Pioneer PD-F705 geeft lock op de display.

Evarist

Golden Member

Zoals de titel zegt.
Er was een riem gebroken en ik heb die vervangen.
Daarna gaf de CD 'lock', knipperend.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Niet op PDF pagina 26 en niet op papieren pagina 26... Ik was nieuwsgierig en dacht, ik help Google en het nageslacht nog even door het te verwoorden, maar poging mislukt. Dus eerst manual downloaden en even doorspitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Evarist

Golden Member

Bedankt, beiden.
Ik kan het niet vinden. Ik had al een gelijkaardige manual van Elektrotanya en ook daar staat het niet in.
Heeft niemand dat ooit opgeschreven?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 23 juni 2022 21:25:29 schreef Evarist:
Bedankt, beiden.
Ik kan het niet vinden. Ik had al een gelijkaardige manual van Elektrotanya en ook daar staat het niet in.
Heeft niemand dat ooit opgeschreven?

maartenbakker

Golden Member

Ah, op die manier. Helaas is dat de naam van een pen/signaal op een IC. Niet iets dat normaal op de display verschijnt. Ik zat al te zoeken tussen de test- en afregelprocedures want dat leek me wel logisch, maar daar vond ik de term LOCK niet terug.

Iets anders kan een kinderslot zijn (probeer eens de playtoets een paar seconden ingedrukt te houden?) of een foutmelding dat het loopwerk (wisselaar geloof ik?) vaststaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Evarist

Golden Member

Het waren 2 snaren, waarvan eentje slipte.

WJB, dat is een pin op een chip. Niet de procedure om die lock weg te krijgen.

Playtoets een paar seconden indrukken helpt niet.

Ik heb deze fout tijdens mijn actieve carrière vaak gehad, na een defect. In video's en in CD'/DVD's. Maar ik weet niet (meer) hoe je dat reset.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Ik ken het vooral van video's en dan is het eigenlijk altijd een kinderslot. Bij een CD zou ik het ook niet echt verwachten.

Maar de speurtocht in twee stappen heeft wat opgeleverd. Op hifi-engine staat een tweede deel van de servicemanual, daar staan de foutcodes in en dat zijn allemaal letters en cijfers, dus geen locked.

Uiteindelijk op zoek gegaan naar de gebruiksaanwijzing, gevonden op https://lastmanuals.com/manual/PIONEER/PD-F705#google_vignette

Daar staat op pagina 8 iets in dat LOCK gaat knipperen als je het klepje opent terwijl hij speelt, disc search doet of binnen 10 seconden na het afspelen van een CD.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
harry64

Golden Member

Dit is er een met een voorraadje cd's toch? Als het gewone snaren zijn, dan zou hij qua timing zelfzettend moeten zijn. Voert hij met aanzetten dus een soort 'reset' of kalibratie uit van de mechanica.

Maar het kan ook nog zijn dat de mechanica ergens toch nog te veel weerstand of wrijving heeft door verdroogt vet, (rook)aanslag e.d. waardoor hij het binnen de timing net niet haalt. Dat ken ik van VCR cassetteliften en Cassetteband wisselaars i.i.g.

RAAF12

Golden Member

Fixya 10 sec Google search:

Q: My pioneer pd f505 is lock how can i unlocked it

A: The loading mechanism is out of alignment and needs to be fixed before the door will operate correctly.

En de how to fix zal idd wel in de service manual staan. Aangenomen dat de snaren zijn de juiste types zijn. Als het voor de snarenwissel wel goed werkte lijkt me dat de juiste oplossing. Zijn toch ouwe goedkopere modellen waar lagering en het plastiek achteruit gaan in de tijd.

Pioneer cd spelers zijn al niet de makkelijkste om te herstellen maar terzijde. De snaar zal tijdens het wisselen van een cd gebroken zijn en na vervanging van de snaar wordt 'lock' in het display getoond en dat komt eigenlijk neer op een fout in het wissel mechanisme. Wat u zou kunnen proberen is het snaarwiel handmatig naar de cd 1 stand draaien en hopelijk kan de klep dan ook weer geopend worden. RAAF12 opperde al dat het mechanisme uit positie staat en eerst in de juiste positie gebracht dient te worden. Met de elektronica is niets mis want de foutdetectie is actief dus daar hoeft u het niet in te zoeken. Het is echter wel zo dat een cd loading snaar die voor het kiezen van een volgende cd weinig slijt en pas breekt als het gehele wissel mechanisme door slijtage of aanslag van buiten af niet meer kan bewegen.

Evarist

Golden Member

De 'Lock' komt na het inschakelen van de power op het scherm. De CD speler heeft niet de tijd om de timing te testen.
Het moet met een toetscombinatie te resetten zijn maar welke?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Volgens de gebruiksaanwijzing, hef je dit op door de klep dicht te doen. Als de klep al dicht zit, dan is er wellicht een schakelaartje losgekomen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Evarist

Golden Member

Deze wijsneus geloofde eerst niet wat hier geschreven werd.
Uiteindelijk deed ik het deurtje dicht en het werkt.
Bedankt iedereen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.