaan. En bij SWR = 3, verlies je slechts 25% van je RF output. Daar blijft dus nog heel wat van over!

Dus ja, 85 MHz is eigenlijk wel een prima band met makkelijke antennes.

Anoniem

Op 18 juni 2022 20:48:12 schreef tin.soldier:

Dus ja, 85 MHz is eigenlijk wel een prima band met makkelijke antennes.

Maar geen spek voor jou bek.

De tuin van mn buurman is groter en mooier dan die van mij, dus houd ik,voortaan dààr mijn barbeque. Toestemming heb ik niet nodig, ik heb immers een culinair diploma :-)

harry64

Golden Member

Op 18 juni 2022 19:48:58 schreef grotedikken:
Dat was zeker actueel toen mobilofoon nog extreem duur was, voordat GSM opkwam.
Daarom vraag ik me ook af of die hele private VHF communicatie nog wel gebruikt wordt. Net zoals de hele kortegolfband.
Vroeger was de kortegolf onmisbaar voor de lange afstand scheepsvaart.
Door gebruik te maken van ionosferische reflectie kon men wereldwijd communiceren.
Maar dit was door het complexe propagatiegedrag niet eenvoudig.
Er werden dan voorspellingen en propagatiekaarten ter beschikking gesteld.
Waar ook de amateurs dankbaar gebruik maakten. Om dat te realiseren kostte dat vermoedelijk enorm veel geld, maar er waren geen alternatieven.
Ik vraag me af of anno 2022 , nu het belang van die kortegolf sterk gereduceerd is die propagatieinfo nog steeds voorhanden is..

Maar hoe dan ook, een amateur moet onder dekmantel van zn licentie niet gaan experimenteren in andermans frequentiebanden, temeer omdat er genoeg BB ter zijner beschikking staat.

Toen GSM in opkomst was zat ik op de dierenambulance. Die had een setje op ongeveer 152 MHz. De basispost rouleerde tussen de diverse telefonistes/en. Wat resulteerde in diverse antnnehoogtes en antennes voor de basissets. Die basisset was overigens ook gewoon een mobiel in een koffer met een netvoeding.

De telefonistes in de laagbouw gingen i.i.g. niet van Hilversum tot b.v. Weesp komen met die constructie.

Propagatieinfo wordt nog steeds gemeten op de KG banden. En is ook nog steeds voorhanden. Er zijn altijd nog delen in de wereld die niet zo ontwikkeld zijn als het westen. Zie alleen maar hoeveel CRI (China) investeert in haar KG zenders qua power.

Anoniem

Op 19 juni 2022 03:11:45 schreef harry64:
[...]
Toen GSM in opkomst was zat ik op de dierenambulance. Die had een setje op ongeveer 152 MHz. De basispost rouleerde tussen de diverse telefonistes/en. Wat resulteerde in diverse antnnehoogtes en antennes voor de basissets. Die basisset was overigens ook gewoon een mobiel in een koffer met een netvoeding.

GSM is van na 1990. Er waren internationale afspraken en dataprotocols nodig en die waren toen net afgerond. Een netwerk uitbouwen met voldoende dekking nam nog enkele jaren in beslag.

Vanaf halverwege jaren 80 tot eind 90 had je het mob2 netwerk, de mobiele set was reeds draagbaar met ingebouwde batterij. Alhoewel dat het naar huidige maatstaven een lomp ding was. Maar dat was eveneens aangesloten op het telefonienetwerk en er was géén basisstation bij de gebruiker.

De VHF PMR is/was gewoon een combinatie van een fm basisstation en meerdere mobiele stations. Dus gewone transceivers, niks protocol.

De spraak is/was niet versleuteld, vaak was er een selcall omdat die radiofrequenties niet helemaal exclusief waren. En een zone verder door anderen gebruikt waardoor ze soms elkaar hinderden.Met een selectieve oproep ging je ontvanger enkel open bij een oproep die voor jouw bestemd was.
Doordat encryptie verboden was had de concurrentie vaak een scanner in de auto. Bij taxi's niet ongebruikelijk ;-)

Maar we wijken af.

Mijn mening is dat voor een goeie verbinding alle schakels in de keten moeten optimaal zijn. Antennes zijn even belangrijk als de rest en moeten zo correct mogelijk geplaatst worden. Dit kan natuurlijk niet altijd.
Een horizontale antenne vlak tegen een woning, op 1m van de grond is het dan weer het ander uiterste. Hoe kun je nu bevredigend resultaat verwachten als je start met de meest denkbare foute opstelling. Al dat gedoe met aanpassing, filtertjes zijn dan pleisters op een houten been.

