Waarde van de Zener diode voor echokamer Dynacord Echocord Mini

Beste ,

Toestel , een mechanische echokamer van Dynacord , model Echocord Mini , bouwjaar 1973 .

Met amper 20 transistors BC107, BC178 , BC109 ,BC108 .
Alle andere componenten geen probleem van omschrijving en hun waarde's en benummering .

Alleen de eenige zener diode in het toestel is me echt wel totaal onbekend

Het is een zener diode die vermeld staat op PCB zener diode part en symbool .

Op schema staat deze als Di1 en aangegeven in partlist als zenerdiode , in schema ook als zenerdiode en zenerdiode symbool .

Maar de benummering is ECO5220 , en er is maar 1 Zener in heel dit toestel .
Voor alle duidelijkheid , deze zener diode , hebben ze ooit vervangen door 2 andere zeners inserie , en dat vertrouw ik niet , en toestel is niet werkende , dus ja graag de waarde's van deze onbekende zener is van belang , daar deze ook zeer kort in buurt van de afveeg magneet kop zit op het schema.
Graag had ik hier willen te weten komen , welke waarde deze vreemde zener diode heeft .

Ben dit toestel aan het reviseren ( elko's , transistoren , enz .)

graag info ................ ;)

links voor diagram schema in pdf te bekijken en vrij te downloaden .

https://elektrotanya.com/dynacord_echocord-mini_ver.c_sm.pdf/download.…

https://ia902308.us.archive.org/16/items/manual_ECHOCORDMINI_C.DIAGRAM…

Dat is het symbool van een bidirectionele TVS-diode ("overspanningsbeveiliging").

Welke typenummers staan er op de zeners die men erin heeft geplaatst?

fatbeard

Honourable Member

"toestel is niet werkende" is wat vaag...
Wát werkt er niet?

Ik geloof niet dat die diode(s) de oorzaak is/zijn...
Heb je al wat gemeten? In het schema staan diverse meetwaardes.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Henry S.

Moderator

Zeners worden wel vaker in serie gezet, en hier in antiserie: De bidirectionele TVS. De zeners beveiligen de schakeling rond de schrijf- en wiskop. Heb je signaal op de koppen (meten) dan niet meteen de zeners aanpassen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb zojuist een nieuw plexi front en achterpaneel bekomen , want deze waren zoek .

Het is volgens mij redelijk goed in orde , ik heb het nog niet terug in de stekker gestoken .

Want ik wens wel eerst de printen eruit te halen en eerst even foto's van te maken van de pcb zijden en de componenten zijden , wat ik al wel gezien heb is dat men aan deze zener hebben geprutst , langs de soldeerzijde , hebben ze 2 zeners geplaast ( de oude blauwe ) met gegevens erop .

Zener 1 = BZX83C 10Volt
Zener 2 = BZX83C 10Volt

Zener 1 en 2 = Heeft men de Kathode kant zener 1 aan Kathode kant van Zener 2 gesoldeerd .

De Anode's van beide zijn de aansluit punten op de print ( 13 ) en Massa - zo te zien .

Uiteraard is de originele eruit , helaas >:)

Ik heb er geen flauw idee van of deze gewerkt heeft met deze zeners ...

Ik was toch al van plan , om alle electroliet condensers te vervangen incluis motor en voeding condensors .
Transistoren ook .

En even nameten dan of de weerstanden nog acceptabel zijn , vermeodelijk wel , maar toch na te meten , en dan de waarschijnlijk Mika film condensers
na te meten en of toch ook maar ineens te vervangen met uiteraard identieke waarden ;)

Maar die zener diode is me een raadsel welke waarde's deze origineel had , en dat wil ik graag te weten komen .

Grt Jeroen

Motor en geleiders , niks ingesleten , koppen zijn zeer gaaf , geen inslijt , dus zeker de moeite .

Potmeters zijn ook nog heel vast , geen spel op ( ook nameten )

En de 2 druk schakelaars ( meerkontact schakelaars in rij ) heb ik nog liggen en allerlei soorten .

motor draait feiloos , achtergrond verlichting werkt ook .

Ik heb , een scoop enz niks aan te kort , en een condensator meter .

En ik loop tegen de 60 aan , en ben eral mee bezig sinds mijn 12 en heb al heel wat kunnen fixen .

Henry S.

Moderator

Op 15 juni 2022 00:40:40 schreef fatbeard:
"toestel is niet werkende" is wat vaag...
Wát werkt er niet?

Dit is toch wel eenvoudig te beantwooren

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op basis van het schema ben ik geneigd te zeggen: rond de 12 volt. Maar zit die er niet vooral als blusdiode om te vermijden dat het uitschakelen van de wis-kop een hoge spanning genereert die de transistor in zijn val meesleurt?

maartenbakker

Golden Member

Transistoren ongezien vervangen in de hoop dat iets gaat werken is onzinnig, tenzij het geranium tiktorren (Philips ACxxx of AFxxx in TO-1, TO-1K of TO-7 huisje) of Japanse zwartpoottorren zijn.

Dan zal je zeggen, kan ook geen kwaad, maar elke vervanging geeft ook een kleine kans op introduceren van een nieuwe fout. Zeker als je een scope hebt, is dat totaal niet nodig.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 19 juni 2022 23:09:43 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Indien de twee zenerdiodes zo zijn verbonden als je aangeeft is de
totale zenerwaarde 10 en 0,6 V totaal 10,6V. De ene zener welke
'verkeerd' zit functioneert dan als diode in doorlaat.
Gezien de voedinspanning op de tor kan dit wel kloppen.
Zou de schakeling zo eerst eens proberen.
And

Al wat gevonden

Zener 1 meet over de meter 3 Ohm in beide richtingen
Zener 2 meet over de meter 13 Ohm in beide richtingen

Neem ik een bestaande zener een nieuwe Ohm in beide richtingen

Ik zie ook dat de bestaande transistors op diezelfde PCB print nr 82001
al vervangen zijn door 5 NPN's X BC557 en 1 PNP X BC549 dus ook niet oke als ik deze link bekijk van syntforum .

https://www.synthforum.nl/threads/3756243/

deze spreekt over ; (Alle transistors zijn vervangen voor modernere en stillere BC549 en BC559 types)

En mijn print heeft een kleine verandering origineel , met een footswitch input mogenlijkheid besturing ( waar een extra 0,33uF is aan toegevoegd , en een weerstand van 1M Ohm .

Voor de rest is de print identiek als schema zonder footswitsch .

Dus werk aan de winkel .

Dat de Zeners met automatische Ohm meeting gemeten zijn , deze zeker een trek gehad hebben is duidelijk lijkt me .

De zeners die erzo op geplaast zijn geweest , lijkt me origineel daar erook geen gaatjes in de PCB print voorzien zijn , en deze aan de achterkant gesoldeerd zijn aan punt 12 de eene zijde , en de andere zijde zit aan printbaan die rechtstreeks aan - Massa zit die onder andere loopt naar de - vande C205 elko ( en massa is de buitenmantel van de draad naar de kop .

correctie ; neem ik een nieuwe zener , meet ik O Ohm in beide richtingen

maartenbakker

Golden Member

BC556 t/m BC560 zijn PNP en BC546 t/m BC550 zijn NPN.

BC557 t/m BC559 zijn inwendig volkomen identiek aan BC177 t/m BC179 en BC547 t/m BC549 zijn inwendig volkomen identiek aan BC107 t/m BC109.

Als je graag alle BC107..9 en BC177..9 door ruisarme transistoren vervangt, dan hoef je alleen de BC550 en BC560 op voorraad te nemen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 21 juni 2022 13:27:39 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan is die zenerdiode ook defekt,duidelijk sluiting.
Een zenerdiode meet je als volgt door:Van je digitale meter
de plus op de anode,meet je een diode,d.w.z rond de 0,6V.
Als je de plus op kathode zet mag je niks meten.
Meter moet uiteraard wel op diode stand staan.
Het mooie van de tweezenerdioden zoals het zat is,dat het niet
uitmaakt hoe ze gemonteerd zitten,het werkt beide keren gelijk.
succes And

Thevel

Golden Member

Op 21 juni 2022 12:44:58 schreef Roant:
neem ik een nieuwe zener , meet ik O Ohm in beide richtingen

O Ohm bij een nieuwe zener kan niet goed zijn.
Maar misschien bedoel je dat de meter OL aangeeft.