Prikkabel 230V van Ali met IP45 veilig?

Leuk setje gezellige verlichting aangeschaft op Ali die waterdicht zou moeten zijn. Prima dacht ik, precies wat ik zoek. Het blijkt dat de set volledig 230V is, dus mag men er vanuit gaan dat de fittingen waterdicht zijn. Maar wat blijkt, niet dus; er kan gewoon water in de fittingen komen, zowel tussen de fitting en de bol maar ook van bovenaf in het prik gedeelte... Onvoorstelbaar dat dit deze IP waarde mag dragen.
En inderdaad IP45 bestaat zover ik weet niet moet natuurlijk 44 zijn.

https://aliexpress.com/item/1005002970876984.html

Maar toch even de proef op de som: 1 lamp met fitting nat gemaakt en de stekker erin, alle lampen branden gebeurd verder niets. Schroevendraaier met testlamp in het vocht gehouden op de lamp, test lampje licht niet op.
Later ook nog het lampje aangeraakt met het water erop, voelde niets.
Maar hoe veilig is de set daadwerkelijk in de regen?

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 26 juni 2022 14:40:47 (3%)

Hoe veilig? De enige die dat weet, ben jij zelf.

Directe china import kent geen keurmerken, IP waardes enzovoorts die ook maar gedeeltelijke zekerheid bieden. Als jij ziet dat het water er in kan lopen, dan is het gewoon niet veilig voor gebruik op natte plekken.

Europese aankoop is geen complete garantie dat het veilig is, maar in ieder geval wordt er wel af en toe goed naar gekeken. In mijn tijd in de bouwmarkt was er nog een grote terugroep van buitenverlichting. Bepaalde lampjes (ik meen Perel) waren onderdeel van de terugroepactie omdat ze elektrisch onveilig bleken te zijn.

De rest van de lampjes van dezelfde firma waren in orde.

Dat de spanningszoeker niet oplicht, is geen garantie dat het veilig is. Er zijn veel verschillende gevaren mogelijk. Een spanningszoeker doet het ook niet onder de 80v terwijl dat met natte handen wel al gevaarlijk is.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 26 juni 2022 14:02:15 (15%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Zoals op de foto moet je ze sowieso nooit gebruiken natuurlijk!...
De fittingen horen te hangen, niet zo recht overeind te staan (daar is de fitting niet op berekend qua model)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Als ik de foto zo zie, met blote metalen fittingrand en al, denk ik aan IP32 ofzo indien correct opgehangen en anders IP30. Maakt niet uit wat ze verder beweren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 26 juni 2022 14:09:45 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hangen of staan is ook nog een dingetje ja. Regenwaterdicht (druipwaterdicht) is een bepaalde 'rating' en daarbij mag het water niet vanuit alle richtingen komen zoals bij spat of straalwaterdicht.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
McAwesome

Golden Member

Water geleidt niet zo heel goed, dus spectaculaire dingen zoals kortsluitingen en vonken zullen niet zo gauw optreden.
Op den duur krijg je wel corrosie door elektrolyse en echt veilig is het natuurlijk ook niet.

Op bol.com is een vergelijkbare (of dezelfde?) set beschikbaar via verschillende aanbieders, zie o.a.: https://www.bol.com/nl/nl/p/lichtsnoer-15-meter-50-led-lampen-sliert-l…

Er staat wel het volgende bij de beschrijving:

De prikkabel is vochtbestendig en dus ook buiten te gebruiken, echter adviseren wij om deze prikkabel niet direct in de regen te hangen.

mel

Golden Member

Je ziet wel eens gewone kerstboomverlichting buiten hangen. Daar staat geen enkel typekeuring of zo op,. maar ik zou het toch niet buiten gebruiken, zeker niet binnen handbereik..Deze prikkabel valt onder dezelfde categorie naar mijn mening.De kabel kan wel waterdicht zijn, de fittingen zeker niet..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is deze 'prikkabel' nog wel toegestaan voor 230V? In het verleden was deze veelvuldig verkrijgbaar in meestal groene kleur en in gebruik met kerst. Tenzij ik me serieus vergis heb ik eens wat gelezen dat dit niet meer toegelaten is omdat de beschadigde mantel nooit meer aan de eisen dubbele isolatie kan voldoen.

