Zibro split airco probleem

Op 25 juni 2022 21:33:56 schreef Leeuw van Recht:
Oeit, je weet dus echt van niks over deze materie.

Idd, oeit, ik heb ook nergens het tegengestelde beweerd. Wel kan ik een situatie analyseren zodat ik weet of het probleem al dan niet koeltechnisch is en ik daarbij de fakkel moet doorgeven. Ik kom regelmatig in aanraking met net de omgekeerde situatie waarin bekende en succesvolle (geen prutsers) mij te rade komen voor electronische problemen. Dit forum dient ook niet enkel ter raadgeving maar ook ter lering. Waarvoor dank edoch merk ik toch enige frustratie in uweren schrijfwerk. Hopelijk kom je er alsnog uit.

Op 25 juni 2022 21:33:56 schreef Leeuw van Recht:
Hun probes meten gewoon in PPM koelgas in de lucht.

Ah, met de nodige overdruk op de leiding dan? Hebben we dan over de stikstofafpersing of heeft dat een andere fuctie?

Op 25 juni 2022 21:33:56 schreef Leeuw van Recht:
En een merkwaardige gedachte dat gebruikskoelapparatuur met zuigdrukken in het vacuum werkt. Lieden die dat denken en geloven, beweren misschien ook wel dat de aarde plat is...
!

Hier ben ik je kwijt. Zuigdrukken in vacuüm? Nergens beweerd voor zover ik weet maar mss heb je het over iets anders.

De "minder dan atmosferische gasdruk" in de koelinstallatie ging over de toenmalige nieuwe reeks koelapparatuur voor huishoudelijk gebruik tijdens een cursus bij Cinem. Mogelijks heb ik "alle apparaten" misbegrepen of zelf ingevuld terwijl er "sommige" bedoeld was.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ha, nu hebben we ineens een leuk concept, ik weet geen drol van die elektronica, ben dus beter in de natuurkunde van koeltechniek, met die combi moeten we een eind kunnen komen!

Ik probeer zo goed en simpel mogelijk uit te leggen wat ik daar van weet, schroom ook niet om na te vragen!

Die koelgas probes werken idd natuurlijk alleen als er een, al is het een geringe overdruk binnen de leiding heerst. Is daar een onderdruk dan komen die koelgasmoleculen natuurlijk niet naar buiten.

Het is qua permeabiliteit best wel een moeilijk verhaal, wat voor perslucht hartstikke dicht is, is voor koelmiddelen een stuk makkelijker. Zie bijvoorbeeld waterstof, dat komt uiteindelijk door het beste gietijzer heen...

De stikstofafpersing (> 30 bar) is gewoon een lompe fysische test, hoor je het fluiten dan is het al vet niet goed, maar een druktest over 24 uur is al weer een stuk subtieler.

Zuigdrukken in het vacuümgebied kom je bij normale installaties alleen tegen bij storingen/koelmiddel tekort. Daar is het juist een groot gevaar wegens intrekking van lucht, welks een niet condenseerbaar gas is, en derhalve tot astronomische persgastemperaturen en drukken kan leiden...

Vandaar dat degelijke installaties met een lagedrukpressostaat zijn uitgerust om de compressor tijdig te stoppen. Want met die buitenlucht komt er natuurlijk evenzeer ongewenst vocht binnen...

Geen idee wat ze je wilden bijbrengen met "minder dan atmosferische gasdruk", das gewoon onderdruk. En in gewone gebruiksapparatuur ongewenst, en derhalve ook dus nergens toegepast.

Het bestaat wel, maar dan heb je het over heel specifieke laboratoriumkoelers zoals ze bijvoorbeeld in ziekenhuizen gebruiken. Soms in cascade wel drie kringen achter elkaar, met in elke kring een specifiek koelmedium.

Ik hoop dat ik je effe kort bijgekletst heb, is het niet duidelijk, vraag!

Dat maakt een heleboel duidelijk, bedankt.

Ik kreeg met je vermelding over de permeabiliteit van gietijzer even een flashback naar een eerder topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153954

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

als je een meterset afkoppelt ontsnapt er een beetje koudemiddel, ik heb van een koeltechnieker geleerd, dat je dat het beste doet als de compressor draait, dan is de druk lager op de zuigleiding als in stby van de installatie, dan vereffent de druk van de hele installatie.

ik begreep dat de eisen om een installatie te /testen/vullen ook veranderd waren. waar je eerst met lagere druk stikstof mocht testen op lek, moet die testdruk omhoog. nadeel is dat je dus een grotere cylinder stikstof mee kunt slepen naar daken ed. de reden daarvoor is omdat de huidige koelsystemen hogere persdrukken hebben als voorheen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 juni 2022 18:25:38 schreef hobby-ist:
Je zou eens de beide units open kunnen schroeven om te kijken waar de hoofd-printplaat zit met de voeding.
Knip daar eens een foto van.

