Nieuws bericht: fouten in energie rekeningen

@rob040, er zijn nog steeds aansluitingen met draaischijfmeter en zonnepanelen.
Die meters worden nog gedoogd omdat ze automatisch salderen. Maar op een keer staat de monteur van het netwerkbedrijf voor de deur om een elektronische meter te plaatsen en dat kun je niet weigeren.

rob040

Golden Member

@KlaasZ: Ah, dan hebben die mensen dus een behoorlijk voordeel als ze meer produceren dan ze zelf opstoken... Of wordt negatief dan op 0 gezet?
Kan me voorstellen dat het niet houdbaar is op de lange duur.

Edit: Oh nee, negatief kan dan tegen inkoopprijs verrekend worden.
Het gaat dan waarschijnlijk mis bij de afbouw van de salderingsregeling.

[Bericht gewijzigd door rob040 op maandag 27 juni 2022 14:36:54 (26%)

Als de salderingsregeling wordt afgebouwd, mag je niet meer verrekenen over een draaischijfmeter. Dat is dan het moment waarop de monteur van het netwerkbedrijf op de stoep staat.

Er zullen natuurlijk mensen zijn die:
- Net iets minder produceren dan verbruiken
- Nu een draaischijfmeter hebben
- Nooit gemeld hebben dat ze zonnepanelen hebben.

Die zouden 100% kunnen blijven salderen bij afloop van de regeling.

Dat valt of staat echter met het "geheim" blijven van die panelen voor de netbeheerder. En panelen zijn om praktische redenen altijd goed zichtbaar van boven.

En het is bijna triviaal (als in, te makkelijk voor een TU-niveau afstudeerstage) om een neuraal netwerk te trainen met:
- sattelietfotos van het gebied van de Netbeheerder
- Alle bekende adressen met zonnepanelen
- De (kadastrale) grenzen van alle adressen

Dan rolt er zo een lijstje uit van alle onbekende adressen met panelen.

Op 27 juni 2022 02:01:59 schreef Kilian
Eigenlijk vind ik maandelijks salderen zo onredelijk nog niet.

Dan moet je in de winter altijd veel bijbetalen en in de zomer krijg je een beetje terug. Het is een politieke keus om over een geheel jaar te salderen en dan moet je als energiemaatschappij niet gaan sjoemelen door maandelijks te gaan salderen met de hoop dat de klant het niet ziet. Als je thuisaccu's hebt die de 's zomers teveel opgewekte energie 's winters aan je lokale net kunt leveren, dan maakt salderen niet meer zoveel uit.

Op 27 juni 2022 18:41:21 schreef ohm pi:
[...]Dan moet je in de winter altijd veel bijbetalen en in de zomer krijg je een beetje terug. Het is een politieke keus om over een geheel jaar te salderen en dan moet je als energiemaatschappij niet gaan sjoemelen door maandelijks te gaan salderen met de hoop dat de klant het niet ziet. Als je thuisaccu's hebt die de 's zomers teveel opgewekte energie 's winters aan je lokale net kunt leveren, dan maakt salderen niet meer zoveel uit.

Als de regering de wetgeving nu eens voorelkaar krijgt dan is over een aantal jaar salderen afgelopen. Laten we hopen dat het schip nog een paar x strand bij onze regering.

Op 27 juni 2022 18:01:39 schreef blurp:
Er zullen natuurlijk mensen zijn die:
- Net iets minder produceren dan verbruiken
- Nu een draaischijfmeter hebben
- Nooit gemeld hebben dat ze zonnepanelen hebben.

Die mensen gaan wel opvallen door hun lage verbruik. En anders lost het "probleem" zich vanzelf op doordat de draaischijfmeter wordt afgekeurd en vervangen door een elektronische met telwerken voor 2 richtingen.

Op 27 juni 2022 14:32:26 schreef rob040:
@KlaasZ: Ah, dan hebben die mensen dus een behoorlijk voordeel als ze meer produceren dan ze zelf opstoken... Of wordt negatief dan op 0 gezet?
Kan me voorstellen dat het niet houdbaar is op de lange duur.

Edit: Oh nee, negatief kan dan tegen inkoopprijs verrekend worden.
Het gaat dan waarschijnlijk mis bij de afbouw van de salderingsregeling.

Krijg momenteel 9ct/kWh die ik teveel opwek per jaar en hoop dat dit voor het lopende jaar nog wat meer is (vorig jaar ~1000kWh 'over', dit jaar hoop ik richting 2000kWh te gaan tenzij de elektrische boiler en kookplaten al eerder komen).

Ik blijf nog halsstarrig aan mijn Ferraris meter vasthouden hoewel ook daar (zoals al eerder over geklaagd) fouten mee gemaakt worden.
(Tussentijdse meting, geëist omdat Eneco de meterstanden niet geloofde, werd op een redelijk onleesbare factuur netjes gesaldeerd aan het eind maar ze waren wel even vergeten ook de BELASTINGEN te salderen van de wintermaanden-meting (okt-feb iirc) waar ik netto had verbruikt... Wat heeft verplicht aanmelden op een (destijds met vele taalfouten doordrenkte) site voor zonnepaneel eigenaren voor zin als Eneco nog steeds je meterstanden niet geloofd? Sinds plaatsen 2017 is er elk jaar wel gezeur met de afrekening juist omdat ik teruglever.)