Batterij voor de duiksport

Beste leden,

Het project die ik aan het maken ben komt neer op het volgende.
Een 12V batterij 24Ah met bms systeem. Zal gebruikt worden voor de duiksport. Er komen 2 uitgangen aan, 1 voor een lamp en 1 voor een e/o kabel voor een verwarmde vest. Nu alles is reeds gebouwd en alle elektronica is bijna rond. Nu heb ik nog 1 probleem waar ik graag wat info zou over willen van iemand die daar ervaring mee heeft. De e/o kabel kan onder water aangesloten of afgekoppeld worden van de aansluiting. Dit is logisch want deze kabel wordt dan ook bestempeld als een wet connector. Er zijn bestaande systemen die ook deze functies hebben. Nu moet ik nog een schakeling maken voor als de + en de - in aanraking komen met water er geen kortsluiting gemaakt wordt in de batterij. En zo doende dat de uitgang van de lamp wel nog spanning en stroom krijgt. Bij een merk die op de markt is heet dit intelligent E/O system. (https://ammonitesystem.com/%E2%80%9Eintelligent-e-o%E2%80%9D.html) Dus volgens mij zal ik wat moeten bouwen die op de uitgang van de wet connector staat en defesief uitschakeld als de weerstand dicht bij de 0 komt. Iemand enige ideen?

Alvast bedankt

Electro-v

Met alle respect, maar je vraagstelling suggereert dat je hier niet heel veel kaas van gegeten hebt, en misschien is het dan ook niet zo'n goed idee dat je dit zelf doet...

Er wordt sowieso geen "kortsluiting gemaakt in de batterij". Daarbij is de weerstand van zoet water best wel hoog, en bij zout water ook nog steeds veel hoger dan "dicht bij 0". Ik ken de connectors die je bedoelt, en daarbij zitten de contacten een paar centimeter uit elkaar.

Voor bescherming tegen kortsluiting hebben we zekeringen uitgevonden, en ik zou je ook ten zeerste aanraden een geschikte zekering op te nemen in je batterijpakket.

De weerstand van dat zoute water gaat zeer waarschijnlijk hoger zijn dan die van je verwarming, dus er zal minder stroom gaan lopen dan wanneer je de verwarming aan zet, niet meer. De enige manier die ik zo direct kan bedenken om te beschermen tegen zout water (wat binnen korte tijd de contacten van de connector zou opvreten), is nog een extra contact aanbrengen, en die gebruiken voor de detectie.

Wat voor BMS heb je gebruikt, en heb je die wel echt uitvoerig getest?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor je antwoord. Bms is getest met een belasting van 20 a op 12v. Werkt perfect. Koeling is onderwater ook geen probleem. Ook met alle respect maar ik bouw al enige tijd battery packs maar heb niet veel ervaring met de onderwatervariant. Ik herstel ook print platen voor de kost, dus van elektronica heb ik wel wat kaas gegeten ;D.
Mijn vraagstelling was idd vooral voor zout water omdat dit meestal daarvoor zou gebruikt worden. Dus in principe zit er enkel gevaar voor de contacten in?

Alvast bedankt

dacht wel dat dergelijke stekker contacten vaak van rvs zijn, messing of koper oxideert te snel met zeewater..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Om zulks te bouwen ga je toch wel enige gegevens nodig hebben zoals:
1. welke stroom trekt de blote stekker in het (zoute) water?
2. welke stroom trekt de belasting (met voorschakelweerstand bv)

ik vermoed dat je de aanwezigheid van een correcte belasting (lamp of drg met bepaalde stroomafname) gaat ofwel:
1. proben met gepulseerde sense of
2. de stroom meten met een hoge voorschakelweerstand

zonder enige stroommeting dit voor elkaar krijgen zie ik niet gebeuren maar ik lees het graag mee hier.
Een niet resistieve belasting proben zou ook een uitdaging kunnen vormen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 juni 2022 21:52:38 schreef ElectroV:
Bms is getest met een belasting van 20 a op 12v. Werkt perfect.

Een BMS testen is iets meer dan "gaat de verwarming aan". Weet je zeker dat hij op stopt met laden voordat er een cel overladen raakt? Dat hij stopt bij diepontlading? Dat hij stopt bij overstroom? Dat hij correct balanceert?

Ik zie eigenlijk niet in wat er anders is aan een "onderwatervariant", de beveiliging wordt daar niet anders van.

Het is een beetje lastig om uit te rekenen wat we de weerstand en dus de stroom zal zijn, maar ik verwacht dat dit veel minder zou zijn dan de stroom die de verwarming normaal trekt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 19 juni 2022 23:37:41 (16%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 19 juni 2022 21:07:11 schreef SparkyGSX:
Voor bescherming tegen kortsluiting hebben we zekeringen uitgevonden, en ik zou je ook ten zeerste aanraden een geschikte zekering op te nemen in je batterijpakket.

En ik zou zelfs opteren voor een logische zekering. Niet op 1 enkel onderdeel vertrouwen als het BMS ingrijpt maar dat ene onderdeel faalt! Helaas, dat soort BMS'en zijn echt een stapje hoger dan het spul uit China. Ik kan me in ieder geval niet herinneren er hier eerder 1 op CO gezien te hebben die dat aan boord had.

Op 19 juni 2022 21:52:38 schreef ElectroV:
Bedankt voor je antwoord. Bms is getest met een belasting van 20 a op 12v. Werkt perfect.

En dat is het enige wat je hebt getest? Bij de revisie van mijn accu's heb ik elke print aan de labvoeding gehangen om overspanning, onderspanning, cel-onbalans, kortsluiting en temperatuurbeveiliging te testen.
Nee, dat zijn geen Chinese BMS'en maar gas gauges, maar ik hoop toch serieus dat er 'alleen even wat stroom uit trekken' niet je enige test is.

Op 19 juni 2022 21:52:38 schreef ElectroV:
Koeling is onderwater ook geen probleem.
Ook met alle respect maar ik bouw al enige tijd battery packs

Nou, met alle respect, maar ik vind het hartstikke fout om van een ideale koeling van zeewater uit te gaan. Ga uit van een gebruiker (al ben je dat zelf!) die iets vergeet en het ding op land inschakelt. Als die ideale onderwaterkoeling dan ineens ontbreekt en het gaat mis... poeh.

Ik snap niet helemaal waarom het zo moeilijk is om hier zelf iets voor te bedenken als het herstellen van printplaten blijkbaar uw inkomen is.
Zorg dat een pinnetje, reed-contactje, wat dan ook, de boel uitschakelt (uiteraard het liefst via het BMS) en klaar ben je.

Afkijken bij het commercieel verkrijgbare spul lijkt me het beste.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik zie nergens het accutype staan, hoewel de 12V en 24Ah doen denken aan een AGM accu. hoewel de bms naar lithium doen neigen te denken. een AGM accu heeft amper bms nodig iig, maar dat is wel een gewicht wat je met duiken miss niet wilt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: de canisters (waterdichte behuizing die aan je "riem" hangt) voor het duiken zijn vrijwel altijd 3S lithium pakketten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

35 Watt(e)? O-)

Oogjes zijn te oud ;(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 20 juni 2022 00:00:01 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Inderdaad mijn baterij is een 3s7p met een bms alle test zijn met glans doorstaan. Ook zit daar reeds een zekering ingebouwd. Over dit hoeven jullie zich eigenlijk geen zorgen te maken. Ik zal me deze week eens verdiepen in de connector en idd met de labboeding kijken hoeveel stroom deze zou trekken in zeewater. Nu nog ergens aan zeewater geraken :D
Mijn vraag is eigenlijk meerdeels beantwoord. Die koeling is wel een punt die ik kan verbeteren. Zoals hierboven beschreven, als de lamp geschakeld wordt bovenwater…
De verwarming van de vest is 55 w en een lamp meestal rond de 25w max.
Dus 75w op 12 v zou een max belasting rond de 6a liggen.

Tidak Ada

Golden Member

Er zijn inderdaad volledig magnetische connctors, die ook herknning m.b.t. de connectie hebben.
Zijn ook veilig als de kabel ergens aan haakt. Dan fleopt de connector gewoon los. Prijs zal wel schrikbarend zijn.

Zeewater simuleer je thuis door 35g keukenzout in een liter water op te lossen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Had ook effen opgezocht hoeveel % zout er in zeewater zat. Je moet eens een het commercieel product bekijken. Daar staat eigenlijk uitgelegd wat ik oorspronkelijk bedoelde met mijn post.
Intelligent E/O - an electronic circuit protecting the contacts of a wet connector from damage.
Intelligent E/O - "knows" when the cable is disconnected and when to cut off voltage, as well as when to bring back power supply after reconnecting.

Tidak Ada

Golden Member

Op 20 juni 2022 00:09:50 schreef ElectroV:
Had ook effen opgezocht hoeveel % zout er in zeewater zat. Je moet eens een het commercieel product bekijken. Daar staat eigenlijk uitgelegd wat ik oorspronkelijk bedoelde met mijn post.
Intelligent E/O - an electronic circuit protecting the contacts of a wet connector from damage.
Intelligent E/O - "knows" when the cable is disconnected and when to cut off voltage, as well as when to bring back power supply after reconnecting.

Maak je zelf iets, zorg dan dat de contacten van RVS 321 (oude aanduiding).
Ik heb daarmee gewerkt om elektroden te maken, die in een (fysiologische)zoutoplossing zaten. Het was het enige geschikte materiaal. Belasting bstond uit 4A pulsen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Misschien heb ik wel een idee hoe die detectie zou werken; met zeewater, of water waar enige ionen in zitten (dat geldt dus ook voor normaal buitenwater) is de spanning over de electrodes ongeveer 1.5V als er een kleine stroom loopt. Met een microcontroller is dat vrij triviaal te detecteren, al is het niet helemaal waterdicht ;) want als de stekker niet goed aangedrukt zit waardoor er water in komt, maar tegelijk is de lamp of de verwarming nog verbonden, kan dat niet gedetecteerd worden.

Het andere alternatief lijkt me dus dat ze nog een contact op de canister zelf hebben, en die meten ten opzichte van de 2 aansluitingen van de stekker.

Een duiklamp mag je nooit voor lange tijd buiten het water gebruiken (of een burn test mee doen), omdat die voor de koeling afhankelijk is van het water. Van die 25W gaat ruim de helft verloren aan warmte, de dissipatie van het accupakket is veel minder, en daarbij heeft die veel meer thermische massa.

55W klinkt als weinig voor de verwarming, ik dacht dat dat eerder ~100W was.

@TS: ik zou dat BMS echt heel goed testen; dat is niet alleen belangrijk voor de veiligheid van het pakket (de meeste schakelen wel op tijd af) maar ook voor de levensduur; een aanzienlijk deel van de "Chinese" BMS printjes die ik heb getest (specifiek voor toepassing bij duiklampen e.d.) balanceert helemaal niet, of niet correct, en ik heb talloze lampen gezien die daardoor defecte accupakketten hadden. Meet ook het eigen verbruik van het BMS; sommige willen nog best wat een beetje stroom trekken, waarmee ze je accu slopen als hij een paar maanden stil ligt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 20 juni 2022 03:16:24 (22%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
KGE

Golden Member

Werkt de 'detectie' niet gewoon met een extra stel contacten die bij de lamp of verwarmingsvest doorgelust zijn ? Met die doorlus functie worden de stroomvoerende contacten dan aan/uit geschakeld in het accupack.
Voor speciale connectoren voor onder water ,de al genoemde wet connectors, zie:
https://www.te.com/usa-en/products/connectors/intersection/wet-pluggable-connectors.html#chapter-6-dl

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik vraag me af waarom je de lichtduur wil afhankelijk maken van al dan niet gebruik van een verwarmde vest? Ik zou het nooit zo willen. Batterij voor licht en bij gebruik van een verwarmde vest een extra batterij. Aan en uit zou ik ook nooit van een connector laten afhangen. Een aan/uit knop is zoveel handiger, al zeker met neopreen handschoenen aan.

Waar is de tijd dat we met een 6mm wetsuit onze doopduik deden in water van 4°C waar enkele dagen eerder nog ijs op lag.

Op 19 juni 2022 23:24:39 schreef testman:
[...] een AGM accu heeft amper bms nodig iig, maar dat is wel een gewicht wat je met duiken miss niet wilt..

Gewicht is onderwater niet het gigantische probleem. Je moet sowieso al lood gebruiken. In de Oosterschelde toch 2 à 3kg meer als in zoet water. Niet ideaal maar je jacket kan ook nog compenseren.

Op 20 juni 2022 01:41:48 schreef SparkyGSX:
[...]

Een duiklamp mag je nooit voor lange tijd buiten het water gebruiken (of een burn test mee doen), omdat die voor de koeling afhankelijk is van het water. Van die 25W gaat ruim de helft verloren aan warmte, de dissipatie van het accupakket is veel minder, en daarbij heeft die veel meer thermische massa.

[...]

In het verleden was dat 50W en 100W halogeen. Daar was de koeling gewoon essentieel. Is dat met LED niet eenvoudiger af te voeren naar een alu behuizing?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 20 juni 2022 05:42:30 schreef KGE:
Werkt de 'detectie' niet gewoon met een extra stel contacten die bij de lamp of verwarmingsvest doorgelust zijn ? Met die doorlus functie worden de stroomvoerende contacten dan aan/uit geschakeld in het accupack.
Voor speciale connectoren voor onder water ,de al genoemde wet connectors, zie:
https://www.te.com/usa-en/products/connectors/intersection/wet-pluggable-connectors.html#chapter-6-dl

Neen, https://www.aalscholvers.nl/product/blind-plug-eo-cord/ deze kabel wordt gebruikt voor de verwarming. voor zover ik weet maar 2 contacten.

Op 20 juni 2022 07:38:08 schreef buckfast_beekeeper:
Ik vraag me af waarom je de lichtduur wil afhankelijk maken van al dan niet gebruik van een verwarmde vest? Ik zou het nooit zo willen. Batterij voor licht en bij gebruik van een verwarmde vest een extra batterij. Aan en uit zou ik ook nooit van een connector laten afhangen. Een aan/uit knop is zoveel handiger, al zeker met neopreen handschoenen aan.

Waar is de tijd dat we met een 6mm wetsuit onze doopduik deden in water van 4°C waar enkele dagen eerder nog ijs op lag.

[...]
Gewicht is onderwater niet het gigantische probleem. Je moet sowieso al lood gebruiken. In de Oosterschelde toch 2 à 3kg meer als in zoet water. Niet ideaal maar je jacket kan ook nog compenseren.

[...]
In het verleden was dat 50W en 100W halogeen. Daar was de koeling gewoon essentieel. Is dat met LED niet eenvoudiger af te voeren naar een alu behuizing?

Aan en uit kan nog met een aparte schakelaar op de cannister bediend worden. Kan zelfs in standen 1,2,3 gezet worden. Nu zou je kunnen zeggen, als de kabel loskomt van de vest, zet dan de verwarming uit. Dat is wel ok, maar je hebt wat meer luxe als je hem gewoon weer kan inpluggen en de verwarming staat weer op de stand van voor het loskomen.

Op 20 juni 2022 01:41:48 schreef SparkyGSX:
Misschien heb ik wel een idee hoe die detectie zou werken; met zeewater, of water waar enige ionen in zitten (dat geldt dus ook voor normaal buitenwater) is de spanning over de electrodes ongeveer 1.5V als er een kleine stroom loopt. Met een microcontroller is dat vrij triviaal te detecteren, al is het niet helemaal waterdicht ;) want als de stekker niet goed aangedrukt zit waardoor er water in komt, maar tegelijk is de lamp of de verwarming nog verbonden, kan dat niet gedetecteerd worden.

Het andere alternatief lijkt me dus dat ze nog een contact op de canister zelf hebben, en die meten ten opzichte van de 2 aansluitingen van de stekker.

Een duiklamp mag je nooit voor lange tijd buiten het water gebruiken (of een burn test mee doen), omdat die voor de koeling afhankelijk is van het water. Van die 25W gaat ruim de helft verloren aan warmte, de dissipatie van het accupakket is veel minder, en daarbij heeft die veel meer thermische massa.

55W klinkt als weinig voor de verwarming, ik dacht dat dat eerder ~100W was.

@TS: ik zou dat BMS echt heel goed testen; dat is niet alleen belangrijk voor de veiligheid van het pakket (de meeste schakelen wel op tijd af) maar ook voor de levensduur; een aanzienlijk deel van de "Chinese" BMS printjes die ik heb getest (specifiek voor toepassing bij duiklampen e.d.) balanceert helemaal niet, of niet correct, en ik heb talloze lampen gezien die daardoor defecte accupakketten hadden. Meet ook het eigen verbruik van het BMS; sommige willen nog best wat een beetje stroom trekken, waarmee ze je accu slopen als hij een paar maanden stil ligt.

Nu geraken we al ergens. Mocht er idd 1.5 v over de electrodes staan kan daar idd iets mee gedaan worden. Dat ga ik eens in de praktijk testen.
Over het bms systeem, mocht jij zo'n accupack maken voor onder water. Waar zou jij het bms systeem vandaan halen? Ik heb met designspark zelf eentje ontworpen... Omdat de ronde vorm bijna niet commercieel te krijgen was. Toch niet voor de hogere amperages. Ik ben wel benieuwd hoe jij het zou aanpakken. Sta altijd open voor verbetering of om bij te leren.

Greetz :D

[Bericht gewijzigd door ElectroV op maandag 20 juni 2022 09:29:58 (23%)

Ik heb een stuk of 10 verschillende (rechthoekige) BMS boards besteld op Aliexpress, die eruit zagen alsof ze ok zouden kunnen zijn, en er 2 gevonden die hun werk deden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken