CW leren op PC

rob007

Yarr, Matey!

Tis misschien niet op zijn plaats hier maar denk dat de juiste mensen hier wel zitten,
Ik was een beetje aan het rondkijken en kwam een CW trainer tegen waarvan ik vind/denk dat die erg goed is!
Omdat ik ook maar een simpel mind ben met het geheugen als een poffertje ;) ( poeder, zeef? )
ik moet eerlijk er bij zeggen heb hem niet helemaal goed uitgeprobeerd!
Maar misschien is het de moeite wel waard, kijk zelf maar eventjes:
https://morse.withgoogle.com/learn/

Klik op : Play a Demo on desktop

misschien is het wat, wie weet?
Ik vond het wel een goeie!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Ik heb het toen gewoon op de band geleerd, met een heel goede seiner.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Zelf was ik niet van plan om het te leren hoor,
ECHTER!
Die link van mij vind ik zelf wel leuk…. Aantrekkelijk...uitdagend… of zo iets!
Alleen jammer hij blijft verder gaan je kunt hem(denk ik!) niet resetten!
Ik denk dat als dat zou kunnen…
( denk ik ) maar wie ben ik...

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
pa3gws

Golden Member

Op 26 juni 2022 18:37:53 schreef rob007:
maar wie ben ik...

Dat weten we wel. :-P
Maar er zijn legio betere programma's om CW te leren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo pa3gws,

Je zult waarschijnlijk gelijk hebben ik weet het echt niet!
Ik heb voor de rest niet veel ervaring met leerprogramma's.

Daarbij, zijn die dan ook online? of Free? En zo ja…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik ken eigenlijk niemand die morse werkelijk beheerst (dus er ook echt een babbeltje mee kan maken) én die dat met alleen een computer heeft geleerd.
Ik ken wel veel amateurs die het proberen, al jááren lang, maar het wordt nooit wat.

Voor mij was het indertijd veel eenvoudiger om morse te leren, want toen waren er nog geen pc's.

Maar voor wie nu morse met zijn pc zou willen leren, is er volgens mij maar één serieuze site:
https://lcwo.net/

Dat is de enige site die ik ken die eruit ziet dat je daar werkelijk zou kunnen leren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Ik heb al vaak een poging gedaan maar ik heb CW nooit (goed)onder de knie gekregen.
Voor een babbeltje op de korte golf is RTTY toch een stuk makkelijker.
Je hebt dan wel 2 toontjes nodig inplaats van 1.
(Hoewel,een goede decoder met goede filters loopt ook nog goed op 1 been ;-) )

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

O, dus het gaat eigenlijk over het leren van morsecode? Waarom dat niet gelijk gezegd? Ik begreep eerst dat CW stond voor "clock-wise", kon er geen touw aan vastknopen. En ja, nu snap ik wel dat het stond voor "carrier wave" oftewel "draaggolf" maar het had echt wel wat simpeler en wat duidelijker gekund!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@Big fat mama CW staat voor continius wave, dus eigenlijk continue draaggolf vertaald.
Rob je zou eens kunnen zoeken via google naar "Morse trainer".
Maar is wel een hele berg motivatie nodig om te kunnen opnemen en te leren seinen.
Ik had vroeger zo programma en seinde de letters na welke ik hoorde.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

'CW' wás inderdaad 'continuous wave', maar je moet dat zien als alternatief voor 'spark' (vonkzender).
In beide gevallen werd morse gebruikt, maar een 'CW'-zender geeft bij ingedrukte sleutel een continue golf, terwijl een vonkzender dat niet deed - die gaf dan een reeks golftreintjes.

Later is in het spraakgebruik 'CW' blijven hangen als aanduiding van morse, wat dus feitelijk nergens op slaat. Maar nú is dat de betekenis geworden; zo gaat dat soms met taal, en met jargon in het bijzonder. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

En voor BFM: dat zijn de toontjes van de indentificatiecode die je hoort als je afstemt op een VOR. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee, dat is morse, geen CW - wat dat dan ook moge betekenen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Inderdaad F.E.T dat is de essentie van Continous Wave dat de draaggolf continue is en dat van een vonkenzender gemoduleerd is met een veel lagere frequentie van zeg 50 Hertz.
De vonkzender gaf inderdaad een aantal pulsen per seconde en een CW zender een continue draaggolf.
Fluit-vonkenzenders is daar een voorbeeld van gemoduleerd met een hoge toon van 1000Hz.
Er waren ook zenders in het begin van de radiotecniek die een CW signaal konden uitzenden, dat waren de z.g.n machinezenders.
Dat waren als voorbeeld Radio Kootwijk en Grimeton, maar goed ik dwaal nu af van het eigenlijke topic. :)

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Het is het verschil tussen sleutelen van de draaggolf en toontelegrafie.Het is ingeburgerd om als men de draaggolf sleutelt, dit CW te noemen.En met sleutelen bedoel ik natuurlijk morse.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Heb nog even gekeken Martin maar deze: https://morse.withgoogle.com/learn/
vind ik het lekkerste en dat is het.
Alleen jammer dat je hem niet kan resetten ofwel weer bij het begin weer kunt beginnen,
ik kwam hier best ver mee!
Deze daar ben ik te simpel voor: https://cwtrainer.loomcom.com/ ( begrijp er niks van! )
Deze zou beter zijn: https://lcwo.net/ daar heb ik wel eens mee gespeeld maar...

Kga er geen lettertjes meer aan morse ;) het kwam zomaar voorbij en dacht zet het hier neer...

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

CW is niet per definitie een gesleutelde draaggolf, het is een continue draaggolf welke eventueel in morse code versleuteld kan worden.
CW is ook een manier om FM modulatie te versterken, wanneer je kijkt in de datasheets van bijvoorbeeld buizen en transistoren.
Het betekend gewoon ongemoduleerd maximaal vermogen van een component of een eindtrap.
Bij FM modulatie wordt de draaggolf in frequentie gemoduleerd, dat is hetzelfde als de CW instelling.

Ja Rob je moet zelf even kijken welke het beste bij je past.
De eén heeft het liever zo en de ander weer anders.
Je hebt ook paddeles waarmee je schuift voor punten naar links en strepen voor rechts.
Of andersom, maar daarmee kun je snel seinen, het is ook iets makkelijker als met een gewone seinsleutel.

Telefunken Sender Systeme Berlin