Mobiele airco afvoerslang op een wasdroger condensbak aan sluiten kan dat?

Ik ben van zins om een mobiele airco aan te schaffen maar in de woonkamer is geen afvoer naar buiten te creëren. Nu zit ik te denken aan wasdroger condensbak zoals ik die ook voor mijn toenmalige afvoerdroger heb gebruikt. De werking van de condensbak is gedeeltelijk vullen met koud water waar de warme vochtige lucht op neer slaat waardoor het vocht condenseert en het koude water de warme lucht afkoelt. De temperatuur in de woonkamer is bij zeer warme dagen om en nabij de 30 graden met een luchtvochtigheid van om en nabij de 60% en is dus veel minder dan een wasdroger aan warmte en vocht produceert. Om de tijd van neerslaan te vergroten zouden de ventilatie openingen van de condensbak verkleint kunnen worden zodat de warme lucht langer de tijd heeft om af te koelen en dus niet direct in de woonkamer wordt afgevoerd. De meest ideale optie zal het niet worden maar kan in principe wel mogelijk zijn dacht ik zo.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In principe en in theorie is dit mogelijk, maar in de praktijk zal de oppervlakte van de kamer niet toereikend zijn om de afkoelbak te plaatsen vermoed ik.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
maartenbakker

Golden Member

Het rendement zal belabberd zijn. Als ik het uit de losse pols moet voorspellen, breng je de luchtvochtigheid wat terug maar wordt het niet kouder. Je produceert een paar honderd watt aan warmte en in het beste geval compenseer je dat met het condenseren van het water.

Als ik er nog eens over nadenk, zal het wel warmer worden en niet veel droger. Mijn ervaring met een dergelijke airco bij gebruik als ontvochtiger is dat hij het (met waterslangetje en emmer) van 70-90% naar ongeveer 60% krijgt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vergeet het. Alle manieren om door middel van waterverdamping de lucht te koelen, in Nederland, zijn kansloos. Dus inclusief de 'luchtkoelers' die je in de bouwmarkten ziet.

In landen waar een droog klimaat heerst (luchtvochtigheid onder de 50%) werken die dingen wél. Maar in Nederland is de gemiddelde luchtvochtigheid te hoog, en wordt het alleen maar hopeloos klef als je zo'n ding aanzet.

Ik heb er zelf eentje gebouwd. Lucht in: 25 graden. Lucht uit: 19 graden. Maar na een uur was de luchtvochtigheid zo hoog, dat ie niet meer kon verdampen. Het was iets koeler, maar de luchtvochtigheid was onprettig hoog, en verder koelen deed ie niet.

Kortom: zorg voor afvoer, of koop een split unit met relatief dunne leidingen, die je ergens door een muur kan prikken.

Een mobiele airco heeft als nadeel dat ie actief lucht naar buiten afvoert, en die lucht moet ook weer aangevoerd worden. Gaat dat niet via een 'dedicated' aanvoerbuis die aangesloten is op de aanzuigende kant van de airco, dan wordt het via willekeurige openingen in het huis aangezogen waardoor het totaalrendement dus omlaag duikt (de buitenlucht is immers warm en wordt actief naar binnen getrokken)
Moet je dus iets 'groots' aanpassen om zo'n airco toe te passen, pak het dan meteen goed aan en zorg voor een aanzuigleiding voor de airco.

Een mobiele airco levert grofweg 2,5kW aan warmte. Zelfs al zou je een flinke bak hebben, dan warm je die toch wel op tot de uitblaasluchttemperatuur in een uurtje tijd verwacht ik. Dus puur met de absorptie van warmte werken, zie ik ook niet werken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het betreft geen luchtkoeler maar mobiele airco met een koelcapaciteit van 18000 BTU voor een ruimte die veel groter is dan mijn woonkamer met een enkele afvoer naar buiten. Van een luchtkoeler weet ik dat ze niet koelen en maken de lucht enkel droger zodat het koeler aanvoelt. De bedoeling is om de warmte die in de woonkamer heerst af te koelen en de ramen en deuren gesloten houden zodat er geen warme lucht van buiten naar binnen kan komen.

Dit gaat idd nooit werken, zo'n condensbak dient vooral om het vocht uit de lucht van de wasdroger (100% RH) te halen, de warmte ben je nauwelijks kwijt. De lucht uit de afvoerslang van een mobiele airco is heet en vooral droog, het is opgewarmde binnenlucht dus van je 30°C/60% RH ga je misschien naar 50°C/20% RH.

