Zibro split airco probleem

Hoi,

Een jaar of 10 oud mijn zibro SC3025. Geeft nu wat problemen.

Binnenunit fan loopt niet goed, onregelmatig en valt soms uit.
Koeling is niet geweldig meer.

Hierover gebeld met verschillende bedrijven.
Een zegt: koelmiddel is niet te vullen of hervullen, ander zegt er zit geen service poort? op of kan niet omdat die met een snelconnector is aangesloten op de binnenunit.

Al met al kom ik er niet uit.

Daarom 2 vragen.

Heeft iemand een electrisch schema en 2, een service manual of exploded view of afbeelding van de service poort zodat ik deze kan tonen als er een monteur komt voor bijvullen of hervullen. Zo komt die niet voor niets als het niet zou kunnen. Dus vooraf duidelijkheid.

Dank alvast

die units met snelkoppeling staan erom gekend dat ze langzaam maar zeker hun koelmiddel verliezen.
voor de service poort te vinden heb je toch geen manual nodig? even goed kijken aan de buitengroep of er eentje opzit. (geen idee voor dit model).

Maar 10 jaar is voor een Zibro al een hele tijd. ..

1. Draai de compressor constant of ligt die ook intermitterend te werken? Moeilijk te bepalen daar de buiten unit ventilator al veel kabaal maakt en dat geluid kan overstemmen.

2. Het is een modulerende compressor, frequentie gestuurd dus, draait die meer dan vroeger op hoog toerental?

3. wat je dus vooral moet onderzoeken met deze vragen is of het een koeltechnisch of een elektronisch probleem is.

4. de ventilator met onregelmatig lopende toerental, is dat door mechanisch slijtage of door intermitterende stuurspanning?

5. De voeding zou bv onstabiel zijn door slechte elco's.

6. goedkoop spul dus ik zou zelf herstellen als het een printprobleem is of afscheid nemen. Een gastechnieker kost handenvol geld en gaat weinig kans lonen.

7. Als je dan toch een smak geld zou uitgeven aan gashervulling, is dan je probleem wel van de baan qua ondermeer ventilator en drg? Gas weg is dus een gaslek, wat als na een week het gas weer weg is?

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 22 juni 2022 05:15:21 (23%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

1. geen idee niet gecontroleerd maar ga ik doen

4 ventilator draait nog erg soepel kan stuurspanning zijn of printbreuk?

6 geen idee van de kosten

in ieder geval bedankt voor de antwoorden

Er zit binnenin een afwijkend type service poort welke alleen door Zibro leverbaar is.. Volgens mij draait airco gewoon op R410A, dat is redelijk verkrijgbaar. Je kan service poort vervangen en nieuw gas er in doen.. Maar de Zibro Airco's waren geen toppers...

Op de binnenunit staat idd r410a/700.
Ik neem aan dat 700 de hoeveelheid is in gram?

BTW wat is een gezonde delta t voor de binnenunit?

700 is iDD de aantal grammen R410..Meestal bij een graad of 25 een uitstroom temperatuur van rond de 6 Graden op hoogste fan snelheid moet haalbaar wezen

.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 23 juni 2022 18:57:25 (100%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

25 naar 6 dat zou betekenen een delta t van 19 graden. Mijn delta t is ongeveer 15 dus na ruim 10 jaar minder slecht dan ik dacht.

Je zou eens de beide units open kunnen schroeven om te kijken waar de hoofd-printplaat zit met de voeding.
Knip daar eens een foto van.

De laatste airco die ik repareerde had slechte soldeerkontakten.
Na doorsolderen met goede tin en fux deed hij het weer.
Inmiddels al weer 2 jaar in orde volgens een vriendin.

Zitten er lampjes/ledjes op de unit?
Knipperen of flakkeren die?
Dat is een indicatie van een slechte voeding (ouderdom).

Als je een gok wil nemen zou ik de printplaat eruithalen en onder handen laten nemen door een kundig iemand...
Maak aantekeningen welke connector waar zit, paar foto's, en eruit met dat ding.
Elco's nakijken, DOM doorsolderen zonder vragen te stellen, voeding doormeten met een scope, KLAAR.
Kost paar tientjes, en dan gewoon proberen.

Er ist wieder da...

Je moet zo rekenen da de airco op volle kracht een 6 Graden moet halen, ook met hogere temperaturen.. Ok je vraagt het uiterste van de airco, maar OK.. In sommige warme landen doen ze er iets meer vulling in, soms zo erg dat de ijspegels er haast aanhangen, is ook niet OK... Laatst in Senegal geweest en de airco van mijn Hotelkamer kwam gewoon koude witte damp uit, na 10 min weg..

