Bass weergever luidspreker B&W DM4

De B&W DM4 is een drieweg luidspreker.
Nu liep ik de exemplaren die ik heb eens na. (Ooit ook een setje op straat aangetroffen) En bij eentje waren de soldeerlippen van de midden toner geoxideerd, en na die te hebben afgevijld en de klemmetjes er weer opgeschoven, speelde die weer.

Maar Bij eentje stoort de bass weergever. De DW 200/4. Hij meet toch gewoon 5 ohm. En Geen versleten Rubbers. Ligt ook niet aan het filter, want een bass weergever uit een andere en de boel speelt goed. En het is een solid state filter. MKP's en spoelen.

Wat is er dan aan de hand ?

Arco

Special Member

Al geprobeerd kanalen om te ruilen?
Als het niet in de versterker zit dan moet het toch de bass speaker zelf zijn of het filter.

Loopt de speaker niet aan? (bij indrukken van de conus geen vreemde geluiden of gevoel? Er kan iets tussen spreekspoel en magneet zitten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Misschien is de de centrering niet goed. Oude luidsprekers gaan vaak aan de onderkant van de spreekspoel schuren. Kan je wel testen door de conus centraal in te drukken, die mag dan nergens vastlopen, dat is te horen.

Wat ik wel zag is dat de bas speaker bij inschakelen van de versterker naar buiten kwam. En daar bleef hangen. Met meer volume lijkt de bas weergever beter te spelen.

Ligt niet aan de versterker. En niet aan het filter, andere bassweer gever erin en de luidspreker deed het compleet. Maar de laatste luidspreker, is nu dus nog slechts een lege kast.

Kan niet echt iets tussen de magneet komen. Zover ik kan zien. Kan de conus gewoon indrukken.

Het ligt niet aan de versterker is een te snelle conclusie.
De conus verplaatst naar buiten? En blijft daar? Dan heeft de versterker een DC-fout op de uitgang. Nou ja, fout, een klein beetje mag: met DC tot 100 mV zou ik niet in paniek komen, maar minder dan 20 mV is pas goed.

Probeer de luidspreker eens op een andere versterker (zie advies Arco).

Anoniem

Is de spreekspoel misschien te heet geweest en daardoor uitgezet of onrond. Spider ziet er niet zo goed uit.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 27 juni 2022 23:56:29 (18%)

Op 27 juni 2022 23:48:50 schreef Brightnoise:
Het ligt niet aan de versterker is een te snelle conclusie.
De conus verplaatst naar buiten? En blijft daar? Dan heeft de versterker een DC-fout op de uitgang. Nou ja, fout, een klein beetje mag: met DC tot 100 mV zou ik niet in paniek komen, maar minder dan 20 mV is pas goed.

Probeer de luidspreker eens op een andere versterker (zie advies Arco).

Zelfde luidspreker met een ander bas weergever doet het op dezelfde versterker prima. Is mijn testversterker. Gereviseerd. Maar ok, ff de mm derop. Dat schommelt rond de 20mV.

Op 27 juni 2022 23:55:23 schreef ijzerhersteller:
Is de spreekspoel misschien te heet geweest en daardoor uitgezet of onrond. Spider ziet er niet zo goed uit.

Ehr, spider ? Watisda ? ;-) Dat gele ding? Fotos net gemaakt onder een lamp. Beter bij daglicht met die oude camera...

Ah, ok, spreekspoel kan dus toch aangetast zijn , maar nog wel goed meten ?

Beetje einde verhaal dan ?

[Bericht gewijzigd door R1476 op dinsdag 28 juni 2022 00:03:11 (16%)

Anoniem

De spider is de gele geribbelde centreerring van de spreekspoel. Er zijn bedrijven die dit weer als nieuw krijgen. De spreekspoel kan uitgezet zijn zonder sluiting in de windingen, dan meet hij nog steeds normaal. Hij speelt dan ook, maar met krakend of slecht geluid.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 28 juni 2022 00:04:33 (40%)

Op 28 juni 2022 00:01:33 schreef ijzerhersteller:
De spider is de gele geribbelde centreerring van de spreekspoel. Er zijn bedrijven die dit weer als nieuw krijgen.

Foto is een beetje korrelig.
Nacht, onder een lamp, zonder flits kiekje maken.

Zag er niks verkeerd aan, maar je zal wel gelijk hebben.
Moet toch iets aan de hand zijn.
Wel grappig dat de hoge toners nog goed zijn....

Anoniem

Deze speakers zijn het wel waard om in herstel te investeren.

Op 28 juni 2022 00:01:33 schreef ijzerhersteller:
De spider is de gele geribbelde centreerring van de spreekspoel. Er zijn bedrijven die dit weer als nieuw krijgen. De spreekspoel kan uitgezet zijn zonder sluiting in de windingen, dan meet hij nog steeds normaal. Hij speelt dan ook, maar met krakend of slecht geluid.

Dat Dus. Precies de symptomen.

Op 28 juni 2022 00:12:17 schreef ijzerhersteller:
Deze speakers zijn het wel waard om in herstel te investeren.

Heb een setje in bedrijf. Een reserve setje, na de inspectie ronde. En van het laatste setje van twee kasten 1 goed werkende.

De laatste kast is nu leeg. ;-) Maar ik heb nog een goede super Hoge tonen liggen, en voor de mid tweeter zijn spreek spoeltjes op ebay te koop. Alleen geen idee of dat makkelijk te verwisselen is.

Misschien de tweedehands sites eens in de gaten houden voor weesjes....

Bedankt voor de toelichting. Fijne avond !

Semtexx

Golden Member

Als je goed kijkt, is de spreekspoel los/scheef in de spider.

Ik heb in het verleden al 2 setjes van de DM4 met een gelijk probleem hersteld; de oude variant met de linnen surrounds.

Hersteltip: als je de stofkap voorzichtig verwijdert, kan je met strookjes papier de spreekspoel centrereren in de magneet. De lijm van de spider (dat gele ding) laat zich met een beetje aceton lossen, en dan kan hij beter of opnieuw geplakt worden. Langzaam en voorzichtig te werk gaan is het devies.

Bij de DM4 gaat door de vrij soepele surround de conus een beetje hangen en dan schuurt hij na verloop van tijd.

Arco

Special Member

Dit moet je ook kunnen voelen als je de conus handmatig indrukt. ('rasperig' gevoel)
Conus aan de rand indrukken, en zo in het rond gaan, moet overal soepel zonder aanlopen gaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 juni 2022 08:24:06 schreef Semtexx:
Als je goed kijkt, is de spreekspoel los/scheef in de spider.

Ik heb in het verleden al 2 setjes van de DM4 met een gelijk probleem hersteld; de oude variant met de linnen surrounds.

Hersteltip: als je de stofkap voorzichtig verwijdert, kan je met strookjes papier de spreekspoel centrereren in de magneet. De lijm van de spider (dat gele ding) laat zich met een beetje aceton lossen, en dan kan hij beter of opnieuw geplakt worden. Langzaam en voorzichtig te werk gaan is het devies.

Bij de DM4 gaat door de vrij soepele surround de conus een beetje hangen en dan schuurt hij na verloop van tijd.

Nou, met daglicht s goed te zien dat er een hobbel in de spider zit. Op sommige plekken laat de spider wat los.....

Alleen waar hier de 'stofkap' is me niet geheel duidelijk. Bedoel je dan het 'eierdopje' ? Op sommige plekken laat de spider wat los..... Aan de magneetkant.

Spider losmaken en vanaf die zijde trachten de voice coil met papiertjes te centreren ?

@ Arco ; Gisteren heb ik de conus ingedrukt met twee handen. En ja, dan gaat 'ie wel soepel naar beneden en naar boven ...

Maar met 1 hand loopt hij duidelijk hoorbaar aan. En dat komt omdat de spreekspoel scheef zit. Hij loopt aan, aan de tegenovergestelde kant waar ik dan druk.

Semtexx

Golden Member

Op 28 juni 2022 09:50:14 schreef Arco:
Dit moet je ook kunnen voelen als je de conus handmatig indrukt. ('rasperig' gevoel)
Conus aan de rand indrukken, en zo in het rond gaan, moet overal soepel zonder aanlopen gaan...

Als de luchtspleet groot genoeg is, werkt dat. Maar bijvoorbeeld de JBL Control One heeft zo'n kleine luchtspleet, dat je bij scheef drukken meteen een aanlopende spreekspoel hebt - ook al is hij goed gecentreerd. Het zegt dus niet alles.

De stofkap zit middenin de conus. Aangezien de DM4 net als de DM2a een Bextrene conus heeft, moet je voorzichtig zijn met aceton om de lijm daarvan op te lossen. Dat maakt waarschijnlijk lelijke vlekken die je er nooit meer uitkrijgt. Ik zou de stofkap met een scalpel helemaal onder waar hij tegen de conus zit voorzichtig lossnijden. Dan kan je hem teruglijmen zonder dat je het al te duidelijk ziet.

Dan kijk je op de spreekspoel in het poolkerngat. Daar steek je stukjes papier en karton in de vier windstreken tussen, totdat je er niets meer tussenkrijgt. Iedere windstreek de gelijke dikte of hoeveelheid strookjes papier aanhouden. Dan kan je voorzichtig de spider fatsoeneren en terug er tegenaan plakken.

Als de spider alleen plaatselijk los zou ik hem niet helemaal loshalen, mits je er goed bij kan om de losse stukken te lijmen. Anders maak je het jezelf wel erg lastig. Zo van de foto's te zien moet het met een lang penseel en eventueel wat soldeerbestek (voor positioneren) te doen zijn.

Op 28 juni 2022 14:18:36 schreef Semtexx:
[...]

Als de luchtspleet groot genoeg is, werkt dat. Maar bijvoorbeeld de JBL Control One heeft zo'n kleine luchtspleet, dat je bij scheef drukken meteen een aanlopende spreekspoel hebt - ook al is hij goed gecentreerd. Het zegt dus niet alles.

De stofkap zit middenin de conus. Aangezien de DM4 net als de DM2a een Bextrene conus heeft, moet je voorzichtig zijn met aceton om de lijm daarvan op te lossen. Dat maakt waarschijnlijk lelijke vlekken die je er nooit meer uitkrijgt. Ik zou de stofkap met een scalpel helemaal onder waar hij tegen de conus zit voorzichtig lossnijden. Dan kan je hem teruglijmen zonder dat je het al te duidelijk ziet.

-> De stofkap is dus eigenlijk de taps toelopende 'trechter'die begint bij de rubber randen. En onderaan eindigt bij de 'eierdop" Maar wat ik ms is de draden die lopen vanaf het aansluitplaatje van de luidsprekerdraden naar filter en elkaar die inde conus einigen. . Ik denk ff hardop. Dus eierdopje lossnijden ? Want dan zie ik niet hoe dat weer te verlijmen, of enkel aan de snijrand.

Dan kijk je op de spreekspoel in het poolkerngat. Daar steek je stukjes papier en karton in de vier windstreken tussen, totdat je er niets meer tussenkrijgt. Iedere windstreek de gelijke dikte of hoeveelheid strookjes papier aanhouden. Dan kan je voorzichtig de spider fatsoeneren en terug er tegenaan plakken.

Nu denk ik meer aan de onderkant vanaf de gezichtskant wanneer gemonteerd...

Als de spider alleen plaatselijk los zou ik hem niet helemaal loshalen, mits je er goed bij kan om de losse stukken te lijmen. Anders maak je het jezelf wel erg lastig. Zo van de foto's te zien moet het met een lang penseel en eventueel wat soldeerbestek (voor positioneren) te doen zijn.[/quote]

De spider zit alleen een weinig los aan de randjes bij de magneet. De laatste foto die ik heb geplaatst laat dat een eetje zien.

Soory voor de vragen. Misschien moet ik even wat youtube filmpjes zoeken en dan de beschrijving weer bekijken en wat termen opzoeken ;-) Maar bedankt voor de instructies. Zeker de moeite waard om te proberen. ! Tnx.

Ik denk dat de beste werkvolgorde is om eerst de stofkap er uit te halen zoals boven al is omschreven, wel oppassen dat je de aansluitdraden net beschadigd. Vervolgens de conus centreren zoals boven omschreven en dan pas de spider weer vast te lijmen. Liever geen epxy, want als het weer los moet.... Pattex heeft een aantal soorten lijm, o.a. 100%, die geen of zeer weinig oplosmiddelen bevatten en enigszins flexibel blijven.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Semtexx

Golden Member

Wat ik heb omschreven is inderdaad van de zichtzijde.

De "eierdop" snij je onderaan los van de trechter. Voorzichtig, met een scalpel, en niet te diep steken. De kling van de scalpel hou je parallel aan de vorm van de trechter en steek je ongeveer 1 mm onderaan in de eierdop. Rondom lossnijden. Later kan je die alleen aan de snijrand weer vastlijmen (dat houdt, geloof me.)

De papiertjes steek je dan vanaf de zichtzijde (trechter) tussen de poolkern en de spreekspoel tot er niets meer tussen past.

Dan kan je aan de onderzijde, met een lang penseel, tussen de korf door de spreekspoel weer aan de spider lijmen. De spider terug aan de magneet lijmen is helemaal eenvoudig. Klein beetje contactlijm eronder, laten aandrogen en vastdrukken.

Over de lijm is veel geschreven op het internet. Ik gebruik die van Audiofriends. Zoals Gerard zegt: geen epoxy gebruiken, maar liever een contactlijm die flexibel blijft. Het moet daaronder goed kunnen bewegen. (voor verlijmen van speakers geldt eigenlijk: less is more). Dalk het dus niet helemaal vol met lijm, daar wordt het eindresultaat steviger noch mooier van.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op internet staan mooie filmpjes hoe je dit kan aanpakken. Geschikte lijm is ook gemakkelijk verkrijgbaar.

https://speakerrepairshop.nl/nl/instructies/stofkap-vervangen/c-38

https://speakerrepairshop.nl/nl/instructies/refoam-instructie-video/c-…

Als ik me niet vergis doen ze ook de reparatie indien gewenst.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Refoamen/stofkap vervangen is wel een stuk eenvoudiger als aan de spider rommelen... ;)
Ik begrijp sowieso niet hoe die spiders los kunnen laten, ik heb dat nog nooit bij Philips speakers/boxen gehad. (of B&W gebruikt gammele bras)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wauw, bedankt voor alle tips. Ik ga de filmpjes kijken en die lijm bestellen en eens ff rommelen of ik nog wel een scalpel kan vinden, of die ook weer ff scoren. En dan na een moment van bezinning...

Zal wel ff duren voor ik aan de operatie begin, maar als ik de adviezen tot uitvoer breng, zal ik weer terug rapporteren. Maar super bedankt voor de tips. !

Op 28 juni 2022 18:55:14 schreef Arco:
Refoamen/stofkap vervangen is wel een stuk eenvoudiger als aan de spider rommelen... ;)
Ik begrijp sowieso niet hoe die spiders los kunnen laten, ik heb dat nog nooit bij Philips speakers/boxen gehad. (of B&W gebruikt gammele bras)

De spider zit alleen op 1 plek een millimeter los aan de magneet. Zit dus niet echt los. De boel staat scheef. Zal ik bij de ander kasten de bass weergever preventief maar eens omdraaien met 180 graden ?

Heb met deze lage/midden toner, twee hoge toners (HF1300) , en 1 super tweeter liggen die gesneuveld zijn in de loop der jaren. Valt dus eigenlijk wel mee. Want ik heb ze bij tijd en wijle ook goed misbruikt met de versterker voluit, zodat die net nog niet ging oversturen - met een torrenbak, want oversturen, dat bestaat niet met een buizenbak ;-0) edit, naja met single ended el84 of misschien met 12 watt aan pp el84. Daar houdt mijn ervaring wel op ;-))

Had ergens in de jaren 90 een setje Kef's; en misschien zelf twee setjes Kef's en deze B&W DM4's. En ik heb een setje kef's met een sansui receiver aan mijn toenmalige vriendin gegeven - een gouden combinatie - en de andere set weer verkocht.

Voor mijn smaak waren de B&W's de betere. Maar met een hoge gevoeligheid ook te gebruiken met buizenbakken. Kwam ik veel later pas achter ;-)

Ik begrijp sowieso niet hoe die spiders los kunnen laten,

Dan denk ik toch aan slechte of slecht aangebrachte lijm. Kan ook een machine of mensen fout zijn geweest toevallig bij deze ene speaker.

Lijmen en de goede lijm gebruiken vind ik verre van eenvoudig er kan een hoop mis gaan. Dat lijm of lijmverbinding loslaat is helemaal niet zo raar de kans dat een professionele speaker fabriek zo een fout maakt is wel heel heel erg klein maar ook die kunnen wel eens pech hebben.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 28 juni 2022 19:27:32 (24%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.