Liebherr GN 2456 diepvries stijgt in temperatuur

Onze Liebherr GN 2456 diepvries stijgt in temperatuur.

Nu had ik dit topic gevonden: https://www.circuitsonline.net/forum/view/146834
Vriezer uit elkaar gehaald (viel niet mee).

Het lijkt erop dat de kleine weerstand die onder de dooigoot defect is. Deze meet 1,2K Ohm. Op een Duits forum had ik gelezen dat dit ongeveer 230 Ohm zou moeten zijn.

Maar nu komt het volgende, hoe kom ik aan het onderdeel?
Hoe kom ik erachter welk type weerstand het precies is en welke ik nodig heb?

Geen idee wat je daar uit elkaar geknutseld hebt. Het lijkt me niet de thermoveiligheid of ntc. Mss de afvoerbuisverwarming? 230ohm lijkt me te laag. Deze ziet er ondertussen niet meer bruikbaar uit. Het initiële probleem zie ik ook nergens vermeld. Zat die vol ijs? De ontdooi ntc gaat meestal stuk bij dit model. Heb je een foto vh typeplaatje? 6 soorten gn2456.
Zet even een mail in je gerbruikersprofiel dan stuur ik wat info.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Email zou nu zichtbaar moeten zijn.

Iets meer uitleg over het probleem:

Temperatuur ging stijgen naar -10. Een keer uit / aan gezet toen ging het een weekje goed. Daarna werd de interval steeds korter totdat ie bij de -4 / -1 bleef schommelen.

Het component op de foto zat zo onder de dooigoot geplakt.

Ik had een paar dagen gelden had foto gemaakt en gevoeld, maar leek geen ijs te zitten.

Hierbij het typeplaatje:

Zou ook een haperende ventilator kunnen zijn die af en toe weigert te starten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ontdooiproblemen zorgen voor ijsvorming in de verdamper. Geen ijs daar dan moet je elders zoeken. Lees de voelers eens uit. "E" in service menu.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kromme waarde 230 of 1,2 KOhm?? Dit lijkt me eerder een thermische zekering welke 0 Ohm moet wezen.. Maar dit doet niet jou probleem veroorzaken.. Hoe klinkt compressor?? Word leiding werk nog warm aan achterzijde en draait ventilator wel OK in de kast??

Heb de voelers uitgelezen, nu kwam er gelijk F4 error op het display toen de stroom erop kwam.

E3 = 24
E8 = 1 (en 0 met magneet onder het display)
E4 = F4

De ventilator gaat draaien als ik de magneet onder het display houd.

Op 22 juni 2022 18:36:39 schreef smd:
Kromme waarde 230 of 1,2 KOhm?? Dit lijkt me eerder een thermische zekering welke 0 Ohm moet wezen.. Maar dit doet niet jou probleem veroorzaken.. Hoe klinkt compressor?? Word leiding werk nog warm aan achterzijde en draait ventilator wel OK in de kast??

Leidingwerk aan de achterkant wordt warm, maar niet erg heet. Ik had het gemeten met een IR-thermometer na ongeveer 2 uren aan staan, rechts onderin de hoek rond de 45 graden.

Ventilator draait in de service mode en ook als ik de vriezer aanzet, deur open doe en een magneet onder het display houd.

Zoals eerder vermeld: ontdooi ntc stuk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 22 juni 2022 18:44:14 schreef EricN:
Zoals eerder vermeld: ontdooi ntc stuk.

Bedankt voor de hulp, gaan we die bestellen en erin zetten.

Ik had een foutje gemaakt, na het meten van de ontdooi ntc heb ik deze op de print in het verkeerde plekje gedaan. Nu zit deze goed en meet deze ook goed, de F4 error is ook weg...nog andere suggesties?

Ventilator die soms niet vertrekt door speling op de as of andere mechanische oorzaak. (Moeilijk betrapbaar. Bij normale werking is het soms dus...)Verdamper dichtgevrozen.(visueel vaststellen tijdens probleem periode) Sensor defect maar enkel merkbaar bij -20...(vergelijken "E" waarde met thermokoppel dat op zelfde locatie zit)
Motor/gas probleem.(toestel vanuit kamertemperatuur opstarten en temperatuurdaling in functie vd tijd monitoren) (tss de 4-6u om op temperatuur te komen. Motor en ventilator dienen tss die periode beide te draaien)

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 22 juni 2022 21:13:16 (51%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Belngrijkste of leidingwerk lekker gaat aanvriezen bij aanzetten. Daarnaast controleren net zoals EricN zegt of ventilator niet uitgelopen is.. daarna verder weer zien

Inmiddels heb ik een volgend probleem:

De ontdooi NTC heb ik vervangen. Dit is een tijd goed gegaan.

Nu vriest de vriezer helemaal niet meer en slaat de compressor en ventilator niet aan. Ook niet na ontdooien en na 20 minuten wachten. Het display blijft op -18 staan.

De waarden van E3, E4 en E8 zijn goed.

Als ik in het servicemenu met L de compressor en ventilator aanzet doen deze het wel.

Wat zou ik verder kunnen controleren?

compressor slaat niet aan omdat elektronica denkt dat deze -18 is dus op temperatuur. wrs temperatuur sensor stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

wat zijn de E waarden? Welk vermogen neemt de vriezer bij manueel ontdooien? Verliesstromen kan ook een en ander in de war brengen.

Maarrrrr: Klinkt alsof je hem in demo hebt gezet. In service kun je naar E en L gaan maar ook naar d. Staat die op d1 of d0? Volgens mij moet die op d0 staan.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?