Hoe werkt een accu schroevendraaier

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Een Top Craft accu schroevendraaier model TCAS 3,6 Li ligt open op mijn werktafel.De accu is goed. De motor draait als ik die op een externe 3,7V voeding aansluit. Ik bezit geen schema en probeer te begrijpen waarom het ding niet werkt. Vereenvoudigd kan je stellen dat de + accu verbonden is met de motor. De andere klem van de motor gaat via de aan/uit schakelaar naar de drain van een 4906NG N channel mosfet. De source van de mosfet gaat naar de - van de accu.

Ik vraag me af waarom die mosfet in de kring zit. Zover ik weet is er bij dit eenvoudige ding geen snelheidsregeling. Wellicht is de sturing van de gate de oorzaak dat de motor bij inschakeling enkel een schokje geeft maar niet echt op gang komt. Is die mosfet nodig? Zit er mogelijk een verdoken vorm van stroombegrenzing die moet verhinderen dat de motor verbrandt als er meer kracht wordt gevraagd dan hij leveren kan.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Grote kans dat dat inderdaad het geval is. Maar sluit ook een eventueel beschermingsprintje van de accu niet uit. Als de accu te ver ontladen is óf een hoge inwendige weerstand heeft gekregen, zorgt dat printje er wel voor dat er afgeschakeld wordt. Sommigen zijn wat simpeler dan anderen en schakelen niet voorgoed af, maar schakelen weer in als er geen stroom meer getrokken wordt.

Punt twee is het sparen van de schakelaar. Een dikke MOSFET als schakelaar gebruiken is goedkoper dan een forse schakelaar maken.

[Bericht gewijzigd door weardguy op maandag 27 juni 2022 16:24:46 (15%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Eduard2

Golden Member

Beste weardguy,

Bescherming der schakelaar is het zeker niet. Zowel de aan/uit als de draairichting schakelaar zitten in de kring van de drain en worden door de motorstroom doorlopen. Uitschakelen bij te diepe ontlading zou kunnen.

Intussen heb ik een kortsluitdraad tussen source en drain aangebracht. Op die manier werkt de schroevendraaier. In de praktijk wordt het wat oppassen op tijd te herladen als de kracht mindert.

De fabrikant maakt meerdere types. Mogelijk hebben de duurdere modellen een regelbaar toerental. Enkele onderdelen meer op hetzelfde printje is wellicht goedkoper dan twee soorten printjes gebruiken. Dat laatste is maar een idee.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Zoals je het vertelt zijn er 4 onderdelen: Accu, motor, mosfet en schakelaar. Er moeten er meer zijn anders heeft de mosfet geen zin.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Is die mosfet nodig? Zit er mogelijk een verdoken vorm van stroombegrenzing die moet verhinderen dat de motor verbrandt als er meer kracht wordt gevraagd dan hij leveren kan.

Die mosfet is nodig omdat zo een motor makkelijk 10A of meer kan trekken, geen enkel schakelaar overleeft dat lang. Zelfs op 3,7V kan een motor bij blokkeren nog richting de 25 tot 30A gaan en daar bestaan geen kleine schakelaars voor.
De schakelaar stuurt dan eigenlijk direct de FET aan die dan de motorstroom schakelt.

Ik heb in eenvoudige accuboormachines nog nooit een vorm van stroom begrenzing gezien. De hele oude makita's hadden wel een thermische zekering. Echter was dat bij een later model er alweer uit omdat je er alleen maar last van had en het best erg moeilijk is om een motor van een accutol defect te krijgen. IK heb ze in de jaren dat de oude 7,2V serie bestond eigenlijk nooit een doorgebrande motor gezien tijden reparatie. Wel koolborstels die op waren of lagerbussen die gaar en uitgesleten waren. De accu's waren toen ook minder goed dan nu qua stroom leveren.

Maar goed er kan elektronica in de schakelaar zit die naast het inschakelen van de FET ook stroom kan meten en dan weer uitschakelt. Maar dan zou de motor onbelast gewoon moeten draaien. Als je een extern FET heb dan heb je mazzel en kan je die vervangen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Schakelaar is eigenlijk een groot woord voor dit chinese dingetje. Hij schakelt wel degelijk de volle motorstroom. De "schakelaar" is een bladveer van ongeveer 1 cm breed. De trekker van het "pistool" is een stuk plastic dat de bladveer tegen een tweede bladveer drukt. Het is wellicht geen ding waarmee de eigenaar een leven lang mee verder kan.

Vriendelijke groeten,

Eduard

benleentje

Golden Member

Apart. Bij die 3,7V machines zal dat nog wel kunnen om direct de stroom te schakelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Pfff. slechts 3.7V -> Grote stromen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Owh, maar zelfs zonder spanning kunnen er grote elektrische stromen lopen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wat ik bedoel is: Mijn accuboor machine doet ongeveer 40A bij 12V. Dat is 480W. Dan zou dit ding 120A bij 4V moeten doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Eduard2

Golden Member

Dag Rew,

Uw boormachine is een krachtig ding. Waarschijnlijk met veel grotere omvang dan dit mini pistooltje dat hier op tafel ligt. Er is goede reden aan te nemen dat de accu versleten is. Als ik mijn regelbare voeding parallel aan de accu verbind dan zie ik op op de meter een stroompiek bij opstart. Eens de motor draait dan kan ik de voeding wegnemen. Volgens de ledjes op de schroevendraaier is de lege accu op een 10 tal minuten weer helemaal vol. Nu ik de mosfet heb kortgesloten kan ik met volle accu een houtschroef van 20mm en 4mm dik niet teneinde in een vezelplaat draaien. Daarna is de batterij buiten adem.

De accu is duidelijk versleten. Heeft iemand een idee waar ik zo'n 3,7V Li accu kan kopen? Het staafmodel van een vinger dik en aan beide einden soldeerlipjes. Bij "alle kabels" is niets van die spullen op voorraad. Het lijkt alsof de crisis in de levering van onderdlen ook voor zulke batterijen geldt.

Vriendelijke groeten,

Eduard

De precieze grootte is wel belangrijk. Is het model 14500 ?

Ik gok 18650. Dan is de diameter 18mm en de lengte 65.0 . Of als Zonnepaneeltje gelijk heeft 14mm diameter 50.0 mm lang.

Die dingen kan je (als ze verkrijgbaar zijn: Er is ineens een tekort aan die dingen) kopen bij NKON. Dat is een betrouwbare leverancier voor dat spul. Meet even de diameter en stuur wat fotos van het ding. Dan kunnen we helpen zoeken.

Even voor de goede orde: Bij het opstarten trekt een motor altijd even veel stroom. Nu zit er een BMS tussen die dan ziet: Accu te leeg: Kappen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Eduard2

Golden Member

Dag Zonnepaneeltje en rew,

Er staat geen typenummer op de kartonnen buis. Het is een 1500 mAh type. Intussen heb ik, om het ding te testen met overbrugde mosfet, de schroevendraaier dichtgeschroefd.
Deze schroevendraaier is een low-end ding. Het werd ooit voor een prikje in een aanbieding gekocht. Met zo'n kleine batterij mag je geen krachtpatser verwachten. Een soortgelijke schroevendraaier is nu bij Gamma te koop voor 22€. Zie: https://www.gamma.be/nl/assortiment/gamma-accuschroevendraaier-as-3-6l…
123accu verkoopt zowel de 18650 als de 14500. De eerste kost 8,50€; de tweede 12,50 per paar. Reken daarbij het transport en dat geeft een bedrag hoger dan de halve aankoopprijs. Vooraleer verder te gaan met de reparatie ga ik de eigenaar vragen of hij het wel zinvol vindt die uitgave te doen voor deze schroevendraaier. Enkel voor kleine schroefjes lijkt me deze schoevendraaier krachtig genoeg. Ik wil vermijden dat een geslaagde reparatie uiteindelijk
een ontgoocheling wordt.

Na de eigenaar te hebben gehoord kom ik op dit onderwerp terug.

Vriendelijke groeten,

Eduard

benleentje

Golden Member

Op 28 juni 2022 06:35:12 schreef rew:
Wat ik bedoel is: Mijn accuboor machine doet ongeveer 40A bij 12V. Dat is 480W. Dan zou dit ding 120A bij 4V moeten doen.

Aparte rekenmethode ;) Dan was mijn inschatting van 10A dus wel goed. = 40A / 3,3 = 12A. De 2de inschatting bij blokkeren zit dan iets te hoog, toch kan dat wel oplopen tot 20A.

Op 3,7V is de vlamboog ook een stuk minder groot en eigenlijk kan het dan best om met een kleine schakelaar 10A te schakelen en incidenteel een keer 20A.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 28 juni 2022 11:45:53 schreef Eduard2:
om het ding te testen met overbrugde mosfet, de schroevendraaier dichtgeschroefd.

Dat zou ik toch niet te lang doen. Ik vermoed echt dat er iets in zit dat de boel bij onderspanning van de accu, uitschakelt. Dat gaat nu niet meer.
Vergeet dit soort knutselarij als het niet je eigen apparatuur is! Jíj weet dat je op moet letten, maar de eigenaar snapt er mogelijk geen bal van, is blij dat 'ie het weer doet, tot het mis gaat.

Op 28 juni 2022 11:45:53 schreef Eduard2:
123accu verkoopt zowel de 18650 als de 14500. De eerste kost 8,50€; de tweede 12,50 per paar. Reken daarbij het transport en dat geeft een bedrag hoger dan de halve aankoopprijs. Vooraleer verder te gaan met de reparatie ga ik de eigenaar vragen of hij het wel zinvol vindt die uitgave te doen voor deze schroevendraaier.

Let op dat dit soort cellen speciale types zijn, bedoeld om met enorme stromen te ontladen. Een 'gewone' 18650, bedoeld voor laptops of videocamera's, is absoluut ongeschikt, ook al lijken ze een veel betere keus door de veel hogere capaciteit. Maar dat is precies het addertje onder het gras: een hogere capaciteit betekent vaak ook een lagere maximaal ontlaadstroom. Hoe lager de capaciteit, hoe hoger de maximaal-ontlaadstroom vaak is.

Op 28 juni 2022 11:45:53 schreef Eduard2:
Ik wil vermijden dat een geslaagde reparatie uiteindelijk
een ontgoocheling wordt.

Waarbij ik nogmaals wil benadrukken dat dit nog geen geslaagde reparatie ís. Pas als alles, zonder overbrugging van de MOSFET, met een nieuwe cel weer werkt, is het geslaagd.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

een machine van dat merk heeft geen A klasse liion cellen, stromen zijn minder hoog. als het ding weinig gebruikt is dan is er best kans dat de Ri ook teruggelopen is.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 28 juni 2022 22:34:57 (67%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

IK had ook zo een 3,7V ding. Ik dacht dat dat makkelijk zou zijn met veel kleine schroefjes, maar dat viel tegen. Het ding had amper kracht en accu was zo leeg. Vorige week het ding uit elkaar gehaald, motor apart gehouden en de oude metalen in de recycle bakjes die naar de oudijzerboer gaan als ik weer genoeg heb.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

heb ook zo'n ding, al eens een andere 18650 cel ingezet. ding is 15 jaar intussen, maar veel gebruikt is ie zeker niet. past alleen een bithouder in, welke er ook zo weer uitvalt. was de eerste reeks van die dingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Eduard2

Golden Member

Goede morgen:

@weardguy: Je schreef:"blij dat 'ie het weer doet, tot het mis gaat". Wat kan er in het slechtste geval misgaan? Huisbrand zoals je af en toe leest bij het opladen van elektrische fietsen lijkt me onwaarschijnlijk. De opgeslagen energie in een versleten batterij lijkt me te klein om de behuizing in brand te krijgen. Ik ben geen professionele reparateur. Het is een onbetaalde vriendendienst. Gaat de batterij wat eerder dan verwacht totaal stuk dan is dat maar zo. Is dit een foute inschatting van het risico of schuilt er een onbekend gevaar?

"Een 'gewone' 18650, bedoeld voor laptops of videocamera's, is absoluut ongeschikt" Dat is een gouden tip. Ik had geen idee van het bestaan van een "A klasse batterij". Je helpt een foute aankoop vermijden. Het vinden van een geschikte batterij wordt moeilijker en mogelijk ook duurder. Gelet op de lage prijs waaraan komplete schroevendraaiers bij Gamma nog te koop zijn is het containerpark een te overwegen bestemming. Via de reactie van andere forumleden weten we dat ook een nieuw exemplaar maar matig presteert. Wie iets goeds wil moet dieper in zijn portefeuille tasten.

Ook al leidt de reparatie uiteindelijk toch niet tot een succes dan is deze forumdraad voor mij best leerzaam.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Turbokeu

Golden Member

Ik zou er persoonlijk geen geld meer in steken.

Een paar maand geleden heb ik bij de Action voor 19.95€ volgend schroevendraaiertje aangeschaft:

Met haaks en excentrisch opzetstuk, LI-ON 4V accu en bijgeleverde micro USB-kabel voor opladen met telefoonlader.
Doet waar het voor bedoeld is...

In de laatste 20 jaar heb ik verschillende accuschroevendraaiers gekocht.
Twee uit 'den Aldi', beiden met reserveaccu (Ni-Mh).
Na een 2-tal jaar telkens accu's onbruikbaar, nieuwe accu kostte 2/3 van de gehele accuschroevendraaier, dus afgevoerd naar het containerpark.

Mijn Makita accuschroevendraaier van 2001 (geleverd met twee NI-CD accu's) doet het nog steeds perfect.
Ik gebruik deze nu veel minder wegens afwezigheid van een koppel/momentinstelling.

Mijn laatste aankoop was een Parkside uit de Lidl-webshop 2 jaar geleden (promo 29.95€ i.p.v. 59.95€).
Ik heb er drie aangekocht o.a. voor collega's.
Nadien heb ik voor 24.95€ nog een bijkomende accu + lader aangeschaft.
Doet perfect zijn werk...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 28 juni 2022 22:57:00 schreef benleentje:
IK had ook zo een 3,7V ding. Ik dacht dat dat makkelijk zou zijn met veel kleine schroefjes, maar dat viel tegen. Het ding had amper kracht en accu was zo leeg.

Misschien dat dit dan de hoofdoorzaak is? ;)

Op 28 juni 2022 22:17:43 schreef testman:
een machine van dat merk heeft geen A klasse liion cellen, stromen zijn minder hoog.

Op 29 juni 2022 09:10:32 schreef Eduard2:
Wat kan er in het slechtste geval misgaan? Huisbrand zoals je af en toe leest bij het opladen van elektrische fietsen lijkt me onwaarschijnlijk. De opgeslagen energie in een versleten batterij lijkt me te klein om de behuizing in brand te krijgen.

Ik dacht ook dat een dode cel onschuldig was. Van een laptopaccu de nodige cellen gescheiden en de dode groep voor een 3d-print geval aan m'n zus gegeven, dan hoefde ze niet bang te zijn voor sluiting. Tot er bij een proefpassing toch sluiting ontstond en de cel, die 0 Volt was geweest door z'n buurman waar 'ie mee gekoppeld was, weer wat lading verzameld had en alsnog een gloeiend en rokend stuk metaalstrip veroorzaakte...

Hoewel het sterk afgeraden wordt om lithium-cellen voorbij hun veilige ontladingsgrens te brengen, geloof ik persoonlijk wat minder van het explosie-risico daarvan. Mogelijk is dat naïef, mogelijk is het vooral iets wat met de afgekeurde zooi uit China voor komt, waardoor het een algemene gedachte is geworden dat lithium-cellen die diepontladen worden, volatiele neigingen krijgen.
Dat het niet goed is voor de levensduur van een cel om 'm voorbij de grens in het datablad te ontladen en het liefste daar nog wat boven te blijven, staat buiten kijf.

Het tweede risico van een diep-ontladen cel is dat de eigenaar na 3 maanden of zo denkt 'oh, ik laad 'm even op'. Als de lader gewoon een stroom die cel instuurt, kan het wél mis gaan. Een diepontladen cel moet rustig weer op spanning gebracht worden met hooguit 1/20ste tot 1/40ste van z'n nominale stroom als laadstroom. Eenmaal boven de 3 Volt, kan het gerust wat harder, tenzij de cel dan warm wordt. Is dat het geval, kun je beter onmiddelijk stoppen. Ik heb recent versteld gestaan van de warmte-ontwikkeling in een cel die gewoon hartstikke interne sluiting had. Bij 100 mA laadstroom (automatische laadstroombegrenzing van de lader die zag dat het niet best was), waarbij ik alleen geen laadspanning weet, werd de cel al zo duidelijk warm dat ik 'm er maar uithaalde: ik wist al zeker dat het toch niet goed ging komen. Ietsje opwarmen tijdens opladen is normaal, maar duidelijk voelbaar warm is een teken dat de cel echt dood is. Ga je toch door, dan loop je echt wel kans op gemene bijwerkingen.

Op 29 juni 2022 09:10:32 schreef Eduard2:
Dat is een gouden tip. Ik had geen idee van het bestaan van een "A klasse batterij". Je helpt een foute aankoop vermijden. Het vinden van een geschikte batterij wordt moeilijker en mogelijk ook duurder.

Gezien uw locatie is er een opsturen niet zo zinvol: ik heb 7 stuks uit een Hitachi schroefmachine-accu staan waar niets mis mee is. Let wel, opsturen mag officieel niet, maar als ik zie hoe nkon.nl (een bekende acculeverancier) zijn spullen verzend, weet ik zeker dat het mijne beter gezekerd wordt dan dat van hun.

Op 29 juni 2022 09:10:32 schreef Eduard2:
Gelet op de lage prijs waaraan komplete schroevendraaiers bij Gamma nog te koop zijn is het containerpark een te overwegen bestemming. Via de reactie van andere forumleden weten we dat ook een nieuw exemplaar maar matig presteert. Wie iets goeds wil moet dieper in zijn portefeuille tasten.

Ik vrees het ook ;)

Op 29 juni 2022 09:10:32 schreef Eduard2:
Ook al leidt de reparatie uiteindelijk toch niet tot een succes dan is deze forumdraad voor mij best leerzaam.

Kijk, hebben we toch nog iets bereikt ;)

Wat betreft de overige reacties kan ik ze zeker bijvallen: ik heb, nu bijna 20 jaar terug, een Bosch Ixo gekocht, voor m'n opleiding toendertijd. Daar waren de wat oudere monteurs-in-opleiding wat skeptisch over, tot ze erachter kwamen dat ze een stevig dikke schroef zonder voorboren dwars door de 15 mm dikke multiplex plaat konden schroeven.

Die dingen waren voor m'n gevoel onverwoestbaar en ook de accu heeft het geweldig lang uitgehouden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

De opgeslagen energie in een versleten batterij lijkt me te klein om de behuizing in brand te krijgen.

Daar vergis je je toch sterk in als het ding eenmaal gaat dan komt er een vlamboog uit van 800 graden, het gaat niet om de aanwezig energie die erin zit maar om de lithium reactie.
Echter de kans is erg klein en zeker als daar gewoon op de accu een BMS printje zit die de accu beveiligd. Dat zat er bij tenminste wel op. Het gevaar bij dit type accu zit hem als je door omzeilen van de mosfet de accu te ver kan ontladen. Een te ver ontladen moet je speciaal opladen en die gewoon op de lader aansluiten is gevaarlijk. Als de accu zijn eigen BMS print heeft voor de schakelaar is er niets aan de hand.

Misschien dat dit dan de hoofdoorzaak is?

Vroeger bij ABB met een staafmodel accutol gewerkt (eigen merk) dat was super handig om schakelkasten op te bouwen, de reigklemmen waren toen nog met schroefjes.

Deze lilde 3,7V accutol had een draaibaar handvat zodat je hem ook als staafmodel kon gebruiken echter dan hielt je hem bovenaan beet en die ABB dingen pakte je onderaan vast en waren ook iets dunner. Echter was het echte probleem met slopen van oude apparaten waar sommige schroeven te vast zaten voor deze accutol. Het bleek gewoon geen handig nuttig ding te zijn voor mij.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 29 juni 2022 18:06:54 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

G, maar als ik zie hoe nkon.nl (een bekende acculeverancier) zijn spullen verzend, weet ik zeker dat het mijne beter gezekerd wordt dan dat van hun.

die waren weer verhuisd zag ik, zitten nu nog dichtbij. dit pand is wel wat groter als eerst..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 29 juni 2022 20:23:05 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

geloof ik persoonlijk wat minder van het explosie-risico daarvan.

Ik heb toch wel een 10 tal youtubes gezien met brandende lithium accu, maar daar nooit een explosie gezien, wel grote steekvlammen uit een e-auto die een ernaast staande auto binnen 20 seconden in brand zet.
Ik denk dat een steekvlam ook vaak gezien word als explosie. Er lijkt wel een verband te zijn tussen de grote van de steekvlam en de accu grote en of capaciteit. Een laptop accu geeft amper een steekvlam maar blakert die meer zwart. Zal ook wel komen door het vlam dovende omhulsel.

Als deze accutol ergens op een werkbank ligt en de accu vliegt in brand dan zal dat enkel beperkt blijven dat het apparaat zelf. Ligt het op of onder (zeer)brandbaar materiaal dan kan dat anders zijn. Maar als je naar ongeluk ketens kijkt zijn er toch vaak meerde schakels die er fout zijn gegaan het is zelden maar 1.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.