Aanleg glasvezel Tanthof Delft

mvdk

Golden Member

Hi, ze zijn bij me in de buurt aan het graven en leggen.

Heb een fotootje gemaakt van zo'n eindje.
Het eigenlijke glasvezeltje zit in een buisje wat weer gevuld is met een vetterige substantie. Tis me nog niet duidelijk waar de verdeler komt te staan, vermoedelijk naast de wijkkast kopertelefonie.

Aan de Mod's: Ik heb zitten twijfelen of ik dit hier zou droppen, of in de koffiecorner. Mocht het ontsporen, feel free to move it.

Ik zou verwachten dat er lucht om de glasvezel heen moet zitten. Er wordt gebruik gemaakt van "total internal reflection".

Als je vlak genoeg inschijnt op een overgang van hoge naar lagere brekingsindex, dan reflecteert AL het licht. Van "vettige substantie" verwacht ik dat de brekingsindex relatief dicht bij die van glas ligt, zodat dit effect niet zo snel optreed.

Even googlen en mijn intuitie klopt vandaag: lucht 1.0 glas 1.52 vet en vettige substanties (olijfolie, terpentine, kaarsvet) 1.46-1.48.

Nu kan het natuurlijk zijn dat de inschijning toch al erg vlak moet zijn, dus dat die 0.04 gewoon al genoeg is. Scheelt ook of je fiber 100 of 10 micron dik is. (ook even gegoogled: Ook daar klopt mijn inschatting).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij dit soort infra wordt gebruik gemaakt van single mode glasvezel, dat is 9uM in diameter, de rest is bescherming.

Bij deze grond (Direct-Burried)kabels wordt er niet in een buis geblazen maar wordt er directe grondkabel gebruikt.

Meestal met 2 vezels erin. De vezels zijn meestal voorzien van een groene en blauwe coating. Die 2 liggen in een soort gel in een dun buisje. Daaromheen zit diverse extra bescherming, ingewikkeld in kevlar of vergelijkbare vezeltjes om het treksterkte te geven.

In het reggefiber netwerk (KPN NL):

De kabels lopen vanaf je huis naar een grondmof in de buurt (DP - een distributiepunt). Daar zitten max 48 woningen op, in de praktijk wat minder want er wordt wat vrijgehouden.

vanaf daar gaat een 96-voudige vezel naar het glasvezelhuisje, de POP. In dat DP worden die vezeltjes dus aan elkaar gelast. Elk huis heeft dus 2 vezels die bij de pop uitkomen.

De laatste jaren wordt er maar 1 vezel gelast/aangesloten. De 2e werd voorheen gebruikt voor CATV (analoog/dvb-c) toen GlashartMedia dat nog leverde. Tegenwoordig zijn er maar een paar providers die dat nog leveren, de meeste leveren IPTV (want dat is lucratiever - verplichtte settopboxen huren en per TV betalen).

Jonaz gebruikt bv alleen de 2e vezel: Die gebruiken GPON + CATV, maar dat is 1 van de uitzonderingen.

In het netwerk van GlasvezelBuitenaf is de opzet ongeveer hetzelfde.

Ik weet dat kevlar nauwelijks uitrekt als je er aan trekt. Maar zou glas niet net wat sterker zijn? Ah! Daar had m'n intuitie het verkeerd: Glas is 72GPa, kevlar 131.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 juni 2022 12:45:42 schreef rew:
Ik zou verwachten dat er lucht om de glasvezel heen moet zitten. Er wordt gebruik gemaakt van "total internal reflection".

Glasvezel zoals gebruikt in telecommunicatie maakt gebruik van 2 lagen glas. Een glazen kern met een hogere refractieindex en een mantel met een lagere refractieindex. De kern is extreem dun. Een veelgebruikte specificatie is 9/125 single mode. Dat is een kern van 9µm diameter met een mantel van 125µm.

Arco

Special Member

Op 20 juni 2022 13:55:15 schreef rew:
Ik weet dat kevlar nauwelijks uitrekt als je er aan trekt. Maar zou glas niet net wat sterker zijn? Ah! Daar had m'n intuitie het verkeerd: Glas is 72GPa, kevlar 131.

Glas is elastischer ('rekbaarder') als kevlar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 juni 2022 14:10:12 schreef Arco:
[...]
Glas is elastischer ('rekbaarder') als kevlar...