Op een lagere spanning is het uiteraard niet van toepassing.

@mel hier boven: nochtans had je rubberen delen om de lamp in te draaien en dan was deze toch redelijk waterdicht.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 26 juni 2022 14:38:50 (14%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Als je die lampjes rechtop gebruikt, loopt het 'kuipje' rond de lamp vol bij regen.
Als de luchtdruk dan stijgt na de regenbui, dan wordt het water naar binnen gedrukt, ongeacht de IP45 rating...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Net-gerelateerde zaken als fittingen en adapters moet je nooit via Aliexpress kopen.

Maar kijk ook uit voor de dropshoppers die het gewoon van Ome Ali halen. Dan denk je het goed te doen, maar zit je met dezelfde troep. Alleen tegen een hogere prijs.

Dat snoer via Bol.com wordt niet door Bol.com verkocht. Ook niet door Bol.com gecontroleerd. Lichtendirect.nl gebruikt Bol.com puur als verkoopplatform. Ik weet hier alles van, ik doe dit ook. Maar wel met NOS kwaliteitsspullen, niet met Chinese rommel. Lichtendirect.nl geeft op de Bol.com pagina wel heel duidelijk aan dat het niet geschikt is voor in de regen, ze geven zelfs aan welk snoer dan beter is.

Je moet als verkoper verantwoordelijkheid nemen, ik vind dat dit zo hoort. Je kunt er niet van uitgaan dat je klanten voldoende technische kennis hebben.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 26 juni 2022 15:40:49 (10%)

GJ_

Moderator

Die fittingen zijn misschien IPx1 of IPx2, meer niet.
Ze zijn reuze veilig als je ze op 3 meter hoogte hangt.

pa3gws

Golden Member

Op 26 juni 2022 15:52:36 schreef GJ_:
Ze zijn reuze veilig als je ze op 3 meter hoogte hangt.

:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mvdk

Golden Member

In die kerstbomen die van gemeentewege zo hier en daar in het land in de donkere dagen voor kerst worden neergezet, zaten vroeger van top tot teen prikkabels met lampjes op netspanning. De laatste jaren zie ik in m'n eigen dorp dat de lampjes op aanraakhoogte op een veilige spanning branden, hogerop nog steeds op netspanning.
Prikkabel is niet aanraakveilig.

benleentje

Golden Member

Daarom heet het ook prikkabel het kan af en toe een beetje prikken ;).

Als ik de foto zo zie, met blote metalen fittingrand en al,

Ik heb het idee dat ze er nog verder ingedraaid moeten worden en dit enkel voor de foto is. Als ze goed naar beneden hangen komt daar geen water in en zijn ze nog een stukje veiliger als je op 3 meter hoogte hangt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 26 juni 2022 16:12:34 (68%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ook op 3 meter hoog is het niet veilig. Stel er valt een lampje uit en iemand pakt een ladder om er bij te komen. Krijgt boven een optater en valt van de ladder...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

op t werk is nog veel van die rubber prikkabel met fittingen. de gloeilampen zijn al ingeruild voor led, en ook dat is de 2e batch al. de eerste waren van glas, en veel dunner glas als de oude gloeilampen waren. de huidige zijn met plastic gekleurde bol, weet je ook meteen de lampkleur, witte bollen is minder handig dan :P echter is het spul voor evenementen, het lijd dus best veel. heb al vaker gedacht om over te gaan op complete 1 geheel sets met laagspanning lampen. die heb je ook in een degelijke uitvoering.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 juni 2022 16:21:24 schreef Roetzen:
Ook op 3 meter hoog is het niet veilig. Stel er valt een lampje uit en iemand pakt een ladder om er bij te komen. Krijgt boven een optater en valt van de ladder...

Beetje eigen inzicht qua veiligheid mag ook wel.
Boven de 3 meter is buiten handbereik.....
Als je de ladder scheef neer zit kun je zonder lamp ook naar beneden kukelen.....