Op 24 juni 2022 19:19:33 schreef smd:
Je moet zo rekenen da de airco op volle kracht een 6 Graden moet halen, ook met hogere temperaturen.. Ok je vraagt het uiterste van de airco, maar OK.. In sommige warme landen doen ze er iets meer vulling in, soms zo erg dat de ijspegels er haast aanhangen, is ook niet OK... Laatst in Senegal geweest en de airco van mijn Hotelkamer kwam gewoon koude witte damp uit, na 10 min weg..

heb je iig wel een echte airco gehad. veel hotels hebben een of meer grote systemen met circulerend water wat op dak door een aircounit gekoeld word. nadeel is dat je veel minder ver terug kunt koelen met een systeem op water.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geen idee wat voor systeem met circulerend water je bedoeld.

In in een gesloten systeem als koudedrager kan ik me er wat bij voorstellen, maar meestal zijn dit glycol oplossingen, of welk ander vriespuntsverlagend middel.

Open watersystemen lijken me heel onwaarschijnlijk, waternevels zijn niet zo handig i.v.m. legionella en zo, en al helemaal niet in tropische gebieden...

Daarnaast werkt het door de hoge rV nou niet echt lekker volgens de behagelijkheidskromme...

smd is een beetje in de maling genomen door zijn ogen. In zulke bouwwerken als hotels betreft het meestal VRF-achtige DX systemen.

Dat is dus gewone verdamping van het koelmiddel in de verdamperunit, en die verdampingstemperatuur en aanhangende grote delta T kan zo groot zijn dat er aan de uittredezijde acuut condens ontstaat wanneer die hele warme en vochtige lucht zich mengt met die lage uitblaastemperatuur.

Dat geeft die witte nevel.

Overigens, er een paar kilo koelmiddel meer in een installatie doen geeft echt geen capaciteitsverhoging, das kul!

De capaciteit wordt bepaald door de hoeveelheid gas die de compressor aan kan zuigen, en de condensor kan condenseren.

Op 24 juni 2022 10:34:00 schreef Jerommke:
25 naar 6 dat zou betekenen een delta t van 19 graden. Mijn delta t is ongeveer 15 dus na ruim 10 jaar minder slecht dan ik dacht.

Ik denk dat er mogelijk een begripsverwarring is met smd (Vlaams?).

Waar er een delta T van 6 graden bedoeld wordt, betekend dat bij een ruimtetemperatuur van 26 graden (i.q. de aanzuigtemperatuur van de lucht) de uitblaastemperatuur niet lager is dan 20 graden. En dat is qua comfort een normale waarde.

Wat ik dan niet snap is dat jij een delta T van 15 graden blijkt te hebben, en daarbij ervaart dat de koelcapaciteit terug gelopen is...

Dat zou bij die 26 graden betekenen dat je inblaas 11 graden zou zijn. Das niet echt fijn als je voor de uitblaasopening zit.

Maar goed, je hebt dus een brak werkende fan, van de achterliggende elektronica heb ik geen verstand, en ik kan er ook geen schema's van vinden. Ondertussen heb je op dat vlak al wat adviezen. Met wat ik vond, zou je eens moeten buurten bij PVG International B.V. Kanaalstraat 12C 5347 KM te Oss.

Blijft het nog een al eerder benoemd feit dat het ding 10 jaar oud is, en is dat nog de moeite waard?

Voor een gekend vakman is het geen probleem om het setje correct te evacueren, die ongebruikelijke servicepoorten er af te halen en te vervangen door de meer gebruikelijke Schrader-ventieltjes, nieuwe droger er in, afpersen met stikstof, en volgens de regelen der kunst goed vacumeren en weer afvullen met koelmiddel. En dan er nog met de gepaste lekzoeker er langs.

Echt, het kan. Maar of het waard is?

Op 22 juni 2022 05:09:28 schreef EricN:
Een gastechnieker kost handenvol geld en gaat weinig kans lonen.

Je hebt geen "gastechnieker" nodig, maar een koeltechnieker, ook in België!

Als je systeem langzaam gas kwijtraakt naar 10 jaar loopt de capaciteit terug. Een stek monteur heeft wel apparatuur om dit te meten en eventueel bij te vullen.

Wel soort lek kan die meten? Een gasverlies op een week of op een maand..... Maw hoe groot moet het lek zijn vooralleer detecteerbaar? 5 minuten vacuüm op een rudimentair naaldje...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Niet met naaldje. Hier heb in een digitale meter die gesloopt werd uit een oude co2 laser. 3 cijfers na de comma in Torr. Om lekken te detecteren werden de koppelingen met acetone ingewreven. Omdat dit kookt in vaccuum omgeving gaf de meter plots bokkensprongen indien lek.

Dan kun je zien of een bepaalde koppeling lekt. Gans het circuit onderdompelen in de aceton zal niet de bedoeling zijn vermoed ik?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 juni 2022 09:08:25 schreef Peter112:
Een stek monteur heeft wel apparatuur om dit te meten en eventueel bij te vullen.

Euh, je bent er kennelijk al een jaar of 10 uit, de wettelijke Stek regeling is in 2010 vervangen door de F-gassencertificering...

[Bericht gewijzigd door Leeuw van Recht op zaterdag 25 juni 2022 19:22:58 (11%)

Op 25 juni 2022 12:55:11 schreef jerome:
Niet met naaldje.

Inderdaad, zoals ik al eerder schreef (weet niet meer waar, denk in dat andere topic), een betrouwbare vacuümmeting doe je niet met een klassiek manifold met wijzers, en ook niet meer met een klok hoogvacuümmeter. Het zijn overwegend zeer gekalibreerde digitale meters met een piëzo element.

EricN blijkt niet inderdaad nog niet bij te zijn, afhankelijk van de grootte van een installatie zijn er ook voorschriften over hoeveel terugloop van vacuüm er over een bepaalde spanne tijds over de gehele installatie mag zijn.

Het kunstje met aceton berust op het gegeven dat dit goedje hoog vluchtig is, mega veel damp produceerd, en derhalve het vacuüm erg hard 'breekt'.

Het moge duidelijk zijn dat dit een 'laatste strohalm' oplossing voor zeer problematische installaties is, bij gedegen nieuwbouw is dit natuurlijk absurd.

Net als de gedachte om een hele installatie onder aceton te zetten, dan ben je echt niet 'bij'...

jerome

Golden Member

Op glaswerk van een co2 laser is het niet mogelijk om druk te zetten voor een lektest. Vandaar die vacuumtest met acetone. De vacuumpomp heb ik ook gesloopt. 0 millibar is theorie, de pomp gaat tot 3 millibar, wat waarschijnlijk wel volstaat voor een koelgroep. Heb alle ingrediënten in huis voor herstellingen, maar er zijn zoveel diverse koelgassen dat het hobbymatig onbegonnen werk is die in huis te halen.

M'n beste Jerommelke,

Ik ben bang dat je een aantal natuurkundige zaken niet helemaal doorgrond.

Ik neem een aantal stellingen met je door:

"Op glaswerk van een co2 laser is het niet mogelijk om druk te zetten voor een lektest."

Je begrijpt dus niets van nieuwbouw en herstellingen.

De juiste procedure is het soldeertechnisch onder een N2 schermgas assembleren van de installatie, op druk afpersen met N2 met gepaste wachttijd, en vervolgens vacumeren en drogen, ook volgens gepaste wachttijd. Je doet na assemblage dus eerst een druktest, en daarna pas een vacuümtest. Geen idee hoe jij op het idee kwam dat er iemand een druktest met dat antieke glasspul voorstelde, vrij begrijpelijk dat zoiets vet fout gaat...

"Vandaar die vacuumtest met acetone."

In correct Nederlands heet dit spul aceton. Wil je ingewikkeld doen, dan noem je het dimethylketo (DMK), of propanon.

"De vacuumpomp heb ik ook gesloopt. 0 millibar is theorie, de pomp gaat tot 3 millibar, wat waarschijnlijk wel volstaat voor een koelgroep."

Geen idee waarom je die pomp gesloopt hebt, en wat dat met dit onderwerp te maken heeft. En aan "waarschijnlijk" heb je niks, zoek zelf eens uit wat de norm is in de F-gassenregeling.

"Heb alle ingrediënten in huis voor herstellingen, maar er zijn zoveel diverse koelgassen dat het hobbymatig onbegonnen werk is die in huis te halen."

Ik vraag het mij af, er is een tekort aan praktisch technisch en natuurkundig inzicht, daarnaast heb je geen idee hoe die servicepoortjes zelf te vervangen, en als je wist waar je mee bezig bent, dan is 700 gram 410A ook geen probleem.

Ben ook hier benieuwd hoe dit afloopt...

Gehele installatie onder aceton zetten was natuurlijk niet ernst maar een aftoetsing waar ik nog steeds geen antwoord over heb. Welke gaslek kan je meten met de huidige apparatuur? Iets wat na een maand de druk kwijt is bv? Langer? Korter?

Bijkomende vraag. Voeger zat er overdruk op de gasleiding en leidde een doorgeknipte gasleiding tot een gasontsnap reactie. Huidige toestellen bevatten zo weinig gas (volgens Liebherr technici) dat er onderdruk op het systeem zit. 1. Klopt dit? 2. Wat als de binnendruk de atmosfeerdruk is, kan een minuscule lek dan niet lang ongedetecteerd blijven? #voordeel?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oeit, je weet dus echt van niks over deze materie.

Les 1: Je spreekt niet over een 'gasleiding' (die is voor het fornuis en de CV-ketel), maar over een koelmiddelleiding.

In de dunste bevind zich overwegend vloeistof, en in de dikke overwegend gas.

De huidige koelmiddeldetectie apparatuur meet echt niet op druk, die verschillen zijn te gering.

Hun probes meten gewoon in PPM koelgas in de lucht.

En een merkwaardige gedachte dat gebruikskoelapparatuur met zuigdrukken in het vacuum werkt. Lieden die dat denken en geloven, beweren misschien ook wel dat de aarde plat is...

Installaties die in onderdruk werken tref je alleen in zeer specifieke installaties zoals laboratoria aan.

Je was dus binnen deze materie qua kennis ernstig gedesïnformeerd!