Welke zonnecel om 3,7 li-on batterij op te laden?

Op 25 juni 2022 17:22:52 schreef jansen2810:
[...]

Er even vanuit gaande dat ik niet zo slim ben, maar als ik de zonnecel van het printje lossoldeer. Ik meet dan aan de aansluitingen van de cel 30mV in de volle zon, moet ik dan concluderen dat het chipje onder die blob kapot moet zijn? Ik leer graag.

Overigens, de batterij is van Luxform niet de lamp.

Wel dus, even op de bon gekeken Luxform - 29169 - Polaris - Zwart

Lucky Luke

Golden Member

Op 25 juni 2022 12:09:11 schreef weardguy:
[...]
Waar heb je dat vandaan? Ik heb heel wat zonnecellen in handen gehad en die op een multimeter aangesloten en onder m'n bureaulamp (120 LEDs) gehouden. Dat werkt prima.

Nah, dan heb ik een slappere ledlamp. Ik moet een zonnecel er zo'n beetje tegenaan duwen wil er nog wat stroom uit komen.

Op 25 juni 2022 12:44:59 schreef jansen2810:
Dus wat gesuggereerd werd (waarvoor dank) 3,5V 100mA?
Zou 3V 100mA ook kunnen? Die heb ik gevonden. 5,5V te veel?

De zonnecel op je foto lijkt uit 20 losse celletjes te bestaan. Als die in serie staan zit je op 10 V. Daar kun je niet rechtstreeks zo'n accu mee laden. Maar ze hoeven niet per se in serie te staan.

Als je een paar werkende lampjes hebt kun je daar natuurlijk meten wat de spanning (in de volle zon, met de cel los van de rest) is, maar je zou ook de cel kunnen omwisselen bij wijze van test "is het de zonnecel of is het de rest".

Met een kansje dat het weer werkt simpelweg doordat je de boel opnieuw vastgesoldeerd hebt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat is wel een goed idee. Ik altijd beetje een probleem om aan iets wat goed werkt te klooien. Vandaar dat ik het nog niet eerder overwogen heb. Maar moet nu maar even.

Dus toch een ledlamp van Luxform, ik dacht al dat is vreemd.
In de volle zon eens meten zal wel uitsluitsel geven.

Als je een regelbare voeding in handbereik hebt of bij familie, kan je de tuinlamp daar eens op proberen in plaats van zonnecel. Dan weet je meteen of het werkt.

Ik had een tijd geleden ook een tuinlamp waarvan het bleef branden tot accu leeg, bij mij was het chipje kapot op het printje. Dat heb ik vervangen door eentje van Ali, en het werkt nu weer. Was niet van Luxform maar van Aldi.

Er kan natuurlijk ook water gelekt zijn in je zonnecel of aangetast, maar in volle zon meten dat weet je het meteen.

Als je nog zo een lampje hebt staan kan je daar eens aan meten en vergelijken, das het makkelijkste natuurlijk.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb hier trouwens ook een ledlamp van Luxform met dezelfde led zoals van jou. Ook met Lithium accu maar dan in 18650 vorm.

Ik moet hier ook de lamp tegen de zonnecel houden om iets te meten, buiten gaat het beter.

De afmetingen van de zonnecel zijn hier 90x90mm.
Zelfs bij een donkere dag is de spanning van de accu nu 4.02V.
Buiten meet ik bijna 5V aan de zonnecel belast. In volle zon zal dat wel meer zijn.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 25 juni 2022 20:18:35 (20%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 25 juni 2022 17:47:38 schreef Lucky Luke:
[...]
Nah, dan heb ik een slappere ledlamp. Ik moet een zonnecel er zo'n beetje tegenaan duwen wil er nog wat stroom uit komen.

[...]
De zonnecel op je foto lijkt uit 20 losse celletjes te bestaan. Als die in serie staan zit je op 10 V. Daar kun je niet rechtstreeks zo'n accu mee laden. Maar ze hoeven niet per se in serie te staan.

Als je een paar werkende lampjes hebt kun je daar natuurlijk meten wat de spanning (in de volle zon, met de cel los van de rest) is, maar je zou ook de cel kunnen omwisselen bij wijze van test "is het de zonnecel of is het de rest".

Met een kansje dat het weer werkt simpelweg doordat je de boel opnieuw vastgesoldeerd hebt.

Resultaat: zelfde zon -:) Advies tav een nieuwe?

Op 26 juni 2022 11:28:02 schreef jansen2810:
[...]

Resultaat: zelfde zon -:) Advies tav een nieuwe?

Ter info, beiden losgesoldeerd van het printje

Zou dit kunnen?

Ja hoor. Kennelijk gooit die verkoper ongeveer 1200% marge op de inkoop-prijs, maar goed. Hij verkoopt ze WEL per stuk. https://www.aliexpress.com/item/32870201167.html

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 juni 2022 20:10:07 schreef rew:
Ja hoor. Kennelijk gooit die verkoper ongeveer 1200% marge op de inkoop-prijs, maar goed. Hij verkoopt ze WEL per stuk. https://www.aliexpress.com/item/32870201167.html

https://nl.aliexpress.com/item/32866119974.html?spm=a2g0o.order_detail…

Deze uiteindelijk besteld -;)