Op 25 juni 2022 20:17:43 schreef Christopher:
Dit gezegd zijnde, heb ik dan toch nog wat extra vragen:
[...]
Hoe moet ik die ringkernspoel dimensioneren? En waar zou ik die moeten plaatsen?
Ik heb trouwens bij geen enkel van documentatie die ik heb opgezocht een spoel teruggevonden, dus is effectief iets nieuws voor mij.
Vreemd, jij hebt vast Chinees internet. Als ik lichtdimmer intik, dan zie ik heel wat schema's met 100µH spoel.
Mogelijk staat die niet in alle principeschema's en ook niet in oubollige ontwerpen van Amerikaanse oorsprong.
Daar nam men het destijds niet zo nauw met storingonderdrukking.
Ik vermoed dat elke op de Europese markt zijnde lichtdimmer die werkt met faseaansnijding zo'n spoel heeft.
Zonder kan die nooit aan de verplichte EMC vereisten voldoen qua emissie.
En bij meer complexe bouwsels die vaak wegens het experimentele karakter een lay-out hebben met de filosofie van een halve eeuw geleden, kunnen die opgewekte stoorpulsen zeker behalve andere apparatuur verstoren ook de goede werlking van de eigen schakeling in de war sturen.
Ik ben het zoverre met MGP eens, dat het idd nuttig en leerzaam kan zijn af en toe 'back to the roots' te gaan, maar vastgeroest blijven op de technologie en de situatie van een halve eeuw geleden helpt je evenmin vooruit. Zoals Sine zegt, telkens een nuchtere afweging maken tussen de pro en contra's is nog het beste. Hadden de dino's dat maar geweten
Wat die spoel betreft,de bruikbare waarde ligt tussen 50 en 180µH.die zijn gewoon te koop en bij zelfbouw haal je je weer wat moeilijkheden op de hals.
De kern moet voldoende groot zijn om niet in verzadiging te komen bij de gewenste belasting. En dat is niet zo'n klein spoeltje.
transformatorkernen dempen onvoldoende, en doorgaans zijn dit speciale lossy ferrietkernen die bij 50 Hz weinig, maar aanzienlijk meer verliezen geven naarmate de te dempen frequentie hoger wordt. De filosofie is dat elke watt ongewenst vermogen die in de kern verstookt wordt niet kan uitstralen.
Je moet dan ook nog de diameter van de wikkeldraad afstemmen op de maximale stroom en de kern zodanig kunnen monteren dat die niet meetrilt, wat hinderlijk geluid kan geven.