[bijlage]

Het is geen aramide (aka Kevlar, aka Twaron), want dat is geel. Het is waarschijnlijk HMPE (aka Dyneema, aka Spectra). EDIT: Misschien is de bescherming ook gewoon wel glas.

bprosman

Golden Member

De kabels lopen vanaf je huis naar een grondmof in de buurt (DP - een distributiepunt). Daar zitten max 48 woningen op, in de praktijk wat minder want er wordt wat vrijgehouden.

In mijn straat ligt die bij mij voor de uitrit onder de stoep.
Tijdens de installatie hebben ze dat ding 3 keer opgegraven geloof ik en telkens kwam er een "Duurder manneke", waarbij de laatste ze daadwerkelijk gelast/geconnectord en aangesloten heeft.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

Ik verbaas me over de evolutie van kabels, sorry, kan het niet anders tot uitdrukking brengen. Vroeger kwam er een gepantserd loodmantelkabeltje je huis binnen. Lood verdween, werden harde mantel-lagen. Ook de pantsering veranderde, tijd gehad dat je die kabeltjes met die geplastificeerde staaldraden tegenkwam. Wat ze nu in de grond leggen, ik schud m'n hoofd maar. Die telecomboys verwachten waarschijnlijk het eind van de wereld in twintig jaar. Mannen maken trouwens ook schade, moeten ze eigenlijk melden.
Ik zit nog trauma's te verwerken uit m'n werkzame tijd, ik ga niet bellen, ze zoeken het maar uit.

Maar is dit nu duplex of full duplex technologie?

Edit: m'n collega legde dit verschil ooit mooi uit. Vrouwen communiceren full duplex. Praten en luisteren, real time.

Op 20 juni 2022 15:41:31 schreef mvdk:

Maar is dit nu duplex of full duplex technologie?

Glasvezel is full-duplex. Upstream en downstream gaat gelijktijdig door dezelfde vezel. Dit kan omdat de upstream een andere "kleur" licht (+/- 1300 nm) gebruikt dan downstream (+/- 1500 nm).

EDIT: Overigens moet je nooit in de vezel kijken. Dat kan je netvlies beschadigen. Het heeft sowieso geen zin, want het is infrarood.

[Bericht gewijzigd door Deskinspin op maandag 20 juni 2022 16:10:06 (17%)

rob040

Golden Member

@mvdk: Wat kan er nou misgaan met die glasfibers? Behalve dat ze stuk getrokken kunnen worden.
Die vind je over 200 jaar nog als nieuw in de grond terug...

bprosman

Golden Member

EDIT: Overigens moet je nooit in de vezel kijken. Dat kan je netvlies beschadigen. Het heeft sowieso geen zin, want het is infrarood.

Dat heeft de monteur mij ook uitgelegd, hij begreep mijn grapje niet helemaal want ik vroeg of dat ik zo (door er in te kijken) bij de andere buren binnen kon kijken :+

Mannen maken trouwens ook schade, moeten ze eigenlijk melden.

Moet zeggen dat deed KPN wel heel netjes, mail na de oplevering met of ik nog klachten had. Enquete over het geheel en foto's van het (herstelde) straatwerk , of dat naar tevredenheid was.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 20 juni 2022 16:20:32 (30%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

duplex of niet staat los van 1 of 2 vezels

In FttH netwerken wordt meestal bidi gebruikt, en dan is het idd 1310/1490 (vroeger 1550nm) of 1270/1330 (10Gbit). 1550nm zie je vnl als er een CATV overlay aanwezig is, wat tegenwoordig op consumentennetwerken heel beperkt gebruikt wordt (Veelal icm GPON)

In 'normale' netwerken zijn 2 vezels het meest gebruikt, dan is 1 vezel TX, andere is RX, beide op dezelfde golflengte.

Het is de IR band, maar de kleuren zitten hoger. Multimode (850nm) zit op het randje van IR zoals men het in het kleurenspectrum kent, maar 1310 en 1550nm zitten veel hoger.

Op 20 juni 2022 15:41:31 schreef mvdk:
Mannen maken trouwens ook schade, moeten ze eigenlijk melden.

Ze zijn hier (Delft Wippolder) ook bezig op dit moment. Stond eigenlijk voor eind van het jaar geplanned, blijkbaar zit het mee.

Ze werken best netjes. Voorzichtig met een graafmachientje een gleuf voor de bundel vezels uitgeschept en dezelfde dag wordt weer alles dichtgemaakt. Straatwerk ziet er prima uit.

Hier is de kabel oranje, niet blauw.

Arco

Special Member

Kleur hangt mede van de provider/eigenaar af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 20 juni 2022 15:41:31 schreef mvdk:
Ik verbaas me over de evolutie van kabels, sorry, kan het niet anders tot uitdrukking brengen. Vroeger kwam er een gepantserd loodmantelkabeltje je huis binnen. Lood verdween, werden harde mantel-lagen. Ook de pantsering veranderde, tijd gehad dat je die kabeltjes met die geplastificeerde staaldraden tegenkwam. Wat ze nu in de grond leggen, ik schud m'n hoofd maar. Die telecomboys verwachten waarschijnlijk het eind van de wereld in twintig jaar. Mannen maken trouwens ook schade, moeten ze eigenlijk melden.
Ik zit nog trauma's te verwerken uit m'n werkzame tijd, ik ga niet bellen, ze zoeken het maar uit.

Maar is dit nu duplex of full duplex technologie?

Edit: m'n collega legde dit verschil ooit mooi uit. Vrouwen communiceren full duplex. Praten en luisteren, real time.

Dat is semi duplex, ze praten door als de ander antwoord geeft :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 juni 2022 16:04:35 schreef Deskinspin:
EDIT: Overigens moet je nooit in de vezel kijken. Dat kan je netvlies beschadigen. Het heeft sowieso geen zin, want het is infrarood.

Wees er maar niet te bezorgd over, want het vermogen in deze vezels is hooguit een milliWatt. Te weinig om je echt te verblinden, en op het moment dat het licht de vezel uitkomt verspreid het direct het komt er niet als gefocusde bundel uit.

Op 20 juni 2022 16:18:26 schreef bprosman:
hij begreep mijn grapje niet helemaal want ik vroeg of dat ik zo (door er in te kijken) bij de andere buren binnen kon kijken :+

Ik weet dat je het als grap bedoelde, maar het kan ook echt niet! Single mode glasvezel heet zo omdat er maar een "mode" van de EM-golf (licht blijft gewoon een golf) in past. Als je een compleet beeld (dus lichtstralen van verschillende bronnen) erin zou willen schijnen, dan "passen" ze niet (en verdwijnen ze in de mantel).

Dit in contrast met Multimode (meestal 62.5um kern) wat wel werkt op basis van interne reflectie. Multimode wordt veel in (LAN) netwerken gebruikt.

Nadeel van multimode is dat doordat er verschillende paden zijn (een lichtstraal kan vrijwel rechtdoor gaan en maar af en toe reflecteren, maar ook scheef en continu heen-en-weer stuiteren) de pulsbreedte langer wordt (dispersie). Dat geeft een limiet aan je bandbreedte, want als een 1ns puls er als 2ns uitkomt, dan kun je niet meer dan 0,5Gbit/s over de vezel sturen.

Bij singlemode vezel treed dit effect (multi-path dispersion) niet op (wel andere effecten, maar die geven een hogere bandbreedte limiet).

Op 20 juni 2022 13:23:58 schreef DJSmiley:
De 2e werd voorheen gebruikt voor CATV (analoog/dvb-c) toen GlashartMedia dat nog leverde. Tegenwoordig zijn er maar een paar providers die dat nog leveren, de meeste leveren IPTV (want dat is lucratiever - verplichtte settopboxen huren en per TV betalen).

Een analoog kabel-signaal op een glasfiber moduleren is relatief kostbaar voor de netwerk-provider. IPTV vereist veel minder infrastructuur, omdat het in feite geen extra service is, het is alleen ietsje meer bitjes over dezelfde interface (en de 5Mbit/s voor een TV signaal is een triviaal extratje over een 100Mbit/s verbinding)

Analoge kabel-TV over een aparte vezel vereist een complete 2e set lasers, modulatie etc. Die bovendien relatief duur zijn, want ze werden analoog gemoduleerd. (Voor de digitale laser wordt gewoon een laser-led aan/uit gezet. Waarbij 6dB verschil tussen aan en uit (das een factor 4!) vaak al genoeg is.

(of het maatschappelijk gezien goedkoper is wil ik me niet over uitlaten)

mvdk

Golden Member

Op 20 juni 2022 17:24:23 schreef mel:
[...]
Dat is semi duplex, ze praten door als de ander antwoord geeft :9

Oow. ;)

bprosman

Golden Member

Dat is semi duplex, ze praten door als de ander antwoord geeft

Soort vrouw dus :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 21 juni 2022 04:56:36 schreef blurp:

[...]

Een analoog kabel-signaal op een glasfiber moduleren is relatief kostbaar voor de netwerk-provider. IPTV vereist veel minder infrastructuur, omdat het in feite geen extra service is, het is alleen ietsje meer bitjes over dezelfde interface (en de 5Mbit/s voor een TV signaal is een triviaal extratje over een 100Mbit/s verbinding)

Alleen gaat het niet om 5mbps. Elke TV heeft zijn eigen 5mbps (vandaar dat het ook extra kost) en er zit meestal wel ergens overboeking in de signaalweg om het goedkoop te houden, waardoor 5mbps meer dan 5% netwerkbelasting is. Kennelijk loont het voor KPN wel om een dergelijk in andere opzichten suboptimaal systeem te gebruiken, maar helemaal triviaal lijkt het ook niet te zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Itv van KPN heeft de volgende bitrates:

SD: 3.2MBps
HD: 7.2MBps (koper) en 12.7MBps (glas)
UHD: 26.7MBps (alleen via glas)

Ter vergelijking: Ongecomprimeerde HD via satelliet is 22MBps...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De meeste aanbieders gebruiken multicast. Dan is het verkeer relatief beperkt.

Die 5Mbit oid komt gewoon als 5Mbit binnen op de switch en gaat vanaf daar naar tig klanten die dezelfde zender kijken. Dus 20 man die SBS6 kijkt is 5Mbit... Elke zender komt dus 1x binnen en wordt 'gesproeid' naar alle kijkers, ipv 20 man a 5Mbit = 100Mbit op de uplink.

CATV/DVB-C is vergelijkbaar. Dat kost wel apparatuur om het te moduleren. En idd, dat is niet heel goedkoop, en je moet het aan de klantzijde ook weer terugzetten naar coax.

Voor de klant is dat handiger, want vaak bestaande kabels, geen losse settopboxen en huur/abbonementen.

Voor een provider lastiger: Tig merken die je moet uitleggen hoe in te stellen, je verdient niet aan settupboxen enz.

Voor de contentleverancier ook niet wenselijk. Die willen liefst voorkomen dat je reclames doorspoelt, je kijkgedrag weten, persoonlijke reclamen erdoorheen drukken enzo..

Arco

Special Member

Ik vraag me af of multicast echt gebruikt wordt daarvoor...
Gaat problemen geven zodra men op 'pause' drukt. (streams van die gebruikers gaan dan asynchroon lopen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij menige provider gebeurt dat transparant: LiveTV is multicast en zodra men pauzeert en weer resumed wordt er een unicast stream afgespeeld.

Maar je ziet dat een aantal providers wel meer naar Unicast terugvallen omdat multicast, zeker in een thuisnetwerk, nog wel eens gezeur oplevert.

Met de komst van betere en meer betaalbare encoders (H265) en de groei in bandbreedte zie je dat dit vaak een alternatief begint te worden.

Nadeel is dat de latency nog hoger wordt... Met multicast liep je iets achter, met unicast nog wat meer.

Is een software-kwestie. Gewoon multicast totdat er op pauze gedrukt wordt. Dat scheelt enorm omdat het overgrote deel gewoon "live" kijkt. Als je het slim aanpakt, dan denken alle clients dat ze unicast bezig zijn en maak je dat er van op je laatste "hub". Als je op die hub ook 10 min van een paar zenders kan bufferen hoeft je "klant-die-op-pause-gedrukt-heeft-data" niet eens opnieuw vanuit de centrale opgestuurd te worden.

Als iemand hier een keer een aardig systeem voor schrijft, dan is het probleem opgelost. KPN, Ziggo etc zullen dat graag implementeren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/