Honeywell Vision Thermostaat scherm helderder?

Sinds kort heb ik een Honeywell Chronotherm Vision thermostaat in gebruik genomen. Dat ding is al een aantal jaren oud.
Als het scherm wordt aangeraakt wordt het een aantal seconden verlicht. Die verlichting is nogal zwak. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de verlichting ook zo zwak was toen die thermostaat nieuw was.
Zou daar iets aan te doen zijn? (Ik kan geen schema vinden op het internet)

Arco

Special Member

Wat noem je 'zwak' (fotootje?)
Erg helder zijn die lcd segmentdisplays meestal niet... (batterijen niet leeg?)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 18 juni 2022 18:05:12 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Die verlichting is erg zwak, het idee is dat je hem alleen in het donker nodig hebt.

De reden daarvan is dat voor het backlight energie uit de Opentherm bus gejat moet worden ... en dat is niet veel.

Arco

Special Member

Dat was met de Chronotherm 3 en 4, de Vision schijnt batterijen te hebben i.p.v. een supercap die opgeladen wordt via Opentherm....
Maar erg fel is de verlichting inderdaad nooit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ah, batterijen.
Dan is het nog steeds om stroom te sparen, maar nu om een andere reden ;)

Dank voor de reakties. Het gaat er mij niet om hoe zwak de verlichting is (en of dat normaal is) maar of het sterker kan en zo ja, hoe dat dan moet. De thermostaat werkt zonder batterijen, het is de open therm / modulatie variant. Er zitten trouwens toch 2 kleine knoopcellen in, maar ik denk niet dat die bedoeld zijn voor de verlichting, maar om de instellingen / het geheugen in stand te houden als de stroom uitvalt.

[Bericht gewijzigd door Hans 007 op zaterdag 18 juni 2022 19:58:03 (29%)

Arco

Special Member

Die werkt dus op de Opentherm/supercap spanning, daar valt niet veel aan te verbeteren.
(Zelfs zoals 'ie nu is kun je de backlight maar 7 keer gebruiken achter elkaar, daarna schakelt 'ie uit tot de supercap weer opgeladen is.)

Zoals gezegd: is ook alleen voor 's avonds eigenlijk. (overdag is hij zonder backlight prima af te lezen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens de handleiding kan de thermostaat 8 uur overbruggen bij een stroomstoring dwz de klokinstellingen vasthouden.
Die van mij kan dat nog geen 10 seconden. (De EEPROM instellingen blijven wel bewaard.) Zouden de caps stuk zijn? Ik kan er drie vinden op de print. Die platte, C21 en C22 lijken wel gecorrodeerd. De opdruk is 'M 80 15 + F' Afm. 5 mm doorsnede en 2 mm dik. Ik ken dit model niet, zijn die te vervangen en leverbaar?

NB De knoopcellen waar ik het eerder over had, zijn dus C's.

C21 en C22 zijn de eerder genoemde super-caps. Ze zien er m.i. inderdaad niet zo fris meer uit. C22 lijkt zich ook wat omhoog gedrukt te hebben.

Die 'M' is het logo van de fabrikant. Daar is onlangs nog eens naar gevraagd van wie die is. Kan me helaas niet meer herinneren van wie.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Die C22 die wat hoger zit, komt doordat ik onderzocht heb (destructief) of ie vast zat. De opdruk geeft dat de waarde aan? 1.5 Farad wellicht en misschien kan ik de spanning in-circuit meten?

Arco

Special Member

Zijn supercaps van Matsushita, waarschijnlijk iets van 0.2F...0.5F
Is uit de Matsushita/Panasonic EEC-ENxxxJxx serie. (obsolete)
https://www.digikey.nl/en/products/detail/panasonic-electronic-compone…

https://media.digikey.com/photos/Panasonic%20Photos/EN%20SERIES%20TYPE%20J1%201.85H,6.8D.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank! Ik heb een vervanger gekocht bij de onderdelen boer, die we gelukkig hebben in Haarlem. Iets groter maar er is ruimte in de behuizing. C21 en C22 staan parallel en zijn waarschijnlijk 220 uF, vandaar 1 vervanger. De oude hoeven er niet uit.
De eerste test, 10 seconden spanning van de ketel af, is gelukt.

Arco

Special Member

C21 en C22 staan parallel en zijn waarschijnlijk 220 uF

Je bedoelt 220000 uF... ;)
Ik zou wel de oude verwijderen voordat ze (verder) gaan lekken en/of sluiting veroorzaken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com