Duty Cycle en frequentie regelen met 555/556

SIMUL

Special Member

Kan er mij iemand helpen aan een schakeling van een 555 waar ik zowel de frequentie van 0 tot... en een duty Cycle van 10 % tot 50 % of meer .
Heb hier al zot gezocht op internet maar niets die de 2 samen regelt .
Met dank

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat met een 555 kan, is allemaal terug te vinden op het internet. Als het er niet te vinden is, zal het meer dan waarschijnlijk ook niet kunnen.

Een kleine µC met 2 rotatieencoders kan perfect wat je wil.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
SIMUL

Special Member

bedankt iedereen oor de tips

En in dat schema is van alles instelbaar. Bijvoorbeeld met R4/C1 stel je in wat de maximale frequentie is. Met (P1+R4)/C1 wat de minimale frequentie is.

Met R6 stel je in wat het minimale PWM percentage is (als je die op -10% instelt dan doet de potmeter de eerste 10% aan draaibereik(*) dus niets!) En met R5 stel je het maximum percentage in. Ook daar kan je "voorbij 100%" zodat je 1) zeker tot 100% kan regelen en 2) kan kiezen hoeveel "dood" potmeter bereik je hebt voor het percentage.

Oh.... 1 foutje zit er in dat schema. de input van de rechter opamp moet aan de bovenkant van C1, niet aan de uitgang van de vorige opamp.

En 1 foutje van mij: de "minimum" en "maximum" zoals ik ze gezegd heb zijn verkeerdom. Je kan het schema aanpassen zodat ik het goed heb (verwissel de inputs van IC1B) of hierboven minimum en maximum PWM verwisselen.

(*) Als je de max op 40% instelt is die 10% aan draaibereik dus 20% van het "helemaal links" tot "helemaal rechts" bereik van de potmeter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Als alternatief voor een NE555 kun je bij AliExpress complete PWM modules kopen met een display.
Frequentie en Duty Cycle zijn beide instelbaar.

fatbeard

Honourable Member

In een standaard 555 'oscillator'schakeling zijn er drie componenten die zowel de frequentie als de pulsbreedte 'regelen'.
In dit schema (uit de datasheet van Texas) zijn dat RA, RB en C.

Die twee beïnvloeden elkaar wel (sterk) en de dutycycle kan niet groter worden dan 50%*, maar het kàn dus wel met een enkele 555 en twee potmeters. :7

Raadpleeg de datasheet voor meer informatie en de formulae.

* met een slim geplaatste diode en weerstand kun je dat overigens wel wat oprekken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Goed gezien van rew.

Dus dan wordt het zo:

Volgens mij kun je pen 5 van de 555 gebruiken voor duty cycle regeling.

PWM regeling met opamps:

PWM modulator met opamps Texas Instruments.pdf

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Op 27 juni 2022 14:11:05 schreef fatbeard:
In een standaard 555 'oscillator'schakeling zijn er drie componenten die zowel de frequentie als de pulsbreedte 'regelen'.
In dit schema (uit de datasheet van Texas) zijn dat RA, RB en C.[bijlage]
Die twee beïnvloeden elkaar wel (sterk) en de dutycycle kan niet groter worden dan 50%*, maar het kàn dus wel met een enkele 555 en twee potmeters. :7

Raadpleeg de datasheet voor meer informatie en de formulae.

* met een slim geplaatste diode en weerstand kun je dat overigens wel wat oprekken...

Pen 3 gebruiken in plaats van pen 7, en een CMOS 555 nemen en je bent er.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
SIMUL

Special Member

Nogmaals iedereen bedankt voor jullie goed uitleg en tips . Ga er zeker gebruik van maken .
Groet

SIMUL

Special Member

deKees ,
nogmaals bedankt voor het schema met de 2 operationele versterker , maar zou ik graag een paar waarden willen als jullie die hebben , de aanpassing doe ik wel . Maar versta de werking niet zo goed .hopelijk kan ik een paar waarden krijgen .

Hier kun je wel mee beginnen:

R1,R2,R3,R5,R6,P2 : 10K

R4 = 1K of meer.
C1,P1,R4 bepalen de frequentie:
= Max : f = 1/(C1 * R4)
= Min : f = 1/(C1 * (P1 + R4)

PS:
- IC1A is hier een driehoek-generator,
- IC1B doet de duty cycle.

[Bericht gewijzigd door deKees op maandag 27 juni 2022 20:48:48 (19%)

Ik geloof dat je "e" afrond naar "3" (eigenlijk 1/e naar 1/3) maar dat is maar 10%. Zo nauwkeurig hoeft het niet te zijn.

@SIMUL: Het zou handiger zijn als je ongeveer doorgeeft welke frequenties je wilt hebben. Als je dan zegt: "Oh... iets van 1kHz tot 1MHz is wel voldoende" dan hebben we daar een antwoord op ("dat gaat niet zo makkelijk"). Maar als je realistische getallen hebt, dan kunnen we alvast een gooi doen naar de juiste waardes.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 27 juni 2022 21:29:44 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
SIMUL

Special Member

Bedankt deKees en andere mensen die me geholpen hebben

blackdog

Golden Member

Hi deKees,

Het is handig als je de ontkoppel condensator er in tekend en een kleine waarde van een weerstand zeg 47 Ohm in serie met de output.
Dan zijn we er zeker van de deze genrator niet meeerdere frequenties gaat tegelijk opwekken. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ja, ontkoppeling is in de praktijk natuurlijk een must.

Dus dan wordt het schema zoiets: