Alternatief voor contactreiniger

Hallo,

Ik heb een electrisch probleem in de verlichting van mijn auto.
Het lijkt er op, dat in een connector in de voedingsleiding van een lampje
sprake is van slechte contacten (tussen steker en 'contactdoos').
De metaalstripjes van die contacten zijn door ouderdom geoxideerd.
De stripjes zijn zeer slecht toegankelijk voor mechanische reiniging (krabben, schuren etc.) door de constructie van de betreffende connector.

Heeft iemand een suggestie voor iets chemisch?
S.v.p NIET Kontakt 60 van Kontakt Chemie (daar heb ik 2 nog bijna volle spuitbusjes van staan, die niet meer willen spuiten, maar wel het busje van binnenuit opvreten....), dus van dat spul ben ik genezen.

WD40 zegt op de bus o.a. te reinigen, maar daar verwacht ik heeeeel weinig van.

electronono

pa3gws

Golden Member

Contact cleaner 390 of anders een beetje WD40.
Inspuiten de connector een aantel malen in en uit elkaar halen daarna een beetje IPA er in spuiten schoonblezen met wat perslucht en het ptobleem is waarschijnlijk weg.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik gebruik voor contacten vaak gewone WD40. Werkt bij mij goed.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

WD40 erkt in autocontacten prima. Reinigt en laat een beschermend laagje achter.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb WD40 gebruikt, de steker glijdt nu soepeltjes in en uit de connector.
(iets voor op het nachtkastje, zo'n bus?? :) ).
Bij verder onderzoek blijkt het probleem in de kabelstreng naar de connector te zitten, mogelijk een gebroken ader en 'wiebelcontact'.

Op dit moment werkt de lamp, maar verdere investigatieve arbeid is nodig...

Dank.

electronono

Noot: wat is IPA?

mel

Golden Member

Isopropylalcohol
(Wat je in de supermarkt koopt is anders ;) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 22 juni 2022 10:28:30 schreef electronono:
Heb WD40 gebruikt, de steker glijdt nu soepeltjes in en uit de connector.
(iets voor op het nachtkastje, zo'n bus?? :) ).

Alleen als jouw vriendin rookt na afloop.

Als het over de bekende schuifstekertjes gaat, dan is iets dichtknijpen met een tang en vervolgens terug erop schuiven. Door de insnijdende werking is het kontakt weer voor jaren verzekerd.
Soms is een connector slecht aan de draad gekrompen en is de verbinding niet zgn gasdicht. Het beste is dan een nieuwe connector, aangeknepen met een goede tang en niet zo'n plat ding van de bouwmarkt.
Deze dus niet!

Bij mijn eerste VW Golf (1974) waren de aardkontakten op het chassis gelast en van ijzer. Die roestten als een gek , zodat op zeker moment de elektrische koel fan niet meer wilde draaien. Dat heb ik destijds opgelost door nieuwe messing schuiflipjes te bevestigen met roestvrij stalen schroeven en contactringen. Een laagje tectyl verhinderde corrosie van de bevestigingsplaats.
Golfje bestaat al lanh niet meer.......

Op 22 juni 2022 11:17:06 schreef Patrick de Zeester:
[...]
Alleen als jouw vriendin rookt na afloop.

Gaat het er dan zo heet aan toe?

Op 22 juni 2022 11:29:39 schreef buzzy:
[...]Gaat het er dan zo heet aan toe?

Dan zou ik toch Marly vet met grafiet aanraden... Kan tegen hoge temperaturen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
fred101

Golden Member

Op 21 juni 2022 10:28:08 schreef electronono:

Heeft iemand een suggestie voor iets chemisch?
S.v.p NIET Kontakt 60 van Kontakt Chemie (daar heb ik 2 nog bijna volle spuitbusjes van staan, die niet meer willen spuiten, maar wel het busje van binnenuit opvreten....), dus van dat spul ben ik genezen.

Ik had dat ook. Alle gas eruit, gaatje prikken, in een flesje laten lopen en applicatie doe ik met een heel fijn injectiespuitje, kwastje of pipetje. Beviel zo goed dat ik dat nu ook met K61 doe.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

goed plan m.i.

in mijn beleving willen beide busjes helemaal niet meer spuiten..
dus ofwel het drijfgas is weggelekt, ofwel de spuitkop is zodanig aangevroten /verstopt (maar dat zou een bijzonder licht werpen op de reinigende werking van het product), dat ie niks doorlaat.
is er een risico wanneer ik bij een staand busje een klein gaatje in de bovenkant tik of boor?
bij 'gas foetsie' niet, maar of het foetsie is weet ik dus niet.

electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op donderdag 23 juni 2022 10:25:38 (12%)

Als je in de bus een deuk knijpt, voel je al of er wat tegendruk is. Verder zal het inknijpen bij een drukloze bus een ietsje druk opleveren, dan komt het product er weer uit. Bij een drukloze bus kan je er een gaatje in prikken, liefst in de zijkant bovenaan, daar is het metaal dunner dan van de boven- of onderkant. Pas wel op voor uitschieten, de priem die ik jaren geleden gebruikte kwam tot op het bot in mijn linker muis terecht, een spier, geen dier.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Arco

Special Member

Spuitkop kun je er zo aftrekken en zien of die verstopt zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Kontakt 60 is licht corrosief, dus een van de felsranden van de spuitbus zal wel een beetje aangetast zijn waardoor het drijfgas weg kon lekken.

De concurrentie gebruikt een dieptrekproces voor zijn spuitbussen, dus die lekken niet, zelfs niet als je een corrosieve variant kiest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Spuitbussen van CRC (electrolube) waren gesoldeerd, en gingen steevast na een paar jaar lekken onderaan waar de bodem en zijnaad samenkomen.
Resultaat: kleverige bruine plas onder de spuitbus. (ik zet ze altijd op een schoteltje... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb hier ook nog een paar spuitbussen staan van CRC. Die roesten allemaal langs de naad compleet door als je niks doet.
Ik heb ze nu met een oorstokje lichtjes ingevet met wat motor smeerolie, op de naad. De olie dringt ook door tot in de voet na enkele tijd.
Ook andere merken oude spuitbussen met naad moet je insmeren!

Roesten effectief gestopt!

Er stond zo een oude in de kast in de garage met wit vet erin. Doorgeroest...
What a mess! Een echte klerezooi overal van dat vet!

Op ons werk gebruiken we ook contactspray op de verbindingen, die droogt helemaal op maar laat een licht laagje na. Volgens onze chef de enige die niet corrosief is en echt beschermt tegen vuil en water. Ik heb er thuis een paar staan, es kijken of ik een foto ervan kan posten.

Als je het niet weet, kan je niet zien dat we die spray gebruikt hebben.
Ze gebruiken die al meer dan 15 jaar lang.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 23 juni 2022 16:42:02 (29%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 23 juni 2022 12:24:51 schreef Arco:
Spuitkop kun je er zo aftrekken en zien of die verstopt zit...

Dat die spuitkop eraf kan wist ik wel, maar zien of de kop verstopt is lukt me niet.
Maar dat is ook overbodig: wanneer ik na afnemen van de kop het verticale buisje wat indruk -alleen op de wand van dat buisje drukkend- komt bij een van de busjes niets eruit, het andere busje sputtert miniem, net genoeg om wat van de vloeistof mijn vingers te laten benatten.
Mijn conclusie is dan: een geheel gasloos, de andere vrijwel.
Klaar voor perforatie dus.

Overigens: bij het oudste busje is bruine prut aan de ondernaad uitgetreden,
die is 'lekker' in de kastplank getrokken, het gas heeft zich met de dampkring vermengd.
Dat een schoteltje wenselijk is, is nu duidelijk.
De fabrieker had dat ook op de bus kunnen zetten, en ook dat ze geen dichtblijvende busjes willen gebruiken. Lijkt me relevante productinformatie.

electronono

Arco

Special Member

Dat die spuitkop eraf kan wist ik wel, maar zien of de kop verstopt is lukt me niet.

Even door blazen en je weet het...

De fabrieker had dat ook op de bus kunnen zetten

Een fabrikant zet liefst alleen positieve info op het etiket. "Na een paar jaar lekt er bruine drab uit de onderkant" hoort daar niet bij... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er staat op de contact 390 busjes een houdbaarheidsdatum. Ik vermoed dat dat de houdbaarheidsdatum van het busje is, en niet zo zeer van 't product.
De mijne is een jaar over datum ofzo, en heeft een sterk rimpelend etiket dus ik denk dat er ergens wat 'zweet'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Op 22 juni 2022 11:28:53 schreef buzzy:
Als het over de bekende schuifstekertjes gaat, dan is iets dichtknijpen met een tang en vervolgens terug erop schuiven. Door de insnijdende werking is het kontakt weer voor jaren verzekerd.
Soms is een connector slecht aan de draad gekrompen en is de verbinding niet zgn gasdicht. Het beste is dan een nieuwe connector, aangeknepen met een goede tang en niet zo'n plat ding van de bouwmarkt.
Deze dus niet!
[bijlage]
Bij mijn eerste VW Golf (1974) waren de aardkontakten op het chassis gelast en van ijzer. Die roestten als een gek , zodat op zeker moment de elektrische koel fan niet meer wilde draaien. Dat heb ik destijds opgelost door nieuwe messing schuiflipjes te bevestigen met roestvrij stalen schroeven en contactringen. Een laagje tectyl verhinderde corrosie van de bevestigingsplaats.
Golfje bestaat al lanh niet meer.......

Zo een heb ik ook gehad Golf 1 met nog een metalen voorbumper. Carburateur ect maar ook idd met een oververhitte motor, stoom onder motorkap in het Safaripark de Beekse Bergen midden tussen de leeuwen, dan kon toen nog, met eigen auto daar rijden. De andere aanwezigen vonden het geen goed idee dat ik uitstapte en onder de motorkap wilde kijken...
Na wat luid getoeter kwam er een Safari wagentje aanrijden die vertelde dat ik op eigen kracht buiten het park moest rijden en dan wachten op de Wegenwacht. Die overbrugde de temperatuursensor zodat de fan altijd bleef draaien en kon ik veilig terug naar huis rijden. Die Golf 1 modellen begonnen als snel olie te verbruiken, was mijn eerste auto en was is oranje, ik meen dat ie iets van 10 jaar oud was en 1000 gulden kostte!