Met aardappelzetmeel kun je geen lekkere taart bakken, ook al versier je hem nog zo mooi met aardbeien en slagroom. :-)

Er speelt nog heel wat meer mee dan de SWR en stralingsdiagram.
Absorptie door de nabije grond, absorptie, afscherming en reflectie door omgevende beplanting, bomen,, huizen ,muurtjes, tuinafsluitingen in geplastificeerd metalen holletjesdraad,..
Elke hindernis die zich binnen enkele golflengtes afstand bevindt van de antenne heeft een grote invloed op het stralingsdiagram. (Zie 'Fresnelzone')

Het maakt een enorm verschil als het signaal daar ruim boven afgestraald wordt, of van beneden af schuin omhoog. Dat lijkt me vrij intuitief.
vanaf het dak heb je een veel beter uitzicht op de omgeving dan vanuit een strandstoel in de tuin.

harry64

Golden Member

Dat analoge autotelefonienet heette hier in NL ATF dacht ik. Die kon je afluisteren met een scanner. Maar ik heb ze ook wel eens ontvangen met een tv-tuner. Was wel grappig dat je de dure meneren eerst naar huis hoort bellen dat de vergadering een latertje wordt en nog geen 30 sec daarna de seksclub om een afspraak te maken. :P

Die ATF telefoons waren wel lomp i.d.d.

Antenne verhaal is duidelijk. Dank. :)

[Bericht gewijzigd door harry64 op maandag 20 juni 2022 03:54:28 (75%)

Een weliswaar indiscreet voorbeeld van de toepassing maar wel herkenbaar. De draadloze handsets op 49 MHz waren soms ook ontboezemend. Gelukkig waren deze afluisterpraktijken in België verboden.

harry64

Golden Member

Die 49Mhz 'bananen' kon je vaak 'gratis' mee bellen. De eerste generaties hadden geen id-check. Gewoon in de auto of op de fiets beetje rondrijden door een buurt en dan kwam er vanzelf wel een basisstation. Waren er ook in ik dacht 28 Mhz uitvoering.

Bedoel je dat je op kosten van de buren op 49 MHz vaak beter kon dx'en dan op menige amateurband; door gewoon een willekeurig buitenlands nummer in te tikken? En dat allemaal zonder dipooltje?

harry64

Golden Member

Yup, gewoon op telescoopsprietje NL-AU met een paar watjes. Ging pas mis toen E.T Phone-home deed. :P

[Bericht gewijzigd door harry64 op dinsdag 21 juni 2022 01:43:05 (24%)

harry64

Golden Member

Die 27/28 Mhz sets aan een vaste GPA was weer een ervaring apart. Die pakte soms basissets tot 7 km verderop. :P

mel

Golden Member

Mijn beste mobiele DX was toen ik op de Brieneoordbrug vanuit de auto een verbinding had op 2 met Zweden.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

LOL
Ik weet niet waar het nu nog allemaal over gaat maar het zal wel.
Ik denk dat FED en Martin weten waar het over gaat en waar rfhead trouwens wel een gouden TIP gaf.
Er werd ook nog gesproken over veel te laag bij de grond omdat ik zij ongeveer 1 meter van de grond af,
MAAR dit was natuurlijk om te testen!
Los van dit verhaal had ik ook een normale open dipool gemaakt EN TOCH OOK deed deze het op iets meer dan 1 meter boven de grond toch ook best goed hoor!
NOG WEER los van al het hier boven geschreven had ik een 3 elements antenne gekocht, (sorry!)
ook in elkaar gezet OOK iets meer dan 1 meter boven de grond en staande golf 1 op 1,2
( schrijf ik dat goed? Zie foto )
MAAR,
nog steeds zal ik later nog proberen die flower pot antenne ( bloempot antenne ) gaan proberen –
Mechanisch beter te maken.
Waarvoor: Ik wil ook kijken om mobiel horizontaal te kunnen werken!
MAAR dat is voor later!
Ben nu OOK bezig om te doen wat ik al veel eerder had moeten doen:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/158569
Wat Saturnus schrijft daar had/heeft hij gelijk in en dus eerst nog even dat doen,
En ja ik doe VEEL dingen tegelijk! ( wat veel mensen hier niet begrijpen misschien ) ik kan er ook niks aan doen!
Dus… druk druk druk met antennes enz…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
harry64

Golden Member

Nou even terug naar dat stralingsdiagram. Dat staat los van je swr of wel gereflecteerde energie. Zowel m'n 3mtr verticale straler als m'n horizontale middengolf draadje worden qua stralingsdiagram behoorlijk beïnvloed. Beide kijken 'achter' tegen hoogbouw aan. Achter die hoogbouw is het signaal fors lager. Mijn eigen laagbouw werkt voor MG kennelijk als een soort director want die kant op heb ik een tiental kilometer bereik op MG onder een openingshoek van ongeveer 40 graden. Voor het (verticale) 3mtr geval is achter de hoogbouw het signaal ook minimaal, echter die doet dan naar de zijkanten (90 en 270 graden) weer fors verder dragen en voorwaarts via de laagbouw minder.

