Mobiele airco afvoerslang op een wasdroger condensbak aan sluiten kan dat?

Op 24 juni 2022 14:57:54 schreef ronny530:
een afvoer gat in de balkondeur maken is al helemaal geen optie.

Als je verhuist maak je er een kattenluikje van, dacht dat de meeste verhuurders dat wel accepteren, een kattenluikje in de deur.

Waar ik vroeger woonde had ik het WC-raam doormidden gezaagd om een plank in te zetten met daarin het kattenluik.
Nooit meer iets over gehoord :)

om tegen beter weten in te hopen dat 't zou werken

En toch kan dit niet.
Koelkasten werken ook dus airco's ook.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op zondag 26 juni 2022 22:13:48 (31%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Een koelkast warmt net zo goed de ruimte op, dat is onvermijdelijk...
(als het in de kast koud wordt, moet het daarbuiten warm worden, dat is niet open voor discussie...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sterker nog, de toegevoerde energie die nodig is om die warmte uit de koelkast te halen komt ook nog eens in de ruimte terecht...

Natuurkundig inzicht blijkt toch een schaarser goed te zijn dan ik dacht (dit hoeft toch geen 4 pagina's te kosten?).

Niet de "ter vermaeck" vergeten in te calculeren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 26 juni 2022 22:12:22 schreef NordRack2:Koelkasten werken ook dus airco's ook.

"Muizen piepen, deuren soms"

(Marijke Boon)

Op 21 juni 2022 23:01:46 schreef pamwikkeling:
Heeft iemand als ervaring met een systeem dat als volgt werkt.

Twee lokalen die gekoeld en verwarmd moeten worden.
Het ene lokaal (lokaal O) ligt op het oosten en
het andere lokaal (lokaal W) ligt op het westen.
Beide lokalen hebben elk een eigen binnen-unit die kan verwarmen en kan koelen. Buiten staat een buiten unit die warmte kan afgeven of opnemen uit de omgeving.

S'morgens staat de zon in het oosten en is het warm in lokaal O; de binnen unit in lokaal O gaat nu koelen en de warmte naar lokaal W sturen in plaats van naar de buiten unit.

S'namiddags staat de zon in het westen en hierbij warmt lokaal W op.
De koelcyclus wordt nu omgedraaid. Lokaal W wordt nu gekoeld en de warmte wordt naar lokaal O gestuurd.

Het tekort of surplus van warmte komt uiteraard van de buiten unit.

Dit systeem heeft volgens mij het voordeel dat (in de verwarmingsmodus) de verdamper warmte kan opnemen vanuit een warmere omgeving (binnen-unit omgevingslucht ten opzichte van buiten-unit omgevingslucht).
Het rendement is dan hoger (tenzij ik me vergis).

Daikin heeft zulk systeem, maar enkele voor groter bureau-gebouwen.

Heeft iemand hiermee al ervaring en wordt dit ook gemaakt voor huishoudelijke toepassingen. Je heb uiteraard wel drie freon leidingen nodig tussen de binnen units en buiten unit.

In grote gebouwen waar het in O 19°C is en in W 22°C valt daar wel iets te halen. In een woonhuis wil je waarschijnlijk nooit verwarmen 's zomers en 's winters nooit koelen, de verschillen zijn daar kleiner en steigen of dalen sneller met de buitenlucht mee. Ik had 7x3m glas op het zuiden in een moderngeïsoleerd huis, maar kan me niet herinneren dat dat in de wintermaanden te warm werd of dat het daar onaangenaam koud was als de noord-oostkamers snel te heet werden 's morgens.

Ik ben wel blij dat mijn huidige huis wat bescheidener glasoppervlak heeft.

Op 26 juni 2022 22:56:49 schreef Leeuw van Recht
Natuurkundig inzicht blijkt toch een schaarser goed te zijn dan ik dacht

Nee niet natuurkunde maar knutselkunde. Als je na aan paar weken knutselen nog steeds niet de energie buiten hebt dan schort daar wat aan.
Koelkast en mobiele airco zijn beide warmtepompen.
Uiteraard kun je ook een koelkast zo maken dat die niet werkt.

Op 26 juni 2022 22:26:05 schreef EricN:
Definieer "werken"...

Lees de berichten van Ledlover nog 's door op je gemak :)

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op maandag 27 juni 2022 00:01:07 (17%)

Arco

Special Member

Een koelkast van zegge 277L in een ruimte van 5x5x2.4m = 60.000L
Om het in de koelkast 20 graden koelen te krijgen zal het in de ruimte (met verliezen meegerekend) misschien hooguit 0.25 tot 0.5 graden warmer worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo kun je ook ongeveer stellen dat wanneer die koelkast 100 W dissipeerd, er ongeveer 400 W aan de omgeving afgegeven wordt...

Op 27 juni 2022 00:07:20 schreef Arco:
Een koelkast van zegge 277L in een ruimte van 5x5x2.4m = 60.000L

Ja maar daarom trekt een koelkast ook niet 800 watt continu.

Om de "knutselkunst" enigzins te relativeren: ik heb hier een luchtdroger staan die ik wou ombouwen naar airco. Maar ik durf hem niet uit elkaar te halen omdat ik op het net gelezen heb dat condenser en verdamper waarschijnlijk tegen mekaar zitten gemonteerd waardoor ik de twee niet zal kunnen scheiden.
Immers moet ik er gescheiden luchtstromen van maken.
Dus "de knutsel" staat hier op een laag pitje >:)

Kan prima, vervang de condensor (let op de correcte spelling!) door een platenwarmtewisselaar. En je hebt een lucht/water airco.

Eerlijk gezegd deed ik het bewust want de lopor in een potmetor schrijven we ook niet met o's, om maar eens wat te noemen.

Ach ja, elke gek heeft zo zijn gebrek... Zeker ook begonnen bij de afdeling transploft? :)

Het was pas een dure les geweest als ik de airco enkel om te testen aangeschaft had. Dat is echter niet het geval omdat mijn besluit om er één aan te schaffen voordat ik de vraag stelde al genomen was. Ik weet nu mede door de gestelde vraag dat er toch mogelijkheden zijn om zonder gaten in de woning te maken de afvoerslang naar buiten geleid kan worden.

Arco

Special Member

Op 27 juni 2022 12:43:28 schreef ronny530:
Het was pas een dure les geweest als ik de airco enkel om te testen aangeschaft had. Dat is echter niet het geval omdat mijn besluit om er één aan te schaffen voordat ik de vraag stelde al genomen was. Ik weet nu mede door de gestelde vraag dat er toch mogelijkheden zijn om zonder gaten in de woning te maken de afvoerslang naar buiten geleid kan worden.

Weer eens een topic waarbij vooraf alles al vaststaat... :)     Een dure les blijft het sowieso...
't Is grappig dat je een vierkant wiel probeert uit te vinden (ondanks dat iedereen zegt dat je daar niets aan hebt...)

Nogmaals: een airco met maar 1 slang is qua effectiviteit kansloos, een met 2 slangen doet 't iets beter. (maar echt koel ga je het niet krijgen ermee...)
Je hoeft alleen maar te bestuderen hoe een airco werkt om te weten wat wel en wat niet gaat werken...

Het nut van een condensbak aan de warme luchtafvoer ontgaat me ook geheel: wat voor verschil maakt het of de afgevoerde lucht 40 of 50 graden is???

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

en mobiele airco koelt de woonruimte niet af maar door de uitgeblazen koude lucht voelt het in de woonruimte wel aangenamer.

Dat komt meer door de ontvochtiging dan door de temperatuursdaling.

In de woonkamer zeker geen optie want het lawaai is zo hoog dat je niet eens in de woonkamer wil wezen.

Tja, niet dat ik per se mijn gelijk wil halen , maar "Told you so".

Voor mijn slaapkamer, (waar ik een buitenwand heb) ben ik serieus naar zo iets aan het kijken :
https://www.olimpiasplendid.com/monoblock-airco-zonder-buitenunit-unic…

Ben alleen benieuwd naar het geluid.
// Update, wat ik uit de specs haal is het 29dB (split) en 33dB (Monoblock), maar kan me geen voorstelling maken van 33dB.

Deze zelfs maar 27dB:
https://www.airsain.nl/monoblock-airco-olimpiasplendid-unico-air-8-sf/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 27 juni 2022 13:00:15 schreef Arco:
[...]

.....

Het nut van een condensbak aan de warme luchtafvoer ontgaat me ook geheel: wat voor verschil maakt het of de afgevoerde lucht 40 of 50 graden is???

Minder opwarming van de aarde...

Arco

Special Member

Op 27 juni 2022 13:13:39 schreef Kilian:
[...]

Minder opwarming van de aarde...

Ook dat klopt niet: dan zit je alleen met warm water i.p.v. warme lucht... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn vraag was of het zou kunnen en daar kreeg ik niet echt een helder antwoord op omdat voor zover ik de reacties las het nooit geprobeerd is. Ik voel me nu een beetje neergezet als een malloot omdat ik het toch geprobeerd heb en ook toegaf dat het geen optie was. Mijn besluit om een airco aan te schaffen stond inderdaad al vast en staat los van de vraag die ik heb gesteld. We zijn inmiddels 4 pagina's over airco's verder waarbij zelfs koelkasten die tot een airco omgebouwd zouden kunnen worden aangehaald wordt. Vermakelijk dat dan weer wel maar heeft niets met mijn gestelde vraag van doen. In ieder geval bedankt voor de tijd die iedereen genomen heeft om het zijne er van te denken en ook op te schrijven.

bprosman

Golden Member

omdat voor zover ik de reacties las het nooit geprobeerd is.

Dat klopt maar dat heeft een reden. Als je airco (de basis) al zoveel lawaai maakt dat er niet bij in de buurt te slapen is , dan ga je ook "Deel 2" van het plan niet testen (lucht afvoeren) omdat het bij stap 1 al een NoGo is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In goed geïsoleerde huizen zoals dat van Ronny kun je nachtstroom gebruiken om het huis af te koelen. Overdag staat de airco uit.
Dus het geluidprobleem zie ik ook niet.

Arco

Special Member

Dus het geluidprobleem zie ik ook niet.

's Nachts als je slaapt (of dat probeert) is dat geluidsprobleem juist groter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik laat het voor wat het is, bedankt voor alle gegeven reacties.