Mobiele airco afvoerslang op een wasdroger condensbak aan sluiten kan dat?

Je kan de ritsbare raam/deurafvoer gebruiken die ik eerder heb gepost, en daar als je extra isolatie wil, zoals ik zei, een deken tegenaan naaien.
De doorvoer is niet luchtdoorlatend (als ik één slang gebruik zie je 'm direct naar binnen bol staan door de onderdruk in m'n kamer), maar isoleert thermisch niet.

De deur open laten werkt alleen maar als je direct in de uitblaas van de airco gaat zitten. Geen goed plan.

Mocht je een mobiele airco hebben met één slang, dan kan je (mits die airco twee losse luchtaanzuigroosters heeft) de extra luchtaanvoerslang daar op vastplakken. De aanvoerslang moet dan uiteraard net zo groot zijn als de afvoerslang.
Mijn modelletje Action heeft zo twee losse aanzuigroosters, maar om de een of andere domme reden geen slangkoppeling voor de aanzuig van de condensor. Niets wat een ruime hoeveelheid schilderstape (makkelijk te verwijderen) en een stuk afzuigkapslang niet oplost :)

Wat ook nog winst kan geven, is het isoleren van de afvoerslang. Ik heb gemerkt dat die een niet onaanzienlijke hoeveelheid stralingswarmte afgeeft.

Het is allemaal een beetje gezeik, als je geen goeie 'harde' doorvoer hebt. Het best zou je iets doen zoals de rookgasafvoer van een gevelkacheltje.

Een split unit maakt alles een stuk makkelijker. Maar ik vind het slapen in een koele kamer het gezeik wel waard :) en een split is helaas voor mij geen optie.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Een mobile airco heeft van zichzelf al een condens opvangbak of je steekt het condens afvoer slangetje ineen 3/4 hostaliet buisje door de muur, maar je moet de lucht afvoer via een open raam ;een te boren gat door de muur of als het een zolderkamer is aan sluiten op de centrale afzuiging.
Aan sluiten op een losse condensbak verhoogd de luchtvochtigheid , omdat het koelwater daarin zal verdampen en bovendien wordt de lucht in de kamer steeds hoger.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Eigenwijs als ik toch wel een beetje ben heb ik zojuist een mobiele airco met een verwarmingsfunctie aan geschaft en ook een droger condensbak. Het is ook niet de bedoeling om de woonkamer qua temperatuur tot zeg 22 graden terug te brengen maar aangenamer wil maken om in te verblijven. De condensbak komt op het balkon te staan dus buiten de woonkamer en met wat mazzel zal de vochtige lucht dan condenseren en de afgevoerde warme lucht enigszins afkoelen. De kans dat het niet gaat werken is zeker aanwezig maar de kans dat het wel gaat werken ook want zo te lezen zijn er weinig tot geen mensen die het ooit geprobeerd hebben. In theorie zal warme vochtige lucht op het koude water in de condensbak neerslaan maar of dat in de praktijk ook het geval is met de afvoer van een mobiele airco is het proberen wel waard en als het niet werkt zal ik ook toegeven dat het zo'n condensbak geen enkele nut heeft.

Er bestaat ook nog een watergekoelde monoblock:
https://www.aircounit.com/monoblock-airco-op-basis-van-water/
Ipv via luchtkoeling naar buiten te gaan voert deze zijn warmte af door water op te warmen en dat dan in de riool te laten lopen. Voordeel is dat je niet dat probleem van onderdruk krijgt (en dus warme lucht aanzuigt), nadeel is dat dit nogal wat water kost.
En ze vragen er wel erg veel geld voor...

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom ze dit soort unitjes niet met water uitvoeren ipv koelmiddel naar binnen te brengen. Dan kon je ze gewoon met een gardena-koppeling aan elkaar hangen.
https://www.coolblue.be/nl/product/812891/eurom-split-airco-caravan-ac…

Ik vermoed dat de efficiëntie dan te laag uitkomt.

Ik zie veel mensen met een losse airco, die de slang gewoon door het raam hangen... Het raam staat dan gewoon dicht tot tegen de buis, tja zo zal het niet werken natuurlijk. Maar toch doen de meeste mensen het op deze manier. |:(

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lambiek

Special Member

Op 23 juni 2022 16:26:02 schreef KellyDK:
Er bestaat ook nog een watergekoeldemonoblock

Die heb ik zelf gemaakt, koelt best goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Op 23 juni 2022 16:26:02 schreef KellyDK:
Er bestaat ook nog een watergekoelde monoblock:
https://www.aircounit.com/monoblock-airco-op-basis-van-water/
Ipv via luchtkoeling naar buiten te gaan voert deze zijn warmte af door water op te warmen en dat dan in de riool te laten lopen. Voordeel is dat je niet dat probleem van onderdruk krijgt (en dus warme lucht aanzuigt), nadeel is dat dit nogal wat water kost.
En ze vragen er wel erg veel geld voor...

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom ze dit soort unitjes niet met water uitvoeren ipv koelmiddel naar binnen te brengen. Dan kon je ze gewoon met een gardena-koppeling aan elkaar hangen.
https://www.coolblue.be/nl/product/812891/eurom-split-airco-caravan-ac…

Ik vermoed dat de efficiëntie dan te laag uitkomt.

De eerste airco die wij hadden (eind jaren 70) zat aangesloten op de waterleiding en daar stroomde inderdaad de hele dag water door, kwam er handwarm uit, en liep gewoon het riool in. Nooit uitgerekend wat dat vandaag de dag zou kosten, je kraan de hele dag laten lopen.

In de FB groepen lees ik steeds meer over "Monoblocks" , met als nadeel "Iets meer lawaai dan een split". Nu is "iets meer" natuurlijk een relatief begrip, mijn split hoor ik niet en de portable die ik heb maakt echt een takke-herrie dat er niet mee (bij) te slapen valt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 juni 2022 22:13:59 schreef jerome:
Maar als men dan aardgas gaat gebruiken om stroom te produceren is er niet veel rendementswinst meer bij.

Nee, dat kan echt niet meer, gas. We moeten daarvan af en daarom willen onze politici op steenkool overstappen.

Iemand ervaring met die one-blocks?

Sine

Moderator

Op 23 juni 2022 16:18:48 schreef ronny530:
De condensbak komt op het balkon te staan dus buiten de woonkamer en met wat mazzel zal de vochtige lucht dan condenseren en de afgevoerde warme lucht enigszins afkoelen.

Ik volg niet helemaal wat die bak gaat toevoegen?

De warme lucht die uit een mobiele airco komt is lucht die is aangezogen uit de ruimte waar de airco staat.
Of je dat nou wegblaast of een poging tot condenseren doet, aan de binnentemperatuur gaat dat geen enkel verschil maken.

Sterker nog, zo'n bak vormt alleen maar extra weerstand voor de uitstromende lucht, dus het kan er hooguit slechter op gaan koelen.

Als je een raam of bovenlichtje hebt dat open kan, is denk ik de makkelijkste oplossing om een plaat hout tegen het raam te zetten met daar 2 gaten in voor luchtaanvoer/afvoer. Niet elegant, maar voor de paar dagen/weken dat we 't nodig hebben in nederland, mijn inziens voldoende.

Als je een aantal sterke neodymium magneetjes in je kozijn en in de plaat verzinkt, kan je 'm daarmee gemakkelijk vastklikken. Alternatief (in mijn geval) is om 'm in de gleuf van de muggenhor te zetten (dunne plaat nemen) en een uitschuifbaar latje op de plank te zetten die met vleugelmoeren in de gleuf aan de andere kant geklemd kan worden.

Ik denk dat ik dat zelf ook ga doen. De 'doek' afdichting werkt, maar het is 'rommelig'.

Vergeet het werken zonder afdichting. Je verpompte warmte plus de compressorwarmte wordt dan gewoon linea recta je eigen kamer weer ingezogen.

Mijn Action aircootje stond net nog aan. Buitenlucht die werd aangezogen (die uit de aanzuigslang komt) 25 graden. Binnenlucht die werd aangezogen 23 graden. Uitgeblazen lucht 10 graden.

Mijn kamer is nu heerlijk droog, vergeleken met de rest van het huis. De was hangt hier binnen te drogen dus het is op de zolder en 1e verdieping erg bedompt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 23 juni 2022 21:40:02 (17%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 23 juni 2022 16:18:48 schreef ronny530:
De condensbak komt op het balkon te staan

Zet de mobiele airco op het balkon en voer de koude lucht met een slang naar binnen.

Arco

Special Member

Zet de mobiele airco op het balkon en voer de koude lucht met een slang naar binnen.

Ook dat moet natuurlijk met 2 slangen voor het beste resultaat... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 juni 2022 12:06:10 schreef Arco:
Ook dat moet met 2 slangen

Klopt!
Ik dacht dat ik het ei van Columbus had gevonden maar dat was ietwat kort door de bocht :(

Bij mijn moeder wordt het ook snikheet.
In haar plaats had ik al lang de Stork warmtewisselaar van de muur gerukt en een mobiele airco op die plek aangesloten.
Maar ze wil niet ;(

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op vrijdag 24 juni 2022 14:56:28 (30%)

Ik ben voor deze gegaan Rowenta mobiele airco RWAC1200H omdat die ook kan verwarmen. Of mijn keuze de goede is zal de toekomst uitwijzen. In mijn woning zijn de mogelijkheden om de afvoerslang naar buiten te leiden domweg te beperkt zijn. Ik huur de woning en mag niet zomaar een klein raam uit het kozijn voor een houten plank met een afvoer naar buiten vervangen en een afvoer gat in de balkondeur maken is al helemaal geen optie. Dat is een nadeel van een goed geïsoleerde woning die de warmte wel binnen houd maar door de te krappe ventilatie niet afgevoerd kan worden.

Arco

Special Member

Ik heb dat in een vorig huis ook gehad. Gewoon een plaat multiplex in de raamopening plaatsen, daar kun je in zagen wat je wilt.
(raam zelf laat je dan open staan. Niet zo mooi, maar voor die paar warme dagen wel acceptabel...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 juni 2022 14:57:54 schreef ronny530:
een goed geïsoleerde woning die de warmte wel binnen houdt

Dan houdt die de koelte ook goed binnen dus dat is het probleem niet.

Overigens ken ik een verhaal van iemand die in een binnendeur twee grote ventilators had gezet en 's nacht grote hoeveelheden lucht door de woning trok en dat werkte heel goed.
Alleen zo'n afzuiging van een flatje is inderdaad te weinig om 's nachts de woning af te koelen. Daar is die ook niet voor bedoeld.

Arco

Special Member

Als het al reeds warm is binnen, is het veel moeilijker koel te krijgen met zo'n mobiele airco, je moet eigenlijk eerder beginnen.
Als het binnen al warm is, dan functioneert het huis zelf (muren, vloer, plafond) als accumulator waar de warmte in wordt opgeslagen. Dat moet er ook weer uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 juni 2022 17:21:48 schreef Hoeben:
Iemand ervaring met die one-blocks?

Bij gebrek aan ruimte aan de buitenkant van mijn flat heb ik twee van deze laten plaatsen https://monoblockexpert.nl/produkt/innova-2-0-inverter-12hp-capaciteit…

Dat werkt wel echt mooi, zowel binnen als buiten behoorlijk stil, zeker als het systeem terug toert. En qua verbruik valt het me ook niet tegen.

En ook nog te gekoppeld aan m'n Homeassistant via https://github.com/danielrivard/homeassistant-innova

De airco gisteren ontvangen en de condensbak provisorisch op de afvoerslang aangesloten. In de woonkamer zeker geen optie want het lawaai is zo hoog dat je niet eens in de woonkamer wil wezen. De enigste optie die overbleef was de afvoerslang via de balkondeur naar buiten doen maar is dan weer te kort om de warme lucht van het balkon weg te voeren. Door verlenging van de slang met die van de condensbak kon de warme lucht wel van het balkon weggevoerd worden en dat maakte al een boel verschil in de werking van de airco. Vervolgens wat temperatuur metingen gedaan, afgevoerde warme lucht zonder condensbak om en nabij 50 graden en met condensbak om en nabij 40 graden dus doet wel iets met de warme lucht. De uitgeblazen koude lucht van de airco was op de hoogste stand 10 graden waardoor het voor mijn gevoel toch koeler in de woonkamer werd. Echter de temperatuur achter in de woonkamer bleef constant op 24 graden en liep pas op toen ik de airco uit gezet had. Resumerend, een mobiele airco koelt de woonruimte niet af maar door de uitgeblazen koude lucht voelt het in de woonruimte wel aangenamer.

Deze manier van wijzer worden werkt ook.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een mobiele airco koelt de woonruimte wél af als je 'm correct gebruikt.
Het kost wel wat tijd (accumulatie effect dat eerder is genoemd) maar als ik de mijne een uur laat brullen, dan is het daarna echt wel een paar graden kouder dan in de rest van het huis. In de uitblaas zitten is oncomfortabel (want die is bij mij 7 a 10 graden)

Maar dat is op de voorwaarde dat ik niet de warme lucht uit de rest van het huis (of van buiten) naar binnen trek door maar één slang op de airco aan te sluiten.

Ook voor deuren heb je die tentdoek achtige dingen. Je kan er zelfs twee kopen. Kosten 1 of 2 tientjes, action had ze vorig jaar ook.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Wijzer ben ik er zeker van geworden maar ik heb zoiets van alles is mogelijk totdat het tegendeel bewezen is. In dit geval is het tegendeel bewezen en daar leg ik me ook bij neer. Wellicht is een raamafdichting toch een optie want dan de airco verder van de balkondeur geplaatst worden.

Arco

Special Member

Op 26 juni 2022 11:28:00 schreef ronny530:
Wijzer ben ik er zeker van geworden maar ik heb zoiets van alles is mogelijk totdat het tegendeel bewezen is. In dit geval is het tegendeel bewezen en daar leg ik me ook bij neer.

Dat was allang bewezen, alleen wilde het kwartje bij jou niet vallen... :)
Wel een kostbare leerschool...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Even wachten op een hittegolf en dan kun je die terug van de hand doen. Ze verkopen op dat moment als zoete broodjes.

Even een algemene tussenvraag aan de rest:
Ik heb al een paar keer een draagbare split op mijn werkbank gehad. Dat ziet er dan wel een redelijk compromis uit. Beter rendement. Minder lawaai. Geen hete lucht binnen trekken.. wel wat duur navenant. Zijn er daar ervaringen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Eerder genoemde monoblock raamversie is ook een redelijke compromis. (prima koeling, niet duur, en minder herrie)

Is alleen even knutselen. (raam open, plateau maken waar 'ie op staat, en plaat hout om raamopening eromheen af te sluiten.
(voor die paar warme dagen in Nederland best acceptabel, ik heb het vroeger ook een tijdje zo gedaan)

Als je die mobiele airco niet meer kwijt raakt, kun je er altijd nog een vacuumpomp van maken. (heb ik ook gedaan en daar is 'ie prima in!... ;) )
(ja, ik ben ook ooit zo dom geweest om tegen beter weten in te hopen dat 't zou werken, maar na een paar weken knutselen aan de opstelling had ik er schoon genoeg van...)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 26 juni 2022 12:40:00 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com