Met 1x momentary switch 4 relais aansturen

Tja, ik zou het moeten weten.... maar ik wil met 1 drukschakelaartje dat tijdens indrukken dus even twee contacten sluit, 4 verschillende outputs (relais) aansturen. Dus 1x drukken betekent output 1 hoog (en output 2,3 en 4 laag, Bij tweede keer drukken output 2 hoog (en output 1, 3 en 4 laag) en zo voort.

Uiteindelijk zal ik per output een relaistje aansturen, dus bv. via open collector. Op zich maakt dat niet veel uit, maar ik kom er niet op hoe ik van 1 drukschakelaartje 4 outputs sequentieel kan schakelen (en bij de 5e keer alle outputs laag).

Dat kan met een arduino, maar misschien ook met wat TTL 7400 serie of CMOS 4000 serie (waarvan ik er nog heel veel heb liggen). Kortom, ik zoek een eenvoudige schakeling om dit te kunnen maken. Elk idee is welkom.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad 4017, de eerste 4 uitgangen sturen (via een tor of mosfet) de 4 relais open; uitgang 5 stelt de teller op nul. De drukknop stuurt de klok-ingang, na enig oppoetsen/ontdenderen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Waarom niet een digispark? klein, goedkoop, eenvoudig, later aanpasbaar...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Geweldig, dit is inderdaad de oplossing. En (ook belangrijk :) ) IC zit in het bakje. Natuurlijk, met een digispark (leuk dingetje) kan het ook, maar ik wil toch de componenten gebruiken die ik hier (in grote aantallen) heb liggen en zonder toepassing waarschijnlijk nooit meer worden gebruikt. Het hoeft niet klein en is gewoon de lol van het bouwen. Overigens had ik al iets gemaakt met een 7490 en wat NAND poorten van een 7400. Dan gat het ook, maar de 4017 is 1 IC. Dank voor reacties

mel

Golden Member

En nu nog uitleggen aan een ouwe l*l wat een digispark is ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Drie keer raden een microcontroller natuurlijk. :(
Het lijkt wel of men bang is van oude l*llen componenten. :-)
Digispark is overigens groter en duurder dan een 4017.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op woensdag 22 juni 2022 11:00:56 (19%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het is ook een beetje afhankelijk van wat je echt leuk vindt. Met een controller moet je de (meeste) functionaliteit in software maken, met TTL/CMOS/discrete componenten zal je de functionaliteit in hardware moeten maken. Nadeel van hardware is dat naderhand wijzigen veelal onmogelijk of moeilijker is. Maar ja, als je een schakeling voor een specifieke toepassing maakt en het werkt... is dat nadeel weg (en het voordeel: bakjes met componenten ietje leger).

Op 23 juni 2022 11:33:20 schreef Eric21:
....met TTL/CMOS/discrete componenten zal je de functionaliteit in hardware moeten maken.

Dat heet programmeren met de soldeerbout. :)

Anoniem

Met een hulpkontakt van een relais kunnen de relais ook ingeschakeld blijven. dmv een maak-contact de coil- van alle relais' met ground verbinden.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En als men ze zilver schildert, dan blinken ze.

Waarom komen aandragen met iets waar helemaal niet om gevraagd werd?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord