Error F4 op split airco van Comfee SIRIUS ECO 9000

Dag allen,

Ik heb twee jaar geleden zelf een split unit airco (Comfee SIRIUS ECO 9000) geïnstalleerd. Het ding heeft twee jaar prima gewerkt, maar geeft nu een error: zodra je hem aanzet staat er "F4" in het display op de binnenunit.
In de handleiding staat voor een hoop foutmeldingen beschreven wat er aan de hand is, maar de F-codes staan gebundeld met als begeleidende tekst: neem contact op met leverancier. Dat heb ik dan ook gedaan, maar daar (en bij de webshop waar ik hem vandaan heb) kom ik tot nu toe geen streep verder. Mijn enige vraag is; wat betekent deze error? Dan kan ik het wellicht zelf oplossen.
Alvorens zelf aan binnen- of buitenunit te prutsen om printplaten te bereiken wil ik graag een idee welke richting ik het moet zoeken, indien mogelijk. Wellicht kan iemand op dit forum me de goede kant op wijzenn..
Voor zover ik het op google heb kunnen uitvogelen is het misschien een probleem met een sensor, maar zo'n code kan per merk wisselen.. De enige sensor die gemakkelijk zichtbaar is zit aan de buitenunit en meet de temparatuur aan de achterzijde van de ventilator- die ziet er prima uit, maar dat zegt ook niet zo heel veel.

Heeft iemand hier wellicht ervaring met airco's en hun fouten? Ter extra info
- hij werkte perfect tot de foutmelding verscheen, koeling was goed en snel
- de foutmelding is niet aanwezig als de airco op een andere stand dan koelen wordt gezet.
- de melding verschijnt direct als de airco aan wordt gezet (miets ie nog op koelen stond)
- het is een keer of twee voorgekomen dat de stekker er even uit laten en weer in doen hielp, daarna werkte ie urenlang prima. Helaas helpt dat nu niet meer.

Ik heb er ook even op gezocht, maar kom niet zoveel verder dan dat dit een no-budgetsetje met een ernstige link naar Italië is.

En dan nog zelf geïnstalleerd, maar ook volgens de regelen der kunst? Dus die flare koppelingen er af en de leidingen hard gesoldeerd met zilver? Boeltje goed gevacuümeerd en afgeperst met stikstof? En het hele zaakje alsnog met een elektronische lekzoeker na gelopen?

En heb je dat laatste nu ook met de storing ook gedaan?

Bij enig nee zou ik niet aan printen gaan prutsen, naar ik met enige moeite via google begreep, zitten er toch meerdere sensoren op. Alleen al buiten de standaard clixon op de compressor heeft het spul uit deze vage stal ook nog een sensor (bij gekend spul noemen we dat een lagedrukpressostaat, wat er hier in zit weet ik niet) die de werking bij koelgas tekort uitschakelt.

Ik zou er eerst eens een manifold aanhangen, maar ik vermoed dat het deugdelijk opknappen en aanpassen van deze installatie door een ter zake kundige hobbyist, al minstens evenveel kost als waar ik deze puinsetjes nu voor geadverteerd zie.

En een koeltechnisch bedrijf gaat hier de vingers al helemaal niet aan branden...

Op 21 juni 2022 23:13:27 schreef Leeuw van Recht:
Ik heb er ook even op gezocht, maar kom niet zoveel verder dan dat dit een no-budgetsetje met een ernstige link naar Italië is.

En dan nog zelf geïnstalleerd, maar ook volgens de regelen der kunst? Dus die flare koppelingen er af en de leidingen hard gesoldeerd met zilver? Boeltje goed gevacuümeerd en afgeperst met stikstof? En het hele zaakje alsnog met een elektronische lekzoeker na gelopen?

.

tenzij ts koelmonteur is zal dat niet gedaan zijn bij een zelf aangelegde airco. je kunt een klein lek hebben, menig moderne airco draait nog op 25% koudemiddel door de modulerende compressor. op een hete dag komt de error dan pas. maar voor hetzelfde geld is de print van de compressor stuk of de buitenfan is overleden. als je de foutcode verklaringen niet hebt is het niet zo simpel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

doet hij nog wel iets anders dan de foutcode tonen? haal er even de spanning af, start opnieuw en luister of bvb de compressor start voor enige minuten en indien ja, of er enige koeling is.

