Aanleg glasvezel Tanthof Delft

Bij mij in de wijk (Ziggo netwerk) hield de gemeente een jaar of twee terug een enquete of er interesse was in aanleg glasvezel. Bij voldoende animo zou dat er komen. Je moest dan minimaal een jaarabonnement bij een lokale provider nemen. Het heeft even geduurd voor ze voldoende gegadigden hadden en het aanbod is nog enkele keren verlengd. Later aansluiten zou iets van €180 kosten.

Ik heb dat steeds laten lopen tot ik in januari het aanbod via de gemeente kreeg voor drie maanden gratis proberen zonder verplichtingen en gratis trekken van de kabel. Dat heb ik dus gedaan.

Kon kiezen uit meerdere lokale providers en bij één heb ik een Gigabit internet abonnement genomen. Ik had het meest eenvoudige Ziggo abonnement.

Ik heb het glasvezelabonnement binnen de proefperiode weer opgezegd. Ik merkte als gebruiker geen verschil in snelheid. Logisch eigenlijk, omdat de glasvezelverbinding niet het enige is dat de uiteindelijke snelheid voor de gebruiker bepaald.

Verder vond ik de keuze van de hardware niet handig. Aan het eind van de glasvezel, in de meterkast, komt een doosje met eigen voedingsadapter. Vandaar een draadje naar het modem (met wifi) van de provider, met ook weer een eigen voedingsadapter. Op dat modem vier ethernet poorten, waarvan twee gereserveerd voor tv en twee voor bedraad internet. Ik heb drie internetaansluitingen nodig dus zou dan ook weer een extra router met eigen voedingsadapter moeten aanschaffen. Bij Ziggo zit dat alles in één doos, met één voeding, een krachtiger wifi en minder energie verbruik.

Ik kan nu echter zeggen dat de woning een glasvezelaansluiting heeft, die me niks gekost heeft, en Ziggo heeft de internetsnelheid inmiddels gratis verhoogd. In de toekomst zie ik wel verder.

Ik kreeg de indruk dat de gemeente graag glasvezel naar alle woningen ziet, met het oog op toekomstige diensten voor ouderen die ze dan via glasvezel kunnen gaan verlenen.

Op 20 juni 2022 16:04:46 schreef rob040:
@mvdk: Wat kan er nou misgaan met die glasfibers? Behalve dat ze stuk getrokken kunnen worden.
Die vind je over 200 jaar nog als nieuw in de grond terug...

Na een dertig tal jaar is het vet uitgewerkt om het vocht uit de draden te houden .
Telenet is na 20 jaar al zijn kabels al aan het vervangen .

rob040

Golden Member

@LA: Dank voor de uitleg, dan heeft mvdk dus een punt.
Ik kan zulke dingen maar moeilijk geloven, zo dom en kortzichtig als er dus gewerkt wordt.
En de gebruiker maar betalen...

Iets wat ik raar vind is:

Op 20 juni 2022 13:23:58 schreef DJSmiley:

Bij deze grond (Direct-Burried)kabels wordt er niet in een buis geblazen maar wordt er directe grondkabel gebruikt.

Wat voor een idioot gaat nu de grond een meter diep open graven en en verkeers opstoppingen en andere overlast veroorzaken en dat dan 20 jaar later weer doen?

Het is al best lang geleden dat iemand het heldere idee had om holle buizen in de grond te stoppen waarin je dan gemakkelijk kabels kunt vervangen.

En als de grond toch 1x open moet leggen (legden?) ze gelijk een handje vol van die lege buizen.

Maar ja, toen kwamen gemeenten ineens op het idee om belasting te gaan heffen over lege buizen. Een jaar of 20 geleden is daar een hoop gesteggel over geweest, want belasting betalen over lege buizen die niets opleveren is niet te doen voor een commercieel bedrijf.

Hoe het tegenwoordig gaat weet ik niet, ik heb het niet meer bijgehouden.

Kostenbesparing

Lege buisjes zijn duurder dan een complete dac kabel. En dan moet er bij een buisje ook nog een vezel in, en erin geblazen worden.

In het buitengebied is het zelfs nog 'erger'. Daar is bewust gekozen om de vezels op slechts 30cm ofzo te leggen.

Daardoor kunnen ze zo de kabels in de grond rammen, want alle andere leidingen zitten lager. Met een soort sleuvenfrees hoef je dan nagenoeg niet te denken en kun je meters maken.

Af en toe wordt een vezel gesloopt, maar dat is ingecalculeerd: De kosten van een storing/herstel is goedkoper dan alles op diepte leggen.