Frequentie regelaar vraag

Hallo,

Ik ben hier nieuw op het forum en val gelijk binnen met de volgende vraag.

Ik heb in mijn garage een brug staan met een 380 v motor. Om deze brug/ motor te laten werken op 220 v is er een frequentie regelaar tussen gezet.
Werkte altijd prima. Voor de frequentie regelaar zit een hoofdschakelaar om de spanning aan of uit te zetten. Om de brug in werking te zit er een knop op de regelaar en bij in drukken gaat de motor lopen en de brug omhoog.
Nu heb ik een keer de spanning op de regelaar laten staan en de volgende dag maakte de motor van de brug geluid maar de brug ging niet omhoog. Dit gebeurde dus zonder ingedrukte knop van de regelaar. De motor liep dus spontaan, krijgt dan spanning van de regelaar, maar onvoldoende om de brug te heffen.
Ik heb toen de hoofdschakelaar uitgezet dus geen spanning op de regelaar, daarna direct weer aangezet maar helaas nog steeds het zelfde euvel.
Als ik nu na langere tijd geen spanning op de regelaar de spanning er weer op zet gaat na ongeveer 5 seconde de motor weer lopen zoals boven omschreven, dus wel geluid van de motor maar geen beweging in de brug.
Iemand enig idee waar het euvel in de regelaar kan zitten ?
Regelaar is een Siemens micromaster zie foto.
Gr Dan

mvdk

Golden Member

Hi, welkom hier.
Danku voor de foto's
Een foto van het motorplaatje, en van de aansluitklemmen, kan dat?

benleentje

Golden Member

Nu heb ik een keer de spanning op de regelaar laten staan en de volgende dag maakte de motor van de brug geluid maar de brug ging niet omhoog. Dit gebeurde dus zonder ingedrukte knop van de regelaar.

Regelaars moeten gewoon 24 uur per onder spanning kunnen staan, het is juist slechter om ze steeds aan en uit te zetten. Maar 1 keer per dag aan en uit is geen enkel probleem maar niet te vaak op een dag. De regelaar is duidelijk defect want die mag nooit spanning uitsturen als je geen start commando geeft.

Foto van de regelaar is te onduidelijk kan er weinig van maken. Enige wat er nog t zien valt is 3HP dat is dus voor een motor voor 2,2kW. JE hebt dus een andere 2,2kW omvormer nodig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Klopt hij geeft dus spanning zonder dat er een startcommando gegeven is.

Ergens moet er dus een component wat dit veroorzaak ?

Typeplaatje motor zie foto, bedoel je met de foto aansluitklemmen dat je de wijze van aansluiten kan zien, hij zou in de ster aansluiting staan.
Gr Dan

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De motor zou in driehoek moeten staan.
Voor de rest de stuurstroombedrading nazien.
En de parameterlijst doorlopen, kijken of er (toevallig) iets verkeerd staat.
Een F.O. die uit zichzelf wat gaan doen is hoogst onwaarschijnlijk.
Startcommando, sluiting in de bedrading.

Wat staat er in het display als de motor uit zichzelf gaat draaien?
Noot: stel in dat de gewenste of actuele frekwentie in het display komt.
Wat gebeurt er als je de STOP knop op de F.O. indrukt

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 17 juni 2022 21:53:23 (31%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
jerome

Golden Member

Toch niet per vergissing de schakelaar op de brug zelf gebruikt om uit te zetten, terwijf de fo nog aan stond? Kunnen daar niet zo goed tegen. Stel, je heft met commando op fo, maar eens boven gaat een eindeloopschakelaar iets onderbreken waardoor de motor moet stoppen terwijl de fo is ingeschakeld. Dodelijk voor fo's.

benleentje

Golden Member

Ergens moet er dus een component wat dit veroorzaak ?