Als ie na aanbrengen spanning en inschakelen meteen F4 toont zonder meer, ligt het logischer wijze aan de elektronica, probeert ie dan te starten en gaat pas na enige tijd in veiligheid is de kans groter dan het in de koelkring zit.

uit je openingspost begrijp ik dat dit voordien hielp, maar doe het nog eens en luiste eens goed (naar de buitengroep), en beschrijf hoe lang het duurt voor de F4 verschijnt.

Op 21 juni 2022 23:59:07 schreef testman[/message]:

tenzij ts koelmonteur is zal dat niet gedaan zijn bij een zelf aangelegde airco.

Zullen we eerst even afwachten op de reactie van de TS? Voordat we met allerlei niet al te deskundige assumpties aan de haal gaan?

je kunt een klein lek hebben, menig moderne airco draait nog op 25% koudemiddel door de modulerende compressor. op een hete dag komt de error dan pas.

Jaja, de "modulerende compressor"... En met maar 25% vulling komt dat ding nooit aan zijn capaciteit, waar de TS stelt dat ie dat nog wel deed. Maar ook dat kan een subjectieve waarneming zijn.

maar voor hetzelfde geld is de print van de compressor stuk of de buitenfan is overleden.
als je de foutcode verklaringen niet hebt is het niet zo simpel..

Nou ja als je als moderne techneut wilt storingzoeken uit een boekje, dan heb je gelijk. En die buitenfan is in principe ook makkelijk te testen, mits het weer geen drukgeregeld EC ding is. En dan verwacht ik nog dat de koelfunctie in aanvang nog werkt, en het spul past stopt op hoge druk of de clixon.

Maar bij een dergelijke installatie, al is het creap, hang je er als prof eerst een manifold aan om de drukken te meten, en een ampèretang om te kijken wat het opneemt...

Op 22 juni 2022 00:36:15 schreef kris van damme:
doet hij nog wel iets anders dan de foutcode tonen?

Das dus een probleempje, TS verteld niet wat dat ding anders kan airco spelen. Zou ie bijvoorbeeld ook nog een WP functie hebben, of is het alleen maar ventileren? Ik haal het ook niet uit het weinige wat hier over te vinden is.[/quote]

Als ie na aanbrengen spanning en inschakelen meteen F4 toont zonder meer, ligt het logischer wijze aan de elektronica, probeert ie dan te starten en gaat pas na enige tijd in veiligheid is de kans groter dan het in de koelkring zit.

Neen, als die besturing zo in elkaar zit dat ie voor de functie koeling ook de zuigdruk meet, en die te laag acht, dan gaat het circus niet van de kant af!

uit je openingspost begrijp ik dat dit voordien hielp, maar doe het nog eens en luiste eens goed (naar de buitengroep), en beschrijf hoe lang het duurt voor de F4 verschijnt.

Eerst manifold en ampèretang er aan!

Ik lees dat hij enkel op koel stand hapert. In de verwarm stand gebruikt hij alle zelfde onderdelen (ventilatoren, compressor, voelers...). Dus logischer wijs zou ik denken dat als je hem laat warmen de error er ook moet komen. Indien niet dan lijkt het me eerder richting processor of eeprom.

PS. Gezien reacties: als hij met hard reset wel af en toe nog een paar uurtjes mooi verder doet zie ik gasverlies toch niet als eerste bezorgdheid.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 22 juni 2022 07:15:57 (20%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als er niet gevacumeerd is kan het best zo zijn dat na 2 jaar de compressor of andere delen defect zijn. Als het ding niet 100% dicht was is het vulmiddel nu wel op denk ik.

Volgende keer een echt merk kopen en niet een budget ding, garantie heb je niet meer namelijk.

Op 22 juni 2022 02:42:11 schreef Leeuw van Recht:
[...]

[...]Neen, als die besturing zo in elkaar zit dat ie voor de functie koeling ook de zuigdruk meet, en die te laag acht, dan gaat het circus niet van de kant af!

