Spoel met kern van 680 k

SIMUL

Special Member

Iik heb een vraagje waar waarschijnlijk veel zullen kunnen op antwoorden . ik zoek een spoel met kern van 680 microH nu ik heb deze niet enkel vind ik hier een doos met spoelen met vaste kernen waar op staat 680K . Wie kan mij zeggen welke waarde heeft die spoel die ik gevonden heb .
Met dank

Er zijn radiale en axiale typen met kleurcode. Een foto kan meer info geven.

Telefunken Sender Systeme Berlin
SIMUL

Special Member

Beste ik zou niet weten hoe. Dat te doen , nog nooit gedaan . Even beschrijven is buis vormig 1 cm hoog en de 2 aansluitingen zijn onderaan en bovenaan staat de waarde 680 K .kleur is blus . Vorm van een condensator met aan sluitingen onderaan ..

SIMUL

Special Member

Arco

Special Member

Dat kan 680uH of 680mH zijn, afhankelijk van de fabrikant... (sommigen gebruiken de uH als eenheid, anderen de nH)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

680nH is wel ERG klein voor deze maat...

Tip: onder het venstertje waar je je bericht intypt is een knop "Upload". De rest wijst zich vanzelf...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Wanneer het 680 mili Henry zou zijn lijkt me dat wel erg groot.
Overigens een spoel van 680 micro Henry heeft altijd een kern anders zou de spoel wel er groot zijn.
Grote kans dus dat 680k 680 micro Henry zal zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin
SIMUL

Special Member

Normaal zou de capaciteit moeten zichtbaar zijn , gewoon upload gedaan en dan naar mijn fotobliotheek

Ik gok op 680mH wat dat zal zijn.
Wat jij nodig hebt is een spoeltje met de kleurcode blauw grijs bruin zilver.
Een axiale spoel dus.

[Bericht gewijzigd door Martin V op zaterdag 25 juni 2022 16:08:07 (15%)

Telefunken Sender Systeme Berlin
SIMUL

Special Member

Iedereen hartelijk dank .voor de grote inzet om mij te helpen . Volgende week ga ik die axiale bestellen ,

Arco

Special Member

Als 'ie in een switcher zit wel de juiste stroom aanhouden (dat weerstandsmodel kan meestal maar weinig hebben...)
Ik houd meestal 2x de nominale stroom aan als richtlijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Grote kans dus dat 680k 680 micro Henry zal zijn.

Bij condensatoren gaan ze uit van picofarad en bij spoelen van microhenry. Dus 680k is 680.000µH.

Er zullen best spoelen bestaan met nH waarden maar die zullen wel apart gecodeert worden net zoals je ook condensatoren kleiner dan 1pF hebben. Daar staat dan gewoon .1 op en 0.1pF

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nee, dat hangt van de fabrikant af zoals Arco al een paar posts terug heeft gezegd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Op 25 juni 2022 18:37:38 schreef rew:
Nee, dat hangt van de fabrikant af zoals Arco al een paar posts terug heeft gezegd.

Ok duidelijk. Dus wat je kan doen is gewoon op google naar een 680mH spoel gaan zoeken en kijken of die even groot zijn maar dan moet je ook de stroom weten? Of je moet een LCR meter hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Volgens mij is Coilcraft een van die fabrikanten die niet in uH maar in nH rekent...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe groot is de kern en de draad doorsnede?
Ik kan je morgen waarschijnlijk wel een type nummer/footprint sturen en desnoods ook de 680 uH spoel sturen, maar dan moet ik weten hoe groot de stroom is die er door moet gaan.
Zo uit mijn hoofd was het geloof ik 0,75 Ampere die ik heb liggen (erg schimmig, het was enige jaren geleden).

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Volgens mij is dat een 68µH spoeltje, die 0 is de multiplier en de K de tolerantie.

LDmicro user.
Anoniem

Op 25 juni 2022 16:04:19 schreef Martin V:
Ik gok op 680mH wat dat zal zijn.
Wat jij nodig hebt is een spoeltje met de kleurcode blauw grijs bruin zilver.
Een axiale spoel dus.
[bijlage]

MartinV, Wat jij toont is een spoeltje van 22µH. 680µH is 31 x groter.
Het is ondenkbaar dat die in zo'n axiaal weerstandsmodelletje te verkrijgen is. Ik vrees dat aan een model met gesloten ferrietkern niet te ontkomen valt.

Verder is het onmogelijk advies te geven als we niet weten waar en hoe het in de schakeling gebruikt wordt. Bij grotere stromen wordt dat een flinke klomp.
Je moet niet enkel rekening houden met de warmteontwikkeling in relatie met de draaddiameter, maar ook met de kernverzadiging. En de te gebruiken frequentie.
In elk geval is zo'n weerstandsmodelletje gewikkeld met haardunne draad ongeschikt om meer dan enkele mA te voeren.

rob040

Golden Member

Op 28 juni 2022 14:22:18 schreef grotedikken:
[...]
MartinV, Wat jij toont is een spoeltje van 22µH. 680µH is 31 x groter.
Het is ondenkbaar dat die in zo'n axiaal weerstandsmodelletje te verkrijgen is. Ik vrees dat aan een model met gesloten ferrietkern niet te ontkomen valt.

Het zal MartinV om de vorm zijn gegaan.

Ik denk dat MGP het juist heeft: 68µH.

Edit: Ik was even in verwarring met de foto van TS. Dacht dat zo'n spoeltje gezocht werd en die lijkt mij (net als MGP) 68µH, maar TS zoek inderdaad een spoeltje met kern van 680µH.

[Bericht gewijzigd door rob040 op dinsdag 28 juni 2022 16:08:38 (19%)

Anoniem

Het gaat erom dat SIMUL 680µH nodig heeft en op aanraden van MartinV deze waarde in een weerstandsmodelletje wil bestellen.
Ik betwijfel dat zo'n aanzienlijke zelfinductie in dat modelletje te verkrijgen is.Zelfs al zou het voor een heel kleine stroom zijn.

Ik was ook even verwonderd bij de bewering van Benleentje dat condensatoren van 0.1pF zouden verkrijgbaar zijn. Zo'n waarde is waanzinng klein en valt in het niet bij allerlei parasitaire effecten.
Zouden die echt bestaan???

Arco

Special Member

680uH is nou niet echt een wereldschokkend hoge waarde... :)
Die zijn er uiteraard ook in weerstandsmodel: https://nl.farnell.com/bourns-jw-miller/78f681j-rc/choke-680uh-45ma-5-…

MartinV had duidelijk de kleuren vermeld. (je kunt niet verwachten dat er van elke denkbare kleurencombinatie een foto voorhanden is, zijn 'stock' foto's...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Je hebt gelijk. Ik staar me blind op de meer gebruikelijke ontstoorspoelen van 680µH die toch redelijk grote afmetingen hebben.
Maar weerstandsmodelletjes zullen enkel geschikt zijn voor heel kleine stromen.
Zouden de spoeltjes zoals vroeger op een weerstandslichaampje gewikkeld zijn, of zou er een echt ferrietstaafje inzitten? 680µH lijkt me erg veel voor dergelijke kleine afmetingen.

edit: Ik heb ze nu op websites gevonden tot 100mH axiaal op een weerstandlichaampje. Dus nog maar eens 150x groter.
Ofwel is dit een foute vertaling uit het Chinees, ofwel begin ik helemaal te flippen.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb even gekeken, zoek eens op de DLG-1005-681 (https://www.tme.eu/en/details/dlg-1005-681/smd-power-inductors/ferroco…)

Als dit voor U een goede maat is laat het even weten via P.M.
Ik kan U zonder problemen 5 opsturen, het duurt wel een dag of 4 a 5, ze moeten uit Breslau komen.

[Bericht gewijzigd door walkura op dinsdag 28 juni 2022 19:06:05 (13%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II