De laatste airco die ik repareerde had slechte soldeerkontakten.
Na doorsolderen met goede tin en fux deed hij het weer.
Inmiddels al weer 2 jaar in orde volgens een vriendin.

Zitten er lampjes/ledjes op de unit?
Knipperen of flakkeren die?
Dat is een indicatie van een slechte voeding (ouderdom).

Als je een gok wil nemen zou ik de printplaat eruithalen en onder handen laten nemen door een kundig iemand...
Maak aantekeningen welke connector waar zit, paar foto's, en eruit met dat ding.
Elco's nakijken, DOM doorsolderen zonder vragen te stellen, voeding doormeten met een scope, KLAAR.
Kost paar tientjes, en dan gewoon proberen.

Ledjes doen normaal, niets mis mee. Ik denk slechte soldering prin. Ga deze week de print eruit zien te halen en even doorsolderen.

Mijn hemel, wat een schrijf- en installatie technische armoe weer, of ze het nooit leren...

Op 25 juni 2022 23:33:51 schreef testman:
als je een meterset afkoppelt ontsnapt er een beetje koudemiddel, ik heb van een koeltechnieker geleerd, dat je dat het beste doet als de compressor draait, dan is de druk lager op de zuigleiding als in stby van de installatie, dan vereffent de druk van de hele installatie.

Dat is dus niet de meest snuggerste koeltechnieker, en jij moet zijn domme adviezen niet meer overnemen als je het zelf al niet snapt...Dus moet je eens heel vlug afleren om die onzin onverzorgd en onnadenkend op het internet te kwakken.

Wat je doet na installatie bij standaard splitunit, na een installatie volgens het boekje, voor je het manifold afkoppelt van de backseats (1/4 service aansluiting, meestal met schraderventiel), is dat je de vloeistofkraan op de buitenunit dicht draait, en je de installatie afpompt tot alle koelmiddel in de buitenunit zit, tot een zeer lichte onderdruk in het verdamperdeel. Vervolgens stop je de compressor.

Daarna sluit je de pers-backseatkraan naar je manifold en breng je de persdruk via het manifold over naar de zuigkant. Zo is de hoge druk, met mogelijk vloeibaar koelmiddel in die slang ook overgebracht naar de lagedruk kant.

Je houd dan een zeer lichte overdruk in de slangen over, die juist verhinderen dat er lucht of vocht de installatie binnen dringt. En draai je de backseat van de zuigkant dicht, en brengt de blinddoppen op die 1/4 aansluitingen aan.

Dus vergeet asjeblieft het zeer slechte advies van afkoppelen bij een draaiende compressor, nooit doen!

Op 25 juni 2022 23:33:51 schreef testman:ik begreep dat de eisen om een installatie te /testen/vullen ook veranderd waren. waar je eerst met lagere druk stikstof mocht testen op lek, moet die testdruk omhoog. nadeel is dat je dus een grotere cylinder stikstof mee kunt slepen naar daken ed. de reden daarvoor is omdat de huidige koelsystemen hogere persdrukken hebben als voorheen.

Nu ja, bijvoorbeeld R410A heeft een hogere druk dan R134A, en CO2 nog heel veel meer...

Maar, en daar komt de ondeskundigheid van de misleidende bewering: Zelfs met een fles stikstof van 5 liter a 200 bar hoefje echt niet met een grotere fles het dak op om het verschil tussen 10 of 30 bar afgeperst te krijgen.

Weeral, een onverzorgd broodje aap verhaal van testman...

Op 26 juni 2022 00:56:47 schreef Leeuw van Recht:
Mijn hemel, wat een schrijf- en installatie technische armoe weer, of ze het nooit leren...

[...]

Dat is dus niet de meest snuggerste koeltechnieker, en jij moet zijn domme adviezen niet meer overnemen als je het zelf al niet snapt...Dus moet je eens heel vlug afleren om die onzin onverzorgd en onnadenkend op het internet te kwakken.

W...

punt 1, ik heb nergens gezegd dat het systeem afgekoppeld moest worden, alleen een meterset ter controle aan een werkend systeem afkoppelen.

jij denkt zelf alles het beste te weten, en kraakt alles dan ook meteen af alsof je zelf de koudetechniek uitgevonden hebt. je kunt voor iemand die koud op het forum zit eens afleren dat afzeik gedrag en normaal reageren ipv dat betweterige steeds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 juni 2022 01:17:00 schreef testman

punt 1, ik heb nergens gezegd dat het systeem afgekoppeld moest worden,

Er is ook niemand, buiten kennelijk jij zelf, die dat beweerd.

Op 26 juni 2022 01:17:00 schreef testman
alleen een meterset ter controle aan een werkend systeem afkoppelen.

En daar ventileer je dus een hele ondeskundige, en bij voorkeur niet na te volgen procedure!

Op 26 juni 2022 01:17:00 schreef testman
jij denkt zelf alles het beste te weten, en kraakt alles dan ook meteen af alsof je zelf de koudetechniek uitgevonden hebt.

Alweer helemaal fout, in jouw antwoorden lijkt het wel helemaal of je nog nooit van Carnot of Kamerlingh Onnes gehoord hebt, i.q. er ooit iets van gesnopen hebt..

Op 26 juni 2022 01:17:00 schreef testman
je kunt voor iemand die koud op het forum zit eens afleren dat afzeik gedrag en normaal reageren ipv dat betweterige steeds.

Ik begrijp heel goed dat ik kennelijk een bepaald lichaamsdeel beroer, dan wel dat ik er boven op sta. En je bent zo dom dat je er niet eens idee van hebt, hoelang ik die onverzorgde bijdrages al van je lees...

Maar dat is niet meer dan terecht, schrijf gewoon beter Nederlands, en geef meer inhoudelijk natuurkundig onderwijs dan die vage verhalen/testemonials van "ik meen bij ons op t werk", of je blijft afgeserveerd worden...

Hubie

Special Member

My god,what a pompous ass @Schreeuw van rechts) veel poeha,weinig inhoud.

Op 25 juni 2022 23:05:03 schreef EricN:
Dat maakt een heleboel duidelijk, bedankt.

Heel graag gedaan, dank voor het respect, en ik ga dat draadje uitlezen.

Fijn weekeind voor een ieder!

Beste mensen,

Deze discussie gaat niet meer over de vraag die ik stelde en loopt uit de hand.

Hier word ik niet mee geholpen.

Ga ergens in een andere discussie elkaar maar over en weer wat vertellen.

Inmiddels ontdekt dat er een slechte soldeerverbinding op de print zat die bij afkoelen en opwarmen waarschijnlijk wel/niet contact maakt.
probleem opgelost

Kunnen we dit succesvol topic dan afsluiten met een bijpassend feestje zodat we nog wat kunnen napraten? Ik zal voor de drank zorgen, wie doet de catering?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 27 juni 2022 11:57:57 schreef Jerommke:
Beste mensen,

Deze discussie gaat niet meer over de vraag die ik stelde en loopt uit de hand.

Hier word ik niet mee geholpen.

Ga ergens in een andere discussie elkaar maar over en weer wat vertellen.

Inmiddels ontdekt dat er een slechte soldeerverbinding op de print zat die bij afkoelen en opwarmen waarschijnlijk wel/niet contact maakt.
probleem opgelost

Goed bezig :)

mooi om te horen dat het zo iets "simpels" was.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Simpel was het soldeerwerk en foutzoeken op de print.
lastiger in en uitbouwen ervan maar goed het is gefixed.

Iedereen bedankt voor de tips

Goed werk!

0,01 euro aan soldeertin, en het apparaat werkt weer.
Zo simpel kan het zijn.

Er ist wieder da...

geregeld krijg ik van die inverterprinten uit airco's die vervangen zijn ivm storing met de fan of compressor. in 8 van de 10 gevallen is er niks te zien aan die printen, ook geen defecten in de igbt drivers te meten. omdat al dat spul al rohs gesoldeerd is ( van na 2007 ) heb ik het idee dat de storingen ook uit gare solderingen voorkomen. immers zijn die printen onderhevig aan temperaturen van -15 tot 50+ graden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

"niks te zien aan printen" en "storingen uit gare solderingen". Hoe bedoel je?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 28 juni 2022 20:33:47 schreef EricN:
"niks te zien aan printen" en "storingen uit gare solderingen". Hoe bedoel je?

wat ik zeg, rohs solderingen rot mede door de trillingen en sterke temperatuurwisselingen waar een buitenunit onderhevig aan is. je ziet ze vaak niet eens, kleine solderingen met lage stromen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer