Machine bouw vraag

Beste COers,

Voor een project wil ik een plexiglas houder doormidden laten zagen, en er meerdere extra gaten in maken.
Kan iemand mij helpen waar of bij wie ik hiervoor terecht rondom Amsterdam/ Haarlem?
Is er voor het “braamvrij” zagen van plexiglas speciale apparatuur nodig, en bij wat voor bedrijven is deze eventueel te vinden?

Alvast bedankt!

.
mel

Golden Member

Gewoon perspex kan je gewoon met een cirkelzaag zagen. wel een bril op zetten, en voorzichtig dat het niet barst.
Daarna wel even afbramen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Wel een zaag met fijne vertanding nemen.

Je zou het nog kunnen vragen bij een bouwmarkt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Als die gaten door en door zijn kun je het prima (laten) laseren.

McAwesome

Golden Member

Laseren is natuurlijk een betere optie maar als je gaat zagen kan je achteraf de afgezaagde kant nog vlampolijsten. Dat kan met een klein gasbrandertje (of met een heteluchtbout). Daardoor smelt het plexiglas aan de oppervlakte en krijg je een mooi glad afgewerkt resultaat.

Je kan dit wel best eerst eens proberen op een stukje restmateriaal of iets dergelijk want het vereist enige handigheid en oefening om dit te doen.

https://www.youtube.com/watch?v=Vx7MHdWXQvc
https://www.youtube.com/watch?v=lBf1rlY5Xf4

Bedankt voor de reacties allemaal.
Het doormidden zagen gaat eventueel zelf nog wel lukken, voor de gaten ben ik opzoek naar nog wat meer informatie.
De gaten zijn niet door en door en lopen tot halverwege in het blok.
Zijn deze gaten met een kolomboormachine strak op een rij te krijgen? Of moet hier een cnc frees of andere machine aan te pas komen?
Hebben jullie suggesties wat voor bedrijven (kunststof bewerkers?) dergelijke apparatuur hebben om dit netjes te maken?

.
mel

Golden Member

Misschien een glaszettersbedrijf?Of een meubelmakerij.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
elmowww

Golden Member

Mag ik je aanraden om dit hele onderdeel opnieuw te maken?

De materiaalkosten (als het geen speciaal spul is, maar dan had je het wel vermeld) zijn de moeite niet, en als je het geheel nieuw maakt, heb je een veel netter resultaat. En waarschijnlijk goedkoper ook.

Ik zou naar een metaalbewerker toestappen of een machinefabriek. Vaak hebben zij ook ervaring in kunststof. Op een CNC bank kan je dit het gemakkelijks maken. Met een kolomboor kan het misschien ook maar een fout is snel gemaakt bij zoveel gaten.

[Bericht gewijzigd door elmowww op maandag 20 juni 2022 10:28:09 (32%)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op een rij krijgen: tegen de achterstop zetten en langs de achterstop bewegen naar het volgende gaatje -> Zitten precies op een rij.

Wil je ze ook nog precies equidistant dan moet je 4 blokjes (voor 5 gaatjes) die even groot zijn en die je tussen de linker stop en je object kan zetten om verder naar links op je object te boren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 20 juni 2022 10:07:53 schreef Eagle Eye:
Zijn deze gaten met een kolomboormachine strak op een rij te krijgen? Of moet hier een cnc frees of andere machine aan te pas komen.

Ik zou dit cnc laten doen, ik weet wel iemand. Maar wat het gaat kosten en of hij tijd heeft.....

En het bedrijf zit een aardig eind bij je vandaan zie ik nu.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.