Als het niet aan de bedrading of een defecte knop of schakelaar ligt dan is er een defect in d FO, dat kunnen 1 of meerdere defecte componenten zijn. Meest waarschijnlijke een sluiting in een IGBT of IGBT module.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Wat drijft de motor aan? Een hydrauliekpomp? Kan het zijn dat de motor gewoon draait en de pomp aandrijft maar dat er een hydraulisch defect is waardoor de brug niet omhoog gaat?

GJ_

Moderator

Op 17 juni 2022 23:12:23 schreef MJN:
Wat drijft de motor aan? Een hydrauliekpomp? Kan het zijn dat de motor gewoon draait en de pomp aandrijft maar dat er een hydraulisch defect is waardoor de brug niet omhoog gaat?

idd, afgebroken koppeling tussen motor en pomp, dat komt nogal eens voor.

En een splinternieuwe topdrive kost nog geen 175 euro of zo.

Op 17 juni 2022 23:12:23 schreef MJN:
Wat drijft de motor aan? Een hydrauliekpomp? Kan het zijn dat de motor gewoon draait en de pomp aandrijft maar dat er een hydraulisch defect is waardoor de brug niet omhoog gaat?

Maar TS zegt dat de FO vanzelf is begonnen om; "de motor aan te sturen" terwijl er niemand op de knoppen drukt!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als de motor aangestuurd word dan is een stukje complexe electronica bezig de motor via een semie 3 fase PWM aan ge sturen. Dat baat niet vanzelf. Een defecte IGB oid kan dit nooit veroorzaken. Een doorgeslagen IGB zorgt voor een constante DC spanning op een spoel, daar gaat de motor niet van draaien, zou eventueel wel kunnen doorbranden, maar dan moeten er 2 IGB’s doorgeslagen zijn. Alhoewel die kans ook heel klein is, meestal vliegen de zekeringen je om de oren.

Ik heb het vermoeden dat de F.O.zou ingesteld is dat deze ook met de knoppen op het paneel te bedienen is, en dan op een zeer laag toerental zou moeten draaien.
Iemand ( De heer Haas) heeft een keer op de startknop op het bedieningspaneel gedrukt.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 18 juni 2022 12:53:08 (21%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

de volgende dag maakte de motor van de brug geluid maar de brug ging niet omhoog.

DC spanning op een spoel, daar gaat de motor niet van draaien,

TS had het niet over draaien maar een geluid. Ik interpreteerde dat als een brom maar een DC spanning geeft geen brom. Ik realiseerde me niet dat dat inderdaad een DC spanning is.

Als de motor geluid maakt als in van hij draait maar je weet dat niet zeker, steekt dan een ty-rap of zacht stuk plastic door het rooster waar de ventilator zit.. Dan merkt je door het ratelende geluid tegen de ty-rap wel dat hij draait.

Als de motor dan gewoon blijkt de draaien dan zal de FO wel niet defect zijn en is het de koppeling tussen motor en hydrauliek pomp.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Wat is er aangesloten tussen klemmetje 7 en 8? En hoe is dat geparamentreerd in P051? Waar staat P005 en P006 op? Loopt de motor wel of niet? Motor-stromen?

Dank voor alle reacties.
Antwoorden op jullie vragen, let op ik ben niet zo technisch als jullie zijn :S

De motor staat in ster, zie foto.

De motor, drijft de hydroliek van de hefbrug aan, hij start spontaan nadat er spanning op staat met de hoofdschakelaar. Gisteren na 5 seconden en vandaag na 20 seconden, temperatuur gevoelig ?
Als ik op de stop knop op de regelaar druk stopt het spontane lopen.
Als ik de spanning er afhaal, stop het uiteraard, maar bij spanning er weer op gelijk de storing.
Probeer ik het na be 4 uur weer dan niet direct de storing maar na de 5 a 20 seconden.

Het display geeft na spontaan starten 001,3 of 001,4 aan. In deze staat draait de motor wel maar geeft onvoldoende hydrolische druk om de brug te heffen.
Koppeling motor hydroliek pomp is dus in orde.

