Twee dezelfde differentieelschakelaars in serie

Goeiemiddag,

Hier ben ik weer. Ik heb een woning gekocht in België (AREI) en de verkopers hebben afgelopen week de elektriciteit laten keuren. Veel afgekeurd maar dat was te verwachten.

Één ding begrijp ik echter niet. De installatie heeft een hoofdkast met een 300mA differentieelschakelaar en een van 30 mA voor de vochtige ruimtes. Een tweede kast hangt in de garage voor de stopcontacten en verlichting aldaar. Deze heeft geen differentieelschakelaar wat volgens mij ook niet nodig is gezien deze is afgetakt na de 300mA in de hoofdkast.

Volgens de keurder echter moet deze er wel zitten. Ik vroeg of dit een 30mA moest zijn dan? Nee 300 was goed. Op mijn vraag hoe het dan zit met selectiviteit kwam geen echt antwoord.

Nu twijfel ik om de hoofddiff van 300 mA te vervangen door een selectief type en in de garage een gewone 300 mA te hangen. Tegelijk vraag ik mij wel af of dit nodig is, en vind ik het vooral raar dat de keurder dit eist.

De Belgische regels zijn op sommige punten ondoorgrondelijk. Maar 2 diffs van 300mA na elkaar is technisch onzin.
Maar waarom zet je in de garage niet gewoon een 30mA? Dat is veel logischer.

Arco

Special Member

Dat geldt voor veel regels.
In Nederland bijv. voor de plaatsing van brandmelders. Die regels zijn zo wazig en ondoorzichtig/tegenstrijdig dat er geen touw aan vast te knopen is.

Beter in zo'n geval vrijblijvende richtlijnen maken en de interpretatie overlaten aan de installateur ter plaatse...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

In BE moet elke eindgroep inderdaad een eigen differentieel hebben naast de hoofd diff.

Als je bang bent voor selectiviteit dan kun je natuurlijk de onderliggende diffs een maat kleiner nemen. In NL zitten alle eindgroepen achter 30mA diffs.

Op 27 juni 2022 14:51:14 schreef Sine:
In BE moet elke eindgroep inderdaad een eigen differentieel hebben naast de hoofd diff.

Als je bang bent voor selectiviteit dan kun je natuurlijk de onderliggende diffs een maat kleiner nemen. In NL zitten alle eindgroepen achter 30mA diffs.

Wat bedoel je met “eindgroep”? Want gewoon stopcontacten na de hoofddiff plaatsen mag gewoon hoor.

Een 30mA diff is niet per se de eerste die afschakelt. Bij automaten is dit zo maar stel je hebt een plots verlies van 400 mA is er niets dat garandeert dat die van 30 mA eerst gaat.

Wat is de spreidingsweerstand van de aarding? Als die tussen de 30 en 100 Ohm zit ben je verplicht een aantal bijkomende differentieelschakelaars te plaatsen. Is het huis van voor 1981? Mogelijk was het toen nog toegelaten om ook voor de bijkomende schakelaars 300mA te gebruiken (vandaag moet dat bij zo'n spreidingsweerstand voor de meeste kringen verplicht 30mA zijn)

Op 27 juni 2022 15:02:17 schreef KellyDK:
Wat is de spreidingsweerstand van de aarding? Als die tussen de 30 en 100 Ohm zit ben je verplicht een aantal bijkomende differentieelschakelaars te plaatsen. Is het huis van voor 1981? Mogelijk was het toen nog toegelaten om ook voor de bijkomende schakelaars 300mA te gebruiken (vandaag moet dat bij zo'n spreidingsweerstand voor de meeste kringen verplicht 30mA zijn)

Spreidingsweerstand minder dan 30 ohm en huis na 81. Dit speelt dus allemaal niet.

Op 27 juni 2022 14:18:49 schreef Harrie729:
Volgens de keurder echter moet deze er wel zitten.

Je hebt het hier bij het rechte eind, tenzij er info ontbreekt. Je kan altijd een scan van dat keuringsattest posten.

Spijtig genoeg zijn er keurders die zo hun eigen mening hebben en het AREI niet correct toepassen, vergelijkbaar met een politieagent die zegt dat je te snel gereden hebt ook al is dat helemaal niet zo. Zijn ook maar mensen. Goede nieuws is dat je altijd een andere kan aanstellen.

Op mijn vraag hoe het dan zit met selectiviteit kwam geen echt antwoord.

Selectiviteit heb je nooit met 2 “normale” aardlekschakelaars is serie, bij een lek klappen meestal beide er uit, soms zelfs enkel de 300mA hoofdaardlekschakelaar en niet de 30mA. Ook logisch, waarom zou een lek precies tussen 30 en 300mA zitten? Is louter toeval.

Wil je toch selectiviteit dan zal je de hoofdaardlekschakelaar moeten vervangen door een S type en die stroomafwaarts zitten 2 maatjes lager. Vb 300mA S-type daarna 30mA stroomafwaarts. Dus niet 300mA en 30mA of 300 mA S en 100mA.

Op 27 juni 2022 16:43:16 schreef New Beetle:
[...]Je hebt het hier bij het rechte eind, tenzij er info ontbreekt. Je kan altijd een scan van dat keuringsattest posten.

Spijtig genoeg zijn er keurders die zo hun eigen mening hebben en het AREI niet correct toepassen, vergelijkbaar met een politieagent die zegt dat je te snel gereden hebt ook al is dat helemaal niet zo. Zijn ook maar mensen. Goede nieuws is dat je altijd een andere kan aanstellen.

[...]Selectiviteit heb je nooit met 2 “normale” aardlekschakelaars is serie, bij een lek klappen meestal beide er uit, soms zelfs enkel de 300mA hoofdaardlekschakelaar en niet de 30mA. Ook logisch, waarom zou een lek precies tussen 30 en 300mA zitten? Is louter toeval.

Wil je toch selectiviteit dan zal je de hoofdaardlekschakelaar moeten vervangen door een S type en die stroomafwaarts zitten 2 maatjes lager. Vb 300mA S-type daarna 30mA stroomafwaarts. Dus niet 300mA en 30mA of 300 mA S en 100mA.

Dat gevoel had ik dus ook, dat die extra 300 mA geen enkele zin heeft. Tenzij inderdaad de hoofddiff een type S wordt. Op zich nog wel doenbaar, maar draagt niet per se iets bij. Verder wil ik eventueel met het oog op een laadpaal in de toekomst een diff type B plaatsen. Een selectieve diff type B komt uit rond de €850. Niet echt leuk meer. Beter een gewone diff naast de hoofdschakelaar en een zekeringkast zonder diff in de garage denk ik dan.

In die 2e verdeelkast heb je geen extra differentieelschakelaar nodig, op voorwaarde dat deze aangesloten is na de hoofddifferentieel van de hoofdverdeelkast. Zals je aangaf is dit het geval hier. Wel heb je en hoofdschakelaar nodig in die kast.
Wellicht is er hierover verwarring onstaan omdat een differentieelschakelaar kan dienen als hoofdschakelaar, maar ook een gewone automaat of een schakelaar zonder beveiligingsfunctie volstaat.

mvdk

Golden Member

Hst navolgende verhaal had ik willen posten na het bericht over die aardingsweerstand. En toe ging die krag af.

Als je in een blank spanningvoerend deel grijpt, en dat gebeurt weleens, word je door de 30mA gered. Die 300mA laat je rustig doodgaan.
En ook in B kom je zo hier en daar klasse 0 apparaten (metalen schemerlampen bijvoorbeeld) tegen. Daar kan ook zomaar iets in mis gaan.
Die 300mA, achter verzegeling, is een eis van de maatschappij. In NL heet dat de netbeheerder. Die wil ook graag dat als er een aardfout optreed, er een beveiligingsmiddel tript. Tussen de 10 en 30 ohm spreidingsweerstand zal een 35A automaat of smeltpatroon niets doen. En dan hebben we het nog niet eens over de grotere aansluitwaardes.

Selectiviteit is iets wat je nodig hebt als de boel er regelmatig uitfloept. Dan wil je niet naar twee verschillende "zekeringkasten" moeten lopen om de boel weer aan te zetten. Ik zou me er niet te veel zorgen over maken.

Omdat waarschijnlijk in BE eerder aardlekschakelaars verplicht werden dan in Nederland heeft men in BE de toen-state-of-the-art 300mA exemplaren verplicht gesteld. In NL waren even later de 30mA exemplaren praktisch bruikbaar.

Maar goed. Omdat 30mA tegenwoordig gewoon goed te doen is, zou ik gewoon 30mA installeren. En niet te veel nadenken over waarom de keurder dat verplicht stelt. Gewoon doen. Je kan er weinig aan doen. Ze houden er niet van om fouten toe te geven. Ze kicken op jou onnodige dingen laten doen "omdat ik het zeg".

En een collega afvallen doen ze ook niet graag. Dus gewoon stilletjes doen wat ze vragen en klaar. En dan kan je direct dus de upgrade van 300mA voor de garage naar 30mA doorvoeren. Kennelijk is de eis waar de keurder van claimed dat je daar aan moet voldoen dat 300mA genoeg is. Maar installeer dan gewoon direct de "extra veilig voor jou" versie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 juni 2022 14:35:47 schreef Arco:
Dat geldt voor veel regels.
In Nederland bijv. voor de plaatsing van brandmelders. Die regels zijn zo wazig en ondoorzichtig/tegenstrijdig dat er geen touw aan vast te knopen is.

Beter in zo'n geval vrijblijvende richtlijnen maken en de interpretatie overlaten aan de installateur ter plaatse...

de regels voor rookmelders in woningen na 2003 zijn bekend. oudere huizen zijn juist minder complex. op elke verdieping 1, een zolder met vlisotrap telt niet mee. een ruimte waar je doorheen gaat om te vluchten vanuit de slaapkamer telt mee, een ruimte is geen gang.

overigens worden hier in NL juist met een keuring aardleks van 300mA op distributievoedingen toegepast ivm slechte aarding of een stoffige omgeving. in de onderverdeler een 30mA aardlek. werkt prima, echter een harde fase aarde sluiting ( draadje los in verlengkabel bijv ) zal met veel kans ook de 300mA laten trippen. maar net zo goed kans dat je 2 aardleks en een automaat eruit hebt liggen..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 27 juni 2022 19:29:33 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juni 2022 18:43:28 schreef rew:
...En niet te veel nadenken over waarom de keurder dat verplicht stelt. Gewoon doen. Je kan er weinig aan doen. Ze houden er niet van om fouten toe te geven. Ze kicken op jou onnodige dingen laten doen "omdat ik het zeg".

Dat vind ik een rare redenering. Als een keurder iets voorschrijft, dan moet hij dat toch met het AREI kunnen onderbouwen? Ik zou geen genoegen nemen met "omdat ik het zeg".

Natuurlijk kan hij het onderbouwen met het AREI. Tuurlijk zegt ie niet openbaar "omdat ik het zeg".

Als het puntje bij het paaltje komt, dan heeft ie gewoon gelijk of hij heeft een observatiefoutje gemaakt, "Ohhh, ik dacht dat deze groep direct op de hoofdaansluiting zat zonder die aardlek er tussen!".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Net zoals New Beetle al heeft aangegeven heb je gelijk, de keurder heeft volgens mij iets over het hoofd gezien. Als je bijkomende zekeringkast na de algemene diff zit zou dat geen probleem mogen zijn.

Op 27 juni 2022 16:55:06 schreef Harrie729:
[...]

Verder wil ik eventueel met het oog op een laadpaal in de toekomst een diff type B plaatsen. Een selectieve diff type B komt uit rond de €850. Niet echt leuk meer.

Ik heb hier in het verleden nog de keuringsinstanties over aangeschreven om meer duidelijkheid te krijgen over die differentieels type B. Als je laadpaal een 6mA dc beveiliging heeft en bijhorende verklaring dan ben je niet verplicht om een dure type B diff te gebruiken.

als aanvulling het antwoord dat ik indertijd kreeg:

Beste,

Vooreerst het is de fabrikant van de verbruiker die bepaald welke type differentieelstroomschakelaar moet geplaatst worden stroomopwaarts, zowel bij driefasige als monofasige verbruikers.

Daarnaast is het zo dat een differentieelstroominrichting type A verstoord wordt (gedemagnitiseerd door DC componente). Vanaf ΔIdc >6 mA moeten er maatregelen genomen worden type B of een gelijkstroomdetectietoestel te plaatsen die zorgt dat deze Δ Idc niet grote wordt dan 6 mA.
Het is vooral bij driefasige toestellen dat de gelijkstroomcomponente belangrijker impact heeft dan bij monofasige toestellen daar de bijdrage van ΔIdc beperkter is bij deze laatste groep toestellen.

MVG

benleentje

Golden Member

zou ik gewoon 30mA installeren. En niet te veel nadenken over waarom de keurder dat verplicht stelt. Gewoon doen. Je kan er weinig aan doen.

Ik ben het wel met Rew eens. Die 30mA geeft je extra veiligheid en is niet zo heel duur, dus als dat er voor nodig is dat het goed gekeurd word zou ik dat ook doen. Word wat anders als je het veel geld gaat en het je ook niets oplevert.

Ben het er niet mee eens dat je er niets aan kan doen en dat je de discussie niet kan winnen maar voor een bedrag onder de 100,- voor een 30mA aardlekschakelaar zou ik die moeite ook niet doen.

https://www.elektramat.nl/eaton-aardlekschakelaar-4-polig-40a-30ma-typ…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik belde zojuist een bedrijf. Ik kreeg te horen dat de gast die ik zocht naar de tandarts was en wat voor behandeling ie daar kreeg. "Dat moet je niet zeggen" hoorde ik op de achtergrond....

Kennelijk z'n eerste dag.

Maar zo'n keurder, als ie dit een paar weken doet, die heeft honderden installaties gezien. Als je gaat vragen of het echt nodig is dan komt ie met een artikel zoveel zoveel en is het lastig om dat ongedaan gemaakt te krijgen. De kans dat wij hier op afstand de situatie niet goed begrijpen is veel groter dan dat die keurder het verkeerd heeft.

Choose your battles. Het levert wat veiligheid op (99% dat het gedurende jou levensduur niet gaat uitmaken, maar die 1%... ) dus ik blijf er bij: gewoon doen, en dan 30mA.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Als je gaat vragen of het echt nodig is dan komt ie met een artikel zoveel zoveel en is het lastig om dat ongedaan gemaakt te krijgen.

Kom op niet zo negatief. Ik zie het glas halfvol ;). Ik heb op Shell Pernis ook heel vaak met keurders te maken, echt elke stukje werk moet een handtekening hebben. Waar de meeste niet tegen kunnen als je autoritair gaat doen maar zolang je normale nette discussie voert zijn de meeste keurders bereid om naar je te luisteren. Wil niet altijd zeggen dat je gelijk hebt of krijgt maar het is wel leerzaam en maakt het werk daarna makkelijker omdat de keurder weet dat je naar hem luistert en wij omdat we weten wat de keurder graag wilt zien.

Elke keurder wil het graag net even iets anders zien, staat soms niet zo in ons hand/ leer boek maar hij zal zo wel zijn redenen hebben

Het is dus niet zo dat je geen discussie moet voeren maar wel wanneer je ermee moet stoppen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.