Temperatuur correctie NTC

Beste forumleden,

In een (grote) vijver heb ik een thermometer geinstalleerd welke de temperatuur meet dmv een NTC. Omdat de kabel tussen het display en de NTC te kort was, heb ik daar ca. 10m 2*1mm2 tussengezet en alles waterdicht ingegoten. Vooraf heb ik getest of dit de temperatuuruitlezing niet te veel zou beinvloeden, dit was niet het geval (0.2°C afwijking).

Na een paar weken bleek dat de display (met led verlichting) de acht AA batterijen binnen twee weken leegtrok, ik heb daarop het display omgewisseld voor een display zonder led verlichting, deze werkt op twee knoopcellen en zou het veel langer moeten doen.

Dit tweede display zonder LED, werdt geleverd met een "eigen" NTC, deze heb ik eraf geknipt en de in de vijver geinstalleerde NTC heb ik eraan gesoldeerd. (vooraf heb ik de temperatuur-weerstands curve van beide NTC's bepaald, deze is identiek).

Helaas is het nu zo, dat de nieuwe NTC-display combinatie een te hoge temperatuur weergeeft (ca. 2.5 °C). Graag zou ik dit willen corrigeren. Uit de temp-weerstandcurve die ik gemaakt heb is af te lezen dat de weerstand met ongeveer 300 ohm per °C toeneemt/afneemt. Ik dacht dit dus op te lossen door een potmeter met een max weerstand van 1000 ohm in de kabel te zetten en hiermee de tempertauur aft te regelen tot de juiste waarde.

Gaat dit werken of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Ruud

Arco

Special Member

Het moet wel exact dezelfde curve zijn... (er zijn tientallen verschillende)
Doet 'ie het met de originele NTC wel goed?

Als het een Ali-geval is, dan is een paar graden afwijking niet erg bijzonder trouwens.
Hoe test je dat? (heb je een 'known good' thermometer?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weet je zeker dat het een NTC is en geen diode? Met een weerstandsmeter en een diode als temperatuurvoeler kun je tot een conclusie komen die verkeerd is.

Het is waarschijnlijk een ali achtig geval (niet daar besteld overigens). In de bijlage heb ik de gemeten weerstandscurves bijgevoegd. Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat het beide NTC's zijn, mede omdat de curves precies over elkaar liggen. Ik heb een gekalibreerde hand-held termometer als referentie.
Met de originele NTC was het beter, ook deze week bijne een graad af, maar dat is nog te overzien.

[Bericht gewijzigd door RJT op dinsdag 21 juni 2022 14:42:23 (14%)

Arco

Special Member

Als je de originele NTC eraan hangt weet je waar het aan ligt (als resultaat identiek is dan wijkt de thermometer gewoon behoorlijk af)
Lange kabels kunnen trouwens bij verschillende type thermometers ook verschillende resultaten opleveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Arco,

ik denk inderdaad dat dat het geval is, maar, is dit op te lossen met een potmetertje (extra weerstand toevoegen, waardoor de uitgelezen temperatuur daalt)

Arco

Special Member

Als je weerstanden toevoegt zal dat zonder meer afwijkingen over het temperatuurbereik geven...
Test eerst eens met de originele voeler...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zal vanavond eens kijken wat het effect van een lange kabel op de originele voeler is; de kabel die ik in de vijver gebruikt heb kan ik niet testen, die krijg ik er niet meer (heel) uit.

benleentje

Golden Member

Dit tweede display zonder LED,

Eigenlijk zit daar de fout maar dat weer je pas als je zijn eigen NTC er weer aanzet, maar ik verwacht dat dit display gewoon een afwijking heeft. Zit er intern geen afregelpunt? Als dit Display de afwijking heeft zou ik hier niet mee verder gaan.
Op de motor van mijn draaibank heb ik ook zo een display die wijkt soms 2 graden of, maar dat maakt voor mij niets uit hij moet enkel als de motor boven de 50°C komt een extra ventilator inschakelen.

IK zie dit soort display als niet zo accuraat.

Op 21 juni 2022 14:47:59 schreef RJT:
maar, is dit op te lossen met een potmetertje (extra weerstand toevoegen, waardoor de uitgelezen temperatuur daalt)

De extra lange kabel is al toegevoegde weerstand zou je moeten compenseren met een negatieve weerstand en die bestaan nog niet. :) Extra weerstand zorg dus voor een hogere uitlezing.

Een potmeter in serie met de kabel gaat dus niet werken, ik zit te denken aan een potmeter parallel over de kabel.

Uitgaande van een 10k ohm NTC is zelfs 1 ohm van de kabel 0.01% afwijking. Het zou dus niets uit moeten maken. De afwijking van een eenvoudige meter is als een stuk groter.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Met een extra weerstand kun je de uitlezing op 1 temperatuur 'goed' maken, maar het hele temperatuurverloop klopt dan niet meer. (betawaarde is veranderd)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 juni 2022 20:44:13 schreef benleentje:
Uitgaande van een 10k ohm NTC is zelfs 1 ohm van de kabel 0.01% afwijking. Het zou dus niets uit moeten maken. De afwijking van een eenvoudige meter is als een stuk groter.

Dat zou kloppen als de meting mbv een zuivere gelijkspanning of -stroom gebeurt. Worden er meetpulsen gebruikt, dan zal je last hebben van de kabelcapaciteit en misschien van de kabelinductie.

fatbeard

Honourable Member

De temperatuurmeter die je hebt omgebouwd was bedoeld om ruimte(lucht) temperatuur te meten.
Elke NTC warmt op door de stroom die erdoor loopt, met een bijbehorende temperatuurafwijking tot gevolg; simpele temperatuurmeters hebben daarvoor doorgaans een offset ingebouwd.

Ga je die NTC nu in het water hangen, is de opwarming van die NTC vrijwel afwezig: hij wordt gekoeld door het water. Met als gevolg dat de ingewbouwde offset roet in het eten gooit...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Hoi,

allemaal bedankt voor jullie antwoorden.
De temperatuurmetertjes die ik gebruikt heb zijn ingegoten/geseald voor gebruik in een aquarium, dus de opwarming-compensatie zou het probleem eiigenlijk niet moeten veroorzaken.

Ik heb de metingen zoals voorgesteld gedaan (originele NTC's met diplay, NTC-display gewisseld, en beide opties met een 5 meter kabel ertussen). Ik heb gemeten bij 3 temperaturen, en de temperaturen met een gekalibreerde thermometer nagemeten om de afwijking te bepalen. In de bijlage staat een tabelletje met resultaten. Helaas heb ik de metingen niet met de originele NTC's en displays kunnen doen (die zijn nog ingebouwd bij de vijver), maar met de reserve. De resultaten geven geen duidelijkheid, en het effect is hier niet zichtbaar. Sterker nog, de temperatuur die ik meet bij de gewisselde NTC-Display combinatie, waarbij 5 meter kabel toegevoegd is, geeft het meest accurate resultaat. Mogelijk dat het dus toch aan het display of NTC ligt wat aan de vijver is ingebouwd. Ik ga dus eerst maar eens testen wat de tempertuur is met het reserve display..

Wordt vervolgd...

Arco

Special Member

De een na laatste is dus wat je wilt? Die is bijna exact goed...
Aangezien beide combinaties niet dezelfde resultaten geven, zal de beta van beide wel verschillend zijn, dat heeft nogal invloed...

https://www.changpuak.ch/electronics/vco-osc-pll/StandardMod/NTC-B.png

Ik vind +/- 1 graad nauwkeurigheid heel netjes van een Alithermometer: veel meer kun je niet verwachten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 juni 2022 14:47:59 schreef RJT:
.... maar, is dit op te lossen met een potmetertje (extra weerstand toevoegen, waardoor de uitgelezen temperatuur daalt)

Dit is deels op te lossen met een weerstand in serie of parallel te plaatsen maar dan moet je wel zorgen dat de afregeling gebeurd zo dicht mogelijk bij de gewenste temperatuur want hoe verder van dit punt hoe groter de afwijking zal worden om de voordehand liggende reden.

LDmicro user.

Ik verwacht dat het temperatuurbereik erg beperkt zal zijn. En dan nog de niet lineariteit is zeer beperkt. Hoewel de TS tussen 40 en 20 gemeten heeft, zal de vijver tussen de 0 en de 20 varieren. Als je de meter met ongeveer 700 Ohm afregelt om hetzelfde aflezing te geven als een meter die je vertrouwt dan zal dat binnen het beperkte bereik wel eens aardig kunnen blijven kloppen.

Als mijn inschatting van het gewenste bereik klopt, dan kan je dus wat water in de koelkast zetten en de volgende dag een tijd meten terwijl het water opwarmt met beide thermometers er in.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi,

veel meer als een naukeurigheid +/- 1°C verwachtte ik ook niet, maar 2.5 - 3 °C is net wat te veel. Het belangrijke temperatuur bereik ligt inderdaad tussen de 5 - 25 °C, ik zou hem dus het beste op 15°C af kunnen regelen om de afwijking een beetje uit te middelen.

Ik zal eens een potmetertje van 1 kohm bestellen en kijken wat dat voor effect heeft.

Zodra ik het binnen heb/ getest heb zal ik laten weten wat het resultaat is.

Bedankt voor de hulp.

Groeten,

Ruud

benleentje

Golden Member

...

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 22 juni 2022 15:40:29 (98%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Was het vervangen van de batterijen door een 12V voeding niet eenvoudiger geweest?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 22 juni 2022 18:10:50 schreef buckfast_beekeeper:
Was het vervangen van de batterijen door een 12V voeding niet eenvoudiger geweest?

Dat is helaas niet mogelijk, er is geen stroomvoorziening in de buurt. Mocht dat wel het geval zijn geweest, had ik voor een iets "robuustere" oplossing gekozen.

Groeten,

Ruud

buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 23 juni 2022 09:02:35 schreef buckfast_beekeeper:
Klein zonnepaneeltje?

Dat zou een goede optie zijn, echter gezien de ligging is dat een beetje te vandalisme gevoelig.

Hoi,

het heeft even geduurd, maar ik heb een 1 kOhm potmetertje in de kabel naar de NTC gezet. Ik kan hiermee de temperatuur ca. 3 graden naar beneden corrigeren. Ik heb de temperatuur afgeregeld bij ca. 20°C en vervolgens gekeken wat de afwijking is bij ca. 5 en 35°C. De afwijking was ongeveer +1 graad bij een temperatuur van 5°C en -1°C bij een temperatuur van 35°C.

Het klopt dus niet helemaal, maar voor deze toepassing is dit naukeurig genoeg.

Iedereen bedankt voor het meedenken.