Icicu stekerdozen met surge protector

2 van deze dozen en bij beide klapt de groep zekering eruit bij het UIZETTEN van de box en dan niet elke keer, maar wisselend. De zekering is niet voorzien van een delta I detectie.
Ja, ok 2e hands, zag er goed uit en soms gebruiken mensen de spullen niet meer, dus handig voor mij. Echter weet nu dus waarom het te koop was.

Heb gewoon kortsluiting bij uitzetten met de aanwezige switch op de box.
De switch schakelt alleen de fase heb ik mogen zien, nadat ik eerst een speciaal schroevendraaiertje had aangeschaft uit China.
Verder mogen zien dat er 3 zov 20D471 in zitten, varistors.
Deze weer bewaakt door een temp element van 114 gC, hoewel de specificatie van de zov tot 85 gC is.
Op de box zit dan aangesloten mijn computer met de rand apparatuur, zoals speakers, beeldscherm. Ik heb geen flauw idee waarom mijn groep zekering eruit gaat bij het UITZETTEN. Het moet ergens aan de surge protection liggen. Zie niks speciaals op printplaatje of ontwerp, behalve dan de te hoge temperatuur bewaking. Ik heb nu een ander box in gebruik en geen probleem. Iemand enig idee hoe het kan gebeuren, voordat ik nieuwe zov's bestel in China?

Op 19 juni 2022 19:26:58 schreef xtrnuno:
De switch schakelt alleen de fase heb ik mogen zien,

Als je de stekker omdraait schakelt die dus alleen de nul. Om dat te voorkomen moeten stekerdozen altijd in beide polen schakelen. Deze is dus ongeschikt. En dat staat los van het feit dat hij de zekering er uit blaast. Hoe dat komt is van afstand lastig te zeggen.

Arco

Special Member

Iemand enig idee hoe het kan gebeuren, voordat ik nieuwe zov's bestel in China?

Niet in China bestellen is al een verbetering... :)
Neem een Epcos/TDK S20K300, zou gelijk moeten zijn. (maar daar heb ik toch een stuk meer vertrouwen in...)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 19 juni 2022 19:59:04 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb je wel een geaard stopcontact in gebruik? vaak zat is het op een slaapkamer gezet zonder randaarde..

als de automaat tript met uitschakelen is dat raar, immers heb je dan al 1 geleider onderbroken. de overspanning beveiliging zou dan tusen de fase/aarde moeten zitten en nul/aarde anders kan dat niet eens.

ik zou zeggen, knikker die hele stekkerblok eruit. icicu heb ik vaker gezien, ook niet bijster goed spul. schakelaars op die blokken kunnen niet tegen dagelijks grote pieklasten als pc voedingen schakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Wat is een zov?

Evenals brains heb ik soms moeite het allemaal een beetje bij te houden...

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 19 juni 2022 21:20:00 (72%)

Op 19 juni 2022 21:18:29 schreef mvdk:
Wat is een zov?

Evenals brains heb ik soms moeite het allemaal een beetje bij te houden...

zov is een overspanning beveiliging, net als een MOV,VDR, enz. als je vaker printen stript herken je die dingen wel :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 juni 2022 21:13:22 schreef testman:
heb je wel een geaard stopcontact in gebruik?

schakelaars op die blokken kunnen niet tegen dagelijks grote pieklasten als pc voedingen schakelen.

Ja, aarde stopcontact en aangesloten.
Schakelaar net even bekeken, maar is een Joe Mex, USA patent made, in Korea.
!6 A 250 volt.
Er zitten er 3 op, 1 X: L naar N, gevolgd door in serie 1x naar ground.
Vervolgens 1x: van L naar ground, direct.
Als ik het goed gevolgd heb vlgs layout.

Op 19 juni 2022 19:49:58 schreef Arco:
[...]
Niet in China bestellen is al een verbetering... :)
Neem een Epcos/TDK S20K300, zou gelijk moeten zijn. (maar daar heb ik toch een stuk meer vertrouwen in...)

Dat is de vraag. Mocht Japan (TDK) denken dat er meer winst valt te behalen door het in China te laten maken, dan doen ze dat.
Ik had het net even over de schakelaar, Joe Mex, USA patent, made in Korea.

Jeans worden ook gemaakt in China (variërend van 25-75 $), gaan naar USA, waar het rode LEVI labeltje erop komt en dan vervolgens veel duurder wordt verkocht. Dus waar komt het eigenlijk vandaan? Alleen bedrijven weten het zeker vanwege de deals. China levert het goedkoopst, dus kunnen de winstmarges veel groter zijn.

Henry S.

Moderator

Op 19 juni 2022 22:30:13 schreef xtrnuno:
Dat is de vraag. Mocht Japan (TDK) denken dat er meer winst valt te behalen door het in China te laten maken, dan doen ze dat.
Ik had het net even over de schakelaar, Joe Mex, USA patent, made in Korea.

Die fabrikanten doen wel aan kwaliteitscontrole, de gemiddelde Chinees niet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Op 19 juni 2022 22:30:13 schreef xtrnuno:
[...]

Dat is de vraag.

Nee een feit. Als het in China wordt gemaakt in opdracht van een goed merk dan stelt deze eisen en controleert. De prijs die de Chinees dan aan dat merk rekent gaat ook omhoog.

Als Chinezen zelf direct gaan leveren via Ali etc dan telt alleen de prijs nog maar. Ze beginnen met alles weg te laten wat voor beveiliging en EMI wordt gemonteerd. Dan wat fake keurmerkjes erop en genoeg Nederlandse consumenten die er in trappen. Wat denk je dat ze met stekkerdozen doen als ze al de moeite nemen gebruikte ICs van 2 euro te voorzien van nieuwe pootjes en andere opdruk...

Gewoon even de doos open maken en de onderdelen die er inzitten doormeten. Met geschikte apparatuur, (Isolatie meter en multimeter) niet met een wazig Chinees schroevendraaiertje met neonlampje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Gewoon even de doos open maken en de onderdelen die er inzitten doormeten. Met geschikte apparatuur, (Isolatie meter en multimeter) niet met een wazig Chinees schroevendraaiertje met neonlampje.[/quote]

Dat is niet gewoon, want daar had ik dat schroevendraaiertje vanuit China voor nodig, NIET om te meten met een neonpitje erin.
Je hebt imbus, torx, pozi drive en nog veel meer en deze kon ik pas open maken met een driehoek schroevendraaier. Gegoogeld maar kom dat niet tegen in Nederland, wellicht over een jaar of 2?
Zowaar was de doos geschroefd en niet eenmalig vast geklikt om nooit meer te kunnen openen.

fred101

Golden Member

OK, verkeerd begrepen. Ik ken ze, ik heb 3 bitsets waar die inzitten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Reparatie wat van Chinese makelij is, begin ik niet eens aan, Als de klant zegt dat het uit China komt, doe ik 3 handelingen: kliko open, ding erin, kliko dicht.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..