Mobiele airco afvoerslang op een wasdroger condensbak aan sluiten kan dat?

jerome

Golden Member

Heb hier 2 mobiele airco's van Delonghi staan. De oudste die bijna 20 jaar oud is werkt nog steeds goed en de afgevoerde lucht is goed heet. Het opgenomen vermogen klopt nagenoeg met wat aangegeven staat, nl 960W. De jongere heeft amper gewerkt en voldeed niet aan de verwachtingen. Het opgenomen vermogen is dan ook maar dik 600W, daar waar dat ook 960W hoeft te zijn. Vanzelsprekend is dan ook de afgevoerde lucht minder heet. Volgens mij is het systeem af fabriek nooit voldoende gevuld geworden met koelgas(R290 0,32kg). De oude die goed werkt heeft R407C 0,57kg aan boord. Zou het kunnen of mogen om R290 te vervangen door R407C? Zoniet gaat deze naar de recup.

Lambiek

Special Member

Ben het er niet mee eens dat een verrijdbare airco niet goed werkt, wij hebben er ook een en die koelt een ruimte van 65 vierkante meter terug naar ÷/- 21 graden. En dan is het buiten 30+ graden, dus ik vind het prima werken. Je moet wel zorgen voor een goede afvoer, dus niet de slang door een open raam hangen. Wij hebben een doorvoer in de muur.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Ik had het niet over goed werken, ik had het over "Gruwelijk inefficiënt"
En dat kan ook niet anders, of je die slang door het raam nou goed afdicht of niet, de hoeveelheid lucht die je naar buiten voert zal toch ergens van buiten weer naar binnen aangevuld moeten worden.

Er bestaan versies van die airco's met twee slangen zodat de lucht die voor het koelen van de condensor wordt gebruikt van buiten werd aangetrokken en ook weer naar buiten wordt uitgeblazen.
Maar ook die moet je met een lampje zoeken.

Op 20 juni 2022 20:48:23 schreef CrossFireX:
Zo een lelijke split unit wil ik helemaal niet aan mijn woning, en al zeker geen gaten dwars door de muur.

tja, het hangt er natuurlijk af waar je hem plaatst/hangt. Mijn buitengroepje vd split zie en hoor je niet :-)

Op 20 juni 2022 18:48:01 schreef EricN:

Ondertussen al bijna 3j jaar een split staan. 9000btu-tje. Die draait tijdens een hittegolf op zijn sokken, lees: op heel lage stand. Je hoort hem nauwelijks en berekoud. Dus les geleerd. De gierigheid bedriegt de wijsheid.

altijd vreemd dat voor airco het plots weer toegelaten is geen SI eenheden te gebruiken... het mag ook in kW :-) ofwel de rest vd topics ook weer in pounds per square inch, pk etc..

Arco

Special Member

Dat zo'n verrijdbare airco met 1 slang gruwelijk inefficient is kun je makkelijk beredeneren.

Die haalt de lucht om de condensor en de compressor te koelen uit dezelfde ruimte, en wordt vervolgens via de slang naar buiten gevoerd.
Dat houdt uiteraard in dat die lucht vervangen moet worden, en wel door ongekoelde buitenlucht, die door elke beschikbare opening naar binnen wordt gezogen...

Veel inefficienter kan het niet... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Voor die paar dagen per jaar hier werkt het prima.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 juni 2022 22:58:51 schreef Lambiek:
Voor die paar dagen per jaar hier werkt het prima.

nou, ben begonnen met een plafondfan, na een halve zomer een gebruikte 10.000 btu monoblock airco gekocht, maar met een slaapkamer op het zuidwesten die goed geisoleerd is, blijft de warmte ook goed hangen. airco kon aanstaan voor het slapen, in de nacht op de plafondfan koeling slapen anders teveel herrie. de monoblock aangepast met 2e slang die de condensor koellucht ook buiten aanzoog, en plank in het raamkozijn geklemd met 2 gaten erin voor de slangen voor de zomer zodat ongedierte en hitte buiten bleven. een paar jaar later een china splitunit gehangen van 3,5kW die het wel kon koelen in de nacht en ook langere tijd hitte aankon. die was na dik 10 jaar wel op, meermaals fanlagers buiten en binnen en aanloop C, motorrelais van vervangen. toen een 3,5kW daikin split gekocht die wel stil is in de nacht, met modulerende compressor, verbruik ging in de zomer een stuk omlaag.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

(foto van internet)

Op 20 juni 2022 21:55:59 schreef jerome:
Heb hier 2 mobiele airco's van Delonghi staan. De oudste die bijna 20 jaar oud is werkt nog steeds goed en de afgevoerde lucht is goed heet.

In mijn vorige woning had ik een slaapkamer met een plat dak waar het bloedheet kon worden.
Dus (het is ongeveer 25 jaar geleden) een portable Delonghi airco gekocht zoals op de foto.
In de airco kon je een 10L watertank zetten wat voor extra koeling van de compressor zorgde, na een uur of 3 was al het water verdampt en moest je hem weer vullen maar zonder water bleef de airco gewoon werken.

Ik had in de gevel een doorvoer voor de slang gemaakt en de airco had voldoende capaciteit om de kamer op aangename temperatuur te brengen.

Op een zaterdagavond was het bloedheet en ik had de airco ruim voor het slapen gaan aangezet.
We gingen slapen en ik zeg nog tegen mijn vrouw... heerlijk naar bed in een koele kamer...
En toen openden we de deur van de slaapkamer en liepen regelrecht een sauna binnen!!!
De slang was van de buitenafvoer los gesprongen en ipv te koelen was de airco de kamer extra aan het verwarmen....

Op 20 juni 2022 23:19:44 schreef testman:
[...]

met modulerende compressor, verbruik ging in de zomer een stuk omlaag.

in 97 kocht ik een splitje met modulerende compressor, ofte invertor sturing. Was toen de allereerste die op markt verscheen. Dat daar zat toen nog een impressionante hoeveelheid elektronica in..van dat laatste had ik wel een beetje schrik, maar na 25 jaar doet die het nog steeds .

Invertorsturingen laten de compressor draaien aan het meeste efficiënte toerental in functie van de vraag, en dat merk je in het verbruik.

Op 21 juni 2022 01:16:31 schreef kris van damme:
[...]

in 97 kocht ik een splitje met modulerende compressor, ofte invertor sturing. Was toen de allereerste die op markt verscheen. Dat daar zat toen nog een impressionante hoeveelheid elektronica in..van dat laatste had ik wel een beetje schrik, maar na 25 jaar doet die het nog steeds .

Invertorsturingen laten de compressor draaien aan het meeste efficiënte toerental in functie van de vraag, en dat merk je in het verbruik.

zo af en toe komt er nog eens een schrot hitachi inverter airco voorbij van t eerste uur. dingen uit 1998 waar 9 printplaten in de buitenunit zitten. geen lak op de printen en toch bijna 25 jaar gehaald. de meeste die ik heb gezien hadden wel eens de igbt print vervangen gehad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Zelfs de Chinese bouwmarkt aircotjes zijn tegenwoordig van het inverter type.

Op 21 juni 2022 09:10:43 schreef Sine:
Zelfs de Chinese bouwmarkt aircotjes zijn tegenwoordig van het inverter type.

Ja, en ik denk dat de drijfveer is dat het nu goedkoper is een invertormodule+ driefazige compressor motor toe te passen dan een monofazige motor van hetzelfde vermogen.

driefazige motoren zijn een pak kleiner (voor hetzelfde vermogen) en de invertor zelf (wat vroege een duur stukje elektronica was) kost ook bijna niks meer, dat was in 97 anders

Op 21 juni 2022 08:51:56 schreef testman:
[...]

de meeste die ik heb gezien hadden wel eens de igbt print vervangen gehad.

In mijn airco'tje uit 97 zitten nog geen igbt's, maar zes stuks NPN transistoren.

bprosman

Golden Member

Ik heb het inmiddels opgegeven , een mobiele airco. Zelfs met een slang naar buiten maken die dingen zo'n takke-herrie dat er niet mee te slapen valt. Mijn slaapkamer zit op onder een schuin dak op het zuiden met raam. Overdag alles dicht houden, Amerikaanse kamerventilator aan het plafond lukt aardig. En als het echt heet is (paar dagen per jaar) slaap ik beneden op de bank waar ik een bijna geruisloze split-unit heb die het koel genoeg krijgt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 20 juni 2022 22:51:53 schreef Arco:
Dat zo'n verrijdbare airco met 1 slang gruwelijk inefficient is kun je makkelijk beredeneren.

Die haalt de lucht om de condensor en de compressor te koelen uit dezelfde ruimte, en wordt vervolgens via de slang naar buiten gevoerd.Dat houdt uiteraard in dat die lucht vervangen moet worden, en wel door ongekoelde buitenlucht, die door elke beschikbare opening naar binnen wordt gezogen...

Voor veel mensen toch een aanvaardbare oplossing denk ik. In de slaapkamer lekker koel en in de rest van het huis misschien een graad warmer geworden doordat je de nodige lucht afzuigt uit de rest van het huis (onder de deur van de slaapkamer door). Zolang de uitgeblazen lucht maar een stuk warmer is dan de van buitenaf aangezogen lucht.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op dinsdag 21 juni 2022 17:27:54 (16%)

Ik heb de specs van de aangehaalde airco zonder afvoerslang eens doorgelezen en de gebruikte koeltechniek wijkt af van de gangbare mobiele airco's. De warme lucht wordt niet door een verdamper geblazen zoals bij een auto airco het geval is maar wordt afgekoeld door het water middels een soort van koelkast compressor koud te maken. De warme toevoer lucht wordt door een warmte wisselaar geleid en koelt door het koude water snel af waarna de koude lucht de ruimte in geblazen wordt. De vochtige lucht wordt in het aanwezige water afgevoerd en houdt daarmee het water dat door de warmte verdampt op niveau. Ter vergelijking een biertap installatie werkt volgens hetzelfde principe warm bier wordt middels een spiraalvormig leidingstelsel in koud water gekoeld en zodra er een biertje getapt gaat worden heeft dat biertje dezelfde temperatuur als het gekoelde water.

Sine

Moderator

Dat water is niet meer dan een buffer, op een gegeven moment moet je met de warmte toch naar buiten.

Met een gesloten systeem een ruimte koelen kan nooit.

Op 21 juni 2022 16:43:06 schreef Sine:
Met een gesloten systeem een ruimte koelen kan nooit.

Behalve wanneer het lukt om met Einsteins formule energie om te zetten in massa ;-)

benleentje

Golden Member

Met een gesloten systeem een ruimte koelen kan nooit.

Nee natuurlijk niet een gesloten systeem is in strikte zin een systeem dat geen materie en/of energie uitwisselt met de omgeving. Als je geen energie uitwisselt kan je ook niet koelen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gesloten_systeem

Ik dacht eigenlijk dat een gesloten systeem een systeem is waarin een medium rond gepompt word en dus steeds opnieuw gebruikt kan worden. Dus volgens de wiki pagina onder tuinbouw. Een split unit is voor mij ook een gesloten systeem. Het koelmiddel kan er niet uit en dus is het opgesloten.

Zo heb je met waterkoeling open en gesloten systemen. Een open systeem gebruikt bv kraanwater of slootwater of soms zelfs zeewater om te kolen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 21 juni 2022 18:37:49 (20%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Zo een mobiele airco is goed genoeg voor de paar dagen dat het hier echt heet is. Ik heb er geen klachten van, hij doet wat hij moet doen en altijd fris in huis.

We zijn wat verwend hier in het westen... Ga maar eens naar Vietnam of Thailand, dan besef je pas wat heet is...
Komt er daar bij dat er veel uitvallen van het spanningsnet bij is op piekmomenten van airco daar. Sommige huishoudens hebben meerdere netten in huis waar ze kunnen overschakelen als er eentje uit valt.

De meeste mensen kunnen een airco niet betalen en behelpen zich met een ventilator met water of ijs.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

"Oh, je hebt een gebroken wijsvinger? Stel je niet aan, gewoon negeren, je hoeft niet naar de dokter. Die man daarginds zit in een rolstoel met een gebroken been, die heeft het pas erg!'

Ons leven is compleet anders ingericht. Wij hebben een temperatuursverschil van tot wel 50 graden in een jaar, van net geen elfstedentocht, via snijdende regen, tot hittegolven in de zomer.
We hebben geen siesta zoals in sommige zuid europese landen gebruikelijk is. We hebben een werktempo dat veel hoger ligt dan in bijvoorbeeld Suriname (aldus mijn broer) omdat je vanzelf rustiger gaat werken, als het snikheet is.
Ieder land is weer anders en iedere samenleving stelt andere eisen aan z'n inwoners.

Je hoeft uiteraard niet de hele zomer je kamer op 20 graden te houden terwijl het buiten 30 is. Dat is verkwistend en niet nodig. Maar je mag best wel voor wat comfort voor jezelf zorgen.
Daarnaast is het toch al verstandig om te kijken naar warmtepomptechniek, omdat je er ook mee kan verwarmen en het einddoel is naar het schijnt om van het aardgas af te komen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
jerome

Golden Member

Maar als men dan aardgas gaat gebruiken om stroom te produceren is er niet veel rendementswinst meer bij.

Sine

Moderator

Op 21 juni 2022 18:35:23 schreef benleentje:
[...]

Nee natuurlijk niet een gesloten systeem is in strikte zin een systeem dat geen materie en/of energie uitwisselt met de omgeving. Als je geen energie uitwisselt kan je ook niet koelen.

Met gesloten systeem bedoel ik in dit geval de ruimte die de TS wilt koelen, je zult hoe dan ook warmte moeten afvoeren.

pamwikkeling

Special Member

Heeft iemand als ervaring met een systeem dat als volgt werkt.

Twee lokalen die gekoeld en verwarmd moeten worden.
Het ene lokaal (lokaal O) ligt op het oosten en
het andere lokaal (lokaal W) ligt op het westen.
Beide lokalen hebben elk een eigen binnen-unit die kan verwarmen en kan koelen. Buiten staat een buiten unit die warmte kan afgeven of opnemen uit de omgeving.

S'morgens staat de zon in het oosten en is het warm in lokaal O; de binnen unit in lokaal O gaat nu koelen en de warmte naar lokaal W sturen in plaats van naar de buiten unit.

S'namiddags staat de zon in het westen en hierbij warmt lokaal W op.
De koelcyclus wordt nu omgedraaid. Lokaal W wordt nu gekoeld en de warmte wordt naar lokaal O gestuurd.

Het tekort of surplus van warmte komt uiteraard van de buiten unit.

Dit systeem heeft volgens mij het voordeel dat (in de verwarmingsmodus) de verdamper warmte kan opnemen vanuit een warmere omgeving (binnen-unit omgevingslucht ten opzichte van buiten-unit omgevingslucht).
Het rendement is dan hoger (tenzij ik me vergis).

Daikin heeft zulk systeem, maar enkele voor groter bureau-gebouwen.

Heeft iemand hiermee al ervaring en wordt dit ook gemaakt voor huishoudelijke toepassingen. Je heb uiteraard wel drie freon leidingen nodig tussen de binnen units en buiten unit.

Ik heb met mijn vraag zo te lezen wel een discussie op gang gebracht en de aangehaalde EVO zonder afvoer belooft meer dan die kan en de recensies zijn ook niet lovend en valt dus af. Een mobiele airco dient de warme lucht naar buiten af te voeren met de bedoeling dat de warme lucht niet in de ruimte terug kan keren maar betekent dat ook dat de ruimte zeg maar hermetisch afgesloten moet worden of dat de afvoerslang ook met een balkondeur op een kier naar buiten geleid kan worden.

Arco

Special Member

Tja,

Hoe beter je het afsluit, hoe beter het resultaat natuurlijk (kwestie van afwegen)
Bij die verrijdbare monoblocks zijn alleen de versies met 2 slangen(*) nog enigszins rendabel, met 1 slang bedroevend.

(*) 1 slang voor afvoer warme lucht, 1 slang voor aanvoer koellucht voor condensor en compressor.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com