Er bestaan ook mobiele airco's met koudebuffer, bv. de Evolar EVO-ES9000. Je vult die (eenmalig) met 37 liter water, vervolgens zet je het ding buiten of bij een open venster en laat je hem dat water afkoelen (ding blaast warme lucht uit). Vervolgens neem je het ding binnen en kan die door het koele water weer op te warmen, je binnenruimte afkoelen. Mogelijks een oplossing voor u. (nee ik heb geen aandelen)

Op 20 juni 2022 15:36:58 schreef ronny530:
Het betreft geen luchtkoeler maar mobiele airco met een koelcapaciteit van 18000 BTU voor een ruimte die veel groter is dan mijn woonkamer met een enkele afvoer naar buiten. Van een luchtkoeler weet ik dat ze niet koelen en maken de lucht enkel droger zodat het koeler aanvoelt. De bedoeling is om de warmte die in de woonkamer heerst af te koelen en de ramen en deuren gesloten houden zodat er geen warme lucht van buiten naar binnen kan komen.

Dat weet ik, maar jouw voorgestelde oplossing werkt nog het meest zoals een verdampings-luchtkoeler (die niet werkt zoals je zegt - hij werkt door het verdampen van water, verdamping kost energie, en dus wordt de uitgeblazen lucht daadwerkelijk kouder, mits er 'ruimte' is in de lucht om meer vocht te verdampen).

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Mobiele 'single' units met maar één slang werken de facto belabberd: het rendement is treurig. De modellen met 2 slangen doen het wat beter...

De modellen met 1 (afvoer)slang lozen hierdoor hun warme lucht.
Gevolg is dat er ook weer warme lucht vanaf buiten naar binnen komt via ventilatie en andere openingen.

Enige 'monoblock' die goed werkt is die je in een muur/raam opening inbouwt.

https://img.archiexpo.com/images_ae/photo-m2/9519-15410950.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn idee dat het zou kunnen gaat niet op maar toch ben ik geholpen omdat na een lange zoektocht op internet ik geen mobiele airco zonder afvoer kon vinden todat Subsonik een mobiele airco vond die zonder buitenafvoer zowel kan koelen alsook verwarmen. De aangehaalde Evolar is zeker de overweging waard.

Arco

Special Member

Lijkt me geen handig apparaat. Na 6 uur moet je het bijna 100kg zware ding naar buiten rollen om daar enige uren zijn warmte te spuien...
(ze zeggen: "kan ook binnen met alle ramen open", maar dat lijkt me niks, alle warmte moet dan via de net gekoelde kamer naar buitenen komt ook via die ramen weer naar binnen...)

Daarbij is 'ie ook niet echt energiezuinig.
Het lijkt me ook dat 37L water heel erg magertjes is om de warmte van 6-8uur uit een ruimte in op te slaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Uit de omschrijving zou je zeggen dat het ding al die 37 liter water tamelijk diep bevriest. Dán kun je er inderdaad wel een poosje mee koelen.

De airco heeft een werkingstijd van ongeveer 6 tot 8 uur wat afhankelijk is van de omgevingstemperatuur, de watertemperatuur en de gewenste temperatuur, waarna het water 2 á 3 uur moet afkoelen via de afkoelmodus (cold storage stand). Tijdens deze cold storage stand laat de mobiele airco het water in de tank tot -6°C afkoelen.

Tijdens dit proces [het koelen van de ruimte] wordt alle energie van de ijsbatterij verbruikt. Als alle energie is verbruikt zal de mobiele airco stoppen met koelen, [...]

opwarmen ijs: 2,2 kJ/kg/graad. 37 kg van −6 naar 0 dus ca. 490 kJ.
smelten: 334 kJ/kg. 37 kg ijs smelten bij 0 graden: 12360 kJ.
opwarmen water: 4,2 kJ/kg/graad. 37 kg van 0 naar 15: 2330 kJ.
Totaal van ijs van −6 naar water van 15 graden dus ca. 15200 kJ.

Met een opgegeven koelcapaciteit van 2,5 kW zou je dus zo'n 6 uur kunnen doen. Maar hoe snel je de boel ook weer invriest, hangt af van de EER van de vriezer - want dat is het in feite gewoon.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

[edit: never mind, FET was sneller :-) ]

Even rekenen... volgens de handleiding stopt het apparaat met de omgeving te koelen zodra het water 40°C is. De eindtemperatuur voor het afkoelen van het water (cold storage noemen ze dat) is dan weer instelbaar tussen -5°C en 6°C.

Als we er vanuit gaan dat het water niet bevriest, dan is de energieopslag: 37 x 4186 (J/kg K) x 40 (K) = een goede 6 MJ ofwel slechts 1.7 kWh. Daar ga je niet lang mee koelen inderdaad.

