Prikkabel 230V van Ali met IP45 veilig?

Maar toch even de proef op de som: 1 lamp met fitting nat gemaakt en de stekker erin, alle lampen branden gebeurd verder niets. Schroevendraaier met testlamp in het vocht gehouden op de lamp, test lampje licht niet op.
Later ook nog het lampje aangeraakt met het water erop, voelde niets.

Rare, gevaarlijke en overbodige testen doe jij! Je kritiek op deze redelijk waardeloze spullen is wel ok. Dit soort van zooi moeten ze eigenlijk gewoon verbieden om te maken. Behalve dat het onveilig is , is het eigenlijk een milieumisdaad om dit te maken en proberen te verkopen. Dit komt gewoon via een ongelukkige koper rechtstreeks op de eindeloze afvalhoop terecht

Nooit met je vingers er in. Eventuele fout lek een soortgelijke stromen zou ik ik echt op een andere manier meten. Bij TNO, KEMA en soortegelijke instituten gaan ook echt niet met hun vinger lopen meten.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 26 juni 2022 18:38:21 (23%)

Op 26 juni 2022 18:30:38 schreef Ex-fietser:
[...]Dit soort van zooi moeten ze eigenlijk gewoon verbieden om te maken. Behalve dat het onveilig is, is het eigenlijk een milieumisdaad om dit te maken en proberen te verkopen. Dit komt gewoon via een ongelukkige koper rechtstreeks op de eindeloze afvalhoop terecht

Hier gaat alleen maar meer van komen. In China telt alleen geld. Alles moet zo goedkoop mogelijke troep zijn zodat ze meer kunnen verdienen.

Erg jammer dat milieubewustzijn daar niet is doorgedrongen. Ze stoppen heel de wereld vol met afvalplastic.

bprosman

Golden Member

Vanaf de fitting naar de lamp kan er goed gemonteerd geen water inlopen water volgt gewoon de zwaartekracht.

Bij de "echte" prikkabel/buitenverlichting zit daar nog een rubber ring tussen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het is niet zo simpel als zeggen dat ze geen milieubewustzijn hebben. Dat er akelige, domme, onmenselijke en onveilige dingen gebeuren staat buiten kijf, maar er gebeuren ook dingen waarvan ik alleen maar kan zeggen 'Goh, ging dat hier nou maar zo goed' zoals dus de aanbouw van kerncentrales en de echte vorderingen die ze boeken op het gebied van thoriumcentrales.
Ook zijn ze (mijn inziens wat te) radicaal bezig om in grote steden benzineauto's te verbieden. Ik zie elektrische auto's niet echt als dé oplossing, maargoed. Het is een poging, en ze doen het niet zomaar.

Netsteker van een directe china import kerstverlichting... Dopje van de achterkant kan je er zo af wippen.
Steker'pennen' lijken van aluminium met een gekleurd laagje en zijn met je pink te verbuigen.
De draadjes zijn flinterdun, en met je nagel zou je de isolatie gemakkelijk door kunnen prikken.

Als je iets veilig wil hebben uit China, koop het dan via een importeur die in ieder geval íets van quality control doet zoals Velleman. De bouwmarkten doen dat niet zelf, maar huren bureaus daarvoor in. Glipt wel eens wat door de mazen van de controle, maar het is altijd nog een niveautje hoger dan van directe china import.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 juni 2022 19:30:53 schreef Hoeben:
[...]

Hier gaat alleen maar meer van komen. In China telt alleen geld. Alles moet zo goedkoop mogelijke troep zijn zodat ze meer kunnen verdienen.

Erg jammer dat milieubewustzijn daar niet is doorgedrongen. Ze stoppen heel de wereld vol met afvalplastic.

Wij zijn het die hun rotzooi kopen........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Dit soort van zooi moeten ze eigenlijk gewoon verbieden om te maken. Behalve dat het onveilig is , is het eigenlijk een milieumisdaad om dit te maken en proberen te verkopen.

Volgens mij mochten die prikkabels al niet meer en is kopen dan op zich al een overtreding. Echter die Chinezen doen niets fout ze zijn geen importeur.

eigenlijk een milieumisdaad om dit te maken en proberen te verkopen.

Geld dat niet voor bijna alles wat wij kopen? Dan plegen Samsumg en Apple net zo goed een milieu misdaad, ze maken producten die gemiddeld maar 3 jaar gebruikt worden.
Ik zie miljeu misdaad dan eerder in veel action meuk wat vaak helemaal niet gebruikt word of producten die zo slecht zijn dat ze na 2x gebruiken kapot zijn. In dat licht gezien geeft die kabel gewoon licht, werkt het en kan je het vele jaren gebruiken.

Is het de schuld van de fabrikanten dat ze zoveel (rot)zooi produceren of ligt het aan ons de consumenten die er verslaaft aan zijn? Als het een milieu misdaad is zijn we gewoon allemaal schuldig en iedereen opsluiten :) dan zijn we gelijk van het huizen problemen, het stikstof probleem enz af ;).

Hier gaat alleen maar meer van komen. In China telt alleen geld. Alles moet zo goedkoop mogelijke troep zijn zodat ze meer kunnen verdienen.

Erg jammer dat milieubewustzijn daar niet is doorgedrongen.

Noem eens 1 willekeurige fabrikant die het niet om het geld gaat? Was Philip Morris dan zo goed? Als een Europese fabrikant iets slechts maakt kan hij snel last krijgen van boze klanten de EU of eigen regering instanties die aan de bel gaan trekken dat is het enige waarom het hier niet meer gebeurt. HEt is wel makkelijk de Chinees er de schuld van geven maar geschiedenis van grote Amerikaanse bedrijven tonen ook wel aan dat daar soms geen enkele bewust zijn voor de mede mens is.
Het is wel waar dat chinezen minder morele of ethische bezwaren hebben dan een gemiddelde Europeaan maar het is niet allemaal hun schuld

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 26 juni 2022 19:51:39 (27%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De fabrikant is degene die de 'Koop nu dit nieuwe flitsende ding' en de 'Oh kijk hoe goedkoop! Dit kun je zó meepikken voor een paar euro'-impulsen aanwakkert, en draagt dus enige verantwoordelijkheid.

De consument heeft de mogelijkheid om weerstand te bieden tegen die manipulatie, en draagt dus óók verantwoordelijkheid. Maar niemand is perfect, en de manipulatie om steeds maar wat nieuws te kopen is krachtig.

Kortom: beide dragen verantwoordelijkheid, en je kan niet van mensen verwachten dat ze overal maar weerstand tegen kunnen bieden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

en draagt dus enige verantwoordelijkheid.

In mijn ogen zijn de importeurs degene die de meeste verantwoording zouden moeten hebben. Zei zijn voor de meerderheid juist degene die aan de Chinezen vragen om goedkopere producten. Ik denk niet dat er op ali of ebay op de schaal word verkocht als grote importeurs voor bv lidle action, gamma, blokker, enz.

verwachten dat ze overal maar weerstand tegen kunnen bieden.

Daar heb je helemaal gelijk het ligt tegenwoordig in elke winkel(staat). Maar dat is op de ene of ander manier ingevoerd en zit dus een CE verklaring op dat geld niet voor ali of ebay. Dus daar kan je nog wel een iets grotere troep verwachten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 juni 2022 19:42:17 schreef benleentje:
[...]Noem eens 1 willekeurige fabrikant die het niet om het geld gaat? Was Philip Morris dan zo goed? Als een Europese fabrikant iets slechts maakt kan hij snel last krijgen van boze klanten de EU of eigen regering instanties die aan de bel gaan trekken dat is het enige waarom het hier niet meer gebeurt. HEt is wel makkelijk de Chinees er de schuld van geven maar geschiedenis van grote Amerikaanse bedrijven tonen ook wel aan dat daar soms geen enkele bewust zijn voor de mede mens is.
Het is wel waar dat chinezen minder morele of ethische bezwaren hebben dan een gemiddelde Europeaan maar het is niet allemaal hun schuld

Ik heb de laatste jaren projecten gedaan bij meerdere bedrijven echt naar milieu en verantwoordelijkheid keken. Je kunt het best goed doen en geld verdienen. Je verdient geen geld door dingen slecht of smerig te maken. Je verdient geld door intelligent te werken.

Inderdaad is de vraag van hier wel zeker een oorzaak. Maar de Chinees maakt ook troep voor de eigen markt. Het bewustzijn is er niet.

Dit doet me weer denken aan een advertentie die de elektro leraar liet zien van een elektrische grasmaaier waar stond (met 20 meter Kema goedgekeurd snoer). De machine zelf was niet goedgekeurd, je kan er altijd het snoer mee doormaaien.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Het EU beleid is vaak niet echt logisch te verklaren en soms ook ronduit lachwekkend.
Goed voorbeeld is de regelgeving rond hoe krom bananen en komkommers mogen zijn... :) (is onder publieke druk wel later versoepeld)...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gisteren de kabel uit de fitting gehaald en vol gespoten met Polymax en weer samengevoegd, ziet er goed waterdicht uit.
Rond het bolletje ook een randje gelegd en erin gedraaid.
Vanmorgen kon ik het bolletje er weer gemakkelijk uit draaien, dus het kleeft gelukkig niet te hard maar zier er ook waterdicht uit.

Arco

Special Member

Proberen om zoiets geheel af te sluiten is meestal geen goed idee.
Dat lukt toch niet, en vocht wat binnendringt kan er nu helemaal niet meer uit. (en vreet alles dus nog harder weg...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Maar de Chinees maakt ook troep voor de eigen markt. Het bewustzijn is er niet.

Dat is waar zelf hebben ze een hoop troep. Het bewust zijn is er wel en ze maken er ook veel goede dingen. De kleine Chinees heeft ook niet echt de luxe om keus bewust te zijn die moet ook maar overleven.

Zoals ik al eerder zei doe we het hier zoveel beter en is een autodealer wel zo betrouwbaar? Overal waar geld verdient word zitten er gewoon slechte mensen tussen. In China is dat een heel stuk meer maar er zijn er ook de meeste van.

Maar als je daar bv een keukentafel gaat bekijken dan zie je pas echte mooie tafels, ingelegd met natuursteen in de mooiste ontwerpen, kleuren en decoraties, dat vind je hier weer bijna niet. Ook qua gordijn stoffen is het veel mooier dan je hier zal vinden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.