Brood kleeft steeds aan email kuip Panasonic broodbakker SD-ZP2000

Dit topic is gesloten

Wie kent hier de magical trick voor, of zijn dit gewoon slechte broodbakkertjes?

Als bakblik en kneedhaak nieuw zijn, valt het brood er bijna direct uit na bakken. Na enkele tientallen broden begint het brood na bakken te kleven aan de emaillaag. Zowel aan het bakblik als aan de kneedhaak.

Ik zit inmiddels aan mijn derde blik en vierde kneedhaak in 2 jaar tijd. Gemiddeld elke 2-3 dagen wordt er een brood in gebakken.

Mijn vorige (SD255) heeft nooit een nieuw blik gehad en twee nieuwe kneedhaken in 11 jaar tijd.
Recept is niet veranderd; ik volg een traditioneel recept, maar voeg geen zout toe.

Iemand een idee hoe ik dat kan voorkomen/herstellen?

Als je blik en kneedhaak proper maakt en goed bekijkt, is er niks vreemds aan de hand. Volgend brood erin en het is weer van dat...

Arco

Special Member

Bakblik misschien niet goed ingevet vooraf? (dat er zo nu en dan wat aan de menghaken blijft kleven is normaal)
Ik heb een vrij goedkope van AFK, nooit problemen mee gehad (bakblik is van RVS zo te zien). Al een tijdje niet meer gebruikt nu...
https://www.kieskeurig.nl/broodbakmachine/product/260483-afk-bm-2/spec…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maak je die spullen schoon in de vaatwasser? Iets anders kan ik ook niet verzinnen.

Zo snel mogelijk schoonmaken en dan direct invetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Ik denk dat je dat beter aan een kok kan vragen, De meeste electronici weten wel hoe ze moeten eten, maar niet hoe het gemaakt moet worden :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Ik zou gewoon een eetlepel olie toevoegen aan de mix...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ben je van deeg veranderd?

Ik heb iets dergelijks meegemaakt.
Laatste keer pannenkoeken gebakken met beslag uit een kant en klaar pak, alleen het pak bijvullen met water tot het vol was en even flink schudden. Werkelijk een drama. Het pannenkoeken bakken was een ramp. Omkeren van de panenkoek met een handig gebaar, noppes. Alles plakte vast aan de pan. De pannenkoeken moest je met een houten spatel uit de pan steken.....

McAwesome

Golden Member

Ik gebruik al een hele tijd een DOMO B-3650 machine. Deze heeft een hele tijd stilgelegen maar sinds onze bakker ermee gestopt is ben ik zelf opnieuw begonnen met brood bakken.

De kneedhaak heb ik ooit moeten vervangen en is niet origineel meer. Met het bakblik zelf heb ik nooit problemen gehad, het brood komt er telkens probleemloos uit.

Ik gebruik momenteel de broodmixen van Aveve maar ik zou toch veronderstellen dat in elk recept voor brood enige vorm van vetstof zit. Zonder krijg je "droog" brood dat heel erg kruimelt.

Ik kan me alleen voorstellen dat er toch iets fout moet zijn met jouw bakblik en kneedhaak. Bij mijn machine heeft die zo'n teflon anti-aanbaklaag en ik vet het bakblik nooit in voor het bakken.

Eigenlijk al al die jaren dezelfde bloem van dezelfde winkel. Enkel is in 2020 het broodbakkertje vervangen.

In principe is het een anti-kleeflaag die niet hoort ingevet te worden. Tsja, heb dat ook nooit gedaan.
De laatste tijd zet ik er al eens wat water in, want de randen hangen vol brood. Met warm water is dat er zo weer vanaf. In de vaatwasser gaat het absoluut nooit.

Het lijkt me wel een soort van defect/mankement te zijn. Met dat andere toestel heb ik nooit het blik afgewassen, noch ingevet. Mijn ouders hebben een machine van 6 jaar oud; ook hier nooit afwassen/invetten. Zij gebruiken wel bloem van andere leverancier.

Ik postte het hier maar. Omdat het me een defect lijkt te zijn, hoopte ik dat mede-techneuten het ook al eens hadden meegemaakt ;)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Met de hand kneden, dan voel je het deeg tenminste aan, of een deftige (spiraal)kneder en een gewone oven. Waarom denk je dat een bakker zijn atelier niet vol staat met die rommel?

