Defecte Olympus microscoop

COL-genoten

In de schakelende voeding van een Olympus microscoop heb ik een defecte triac BCR5PM aangetroffen. Deze heb ik niet bij de hand en is ook niet 1,2,3 te bestellen.

BCR5PM 400V 5A.pdf

Wel heb ik een aantal triacs liggen die mogelijke vervangers zijn, maar dat kan ik niet goed beoordelen.
De BCR5PM is 400V 5A en wat ik heb zijn: T2800, MAC9M, MAC15A, BTA16 600B of TIC246MP.

T2800 400V 8A.pdf

MAC9M 600V 8A.pdf

MAC15A8 600V 15A.pdf

BTA16B 600V 16A.PDF

BTA16B 600V 16A.PDF

De specificaties. V.w.b. spanning en stroom lijken mij toereikend, maar ik weet niet welke triac de voorkeur heeft als vervanger. Zijn er andere specificaties die van belang kunnen zijn?

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
RAAF12

Golden Member

De gatestroom waarbij de triac ontsteekt is ook van belang. Het origineel is geïsoleerd als je een andere erin zet heb je zo'n setje nodig.

Het origineel is vrij gevoelig en de MAC9 heeft de laagste ontstekingsstroom.
Die hoeft overigens niet kritisch te zijn, maar het is onbekend wat de schakeling aanbiedt.

[edit]
Bij een TRIAC in een SMPS zou ik overigens denken aan een crowbar schakeling? Wees bedacht op andere problemen en oorzaken.

De gatestroom van het origineel is 20 mA als ik het goed zie. Volgens de datasheets zitten de T2800, MAC9 en TIC246 ook in die orde van grootte. Met de MAC9 zal ik eens beginnen.

Op 24 juni 2022 09:30:58 schreef RAAF12:
Het origineel is geïsoleerd als je een andere erin zet heb je zo'n setje nodig.

Klopt, maar dat zal hier geen probleem zijn:

Zoals je ziet krijgt hij een mooie grijze jas aan, waarmee hij met een paar lotgenoten door een strip op de metalen bodemplaat wordt gedrukt.

Op 24 juni 2022 09:34:38 schreef Aart:
Bij een TRIAC in een SMPS zou ik overigens denken aan een crowbar schakeling? Wees bedacht op andere problemen en oorzaken.

In eerste instantie werd ik getriggerd door R2 en R3, rechts op de print die een rookpluim op de print hebben geprojecteerd. Die twee zijn zichtbaar uitgebrand. Printsporen van R3 en R4 leidden me naar de triac die eenzelfde lot heeft ondergaan.
M’n hoop is dat reinigen van de print en vervangen van deze drie componenten voldoende zal zijn.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
vergeten

Golden Member

Doe je eerste test na herstel op de netspanning met een gloeilamp in serie!
Dit voorkomt verdere schade als er nog wat fout zit.

1. Lamp brand konstant (vrij)fel = sluiting, er is iets nog niet goed.
2. Lamp brand blijft gedooft = onderbreking.
3. Lamp brand even fel en gaat dan (zo goed als)uit = gunstige situatie.

Is 3 het geval dan kan de lamp er tussenuit, en kan direct de netspanning erop.

Dit voorkomt verdere schade als er nog wat fout zit.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 juni 2022 22:17:54 schreef Toon60:
Klopt, maar dat zal hier geen probleem zijn:
[...]
Zoals je ziet krijgt hij een mooie grijze jas aan, waarmee hij met een paar lotgenoten door een strip op de metalen bodemplaat wordt gedrukt.

Misschien toch niet helemaal: met zo'n geïsoleerde variant én de hoes is de boel dubbel geïsoleerd. Met een ongeïsoleerde variant is de boel dat niet.

Ik weet natuurlijk niet óf de voeding dubbelgeïsoleerd is, maar bij een microscoop kan ik me in zekere zin wél en in zekere zin juist níet voorstellen dat de boel geaard is.

Op 24 juni 2022 22:17:54 schreef Toon60:
In eerste instantie werd ik getriggerd door R2 en R3, rechts op de print die een rookpluim op de print hebben geprojecteerd. Die twee zijn zichtbaar uitgebrand.

Grappig. Op het oog zou ik zeggen dat R2 R3 bevuild heeft.

@ vergeten: Bij 2 bedoel je 'lamp blijft gedoofd' denk ik ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
harry64

Golden Member

Op 24 juni 2022 22:17:54 schreef Toon60:
M’n hoop is dat reinigen van de print en vervangen van deze drie componenten voldoende zal zijn.

Ik vrees dat i.i.g. D1 en misschien ook C11 je hoop niet doen uitkomen.

Geen idee hoe dat aan elkaar hangt want dat is niet zichtbaar. Maar dat 1K weerstandje heeft flink op z'n donder gehad.

De triac vervangen door een MAC9; R2 en 3 ook vervangen. C11 meet goed door op 100 nF. D1 is een B44021, waarvan ik helemaal niets kan terugvinden. Afgezien daarvan meet hij, aannemende dat het een gewone diode is, goed door. Van deze diode zitten er een vijftal op de print.
Verder bleek ook de netzekering eruit te liggen.
Hierna de schakeling via een gloeilamp aangesloten, maar er gebeurt niets bij inschakelen.

Gelukkig kan ik beschikken over een nagenoeg gelijke microscoop voeding die wel werkt. Het probleem is een beetje dat het spul heel compact in elkaar is gestoken, dus even iets meten is niet aan de orde.

De print met de storing maakt een 25 Khz wisselspanning die regelbaar is. Van punt 1 gaat deze spanning naar de gelijkrichter

Op punt 2 van de gelijkrichter staat de geregelde gelijkspanning van 2 tot 12 VDC voor de lamp.

Natuurlijk kan ik de print met storing uitruilen, maar ik wil niet het risico lopen met twee defecte printen te zitten, want het is niet zeker dat de storing in die print zit.
Wat ik heb gemeten is dat bij de goede print de weerstand tussen de Gate en T1 op de print gemeten 180 Ω is en op de defecte print, met de MAC9, slechts 55 Ω. Maar dat is ook zo wanneer ik de MAC9 los meet. Zou dat een probleem kunnen zijn?

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Nog wat Ohms gemeten en dan blijken er nog meer slachtoffers te zijn. Q1 (2SC3551) en de bruggelijkrichter hebben harde kortsluitingen.

Een brug van 600V 4A heb ik nog wel liggen, maar de 2SC3551 wordt moeilijker, 600V 15A is geen flauwe kul. Een KSE13007F (400V 8A) komt het dichtst in de buurt, maar lijkt me toch niet verstandig.
Q5 (2SC4020) lijkt nog wel goed te zijn. Ernaast zit IC1, waarin ik in elk geval geen sluiting meet.

Dat is maar goed ook want van een 134C FD is totaal niets terug te vinden.
Dat zal denk bestellen worden van een paar 2SC3551’s.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.