!

huis en tuin airco's meten de druk nooit rechtstreeks. ze doen dat via de temperatuursondes, daarvoor moeten ze eerst even draaien.

Op 22 juni 2022 02:42:11 schreef Leeuw van Recht:
[...]

[...]Eerst manifold en ampèretang er aan!

we kunnen er vanuitgaan dat TS geen van beiden heeft. Maar bij een airco levert luisteren en voelen (aande koude/warme buis) al heel wat info op.

Ik ga mijn best doen de gestelde vragen van een antwoord te voorzien:

- Het setje komt inderdaad uit Italië, ik heb hem daar bij een webshop besteld die hem hierheen verzonden heeft. Hij was goedkoop
- Ik heb de airco zelf, ongetwijfeld op niet deskundige wijze, aangelegd. De flares zijn niet gesoldeerd - ik heb ze na het aanbrengen van vloeibare pakking vastgedraaid.
- ik heb zelf een manifold en een goedkope vacuumpomp gekocht (vidaXL Vacuümpomp 1-traps 50L/min) en deze mbv instructiefilmpjes gebruikt. Uit m'n hoofd was het: aansluiten, vacumeren tot 0, vacumeerset uitzetten en na een kwartiertje kijken of de wijzer niet verschoven is. Daarna het koelmiddel uit de unit gelaten. Afpersen met stikstof is niet gebeurd.

Bevindingen:
Binnenunit heeft twee sensoren. Bij loskoppelen krijg ik achtereenvolgens de errors E4 en E5 als ik de unit weer inschakel. Ze meten beiden ~8kOhm.
Buitenunit heeft er drie - eentje aan de buitenkant voor de 'radiator(?)' die de luchttemperatuur meet, eentje die onderin de unit verdwijnt en eentje op de koelleiding. Bij loskoppelen en inschakelen unit krijg ik achtereenvolgens de errors F1, F2 en de gebruikelijke F4.
De sensors meten 8kOhm, 8kOhm en 40kOhm. Die laatste zit op de koelleiding in de buitenunit en vond ik wegens de afwijkende waarde verdacht.
Bij wijze van test de sensor van 40kOhm met eentje van 8kOhm omgewisseld, maar dan blijft de error F4.
Printplaten in binnenunit en buitenunit zien er smetteloos uit. Dat zegt niet alles, maar niet direct reden om daar een fout te verwachten.
Gezien de andere F1 en F2 meldingen zou ik haast denken dat F4 toch een sensorprobleem is, maar omdat ik ook F4 krijg als ik er twee omwissel blijft het me toch onduidelijk. Zou nog steeds met zekerheid willen weten wat F4 nu exact voor foutmelding is. Denk dat ik een telefoontje aan Midea Italië ga wagen.

Goed, afgezien van een mogelijke sensor of printplaatfout - bij inschakelen airco hoor ik bij de buitenunit helemaal niets, maar dat is zonder de stekker er langer dan een minuut uit te hebben gehad. Ik ga dat nog eens testen vandaag of morgen. Ik heb wel een manifold, amperetang heeft mn buurman wel. Ik ben bekend met electronica, maar elektra een stuk minder - wat ga ik meten en wat ik weten?

je kan een verdachte sensor (die met de hoge waarde) ook even vervangen door een gewone weerstand van de verwachte waarde (8 a 10 k dus) als test, om te zien of de groep dan wel start. Uiteraard niet langer dan een minuutje laten draaien :-)

Op 22 juni 2022 11:00:41 schreef kris van damme:
je kan een verdachte sensor (die met de hoge waarde) ook even vervangen door een gewone weerstand van de verwachte waarde (8 a 10 k dus) als test, om te zien of de groep dan wel start. Uiteraard niet langer dan een minuutje laten draaien :-)

Had ik niet gemeld, maar ook bedacht en gedaan, maar helaas, bleef F4. Ik twijfel wel of de weerstand goed genoeg contact maakte, dus probeer het nog een keertje.

evelo

Golden Member

Raar dat ie in stand verwarmen wel goed werkt. Dan gebruikt ie toch net dezelfde onderdelen maar dan in de omgekeerde richting?

