Mobiele airco compressor slaat nét niet meer aan.

tja, een motor van een droger heeft een condensator die maar 1/3 is van de compressor condensator van ts. dan is 1uf al meteen een hoger percentage als bij deze. mn oude airco had origineel een 35uf condensator, die overleed na 9 jaar en ik had toen een vrijwel nieuwe 40uf liggen. daar heeft het ding nog 2 jaar mee gewerkt.

de 35uf was overigens van hetzelfde type als die van ts, ook zo'n plant oil ding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij een één fase motor wordt een bedrijfs condensator gebruikt van 25a 30 micro Farad per KW dit naargelang de start stroom, dit is de helft van wat bij een 3 fasen motor gebruikelijk is.

Voor echt zware aanloop wordt een aanloop condensator gebruikt die wel het dubbele kan zijn, deze moet na het opstarten weer afgeschakeld worden door een stroomrelais of een centrifugaal schakelaar.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

yep Plant oil... Slaololie bederft dus een condensator ook!!. Miele heeft nog vaak de PCB containing condensatoren en die doen het nog steeds goed!! Wat is nu beter voor milieu??

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Op 19 juni 2022 18:43:07 schreef smd:
yep Plant oil... Slaololie bederft dus een condensator ook!!. Miele heeft nog vaak de PCB containing condensatoren en die doen het nog steeds goed!! Wat is nu beter voor milieu??

Een droge polypropyleencondensator in plaats van die papierrommel :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat zit er in die witte ronde spullen (dat wat TS besteld heeft)?. Gaat ook vaak stuk en is binnenin droog.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

kwam deze pas nog tegen, en zo heb ik er al meer gezien

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Dat is een polypropyleentype, wel al een jaartje of 30 denk ik? Philips TL-bakken zijn altijd wel van wisselende kwaliteit geweest.

Bij nader inzien minder dan 30 jaar, eerder 20? Er staat een Chinese 12NC op (begint met 4441), maar wel Made in Germany??

Op 19 juni 2022 22:42:47 schreef EricN:
Wat zit er in die witte ronde spullen (dat wat TS besteld heeft)?. Gaat ook vaak stuk en is binnenin droog.

Daar zit netniksium *) in, dat is een budgetmateriaal en ze zullen de vermelde 10.000 speeluren wel halen, maar ook niet veel meer.

(*) Netniks is een bekende Nederlandse importeur van goedkope spullen die meestal goed genoeg zijn, maar niet overhouden in kwaliteit. Niks op tegen verder, ben er zelf ook klant en ik gebruik zelfs originele kartonnen bakjes uit hun voormalige voorraadsysteem.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

TL bakken van Philips waren super T/M TMX 100 armaturen aan toe... Tot dan TMX200 serie kwam met de milieu bewuste armaturen euhm condensatoren was het elke 5 jaar serie condensator vervangen haast..

Op 19 juni 2022 22:56:34 schreef maartenbakker:
Dat is een polypropyleentype, wel al een jaartje of 30 denk ik? Philips TL-bakken zijn altijd wel van wisselende kwaliteit geweest.

Bij nader inzien minder dan 30 jaar, eerder 20? Er staat een Chinese 12NC op (begint met 4441), maar wel Made in Germany??

[...]Daar zit netniksium *) in, dat is een budgetmateriaal en ze zullen de vermelde 10.000 speeluren wel halen, maar ook niet veel meer.

(*) Netniks is een bekende Nederlandse importeur van goedkope spullen die meestal goed genoeg zijn, maar niet overhouden in kwaliteit. Niks op tegen verder, ben er zelf ook klant en ik gebruik zelfs originele kartonnen bakjes uit hun voormalige voorraadsysteem.

datum staat erop, 2006. echter geen tlbak maar een 150W cdm/t armatuur.

de witte nedis condensatoren welke je overal tegenkomt zijn niet veel soeps, motoren/compressoren die veel aanloopcyli maken zou ik er niet van voorzien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt, de plastic condensatoren zijn niet veel soeps IDD, zelfs de Ducati condensatoren van AEG zijn niet veel soeps, wel aluminium!!