Over stout fout gedoe met die telefoniesets, dat was vroeger wat stoute jongetjes gedoe, gewoon omdat, eenmaal uitgevogeld hoe, het kon. :P

Een beetje off-topic maar misschien interessant om te weten. In de jaren 90 van de vorige eeuw waren er draadloze huistelefoons die duplex werkten: vanaf de draagbare set op 31 MHz en retour op 1700 kHz. En die repareerde ik af en toe, of meestal alleen contactspray en afregelen.

Op de TV was er in die tijd een familie (**) in het nieuws die voor 600 gulden per maand door KPN aangeslagen werd vanwege het bellen van een sexlijn. En dat kon niet waar zijn, dat zag je aan die man. Een raadsel leek het, waar KPN beweerde dat er toch echt van hun nummer gebeld was.

De clou: na het repareren van zo een draadloze telefoon belde ik, zonder aangesloten basis station, wel eens mijn eigen nummer om de RF output etc. te testen. Soms ging mijn huistelefoon over omdat het signaal ergens in de buurt opgepikt werd. Gratis bellen was mogelijk.

En nu de, of mijn, verklaring van de spookrekening (**): wanneer een buurman een sekslijn belde was het destijds theoretisch mogelijk dat een groter aantal basis stations, bij mensen thuis, contact maakten met zo een sexlijn. Dij lijnen hadden misschien wel 50 aansluitingen en je kreeg nooit een bezettoon. Ik niet tenminste. En een beller kon zo ongemerkt voor heel veel kosten zorgen. Of inkomsten van de 06-nummers in die tijd.

Ik heb destijds geen ruchtbaarheid gegeven aan mijn bevindingen, maar ik had er de TV vast wel mee kunnen halen. Maar ja, dan komt de vraag "waarom belt u 06-nummers?". En ga dan dit verhaal maar eens uitleggen aan niet-technische mensen!

Hoe dan ook: KPN heeft destijds mensen geld terugbetaald en blijkbaar nooit gecontroleerd of er een illegale draadloze telefoon in gebruik was. Ze werden gedoogd (die telefoons).

Anoniem

Op 21 juni 2022 22:01:58 schreef harry64:
Nou even terug naar dat stralingsdiagram. Dat staat los van je swr of wel gereflecteerde energie.

Niet enkel het klimaat, maar ook de fysicawetten zijn tegenwoordig sterk veranderd :-)
Elke hindernis of reflecterend voorwerp binnen de Fresnelzone heeft een grote invloed op het stralingspatroon. Daardoor verandert ook de antenneimpedantie en daarmee de swr. Allee, dat dacht ik toch al die tijd.

Over stout fout gedoe met die telefoniesets, dat was vroeger wat stoute jongetjes gedoe, gewoon omdat, eenmaal uitgevogeld hoe, het kon. :P

Dat is ongeveer hetzelfde als een broek in de kledingzaak in een koeltas met reflecterende folie stoppen om door het antifdiefstalpoortje te stappen zonder betalen.
Wie het doet vindt ook dat het kan en dat het slim gevonden is. De winkelier denkt daar vast anders over.

harry64

Golden Member

Die retour herken ik niet. De rond de 27, 28, 31, 40 en 49 Mhz wel. Meestal zat de retour een goede 2 tot 4 Mhz hoger of lager met een dikke filter om zendvermogen weg te houden uit de ontvanger.

sets hadden meestal 2 tot 4 kanalen die je kon kiezen met een schakelaartje, voor het geval de buren een zelfde model hadden.

Sommige van die 27-28 Mhz sets kreeg ik wel eens mee op het 4x120 (26-28 Mhz) kanalen AM/FM/SSB bakkie. Soms tijdens telefoon gesprek effe 'break, break' roepen en dan vaak ontsteltenis bij de bellers horen. Was jaren 85-88 denk ik.

En soms ook wel eens onbewust hobbymodelvliegers op de heide in paniek gebracht door het gebruik van alfa-kanalen. Zo'n modelvliegtuigje begrijpt niets van geklets.

:P