Welke waarde keramische condensator

Helaas, ik ben geen held in electronica.
Wie kan mij deze waarde vertellen.
Op de foto 1 defect...lijkt me.
En een gelijkwaardige op de print.

Mvg

Een keramische ontkoppelcondensator van 0,1 micro Farad met een werkspanning van 50 volt of 250 volt. Maar aan de print te zien is 50 volt ruim voldoende.

Dank je vriendelijk.
Jammer dat ik daar zelf zo slecht in ben.

Is een ontkoppel condensatator iets specifieks.?
Ik moet natuurlijk een vervanger zoeken op het web.

Maw hoe omschrijf ik mijn zoekopdracht

Mvg

[Bericht gewijzigd door Rafalow op zaterdag 25 juni 2022 13:20:29 (11%)

AC ontkoppeling, het gescheiden houde van AC voedingsstromen, is een functie.
De condensatoren zijn er niet specifiek voor gemaakt, hoewel sommigen voor weinig anders gebruikt zullen worden.

In het algemeen wordt er meer ontkoppeling geplaatst als noodzakelijk. U kunt dus testen zonder deze condensator.

Voor een niet kritisch hobby project (het TTL IC er naast is gemaakt in de eerste helft van de jaren 80) zou ik een willekeurige 100n C uit iets ouds plukken.

Arco

Special Member

Is een 0.1uF/50v condensator. (zoeken op: 'Z5V 0.1uF 50v')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Ik heb nog een bosje IC voetjes waar de ontkoppel C al ingebouwd zit.
Ze gaan er dan van uit dat de voeding altijd de eerste en de laatste pin is.Meestal wel,maar niet altijd.

Dank je hubie .maar dat wordt te complex

Ik kan toch ook zoeken naar
100nf 50v.?

Mvg

Ik kende een ontwikkelaar bij BTI Bremi die gewoon een stuk van de condensator afknipte om e.e.a. af te regelen, Net zoals bij jouw condensator. Maar ik vermoed dat deze geploft kan hebben. Lagen er nog resten in het apparaat? Zo ja, dan is dat duidelijk.

Als je apparaat niet werkt kan het zijn dat de condensator nog kortgesloten is. Ik zou hem eruit solderen en dan pas testen. Een andere erin solderen is wel verstandig.

Een 74C244 is redelijk trage CMOS logica, die kan evt wel zonder ontkoppelcondensator even getest worden. Bijna elke 100nF en minimaal 16V (25V is net wat beter, 35, 50V etc ook) condensator voldoet wel.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Op 25 juni 2022 13:44:50 schreef Rafalow:
Dank je hubie .maar dat wordt te complex

Ik kan toch ook zoeken naar
100nf 50v.?

Mvg

Het was maar een voorbeeld hoor ;-)
Je kan elke keramische C van 0,1 µF gebruiken.
Ook de waarde van de ontkoppel C is helemaal niet kritisch.
Het is alleen maar om aan te geven waarom die C daar zit.

Allemaal bedankt voor de enorm snelle reakties.
Ik ga ermee aan slag.

Mvg