Misschien zit het bij het omkeerventiel? Eventueel kan je checken of die nog spanning krijgt op het ventiel?

Op 22 juni 2022 05:35:48 schreef EricN:
Ik lees dat hij enkel op koel stand hapert. In de verwarm stand gebruikt hij alle zelfde onderdelen (ventilatoren, compressor, voelers...). Dus logischer wijs zou ik denken dat als je hem laat warmen de error er ook moet komen.

- de melding verschijnt direct als de airco aan wordt gezet (miets ie nog op koelen stond)

En deze?

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 22 juni 2022 12:37:55 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

dit klinkt idd als een probleem met de keerklep in de buitenunit. dit is bij veel B merken een probleem. nadeel is dat als de klep echt stuk is de klep met leiding en al vervangen en gesoldeerd moet worden, en dat kun je niet zonder hardsoldeersetje, vacumeerpomp, meterset enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een keerklep is gewoon een terugslagklep in een aan en afvoerende leiding die er voor zorgt dat het debiet door die leiding slechts in een richting kan verplaatsen.

Mogelijk bedoel je hier de vierwegklep die zorgt voor de functiewisseling van condensor naar verdamper, en omgekeerd?

ik bedoel gewoon de omkeerklep, van koelen naar verwarmen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 juni 2022 12:10:43 schreef evelo:
Raar dat ie in stand verwarmen wel goed werkt. Dan gebruikt ie toch net dezelfde onderdelen maar dan in de omgekeerde richting?

Misschien zit het bij het omkeerventiel? Eventueel kan je checken of die nog spanning krijgt op het ventiel?

Euh, uit de zeer beperkte informatieverstrekking van de TS lees ik nergens dat dit ding ook een warmtepompfunctie heeft, en desgevraagd geeft ie daar ook nog steeds geen helder antwoord op...

Is dat ding wel aanwezig, dan kun je dat ding uitmeten, en desnoods extern bekrachtigen.

Maar we weten het dus niet...

[Bericht gewijzigd door Leeuw van Recht op woensdag 22 juni 2022 22:55:41 (11%)

Op 22 juni 2022 22:45:18 schreef testman:
ik bedoel gewoon de omkeerklep, van koelen naar verwarmen..

Maar waarom schrijf je dat dan niet?

Ik zie kwantitatief genoeg postings van je, maar kwalitatief blijft het onverzorgde bulk die voor een leek niet altijd eenduidig te interpreteren is...

Op 22 juni 2022 11:00:41 schreef kris van damme:
je kan een verdachte sensor (die met de hoge waarde) ook even vervangen door een gewone weerstand van de verwachte waarde (8 a 10 k dus) als test, om te zien of de groep dan wel start. Uiteraard niet langer dan een minuutje laten draaien :-)

Dat is allemaal leuk en aardig dat TS het over 'sensors' heeft maar ik zou er wel eens een goeie fotoserie van willen zien, waar gaat het over (en vooral waar zitten ze en wat zijn het; NTC's PTC's, thermokoppels, drukopnemers...).

We weten het allemaal niet!

Op 22 juni 2022 22:51:56 schreef Leeuw van Recht:
[...]

Maar waarom schrijf je dat dan niet?

Ik zie kwantitatief genoeg postings van je, maar kwalitatief blijft het onverzorgde bulk die voor een leek niet altijd eenduidig te interpreteren is...

en jij hebt in de helft van je posts iets over andermans posts te zeuren. het is een electronica forum, geen taalkundig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 juni 2022 10:22:12 schreef kris van damme:

huis en tuin airco's meten de druk nooit rechtstreeks. ze doen dat via de temperatuursondes, daarvoor moeten ze eerst even draaien.

Dat is geen wet van Meden en Perzen... Helaas is er niets zinnigs op de type-specificatie te vinden, en de TS heeft ook nog geen foto's aangeleverd die mogelijk duidelijkheid kunnen verschaffen.

Op 22 juni 2022 10:22:12 schreef kris van damme: we kunnen er van uitgaan dat TS geen van beiden heeft.

Kijk, dat is nu zo een assumption/aanname die leidt tot nodeloze fuck-ups, TS blijkt wel degelijk een manifold te hebben, en zijn buurman een ampèretang.

Blijft begrijpelijk dat ie als leek daar eens niet eerst mee aan de gang is gegaan...

Op 22 juni 2022 10:22:12 schreef kris van damme:Maar bij een airco levert luisteren en voelen (aande koude/warme buis) al heel wat info op.

Maar, at the moment, naar ik begrijp doet het ding helemaal niks behalve een foutcode te ventileren... Komen we zeker hier niet mee verder.

Op 22 juni 2022 23:06:35 schreef testman:
[...]

en jij hebt in de helft van je posts iets over andermans posts te zeuren. het is een electronica forum, geen taalkundig.

Nu ja, natuurkunde is eenduidig, en om dat in taal begrijpelijk te verwoorden moet je gewoon wat meer je best doen!

Met alle respect, je bent zelf al het spoor bijster, volgens mij ben jij elektromonteur/elektrotechnicus. Dan snap ik niet zo goed waarom jij zo druk bent op een "electronica forum", zoals jij dit zelf noemt...

Ps. ook handig voor anderen, eleKtronica! Dus met een 'k'.

Op 22 juni 2022 10:42:55 schreef Atomrepair:
Ik ga mijn best doen de gestelde vragen van een antwoord te voorzien:

- Ik heb de airco zelf, ongetwijfeld op niet deskundige wijze, aangelegd. De flares zijn niet gesoldeerd - ik heb ze na het aanbrengen van vloeibare pakking vastgedraaid.
- ik heb zelf een manifold en een goedkope vacuumpomp gekocht (vidaXL Vacuümpomp 1-traps 50L/min) en deze mbv instructiefilmpjes gebruikt. Uit m'n hoofd was het: aansluiten, vacumeren tot 0, vacumeerset uitzetten en na een kwartiertje kijken of de wijzer niet verschoven is. Daarna het koelmiddel uit de unit gelaten. Afpersen met stikstof is niet gebeurd.

Hoi Atomrepair,

We moeten nu toch eens over naar systematisch storing zoeken bij een apparaat waar er geen specs van te vinden zijn. Dat zit natuurlijk in dit no-budgetsetje, maar we gaan het er verder niet meer over hebben.

Op je vorenstaande antwoorden:

-Op een flare aan een koperen pijp doe je geen vloeibare pakking, dat is net zo iets als twee condooms over elkaar. Bij een degelijke installatie gebruik je een met zilver gesoldeerde schroefkoppeling met een roodkoperen ring als pakking.

-Je was al een slag verder dan de gemiddelde hobbyist door te vacumeren. Maar is toch wat ingewikkelder, je hebt waarschijnlijk wel de niet-condenseerbare lucht uit de leidingen en de verdamper/binnenunit verwijderd, maar je moet dan ook het vocht nog kwijt, en dat is wat lastiger met een 1-traps vacuümpompje.

Komt nog bij dat je dit hoogvacuüm zo kritisch is dat je dit NIET met een standaard manifold kan meten. Heb ik het nu ook niet verder over, of je moet er om vragen.

-En afpersen met stikstof, ja, een verbinding kan in onderdruk dicht zijn, maar in hoge druk weer niet, en omgekeerd. Laat ik ook effe zitten.

Waar ik nu naar toe wil, maak een goede fotoreportage van deze installatie waarin duidelijk wordt waar die dingen die jij 'sensoren' noemt zitten, en zo goed mogelijke de details van deze opnemers.

En vlooi ook even uit met welk koelmiddel en hoeveel gram deze set geacht wordt te werken, plaatje van de compressor ID is dus ook welkom (typeplaatje).

En natuurlijk als eerst actie, hang die manifold er aan en geef de drukken en de andere gegevens door, anders zitten we weer met verwarrend gebrabbel van lieden die in vermeende deskundigheid graag overal een plasje over doen...

Geeuw. En TS zit ondertussen maar te wachten op zijn antwoord op de F4 vraag.
En is het niet generenen ipv ventileren?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?