Nog nooit heb ik een deftig brood er zien uit komen, nog nooit heb ik er een deftige boterham van gegeten.

Op 27 juni 2022 12:36:29 schreef mel:
Ik denk dat je dat beter aan een kok kan vragen, De meeste electronici weten wel hoe ze moeten eten, maar niet hoe het gemaakt moet worden :P

Een kok kent niks van bakken. Ik heb al verschillende koks een poging zien wagen, maar daar blijft het bij. Als ik ze bezig zie komt het haar recht op mijn armen. Hoe ze een poche vast nemen en dan iets proberen te dresseren, het lijkt meer op een vogel die aan het sch..ten is. Een stuk deeg pakken ze vast alsof het een breekbaar stuk porselein is. Als ze iets moeten uitrollen trekt het meer op de kaart van Europa dan op een ronde of rechthoek.

Edit: het bakblik invetten heeft geen enkel nut. Tijdens het kneden wordt dat toch gewoon mee in het deeg gedraaid.

@McAwesome: een juist gekneed brood, correcte samenstelling, en correct gebakken mag niet kruimelen, ook zonder toegevoegde vetstoffen.

Basisrecept:
100 kg bloem
56 liter water
1,5kg zout
2 kg verse gist.
facultatief 2kg vetstof

In een diosna kneder 20 minuten kneden. In een spiraal 12 minuten. Na het kneden 10 minuten rusten. Doorslaan. Afwegen, 10 minuten rusten. Doorslaan. Opmaken. ±45 minuten rijzen. Gedurende 45 minuten afbakken in een gestoomde oven van 230°C. Laatste kwartier met de stoomklep open.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Altijd licht invetten (heel weinig), ook bij anti-aanbak. (email is trouwens iets anders als anti-aanbak)
Wat de coating ook is, zonder vet gaat die op den duur ruwer worden en aankleven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 juni 2022 13:25:31 schreef buckfast_beekeeper:
Nog nooit heb ik een deftig brood er zien uit komen, nog nooit heb ik er een deftige boterham van gegeten.

Sommige mensen zijn er van afhankelijk. M'n zus móet glutenvrij eten en het brood uit de supermarkt is niet te eten zo slecht van smaak (en soms zelfs geur).

Dus gaat het in de (ook een Panasonic) machine. Dat gaat heel aardig. Eigenlijk alleen de deeghaak blijft vaak vast zitten, het brood zelf komt vaak makkelijk uit de vorm.

Het enige wat slijt is die anti-aanbak laag: toen de tweede vorm ook begon te schilferen en die niet meer los leverbaar bleek, moest er een nieuwe machine komen. Ook daar zitten we al weer aan de tweede vorm.

Maar we grappen hier wel eens: het is glutenvrij brood, dus natúúrlijk plakt het niet aan de vorm, want glutenvrij brood dat bij elkaar blijft of ergens aan blijft plakken, bestaat niet.

[Bericht gewijzigd door weardguy op maandag 27 juni 2022 15:01:52 (11%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Mijne is RVS, daar valt gelukkig weinig aan te schilferen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Op 27 juni 2022 13:25:31 schreef buckfast_beekeeper:
Nog nooit heb ik een deftig brood er zien uit komen, nog nooit heb ik er een deftige boterham van gegeten.

Valt wel mee hoor, beter alleszins dan het brood van de bakker of de supermarkt.
We hadden een hele goede bakker maar die is omwille van de gestegen graanprijzen en stookolieprijzen (en de gezondheid van zijn vrouw) ermee gestopt in maart van dit jaar.

Het brood van de andere bakkers is niet te vreten. In donker brood zit geen smaak en het wit brood lijkt wel schuim... Dan maar zelf bakken en tot nu hebben we toch altijd al zeer lekker brood gehad.

Natuurlijk gaat een bakkerij geen broodbakmachines gebruiken, dat is economisch niet rendabel voor grote hoeveelheden. Zelf kneden en al het andere werk zie ik dan weer niet zitten. Mijn moeder en mensen die ik ken deden dat vroeger wel maar ik wil nog een leven in plaats van de hele dag te zitten kneden en bakken :)

GJ_

Moderator

Ik zie eigenlijk niet direct de connectie met elektronica :-)

Dit topic is gesloten