Etna combi oven T2144RVS/E05 defect na gebruik hete lucht functie

Deze oven werd bij mij binnen gebracht met het volgende verhaal. Nadat de oven was voorverwarmd en op temperatuur gekomen het gerecht er in gedaan en de oven ingesteld. Toen ging hij helemaal uit, de zekering in de meterkast was gesprongen. Na resetten van de zekering is de oven wel te bedienen (klok werkt, tijd is instelbaar, functies te kiezen) maar verwarmen of magnetron doet het niet. Ook draait het plateau niet meer rond.

Ik heb gisteren avond de print nog vlug even uitgebouwd om te zien of er zichtbare schade was, omdat er niks werkt wat vermogen trekt. Maar nee, geen doorgebrande printsporen of uitgebrande contacten.

Heeft er iemand een schema, een bedradings overzicht of, nog beter, tips?
Omdat de ellende is begonnen met de hete lucht functie zou ik in elk geval de verwarmingselementen eens willen meggeren.

Groeten, Ron.

pa3gws

Golden Member

Ik heb niet zo heel veel kijk op dit soort apparaten maar lees hier vaak over problemen met de deur contacten.
Wie weet zit daar het probleem.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

denk ook aan de deurschakelaars, vaak linksboven (monitor defect) en deurschakelaar rechts defect

Deurschakelaars is IDD eerste verdachte.. Vervang ze allebeide..

Inderdaad, de rechter schakelaar is gaar. Ik ga op zoek naar vervangers.

Groeten, Ron

Zeker! Ik heb beide schakelaars links en de schakelaar rechts besteld. Het plastic van de houders was wat broos geworden zodat er bij het demonteren van een van de schakelaars een stukje van de houder af brak en daarom heb ik ook de beide houders meebesteld.

Groeten, Ron.

pa3gws

Golden Member

Laat even weten of er dan weer leven in de oven zit. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het waren inderdaad de deurschakelaars. Ik heb ze alle 3 vervangen, inclusief de houders.
Ik stond echt even op het verkeerde been omdat de oven het verder lijkt te doen. Je kunt de tijd instellen, programma's kiezen en starten maar verder gebeurt er niks met een defecte switch.

Ik ga nu nog even op zoek naar een nieuwe encoder voor de draaiknop waar je onder andere de tijd mee instelt. Je draait je een ongeluk. Of het moet zijn dat reinigen nog helpt.

Groeten, Ron.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb overigens eens bij een Samsung combi geconstateerd dat de deurschakelaars bewust een kortsluiting maakten als de ene wel, en de andere niet ingedrukt was. Bewust zo ontworpen, waarschijnlijk als veiligheid voor als iemand probeerde de oven te starten door de schakelaars met de hand in te drukken. Dat kan evt ook verklaren waarom ook hier de zekering in de meterkast eruit ging.

Deze oven blijft me achtervolgen.
Er is blijkbaar nog iets mis met de hete lucht functie.
Je kunt de functie voorverwarmen kiezen, bijvoorbeeld 180 graden, 10 minuten. Na het drukken van de start toets gaat de oven daadwerkelijk voorverwarmen. De bar-graph die de temperatuur aangeeft loopt op, en de oven wordt ook echt warm. Na enige minuten (maar minder dan 10 minuten) stopt de oven met voorverwarmen, ik neem aan omdat hij op temperatuur is. Wil je daarna een hetelucht functie kiezen om een gerecht te bereiden, dan laat zich dat programma wel instellen maar niet starten. De start toets reageert niet. Wat ook vreemd is, is dat de tijd niet terug loopt bij het voorverwarmen. Dat deed de oven eerst wel, volgens de eigenaar.
Wat wel werkt is de magnetron functie direct na het voorverwarmen. Dan werkt de start toets wel en de magnetron doet het ook.

Weet iemand wat hier mis gaat?

Groeten, Ron.

Is er 1 deurschakelaar die weigert?? Ik dacht dat er 1 was voor Deur open detectie..

als je de knop snel voorverwarmen gebruikt , loopt de tijd niet terug.

De oven is terug naar de eigenaar dus ik kan het niet vlug even testen.
Er zitten 3 deurschakelaars in deze oven die ik allemaal vervangen heb. Links zitten een SPDT en een SPST, rechts een SPST. Zo te zien staan die SPST's in serie en zou dus voor het schakelen van de magnetron en verwarmingselementen zijn. Daarvan was er in eerste instantie ook eentje stuk. Nu werken de voorverwarm functie en de magnetron wel. Bij magnetron gebruik loopt de tijd ook terug. Alleen bij voorverwarmen niet.
De onderlinge positie van de schakelaars links is niet te wijzigen. Die zitten ingeklemd in de kunststof houder. De houders zelf, links en rechts, kunnen wel een klein beetje verschoven worden.

Is er een (bedradings) schema van deze oven beschikbaar?

Groeten, Ron.

Op 20 juli 2022 08:33:48 schreef macgyver44:
als je de knop snel voorverwarmen gebruikt , loopt de tijd niet terug.

Volgens de eigenaar was dat wel altijd zo. Ik vind de bediening zelf een beetje wazig. Waarom zou je een tijd instelling hebben op voorverwarmen. Hij is op temperatuur of niet.

Op 20 juli 2022 11:38:17 schreef macgyver44:
per mail verstuurd

Dank u. Aangekomen. In het schema staan wel maar 2 deurschakelaars, deze oven heeft er 3. Kan dat het verschil zijn tussen de /04 van het schema en de /05?

Groeten, Ron.

Klopt Rontronix er zijn meerdere situaties van deze ovens en gebruikte printen..

Nog eens contact gehad met de eigenaar. Het was blijkbaar toch een bedienfout en werkt de oven goed na het vervangen van de deurschakelaars.

Groeten, Ron.

Scheelt weer een hoofdpijn dossier!