Zou het toestel de wateropslag ook (gedeeltelijk) bevriezen? De smeltwarmte van 37 kilo ijs is ca 12MJ ofwel 3.4 kWh. In totaal komen we dan op ca 5 kWh koudeopslag. Kan me wel voorstellen dat je een niet al te grote ruimte daar enkele uurtjes koel mee houdt, maar ook niet langer dan dat.

Op 20 juni 2022 17:39:21 schreef subsonik:
[edit: never mind, FET was sneller :-) ]

Sneller, maar helemaal op het einde gestruikeld denk ik :)

15.2MJ is 4,2kWh, dus als je rekent op 2,5 kWh koelvermogen ben je na iets minder dan 2 uur uitgeblazen.

Arco

Special Member

Ander nadeel is dat de koeling niet lineair is: het wordt steeds minder als het water opwarmt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Allemaal vergeefse moeite doe het niet en schaf een split unit aan, vaak naast raamkozijn wel een gaatje te maken voor een paar leidingen.

Die mobiele airco's produceren meer hitte dan kou en hoe wou je die hitte in ene condensbakje opvangen?? water er in doen om te koelen?? Word je kamer NOG vochtiger en benauwder...

Natuurlijk produceren ze meer hitte dan kou, dat doet iedere warmtepomp. Je hebt de getransporteerde warmte en dan ook nog de verliezen in de compressor.
Daarom zijn ze tegenwoordig zo populair als centrale verwarming.

Ik heb zo'n ding voor m'n raam: https://www.bol.com/nl/nl/p/sensahome-airco-raamafdichting-raamafdicht…

Beetje lomp met twee slangen, maar het is maar voor een paar weken per jaar. Als je wil kan je nog een extra fleecedeken tegen de witte stof naaien voor een betere thermische isolatie.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

3 jaar terug waren er een paar hittegolven achter elkaar. Stormloop voor airco's inde winkels. Alles uitverkocht overal. Ik had nog net de laatste te pakken want het was echt bloedheet. De zwaarste die er was. Thuis gekomen en aangeschakeld leek het zware ding wel een zware dampkap die volle bak lag te bulderen. Met een pir plaat (met een gat in gemaakt) de hete lucht naar buiten laten blazen via het raam. Op volle stand na een paar uur 2 graden naar beneden. Help. Dan een ding geknutseld zodat hij de aangezogen lucht ook van buiten nam zodat er geen extra hete lucht van binnen kwam. Hielp zo goed als niet. Hels kabaal waar je niet van slaapt en nauwelijks kouder. Enfin, fris zeker niet.

Ondertussen al bijna 3j jaar een split staan. 9000btu-tje. Die draait tijdens een hittegolf op zijn sokken, lees: op heel lage stand. Je hoort hem nauwelijks en berekoud. Dus les geleerd. De gierigheid bedriegt de wijsheid.

PS: als we moeilijk hebben met slapen zetten we de airco op stille ventilatie stand en door het achtergrond geluidje slaap je dus werkelijk een nachtje goed door.

Dus denk er maar niet aan dat je geknutsel een tervreden uitkomst gaat bieden. Weggegooid geld.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 juni 2022 17:49:27 schreef KellyDK:
[...]
Sneller, maar helemaal op het einde gestruikeld denk ik :)

Deksels, je hebt gelijk - iets deed ik fout. Mijn deling zou ca. 6000 seconden moeten opleveren, zoals je inderdaad zegt.

Goed - dat verhaal is dus óók gewoon bedrog. Gelukkig maar, ik dacht al dat we de natuurkundewetten moesten herzien. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

 

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 20 juni 2022 18:58:52 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Die monoblock raam/muurversies zijn zeer efficient, maar vaak lastig in te bouwen.

Je zag ze vaak in hotels in het buitenland. Ik heb er trouwens ook een gehad.
Voor zo'n klein dingetje maken ze het binnen verbazend (zelfs onaangenaam) koud als het buiten warm is...

Is ook logisch dat ze efficient zijn: afstand tussen condensor en verdamper is superkort, en alles wat warm wordt hangt buiten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, het is jammer dat het gemiddelde raam wat we in Nederland hebben, niet geschikt is voor het ophangen van zo'n ding. Je ziet ze overal in de USA, waar schuiframen standaard zijn. Raam open. Beugeltje tegen de gevel. Airco er in. Raam dicht. Accordeon achtige klepjes aan de zijkanten uitschuiven om de boel af te dichten en klaar.

Mijn mobiele airco doet grofweg hetzelfde als een 1kW elektrisch kacheltje, maar dan omgekeerd. Verbruikt ook 1kW aan energie.
Voldoende in mijn geval om een paar graden te koelen, zodra ie uit staat wordt het (overdag) snel weer warm.
Slecht geïsoleerd hoekhuis... Maar goed genoeg om de 'opgehoopte' warmte 's avonds weg te krijgen en lekker te kunnen slapen.

Lawaai maakt ie ook, maar dat komt doordat het de goedkoopste, kleinste is die er te krijgen was. Ik heb simpelweg geen ruimte. Ik weet dat ik bij de Praxis heel wat stillere modelletjes in de aanbieding had. Zo stil als eentje waarbij de compressor buitenshuis zit worden ze natuurlijk nooit.

Split unit? Dat wordt 'm niet. Ik heb liever een omkeerbare warmtepomp, ik ga geen 2 warmtepompen in huis permanent installeren.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 20 juni 2022 19:18:56 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 20 juni 2022 19:14:16 schreef Ledlover:
Ja, het is jammer dat het gemiddelde raam wat we in Nederland hebben, niet geschikt is voor het ophangen van zo'n ding. Je ziet ze overal in de USA, waar schuiframen standaard zijn. Raam open. Beugeltje tegen de gevel. Airco er in. Raam dicht. Accordeon achtige klepjes aan de zijkanten uitschuiven om de boel af te dichten en klaar.

Mijn mobiele airco doet grofweg hetzelfde als een 1kW elektrisch kacheltje, maar dan omgekeerd. Verbruikt ook 1kW aan energie.
Voldoende in mijn geval om een paar graden te koelen, zodra ie uit staat wordt het (overdag) snel weer warm.
Slecht geïsoleerd hoekhuis... Maar goed genoeg om de 'opgehoopte' warmte 's avonds weg te krijgen en lekker te kunnen slapen.

Lawaai maakt ie ook, maar dat komt doordat het de goedkoopste, kleinste is die er te krijgen was. Ik heb simpelweg geen ruimte. Ik weet dat ik bij de Praxis heel wat stillere modelletjes in de aanbieding had. Zo stil als eentje waarbij de compressor buitenshuis zit worden ze natuurlijk nooit.

Split unit? Dat wordt 'm niet. Ik heb liever een omkeerbare warmtepomp, ik ga geen 2 warmtepompen in huis permanent installeren.

meniggeen hebben de cv uitgezet en 3 airco's gehangen in huis waar mee verwarmd/gekoeld word, dat zijn immers warmtepompen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo een lelijke split unit wil ik helemaal niet aan mijn woning, en al zeker geen gaten dwars door de muur.

Beneden hebben we een mobiele airco met afvoerbuis netjes naar buiten.
Dat doet het heel goed en koelt werkelijk het huis 4 a 5 graden koeler.
Ik vind het beter beneden dan boven, je bent dan toch druk bezig en zweet dus meer. Dan ook rustig TV kijken zonder zweten.

Boven hebben we een gewone ventilator op voet om te slapen. Niks lawaai op de laagste stand, lekker slapen zonder zweten... Airco boven dient tot niks voor de enkele dagen dat het hier eens heet is.
In echt hete landen zoals Vietnam of Thailand, dat heb je hier nog niet mee gemaakt. Dus ik klaag niet hier over de hete dagen...
Daar is het werkelijk dag en nacht 30 graden en zeer vochtig, dat is pas echt heet!

En het is nog goedkoper... :)

Ik wil geen airco aan mijn buitenmuur hangen, dat trekt echt op niks. Dan nog overal buizen op de muren, naar de kamers... Nee bedankt. Zelfs gratis zou ik het helemaal weigeren.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Die single unit arico's zijn gruwelijk inefficiënt, de warme lucht die ze naar buiten afvoeren komt van in de ruimte waar het ding staat.
Dus dezelfde lucht die het ding heeft staan koelen blaast ie ook vrolijk weer naar buiten.

Als bonus moet die lucht die naar buiten geblazen is ook weer aangevuld worden, dus je gaat elders warme lucht van buiten aantrekken.

Dan toch maar een fatsoenlijk afgewerkte split-unit, of een monobloc met een lucht aan en afvoer. Maar die laatste zijn een stuk zeldzamer.

airco boven hangen, koude zakt de trap af dus je koelt er ook de benedenverdieping mee. een mobiele is pas een lelijk gedrocht, maakt herrie tegen 110 en staat constant in de weg, slang door raam dus moet raam open blijven, lekker efficient. buitenunit kun je ook in de tuin zetten achter struiken oid. kom bij huizen waar 3 units achter een haag staan, zie je niks van. een airco die weinig geluid maakt waar je bij kunt slapen, geen punt, maar denk dan niet aan een china bak. een A merk kan dat wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer