yamaha receiver r-840 voedingsled knippert

Goede middag,

Heb een yamaha receiver, bij het indrukken van de powertoets gaat de led knipperen
.
Na de reset, (pure power) ingedruk houden en dan powerknop,(reset) gaat de display aan met de kode dc0999, de andere keer met dc0998 en dc0231 meestal kode dc0999.

Al gekeken op internet voor en foutmeldings tabel, maar kan het niet vinden.

Heeft iemand een tip waar dit staat.
Of herkend iemand deze codes.

Heb al de condensator c19 nagemeten is 22nf 630volt is goed, en de serieweerstand van 2k2

Wie kan mij helpen.

Zet nou eens een typenummer van het apparaat erbij, dit maakt het zoveel makkelijker om een antwoord te krijgen

Op 20 juni 2022 21:36:51 schreef WJB:
Zet nou eens een typenummer van het apparaat erbij, dit maakt het zoveel makkelijker om een antwoord te krijgen

Sorry stond er bij, mijn excuus

Op 20 juni 2022 21:38:50 schreef WJB:
[...]
Sorry stond er bij, mijn excuus

Ook in de service manuel staat hier niks over beschreven, iemand anders?

WJB, geen probleem lees ook wel eens tesnel.

Maar mijn vraag was heeft er iemand, een code lijstje in zijn bezit met een verklaring van de code nummers.

Ga er vanuit dat Yahama anders geen fout nummers zichtbaar maakt, toch?

Heb inmiddels de printplaten warm gemaakt, maar dit geeft geen verandering.

Groet,

Op 21 juni 2022 16:34:34 schreef fred-loes:
WJB, geen probleem lees ook wel eens tesnel.

Maar mijn vraag was heeft er iemand, een code lijstje in zijn bezit met een verklaring van de code nummers.

Ga er vanuit dat Yahama anders geen fout nummers zichtbaar maakt, toch?

Heb inmiddels de printplaten warm gemaakt, maar dit geeft geen verandering.

Groet,

Heb je de elco's rond de voeding bekeken? Volgens de kenners is dat een kwaal van de machine.

Al die verschillende code's lijken op de verschijnselen die een te hoge rimpel op een voedingslijn te wijzen, defecte elco ligt daar het meest voor de hand.
De te hoge rimpel stuurt de logica in de war, daarom kunne de codes heel goed niet kloppen.
Capaciteit meten geeft niet altijd uitsluitsel, als de ESR te hoog is geworden wordt de rimpel ook minder goed onderdrukt.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Dank voor de reactie,

Heb de elco,s al warm gemaakt maar dit gaf geen verbetering.

Ga de elko,s uitsolderen en meten.

Of dit morgen lukt weet ik nog niet, maar reactie volgt nog.

groet,

Goede avond,

begonnen met meten van de voedingscondensatoren,

c410 3300u 16v is nu 2939u esr 0.19 ohm
c409 4700u 16v is nu 4256u esr 0.13 ohm
c552 5600u 50v is nu 5225u esr 0.2 ohm
c551 5600u 50v is nu 5473u esr 0.2 ohm

Ga deze bestellen.

groet.

Heb je de eindtorren op sluiting gecontroleerd?
Volgens deze site kan de code wel gelijkspanning detectie zijn.
http://www.hifi-forum.de/viewthread-220-3031.html

pin 7 van CB503 moet laag zijn anders PRO (protection?)
zie schema Q528 collector naar pin 7

[Bericht gewijzigd door MJN op woensdag 22 juni 2022 22:07:05 (22%)

Je kan het hele service manual bekijken. Kijk vooral even de elco's in de voedingslijnen naar de besturing na.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Goede avond,

Inmiddels iets verder gekomen.

Na wat speurwerk bleek R623 1.4M moest zijn 62k.

Zal morgen alles weer terug plaatsen.

Groet.

Goede middag,

receiver doet het weer.
Alle bedankt voor de ondersteuning,

greot,

En hoe is die weerstand nou van waarde veranderd ?
Te heet?

Op 22 juni 2022 19:52:40 schreef fred-loes:
begonnen met meten van de voedingscondensatoren,

c410 3300u 16v is nu 2939u esr 0.19 ohm
c409 4700u 16v is nu 4256u esr 0.13 ohm
c552 5600u 50v is nu 5225u esr 0.2 ohm
c551 5600u 50v is nu 5473u esr 0.2 ohm

Ga deze bestellen.

Mijn enige vraag is: waarom? Het is allemaal ruim binnen tolerantie en de vermelde ESR is absoluut goed. Elko's hebben nogal een toleratie van vaak iets van plusminus 20%. Echt alles wat daar staat is 0 reden tot zorg en lijkt gewoon op hersenloos vervangen.

@ daan69: soms zijn weerstanden de meest mysterieuze onderdelen ;) Ook ik heb er nu al meerdere meegemaakt die volledig open waren, maar 0 tekenen van verbranding vertoonden, maar alleen moeilijk zichtbare mechanische schade hadden opgelopen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Als dat het geval is sjonge, daar moet je maar zien achter te komen.

fred101

Golden Member

Hier het zelfde, heb een aantal keer open weerstanden gevonden die niet eens verkleurd waren. Maar ook weerstanden die veel hoger in waarde zijn geworden. En dan heb ik het niet over fusable of carbon composite. Maar niet vaak genoeg om voortaan eerst gelijk alle weerstanden te gaan uitmeten.

Om je desoldeerwerk te besparen. Als elco's in de voeding niet goed meer zijn dan werkt de boel niet goed meer en met een scoop de voedingspanningen op rimpel controleren is dan de snelste manier. Alleen is de rimpel niet altijd gespecificeerd maar met wat logisch nadenken is het niet zo lastig en vaak is de rimpel van rail met het probleem zo groot, zeker tov de rest, dat het wel opvalt.

Als een rail 5V is en bv een processor voedt. Dan zal hij het meestal ook nog doen op een iets lagere spanning. Stel dat de datasheet 4V als minimale spanning geeft. Maar als de elcos zo rot zijn dat de
minimale spanning steeds even net onder de 4V komt dan gaat dat ding steeds even uit of er gebeuren af en toe vreemde dingen.

Totdat die rimpel zo hoog wordt dat het ding helemaal niet meer wil starten. Met een scoop zie je dat meteen. Als je twijfelt kun je altijd nog de elco's meten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

http://www.hifi-forum.de/viewthread-220-3031.html

Had het draadje op deze site niet helemaal gelezen, maar hier wordt R623 genoemd.

Op 23 juli 2022 08:28:35 schreef fred101:
Totdat die rimpel zo hoog wordt dat het ding helemaal niet meer wil starten. Met een scoop zie je dat meteen. Als je twijfelt kun je altijd nog de elco's meten

In twijfelgevallen na de scoop-test, soldeer of klem ik vaak eerst een goede elco van 1/4e of 1/2e van de waarde eroverheen. Zie ik flink verschil en/of werkt het apparaat plots weer, dan gaat de elco eruit.