Waterdicht bestaat niet voor weinig.
Echt waterdicht is schreeuwend duur.
Als er water in ken, dan moet het er ook weer uit kunnen, dat scheelt al heel veel.
Bij prikfittingen hangen de lampen altijd, dus regenwater kan er via de fitting niet inlopen.
Ook “echte” prikkabel met prikfittingen is niet waterdicht, maar geeft nooit problemen als je het normaal gebruikt. als onderwaterverlichting in een zwembad is het ongeschikt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Nee, die dingen zijn onvervalste zooi.

ElektroBOOM had een zelfde set ... voor 110V, maar dat geeft enkel nog maar minder vertrouwen in de 230V variant.

Ja, Die staat vol water.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Tja,

Met prikkabel is het niet anders als met andere zaken: je moet er verantwoord mee omgaan, misgaan kan er altijd wat...
(als je op de ladder klimt om een lampje in de kabel te vervangen kun je ook mis stappen en je nek breken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 26 juni 2022 16:06:07 schreef benleentje:
Daarom heet het ook prikkabel het kan af en toe een beetje prikken ;).

[...]Ik heb het idee dat ze er nog verder ingedraaid moeten worden en dit enkel voor de foto is. Als ze goed naar beneden hangen komt daar geen water in en zijn ze nog een stukje veiliger als je op 3 meter hoogte hangt.

Misschien dat ze bij verder indraaien van IP3X naar IP4X gaan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kerstverlichting of feestje die 3x per jaar aan zijn, prima ding

Permanente tuinverlichting? Waarom zou je in godsnaam van die alierommel daarvoor willen

Goed voor het milieu. Sinds we LED-lampen hebben is er nog nooit zoveel buitenverlichting en lichtvervuiling geweest. Het heeft niets geholpen.

Dergelijke prikkabel is nog niet eens geschikt voor binnen. Gewoon je verlies nemen, wegknikkeren en wat anders kopen.

Dank voor alle antwoorden, meedenkingen en negatieve opmerkingen ;) grapje.

Op de foto staat de fitting inderdaad op zijn kop, dat was voor de foto uiteraard. Dat je het metaal ziet van de lichtbron klopt, dat was ook voor de foto, bij het volledig ingedraaid zijn kan er wel degelijk water tussen komen er zit geen seal tussen. Aanraken met vinger lukt dan weer niet gelukkig.
Neemt niet weg dat er hangend geen water in kan lopen, lees, dat loopt er zeker wel in.
Nogmaals, de fitting bovenin, dus waar deze is verbonden met de kabel is al niet veilig, je ziet het koperen gebeuren zo zitten, of te wel blank metaal...

De 2 opties die ik dan heb zijn, binnenshuis gebruiken, of alle fittingen van de kabel halen en terug plaatsen met veel Polymax (bijvoorbeeld) ertussen en de bolletjes van een seal voorzien of wellicht ook Polymax.

benleentje

Golden Member

Neemt niet weg dat er hangend geen water in kan lopen, lees, dat loopt er zeker wel in.

Vanaf de fitting naar de lamp kan er goed gemonteerd geen water inlopen water volgt gewoon de zwaartekracht.

Als er toch water inkomt gebeurt dat via de kabel kant, de kabel hangt in boogjes en vaak met de lamp op het laagste punt. Het vocht volgt dan gewoon de kabel tot het laagste punt en kan daar de lamp in. IK zie daar verder geen rubber oid om de boel af te sluiten.

Waarmee ik bedoel als je persee zou willen zou je een prikkabel best goed en veilig kunnen maken, maar dan is het weer zo duur dat je er maar weinig van verkoopt.

In de industrie zoals op shell Pernis is ook niet alles waterdicht of te krijgen. Daarom monteren we de wartels altijd onderaan en zitten er in onze aansluitdozen onderin een klein gaatje waardoor het water eruit kan. Alles is zo opgebouwd dat een klein laagje vocht nog steeds ruim verwijdert zit van de aansluitklemmen.
Toch zie ik zelden vocht in de aansluitdozen en als er vocht inzit heeft iemand anders eraan zitten te prutsen hebben ze erop gestaan op is er bv een stijgerpijp tegenaan gestoten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.