Max Vac Omvormer 1 fase - instelbaar

Beste forum leden,

We hebben een oude (2013) 1 fase zonnepanelen omvormer in onze nieuwe woning.

De netspanning is hier vrij hoog in de straat (bij zonnige dagen +- 247V) en de omvormer springt bij +251V uit (zit wat verlies in de kabel naar de meterkast ongeveer 4 a 5V)
Ik heb de omvormer al op een andere fase gezet die minder hoog was, maar dat werkt inmiddels ook niet meer.

De makkelijkste weg is natuur een 3 fase omvormer aanschaffen a €1200 , maar ik vroeg mij af of er een manier is om tussen de omvormer en de meterkast iets te plaatsen, wat het voltage kan instellen/beperken, zodat het onder die 251V blijft.

Probleem is dat vorig jaar de producent vd omvormer (Omniksol-3k-TL) failliet is gegaan en dus niet aan info of firmware kunnen komen.

Hoor graag of er iemand een idee heeft.

Alvast bedankt.

Ronald

Dat kan wel, maar dat moet je niet willen.

Het is een beveiliging functie die in elke omvormer is ingebouwd.

Omvormers moeten stoppen als de netspannings te hoog wordt. Als ze dat niet zouden doen dan krijgt alle apparatuur bij iedereen in de wijk een te hoge netspanning op een zonnige dag en daar is de apparatuur niet op berekend en gaat stuk. Dus TV, wasmachine, oven, kachel, enz enz.

Dikkere kabel
Die 4/5v weghalen

Die beveiliging omzeilen is gewoon illegaal

Ik wil de beveiliging niet omzeilen, maar aangezien het een oudere omvormer is is hij beveiligd bij 251v en wat ik begrepen heb is dat tegenwoordig 253v.
Doordat er geen firmware meer beschikbaar is, kan ik de kabels wel dikker maken en zo een paar volt winnen, maar aangezien de netbeheerder de spanning wettelijk niet hoger mag laten worden dan 230v + 10% = 253v zal de installatie dus altijd uitschakelen als de netbeheerder zich aan het max. houdt!

Voor de duidelijkheid .. ik wil geen spanning van meer dan 251v het net insturen, maar een soort van spanning reduseer apparaat tussen de omvormer en de meterkast.

Ik kan er ook een airco/kachel tussen hangen die energie slurpt .. dat zal ook wel een drop in voltage geven :)

EricP

mét CE

Eh... een spanning reduceerapparaat tussen meterkast (eigenlijk: zekering) en omvormer...
Dat is gewoon te koop. Het heet 'dikke kabel'...

Die kabel heeft een weerstand. De wet van Ohm (mag je zelf opzoeken) zegt dat er dus spanning over gaat vallen als er stroom gaat lopen. Die spanning kun je minimaliseren door de weerstand zo klein mogelijk te maken.
De weerstand maak je kleiner door meerdere weerstanden parallel te zetten, effectief een dikkere kabel te nemen.

Dat verschijnsel speelt uiteraard ook tussen je zekering en 'de buitenwereld'. Ook die kabel heeft weerstand. Dus zal ook daar de spanning oplopen als de stroom toeneemt.

De maximale hoeveelheid energie die je erin kunt pompen is daarmee begrensd. En mag je delen met al je buren die ook panelen hebben.

Je loopt tegen het feit aan de het electriciteitsnet helemaal niet geschikt is voor grootschalige terug levering. Natuurkundig gaat dat ook niet werken. Ga er maar vanuit dat met het gedram om zonnepanelen vanuit de overheid dit soort problemen nog vele malen groter gaan worden, tenzij er absurd veel geïnvesteerd en heel veel gegraven gaat worden - dikkere kabels en ook lokaal automatisch omschakelende transformatoren - wat betekent dat zo'n beetje alle distributie trafo's in Nederland vervangen zullen moeten worden (en dan later hetzelfde kunstje met de middenspanning). De nieuwe exemplaren zijn meer dan een domme trafo en zullen dus ook (meer) onderhoud nodig hebben. Het mag wat kosten...

Je kunt dus niks (meer) aan de omvormer doen, maar je kunt wel een flinke belasting bijschakelen op die fase. Daar is wel een schakeling voor te verzinnen. Dat moet dan gebeuren als de netspanning op een bepaalde hoge waarde komt met een beetje hysteresis.
Het mooiste is natuurlijk als die belasting ook nog nut kan hebben, dus een verwarmingelement van een boiler ofzo.

Op 7 juni 2022 10:30:09 schreef Ron71:
Voor de duidelijkheid .. ik wil geen spanning van meer dan 251v het net insturen, maar een soort van spanning reduseer apparaat tussen de omvormer en de meterkast.

Dat kan dus niet.

Als we even simpel zeggen dat de centrale 230V levert... Er is een weerstand in de kabel van centrale naar jou huis. Stel dat je nu 16A aan stroom afneemt, dan zakt de spanning naar bijvoorbeeld 228.4.

Deze spanningsval valt niet te voorkomen. Stel dat jij nu 16A aan stroom aan het net wil leveren: Precies hetzelfde en de spanning stijgt naar 231.6V. Als jij nu ook nog eens 10 buren hebt die allemaal ook 16A willen leveren, dan meet je ongeveer 247V bij de voordeur. Wil jij dan 16A terugleveren dan stijgt de spanning bij jou voordeur naar 248.6V. En dat is ook wat je TV, oven etc te verduren krijgt!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

De makkelijkste weg is natuur een 3 fase omvormer aanschaffen a €1200

Weet niet of dat wel gaat werken stel dat de L1 en L2 235V zijn en L3 op 253 zit, ik denk dat dan de hele omvormer uitschakelt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nu ligt er een 1-fase groep, zo goed als zeker 2,5mm2 die alleen voor de omvormer bedoeld is. Toch?

3 keuzes:

1]
De 2.5mm2 eruit, en 4 of 6mm2 door de buis trekken.
Dikte van de buis is belangrijk. 5/8 of 3/4?
Er is een norm voor hoeveel draden en de dikte wat door buis mag.
Voor het milieu een draadje meer ? Niet te gek natuurlijk.
Als het een VMVK-kabel is, deze vervangen naar een dikkere (zie boven).

2]
Als je een 3-fasen omvormer neerhangt verdeelt hij de stromen over alle fases, ipv een bak stroom op 1 fase.
Maar natuurlijk moet de 1-fase toevoerleiding dan worden vervangen door een 4 of 5-aderige aanvoerleiding (3-fasen , aarde, en soms ook NUL).

LET OP: ook deze omvormer "keurt" de netspanning PER FASE. is een of meerdere fasespanningen buiten specificatie, dan gaat de omvormer UIT.

3]
(Kan in combinatie met optie 1 of zelfs 2).
Omvormers kun je softwarematig of hardwarematig afstellen zodat je een waarde van 251V op kunt krikken tot 253V. Dat mag, want 253V mag.

SMA weet ik levert omvormers die rekening houden met de toevoerleiding die een bepaalde weerstand heeft. Deze omvormers mogen door een installateur tot wel 265V worden afgesteld (menu waar particulier niet in kan), mits de omvormer een EIGEN toevoerleiding naar de meterkast heeft, wat in NL verplicht is. De spanning op de klemmenstrook van de meterkast is dan WEL maximaal 253V, maar door weerstand van de leiding is de spanning op de omvormer soms 260V. DAT MAG.
Een goede installateur kan dit voor je regelen.

Wat het beste is voor jou hangt af van de seperate fasespanning, je portemonnaie, en hoed de toevoerkabel ligt (nachtmerrie om te vervangen?).

Wat ook nog kan, is dat je een elektrische 200 liter boiler koopt, en deze warm tapwater laat VOORVERWARMEN ( let op de legionalla voorschriften!!!!), en deze boiler met een speciaal relais inschakelt als de netspanning boven een grens komt. Dat trekt de netspanning weer omlaag, en je hebt dan warm water.

Er ist wieder da...

Beetje late reactie, maar bedankt voor de (serieuze) adviezen.
Ik ga ermee aan de slag!

mvdk

Golden Member

Ik mis een beetje in het verhaal wat de netspanning is bij een zwaar bewolkte dag in de zomer. Laten we zeggen, er zit een donderbui aan te komen, de hemel is zwart, geen teruglevering. Wat meet je dan?

Geldt trouwens voor alle topics over dit onderwerp.

Lambiek

Special Member

Maakt allemaal niet uit wat je doet, als er meer panelen in de buurt bijkomen heb je weer het zelfde probleem. Zolang ze de infrastructuur niet aanpakken blijft dit probleem zo.

Wij zitten gelukkig dichtbij het frafo huis, dus we zitten nog goed. Maar bij mensen die er veel verder vanaf zitten het zelfde probleem, omvormer valt uit.

Er zijn het afgelopen jaar hier in de buurt veel panelen gelegd, vorig jaar was de gemiddelde spanning zo'n 239V bij een zonnige dag, nu is dat zo'n 247V. Wij zijn er ook bijna dus, want er komen nog steeds panelen bij. Het probleem is overal het zelfde, je hoort het steeds vaker.

Een dikkere kabel zal iets helpen, maar voor hoelang.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een soort lap-middel is om met een voltage-controlled relais een vette warmwaterboiler te verwarmen als de netspanning in de meterkast boven de 251V komt.
als je veel zonnepanelen hebt (zeg meer dan 2500Wp) en je kunt de spanning onder de 251V houden met heet-water-maken, dan heb je in ieder geval je eigen omvormer die gewon door blijft draaien en niet afschakelt.

andersom: niets doen, en de omvormer schakelt elke dag tussen 10.00u en 18.00u af. Reken uit hoeveel derving dat je dan hebt.

Je hebt natuurlijk ook nog altijd het feit dat er soms 4 Volt tussen zolder en de meterkast staat ivm lange leiding. Dit kan worden gereduceerd door bv van 2.5mm2 naar 6mm2 te gaan, of zelfs 10mm2. Dan heb je in ieder geval die volten ook weer te pakken.
Ieder beetje...

Er ist wieder da...

Nu hoor je nog veel verhalen over te hoge netspanning door zonnepanelen.
Over 2 jaar als half NL volstaat met warmtepompen zullen er in de koude-dagen verhalen komen van extreem lage netspanningen.
(weinig zon om de netspanning op peil te houden, enorme last van de warmtepompen die elektrisch moeten bijstoken om de tent warm te houden).

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op dinsdag 21 juni 2022 20:17:26 (56%)

Er ist wieder da...

Je kunt ook microconvertors overwegen.
Die kun je verdelen over meerdere fasen.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.