[NL] Bora Puru kookplaat pexilex aansluiting aanleggen

Een inductieplaat bestaat uit modules. Elke module stuurt 2 spoelen (zones). Bij 5 zones zit er een 3de module in die maar half gebruikt is. Elke module wordt door eel fase gevoed. Daarom wordt bij de meeste inducties maar 2 fase draden gebruikt. Elke module heeft een maximum afnamelimiet. Dus 2 zones (spoelen) v dezelfde module kunnen beide niet op booster. Meer nog, niet beide op 9. Er zijn verschillende bedieningen. Bij mijn siemens plaat kan ik in 1 module beide zones op 9 zetten maar dit is gewenste waarde. Werkelijke waarde wordt niet gehaald ergo de plaat houdt intern in maar meld mij dit niet. Andere platen (zoals onlangs alhier opgemerkt) gaat die wel naar de klant indiceren. Bv: zone 1 op 9 en als je zone 3 dan op 9 zet dan gaat mogelijk zone 1 plots 7 beginnen aangeven of drg.

Je kan dus nooit meer dan een ampere of 16-20 per module gaan verbruiken. Logisch. De aansluiting is er niet op voorzien. Een gewone faston gaat dan roken. Dit is software matig gelimiteerd.

Edit: dit verklaart mijn deja vu
https://www.circuitsonline.net/forum/view/158559

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
bprosman

Golden Member

Er zit inderdaad een boosterfunctie op, op alle zones. Maar die gebruik ik nooit, geen behoefte aan

Nu misschien (nog) niet maar vind het wel ontzettend handig bijvoorbeeld bij spaghetti koken om het water (wat meestal een aardig volume is) vast aan de kook te krijgen.
Verder zou het niet handig zijn als je zekeringen er uit zouden gaan als iemand eens die knop omdraait.
Mijn laatste keuken is "geschaald" op een Kerstdiner. 4 platen aan , de oven aan, warmhoudplaatje of waterkoker, en de vastwasser aan na de 1e gang. En dat allemaal tegelijk. Niets zo irritant als voor meerdere mensen te moeten koken en dan ook nog rekening houden met de volgorde van je apparaten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
tmdr

Golden Member

Ik heb de configuratie iets gewijzigd adhv de verduidelijking van Jeronimo de 20A aardlekautomaat er uit gehaald. Die komt dus in een apart kastje in de garage als ik het goed begrijp. Dus richting de garage gaat gewoon een dikke kabel die voor (of achter?) de hoofdzekering aangesloten wordt in de meterkast?

De warmtepomp kan volgens de monteur op één groep van 16A, daar zijn ze op gebouwd. Dus dat scheelt ook flink in de kosten.

Dan kom ik op dit uit:

Als ik dan Hager selecteer vind ik de prijs nog redelijk meevallen.
Helaas wel een levertijd, maar dat is een kwestie van op tijd bestellen dus.
Kastje in de garage komt op een later moment als ik de garage en tuin ga aanpakken.

mel

Golden Member

Er mogen in Nederland max.4 groepen per aardlek. dus voor 12 groepen zou je 3 aardleks moeten hebben. Behalve voor distributiegroepen, die naar een onderverdeler gaan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 24 juni 2022 09:14:08 schreef mel:
Er mogen in Nederland max.4 groepen per aardlek. dus voor 12 groepen zou je 3 aardleks moeten hebben. Behalve voor distributiegroepen, die naar een onderverdeler gaan.

Dat is inmiddels achterhaald, maar nog steeds goed gebruik.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Achterhaald? Wat mag er dan tegenwoordig?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zou nog steeds de max van 4 groepen per aardlek aanhouden. Het is idd niet meer verplicht, maar wel een goede gewoonte.

@tmdr: Ik zou de kabel naar je garage als 5x4qmm uitvoeren en achter een B20A automaat zetten. Die automaat komt achter je hoofdschakelaar. In je garage inderdaad de aardlekschakelaars en automaten of aardlekautomaten naar keuze.
Je mag niets voor je hoofschakelaar aansluiten. Je moet de hele installatie met 1 of 2 handelingen uit kunnen schakelen.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
mel

Golden Member

Voor de hoofdschakelaar aansluiten is een slecht idee. de enige uitzondering die ik weet is de verlichting van een laagspanningsruimte, zodat je niet in donker staat als je de hoofdschakelaar uitzet..
(In besturingskasten zie je ook vaak de kastverlichting VOOR de hoofdschakelaar,)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 juni 2022 06:59:07 schreef mel:
Voor de hoofdschakelaar aansluiten is een slecht idee. de enige uitzondering die ik weet is de verlichting van een laagspanningsruimte, zodat je niet in donker staat als je de hoofdschakelaar uitzet..
(In besturingskasten zie je ook vaak de kastverlichting VOOR de hoofdschakelaar,)

die uitzondering ben ik nog niet tegengekomen, ofwel komt die traforuimte verlichting van de klantzijde af, dus een groep op de hoofdverdeler. ofwel van de trafo zelf, klein kastje direct van de rails afgetakt. wat wel mag, maar zie je uiteraard alleen bij utiliteit is de lift, een brandlift moet voor de hoofdschakelaar afgetakt zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Die verlichting die ik bedoel zit natuurlijk wel achter een verdeler, maar komt VOOR de HS af.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 25 juni 2022 08:42:54 schreef testman:
[...]

die uitzondering ben ik nog niet tegengekomen, ofwel komt die traforuimte verlichting van de klantzijde af, dus een groep op de hoofdverdeler. ofwel van de trafo zelf, klein kastje direct van de rails afgetakt. wat wel mag, maar zie je uiteraard alleen bij utiliteit is de lift, een brandlift moet voor de hoofdschakelaar afgetakt zijn.

In mijn meterkast heb ik zo'n noodverlichtingsdoosje hangen die ook voor [UIT] gebruikt worden

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.