Aansluiten schakelaars

Beste,

Ik heb twee aansluitingen waar ik niet uit kom.

Aansluiting 1:
Ik heb voor mijn tuinverlichting en een paar contactpunten een grondkabel YMVK-AS 3X2,5 aangelegd.
In huis is het als volgt voorbereid. Er zitten twee schakelaars, één voor de keukenverlichting, met de bruine voeding en een zwarte schakeldraad, en één voor de tuinverlichting.
Voor de voeding van de schakelaar van de tuinverlichting maak ik gebruik van de voeding van de keukenverlichting, doorlussen.
In de contactdoos van de schakelaar voor de tuin verlichting komen de volgende draden uit:
bruin – doorgelust van de voeding van de keukenverlichting
blauwe – nul van de keukenverlichting, niet aangesloten
zwarte – schakeldraad van de keukenverlichting
aarde – was niet aangesloten maar heb ik de litze op aangesloten
bruin – van de grondkabel YMVK-AS 3X2,5
zwart - van de grondkabel YMVK-AS 3X2,5
grijs - van de grondkabel YMVK-AS 3X2,5
litze - van de grondkabel YMVK-AS 3X2,5
Hoe sluit ik de grondkabel nu aan zodanig dat ik met de schakelaar de tuinverlichting aan en uit kan doen en tegelijk permanent spanning heb op de contactpunten in de tuin?
Het terras, met meerdere lampen die aangesloten zijn op een grondkabel 2 x 2.5 mm² XMVK-as, wil ik aansluiten op de grondkabel YMVK-AS 3X2,5. Bruin is de voeding en blauw functioneert hier m.i. als schakeldraad. Ik neem aan dat ik die dan ook op de zwarte draad moet aansluiten. Of toch anders?

Aansluiting 2:
In de oversteek van het tuinhuis heb ik twee strengen met spotjes aangebracht.
In het tuinhuis is het als volgt “voorbereid”. Er zitten twee schakelaars;
- één voor de verlichting binnen; met een bruine voeding en twee zwarte schakeldraden, één helemaal zwart de ander met een witte streep.
- de tweede voor de twee strengen met spotjes. Beide strengen komen met een buis uit in de in de contactdoos van de tweede schakelaar.
In de contactdoos van de tweede schakelaar komen de volgende draden bij elkaar:
1 x bruin – doorgelust van de voeding van de verlichting
1 x bruin - vanuit een leiding van een streng
2 x blauwe – nul
2 x zwarte schakeldraden, één helemaal zwart de ander met een witte streep.
2 x aarde – geen functie
Hoe sluit ik de schakelaar aan?

beste Jeroen, ik lees je vraag, maar ik kom er niet helemaal uit hoe je de installatie voorbereid hebt. En in het uitblijven van andere reacties denk ik ook: hm, niet helder.

Misschien kun je een tekening maken met bijgaand plaatje als uitgangspunt? In elk geval zie je dat je als voeding een blauwe nul-draad en een bruine fase-draad nodig hebt. De bruine loopt naar de schakelaar. Vanaf de schakelaar loopt dan de zwarte schakeldraad samen met een blauwe nul-draad naar de lamp. Ik weet dat jij veel meer wil, maar als je vanuit dit principe eens een schetsje maakt?

mel

Golden Member

Als je een 4 aderige kabel hebt: bruin is constant fase, zwart is schakeldraad en blauw is de nul, geel/groen is altijd aarde. Om verwarring te voorkomen zouden deze kleuren gehandhaaft moeten blijven. Dus geen blauwe draad gebruiken als schakeldraad...Die 2 maal 2,5 is dus verkeerd..
(er bestaan ook kabels van 2 keer 2,5 , waar bruin en zwart inzit)
Desnoods kleur je de aders om. behalve de aarde dan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Hij heeft 3 bruikbare aders ter beschikking. Er was geloof ik iets met een ader blauw kleuren enzo... Moet kunnen.
Anyway, als ik het mocht maken, zou ik beginnen met een dubbelpolige schakelaar, en daar pas achter de schakelaar voor de tuinverlichting.
Het maakt het allemaal zoveel makkelijker als je een keer elektrisch lek in die buiteninstallatie hebt.

Misschien ben ik een zwartkijker, maar er komen hier toch zo af en toe dergelijke topics voorbij. Dan hoef je niet, als je terug komt van vakantie en het huis is donker, onmiddellijk met gereedschap aan de gang. Dat kan dan een dagje wachten.

mel

Golden Member

Gewoon de buitenverlichting, eventueel met een schuurtje , op een aparte groep met alamat aansluiten, Dan valt er tenminste verder niks anders uit

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Volgens de NEN (ik wil hier niet weer een hele discussie uitlokken) mag je de blauwe ader alleen gebruiken voor de nul en groen/geel voor aarde de rest van de kleuren is vrij.

Wat ik een beetje wil aangeven, geef geen advies als je niet helemaal op de hoogte bent :)

Gr.F_S

Ik leer graag bij, daarom deze vraag:
Blauw is uiteraard de nul, maar dat mag dan toch ook bijvoorbeeld een omgekleurde grijze zijn?
Of toch niet?

Vervangen DOOR.
mvdk

Golden Member

Op 21 juni 2022 10:48:42 schreef mel:
Gewoon de buitenverlichting, eventueel met een schuurtje , op een aparte groep met alamat aansluiten, Dan valt er tenminste verder niks anders uit

Ja, helemaal waar. Maar uit de startpost valt op te maken dat er kortpad uitgebreid gaat worden op de keukengroep.

Beste allen,

Aanpassen naar hoe het had gemoeten gaat niet. Ik moet het doen met wat er ligt. Voor de duidelijkheid nog een paar foto's een tekening.
Ik hoop dat het hiermee duidelijker wordt.

mvdk

Golden Member

Is toch niet zo moeilijk. Ik neem maar aan dat bij de schakelaar voor het keukenlicht ook blauw aanwezig is. Die las je door op de grijze ader van de grondkabel. De bruine aders aan elkaar. De zwarte in de grondkabel is dan je geschakelde draad.

Op 22 juni 2022 19:39:22 schreef Jeroen Bakx:
(...)
Aanpassen naar hoe het had gemoeten gaat niet. Ik moet het doen met wat er ligt.
(...)

Dat je geen zin hebt in het aanleggen van een kabel uit de keuken naar de groepenkast kan ik me voorstellen. Maar een extra gat boren voor een extra inbouwdoos is toch niet zo'n grote belemmering. Je gaat geheid een keer meemaken dat er iets fout gaat daarbuiten, er komen hier toch wel gemiddeld tweekeer per jaar topics voorbij met zulke storingen beschreven.
En dat zijn dan diegene die hulp zoeken, de rest lijd in stilte...
Met een extra doos kun je een dubbelpolige schakelaar inbouwen waarmee de hele kabel gemakkelijk gescheiden kan worden van de rest van het huis.

mel

Golden Member

dan is een kabel leggen vanuit de meterkast makkelijker, onder de fundering door, klaar...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De eerste schakeling:

Onder de fundering door... Bij een woning die op staal is gebouwd lastig.

Extra gat boren..... Waar en vooral waarvoor? Er zit een inbouwdoos, de middelste, waar ik de schakelaar in kan plaatsen. Waar heb ik dan nog een gat voor nodig?

Ik ga aan de slag met de tips tot nog toe. Bedankt.

Heeft iemand gekeken hoe ik de tweede schakeling kan oplossen?
Zie mijn vorige posts.

Alvast bedankt

mvdk

Golden Member

Extra gat boren..... Waar en vooral waarvoor?

Voor een dubbelpolige schakelaar, zodat als er een keer een defect in de installatie ontstaat, je die buitenkabel makkelijk geheel kan afschakelen.
Zoals ik aangegeven heb, dat soort narigheid komt voor. Dan kom je s'avonds thuis, groep van de keuken in het donker, en dan kun je met een noodlamp de schakelaars en stopcontacten gaan losmaken om die tuinkabel af te koppelen. Meestal duurt het ook wat langer voor je door hebt dat het probleem in die tuinkabel zit.
Het hoeft niet hoor... :)

@ Jeroen Bakx,

Zie ik nou een kabeldoos die net onder de tegels zit in de grond?

Op 25 juni 2022 14:57:33 schreef Edwass:
@ Jeroen Bakx,

Zie ik nou een kabeldoos die net onder de tegels zit in de grond?

onder het grind lijkt het zelfs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer