Miele warmtepompdroger

Hoi allemaal,

Betreft Miele warmtepompdroger T9747wp.

Klacht: de was wordt niet goed droog, display valt uit en komt weer terug, valt weer uit enz. Machine maakt na ongeveer 20 minuten "tokkend" geluid. Klant geeft aan dat de watercontainer aan de onderzijde vochtig aanvoelt. ( hierdoor valt het display uit? ).

Heb reeds voorfront en zijwanden eraf gehaald, condensatoren, 3 stuks, gecontroleerd, zijn goed.
Aandrijving is goed, trommel draait soepel, koolborstels zijn goed.
Condensor en verdamper zijn schoon, filters heeft de klant zelf vervangen.
Machine zo goed als mogelijk uitgezogen met stofzuiger.

Wegens tijdgebrek de beluchtingsmotor en de waterpomp nog niet gecontroleerd.
Ga volgende keer de trommel eruit halen om verder schoon te maken en bovengenoemde onderdelen te testen.

Vraag: iemand suggesties ?

Hoe kan ik het servicemenu oproepen? In de gebruiksaanwijzing vind ik hierover niets.

display wat uitvalt, lijkt op een haperende hulpvoeding eerder. gammele tny of lnk ic op de driverprint miss. maar wacht anders tot andere co ers met tips komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tokkend geluid gaan we van hieruit niet kunnen beoordelen. Dat wordt op het gehoor zoeken.
Kan ook tokkend zijn ve relais dat verkeerd aangestuurd wordt. Desbetreffende met voltmeter monitoren dan.

Wat het uitvallen betreft volg ik testman. Tenzij bij display uitval het toestel onverhinderd verder werkt.

Vochtig onder container dan zou ik eerst testen zonder omkleding om damp te elemineren. Eventueel bij niet uitval de print opwarmen met haardroger.

Als toestel zonder ommanteling terug werkt (tny vervangen bv) zou ik met ommanteling op condensverlies nakijken. Op 30min tot 1 u werking met natte was (vol rendement dus) deksel lichtjes omhoog en stuk glas plaatsen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi testman en EricN,

bedankt voor jullie tips, ga er mee aan de slag.
In de loop van de week.
Tot horens.

Er zijn een paar zwakke punten bij deze drogers en dat is 1 de nakoelings fan aan voorzijde rechts en het bonken komt door vuil op trommelrand waarop wieltjes rusten OF de sleep contacten (koolborstels) zijn versleten.

Kan wezen dat print is aangetast door vocht door slechte afdichtingen en verstopte filters waardoor in droger te vochtig word..

Drukvaatje, een service menu toegang vind je uiteraard niet in "gebruiksaanwijzing"!!dat weet je toch wel als expert??

Ook niet zo service vriendelijk tov andere merken

Ik mis in jou verhaal of dit altijd gebeurt of af en toe?
Weet dat bij zijn ‘grotere broers’, soms een hikkende voeding ontstaat (uitval display en de voeding wilt weer opnieuw opstarten en blijft dit herhalen), klik vreemd, maar dit was het deurslot.
Het makkelijk te controleren meet de spanning over het deurslot als die gesloten is.

Heren,

bedankt voor de aanwijzingen, vooral de tip over de steunwieltjes, daar had ik lang naar moeten zoeken..

Dat de toegang naar het servicemenu niet in de gebruiksaanwijzing staat, weet ik ook wel, maar ik wil alleen aangeven, dat ik mijn huiswerk heb gedaan.

Verdere info, machine is bouwjaar 2010.
Machine geeft geen storingsmelding, daarom wil ik toch het storingsgeheugen uitlezen om eventuele aanwijzingen te hebben.

Maar nu weet ik nog niet hoe ik in het servicemenu kom.

Ik hou jullie op de hoogte.

check eerst maar de Fan voorin, 9 vd 10x de oorzaak.. Daarnaast is het deur dicht, start ingedrukt houden machine aanzetten en dan 3x uit en indrukken en ingedrukt houden en machine komt in service als ik het goed heb..

jerome

Golden Member

Hier weer anders. Vijfde keer ingedrukt houden tot start opnieuw snel knippert, dan loslaten en opnieuw drukken. Hoe het verder bladeren verloopt is een raadsel. Hier wel een 8164WP

@jerome dat is geen servicemodus maar programmeermodus waar jij in terecht komt.

Heren,

alweer bedankt, weer wat geleerd.

Tot horens.

Hoi allemaal,

smd bedankt voor de tips.
Was inderdaad de ventilator voorin, helemaal dood.
Deze vervangen door een andere met dezelfde specificaties.
Klant heeft machine zelf getest met wasgoed.
Na 1 beurt zijn alle klachten weg.
Eerst nog even afwachten of alles goed gaat na meerdere keren gebruik.

Storingsgeheugen uitgelezen, hierin stond alleen F66, vervuilde filters. Geheugen gewist.

Schijnbaar is deze ventilator niet opgenomen in het storingscircuit.

Smd, nogmaals bedankt voor je antwoord. Hiermee kunnen de reparateurs
vooruit.

Prettig weekend.

F66 is het alarm dat de ventilator het niet doet. Zelfde alarm als filters verstopt zijn..

Waarvoor dient deze ventilator vooraan?
Weet dat deze naar het einde van het droogprogramma wordt aangeschakeld.

Melding verstopte filters is dus die ventilator die defect is als de filters allen proper zijn?

[Bericht gewijzigd door fabrice op vrijdag 17 juni 2022 18:55:16 (69%)

De ventilator dient om alles in de buurt van de compressor af te koelen. Als die niet draait wordt de boel daar grondig heet.
Op de leidingen van de compressor zit een NTC. Als die grondig veel heter staat dan de NTC in het luchtkanaal krijg je F66.
Wordt de handel niet gekoeld wordt die uiteraard ook te heet. Alsook met te weinig circulatielucht door verstopte filters.

Als de compressor niet gekoeld wordt, schakelt hij erg vaak in thermische beveiliging. Zo krijg je de was natuurlijk ook niet droog.
Ik dacht dat het in de streek van de compressor een 80° werd voor de ventilator aanspringt.

Hoe zit het met het "tokkend" geluid. Toch verre van een "zwarte plak op trommel loop" geluid?

En het uitvallen en het vochtprobleem? Niet echt rechtstreeks in verband te brengen met F66 of ventilator?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De ventilator bij dit type is puur om de gecomprimeerde gassen extra te koelen, er zit een 12x12 radiatortje achter. Dit is puur om de te hoge druk in koelsysteem te voorkomen.. Bij de goedkopere type word de compressor gekoeld IDD, maar dit is minder effectief..

wat ook kan EricN, dat de temperatuur in de droger veel te hoog opliep en de droger thermisch uitging ter beveiliging..

Wat gaat er dan defect aan die ventilatoren?
Vast lopen, lagers, spoel onderbroken?

Spoel onderbreking. Dood.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Te weinig vermogen, constructie?

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 19 juni 2022 08:42:57 (25%)

Thermische zekering begeeft het in de spoel van de ventilator. De temperatuur van de getransporteerde lucht is al een graadje of 60-80 en dan warmt ventilator ook nog op, dus een graadje of 100-110 word die spoel zo.