Als ik hem voordat hij spontaan start met de drukknop start dan werkt de brug wel en heeft hij voldoende hydrolische druk om de brug te heffen, display geeft dan 002,8 aan.

Op klem 7 en 8 zit de druk knop, indrukken gaat brug omhoog, los laten de brug stop met heffen.

P005= 050,0
P006= 000,0

P051= Kom ik u niet in, kom niet hoger dan p009, gisteren kon ik wel in de hogere P, waarom nu niet begrijp ik ook niet, staat nu wel in de omschreven storings stand

Gr Cudan

De FO levert 3 fase 230V. Je motor staat in ster. Dat wil zeggen in 380V (zie datasheet motor). Dus haal je dan het volle vermogen niet. Het kan zijn dat je meer vermogen nodig hebt. Kan de motor niet gewoon in driehoek geschakelt worden en dan achter de FO gezet worden?

Jacques van Montfort
GJ_

Moderator

Die motor moet in driehoek, zo kan ie nooit fatsoenlijk zijn nominale toerental halen.

Om te beginnen..

Ok moet in 3 hoek, wel vreemd want in deze stand heeft hij altijd goed gewerkt afgelopen 5 jaar.

Zal het probleem van de frequentie regelaar niet oplossen volgens mij.

Gr Cudan

GJ_

Moderator

dat denk ik ook niet. Het kan wel soort van gewerkt hebben, maar nooit goed.

Hier staat de manual van de microdrive: http://www.sigi-elect.si/sites/default/files/doc_tree/Siemens6se31_mid…

Misschien zijn er abuis een aantal parameters verandert, waardoor deze situatie nu is? Of de drive is defect?

Het is het proberen waard om eerst de motor naar driehoek te zetten, dan de drive naar fabrieksinstellingen, dan de motor gegevens invoeren en dan zou het moeten werken:

P009 -> 3
P944 -> 1 dan P

dan zijn de parameter naar fabrieksinstelling,
dan de motor gegevens invoeren:

P009 -> 3
P081 -> 50
P082 -> 1410
P083 -> 7.5
P084 -> 220
P085 -> 1.8
P005 -> 50

en als het allemaal naar behoren werkt P009 -> 0

Connector op foto twee ziet er nogal roestig uit. Er kan best ergens door vocht en / of vuil geleiding zijn waar het niet hoort, het kan de moeite lonen dat na te zien. Hoe ziet de bedieningskast er uit? Wonen daar misschien wat beestjes in?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het display geeft na spontaan starten 001,3 of 001,4 aan

Je motor wil dan op 1,3 Hz draaien. Dat lijkt nergens op.
Als je, als dat gebeurt de STOP knop indrukt op het bedieningspaneel van de F..O.?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dank voor de manual, ga alle intelligent controleren.

Motor zal ik in 3 hoek zetten.

Feit dat hij spontaan start zonder dat de startknop defect is denk moet volgens mij toch in de regelaar zelf zitten.

Welke foto met roestige connector, ik zie het niet.

Wonen geen beestjes in.

Als de motor bij spontaan startten op 1.3 loopt dan stopt hij als ik de stopknop op display indruk.

Gr Cudan

As je alle aansluitingen (sturings) draden loslegt op de regelaar, dan nog dit probleem?

Sine

Moderator

Deze drives hebben na jaren problemen met de hulpvoeding.

Bij de kleinere micromasters zit die recht onder het display. Daarvan zijn twee condensators direct achter het hulptrafotje gesneuveld. Ik meen dat ze 47 of 100u zijn.
Geen idee of ze hier sneuvelend zijn, maar dat kon een vreemd probleem verklaren.

Hoi Sine,

Ok de hulpvoeding, deze condensators checken geeft dan wel gelijk uitsluitsel over deze mogelijke oorzaak.

Kan je op de foto aangeven of de hulpvoeding bij deze regelaar ook onder het display zit.

zit hij onder of achter het display.

Gr Cudan