scope kopen

hey iedereen,

ik vroeg mij af wat jullie van deze scope vinden.

https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-dso-2154-se-digitale-oscilloscoop…

Ik wil eigenlijk een goedkope scop kopen. zag deze langs komen maar kon verder geen reviews er over vinden.

Edit: volgens mij is dit de zelfde.
https://www.eleshop.nl/owon-sds1104.html

[Bericht gewijzigd door Precious roy op zaterdag 25 juni 2022 15:18:15 (11%)

Dat ziet er uit als een rebrand van een Owon SDS1104. Hoop dat je daar wat aan hebt.

Ik zou aanraden net iets meer uit te geven en te kijken naar een Rigol (bijv. 1054Z) of een Siglent (bijv. 1202X-E of 1104X-E). Dan zit je in de categorie van €400-€500.

Edit: je was me voor met de Owon.

Op het eerste gezicht tamelijk goede specs.
- 4 kanalen is erg bruikbaar,
- 150 MHz is ook erg goed.
- 1 GSample/s is redelijk standaard voor entry level scopes. Die worden wel verdeeld over alle 4 kanalen, dus bij 4 kanalen heb je nog maar 0.25 GS per kanaal. En dat is wel erg weinig voor een 150 MHz signaal.
- 80 kpts geheugen is voor mij veel te weinig. Als je digitale signalen wilt analyseren dan heb je al snel meer nodig.

Ik heb de siglent gekocht. Hij is nu even op reis omdat de tweede keer dat ik hem wilde gebruiken hij kapot bleek te zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

deze ?

https://www.eleshop.nl/siglent-sds1104x-e-oscilloscope.html

Edit:
De meer ik er overl lees de meer ik zie dat je niet veel goeds krijgt onder de 350 euro. Ik kan beter wat meer uitgeven.

[Bericht gewijzigd door Precious roy op zaterdag 25 juni 2022 16:00:01 (49%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Wat wil je met die scoop meten?

In de PDF file SDS1104X-E In-Depth Review_compressed.pdf

But then, for a fast signal like that, even 237MHz
(the actual -3dB bandwidth of the SDS1202X-E) is not nearly enough to show the true waveform – but at
least it’s a lot closer to the truth. For most applications the exact waveform does not matter as long as the zero crossings and the amplitude are reasonably correct.

:?

Ik wil niks boeiends meten, ik heb nu alleen een multimeter en het is tijd dat ik ook een scope heb. Ik probeer wel is wat te maken maar is wel handig als ik in ieder geval kan zien wat er gebeurt.

mel

Golden Member

Het kan zijn dat een gewone analoge scoop beter voor jou werkt dan een digitaal ding.
Verder zijn analoge scoops goed tweedehands te verkrijgen, zodat het geen vermogen hoeft te kosten.
Niet om voor eigen parochie te praten, maar ik heb hier nog een Tektronic scoop staan die weg mag voor 40 Euro.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb voor mijn hobby, vooral analoog een Phlips 4 kanaals PM3244 scoop voor 70 euro op mp gekocht. Zat nog een hs probe bij ook.

Is een echte mannen scoop met heulveul knopjes :)

mel

Golden Member

Op 26 juni 2022 07:04:11 schreef Peter112:
Ik heb voor mijn hobby, vooral analoog een Phlips 4 kanaals PM3244 scoop voor 70 euro op mp gekocht. Zat nog een hs probe bij ook.

Is een echte mannen scoop met heulveul knopjes :)

Ik heb al genoeg aan een " ouwe lullen knop" , automatische instelling ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Roy, ik raad aan om op het aanbod van Mel in te gaan. Leer eerst eens werken met een scope.

Als je uiteindelijk tegen de beperkingen van een niet storage scoop aanloopt, dan kan je verder zoeken naar een apparaat dat aan al je eisen voldoet.

Ik heb zelf al een goeie 15 jaar lang een Tektronix 2 kanaals scope uit 1970 ongeveer.
Pas recent dacht ik 'Goh, voor deze meting zou ik wel graag een storage functie willen hebben' en 'Voor deze meting zou ik graag FFT willen hebben voor een spectrum analyse'.

Voor mij persoonlijk is het vervormingsvrij meten van zéér kleine signaaltjes wel belangrijk. Omdat het een topklasse scope uit z'n tijd is, voldoet ie daar goed voor ondanks zijn leeftijd.

Een nadeel van traditionele scopes is dat ze nogal wat groter en zwaarder zijn. Een voordeel is dat ze er natuurlijk supercool uit zien.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zou enkel nog een analoge scope adviseren als duidelijk is dat dat gepast is, wat mij met een blik in de post geschiedenis van TS hier niet het geval lijkt.

Voor allerlei "analoge" toepassingen is analoog uitstekend, en waarschijnlijk comfortabeler. Denk aan audio, video, reparaties van analoge meetapparatuur etc. Maar een digitaal pulstreintje dat 1x per seconde in 1 ms voorbij flitst is niet te bekijken. En iets traags als het 20 RPM signaal ook niet.
Bij microcontrollers komen dat soort signalen meer voor.
Ik heb drie prachtige Tektronixen met sterk uiteenlopende eigenschappen, maar merk dat ik voor dat soort werk eigenlijk altijd mijn simpele digitale scope pak.

Bedenk ook; analoge scopes werden gebruikt naast allerlei andere apparatuur: Storage scopes, schrijvers, plotters, digitale analysers, multimeters, frequentietellers etc. Een moderne digitale scope kan een flink deel daarvan afdekken, en is daarmee een stuk universeler. Ook het maken van screenshots, enige simpele rekenfuncties en het exporteren van data kunnen erg praktisch zijn.

Er staan bij mij vaak wat "measurements" aan, die zijn niet zo nauwkeurig als een speciaal instrument maar in het algemeen zeer bruikbaar. En als je niet meer weet wat je gemeten hebt omdat je een foutje maakt bij het overschijven of het afschatten/hoofdrekenen verliest een meting zijn waarde.

Bandbreedte voorbij 20 MHz en meer dan twee kanalen lijken mij wat minder interessant, maar men veel naar snelle SPI wilt kijken ligt dat natuurlijk anders.
De mogelijkheid eenvoudig de inhoud van een paar seriele protocollen (RS232, IIC, .. ) te bekijken lijkt mij fijn, maar ik heb er geen ervaring mee.

Hebben deze scopes overigens geen externe trigger aansluiting meer? Dat kan als het onhandig uitkomt een kanaal kosten.
Het lijkt als ik nu zoek wel alsof de Owon 25x minder geheugen heeft als mijn 'antieke' Rigol DS1042C (512k punt), maar allicht is dat een definitiekwestie.
Op de Rigol is het voor mij in elk geval voldoende.

Analoge scopes hebben wel een voordeel: ze liegen nooit.

Met digitale scopes kun je bij hogere frequenties nogal eens aliasing krijgen, je ziet dingen die er gewoon niet zijn. Zeker voor een beginner kan dat verwarrend zijn, dat signalen veranderen met timebasis en sample rate.

En een eenvoudige analoge scope tot ergens tussen 10 MHz en 30 MHz heb je tegenwoordig voor 3 tientjes.

Ik vind dat wat kort door de bocht. Bij ieder instrument zal men de beperkingen moeten kennen, die bij een analoge scope en niet (zo) periodieke signalen overigens ook aanzienlijk zijn.

Er is zeker iets te zeggen voor een goed werkende analoge scope voor sanity checks, het bevredigen van nieuwsgierigheid en signalen waarbij dat comfortabeler is. Die redenatie gaat echter ook op voor de door mij geliefde dekades, meetbruggen etc. Zo zou iedereen moeten kunnen werken met een analoge multimeter en zijn beperkingen.

Nuance is goed, en niet al het moderne is in iedere situatie beter. Maar om te stellen dat een beginner eerder in antiek moet investeren dan in iets actueels, tegen zijn eigen wens en wat hij verder op Co laat zien in, dat gaat mij te ver.

Analoge scopes hebben ook veel nadelen.
Die zijn alleen bruikbaar voor herhalende signalen binnen een beperkt frequentie gebied. Zo gauw je begint met digitale techniek zijn ze tamelijk nutteloos in vergelijking met een digitale machine.

Het hangt helemaal van je toepassingsgebied af. Maar een oud scoopje voor een paar tientjes kopen, kan helpen om uit te vinden wat je nodig hebt.
TS zegt 'niets boeiends' te willen meten. Dus ik verwacht dat het gewoon een 'omdat het kan' aanschaf is, en dan is het beter om niet meteen je definitieve instrument te kopen.

Als je bij voorbaat al weet dat je aan intermitterende signalen gaat meten, dan heb je natuurlijk niets aan een scope zonder storage.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
High met Henk

Special Member

Niets boeiends..

Digitale techniek en uC of versterkers is toch wel andere koek idd

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Heb ook zo'n simpel digitaal scoopje
Dingen als audio, pwm, voedingen, gereedschap is meestal maar in de kHz'en dat meet ie prima

Bevalt hij niet zet je hem voor 90% van zijn waarde op marktplaats, morgen weg

Op 26 juni 2022 11:08:15 schreef deKees:
Analoge scopes hebben ook veel nadelen.
Die zijn alleen bruikbaar voor herhalende signalen binnen een beperkt frequentie gebied. Zo gauw je begint met digitale techniek zijn ze tamelijk nutteloos in vergelijking met een digitale machine.

Volledig mee eens, ik hebt ook nog een analoge PM3055 scoop en zal mettertijd ook overschakelen als de hobby weer voorrang krijgt ;)

Ik zou ook voor een iets duurder model kiezen waar je reviews kunt over lezen.

LDmicro user.
trix

Golden Member

vraag past mooi in dit topic denk ik.

kan een digitale scoop een logic analyzer vervangen ?
ik begrijp dat je minder kanalen tot je beschikking hebt, maar is dat het enigste ?

[Bericht gewijzigd door trix op dinsdag 5 juli 2022 21:23:56 (13%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Een scoop als de SDS-1104X-E heeft een aansluiting voor een 16 kanaals LA pod: https://www.eleshop.nl/spl1016-siglent-logic-analyser.html

Een scoop als de SDS1104 kun je ook goed zonder pod gebruiken, je hebt tenslotte 4 kanalen. (meer als genoeg voor SPI, I2C, serial,...)
Die protocollen zitten er standaard in, dus wel zo handig. (die zorgen ervoor dat de bits in 'hapklare brokken' worden opgedeeld op het scherm)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 5 juli 2022 21:40:19 (51%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Trix,

dat hangt van de scope af, ik gebruik op het werk een Tektronix MDO, met "universele" expansie.
Het leest RS232, CAN, LIN bus, Voedings parameters Etc. Etc. natuurlijk komt het wel eens tekort maar voor de doorgaanse taken is het meer dan voldoende.
Tevens heeft de scope een spectrum analyzer input, dus voor mij als EMC ingenieur heeft hij de functionaliteit die ik nodig heb + een hele set gadgets die soms handig uitkomen.

Prive gebruik ik ahum, een puur analoge scope.
Noem het nostalgie, of gewoon omdat het voor huis, tuin en keuken gebruik voldoet.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
benleentje

Golden Member

Op 25 juni 2022 15:58:30 schreef Precious roy:
De meer ik er overl lees de meer ik zie dat je niet veel goeds krijgt onder de 350 euro. Ik kan beter wat meer uitgeven.

Alles is realtief.

5 jaar geleden waren we al erg blij met de specs van de scopes die je nu voor 260,- nieuw kan kopen. Dus heel slecht is het allemaal niet meer.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.