Op 28 juni 2022 22:57:00 schreef benleentje:
IK had ook zo een 3,7V ding. Ik dacht dat dat makkelijk zou zijn met veel kleine schroefjes, maar dat viel tegen. Het ding had amper kracht en accu was zo leeg.
Misschien dat dit dan de hoofdoorzaak is?
Op 28 juni 2022 22:17:43 schreef testman:
een machine van dat merk heeft geen A klasse liion cellen, stromen zijn minder hoog.
Op 29 juni 2022 09:10:32 schreef Eduard2:
Wat kan er in het slechtste geval misgaan? Huisbrand zoals je af en toe leest bij het opladen van elektrische fietsen lijkt me onwaarschijnlijk. De opgeslagen energie in een versleten batterij lijkt me te klein om de behuizing in brand te krijgen.
Ik dacht ook dat een dode cel onschuldig was. Van een laptopaccu de nodige cellen gescheiden en de dode groep voor een 3d-print geval aan m'n zus gegeven, dan hoefde ze niet bang te zijn voor sluiting. Tot er bij een proefpassing toch sluiting ontstond en de cel, die 0 Volt was geweest door z'n buurman waar 'ie mee gekoppeld was, weer wat lading verzameld had en alsnog een gloeiend en rokend stuk metaalstrip veroorzaakte...
Hoewel het sterk afgeraden wordt om lithium-cellen voorbij hun veilige ontladingsgrens te brengen, geloof ik persoonlijk wat minder van het explosie-risico daarvan. Mogelijk is dat naïef, mogelijk is het vooral iets wat met de afgekeurde zooi uit China voor komt, waardoor het een algemene gedachte is geworden dat lithium-cellen die diepontladen worden, volatiele neigingen krijgen.
Dat het niet goed is voor de levensduur van een cel om 'm voorbij de grens in het datablad te ontladen en het liefste daar nog wat boven te blijven, staat buiten kijf.
Het tweede risico van een diep-ontladen cel is dat de eigenaar na 3 maanden of zo denkt 'oh, ik laad 'm even op'. Als de lader gewoon een stroom die cel instuurt, kan het wél mis gaan. Een diepontladen cel moet rustig weer op spanning gebracht worden met hooguit 1/20ste tot 1/40ste van z'n nominale stroom als laadstroom. Eenmaal boven de 3 Volt, kan het gerust wat harder, tenzij de cel dan warm wordt. Is dat het geval, kun je beter onmiddelijk stoppen. Ik heb recent versteld gestaan van de warmte-ontwikkeling in een cel die gewoon hartstikke interne sluiting had. Bij 100 mA laadstroom (automatische laadstroombegrenzing van de lader die zag dat het niet best was), waarbij ik alleen geen laadspanning weet, werd de cel al zo duidelijk warm dat ik 'm er maar uithaalde: ik wist al zeker dat het toch niet goed ging komen. Ietsje opwarmen tijdens opladen is normaal, maar duidelijk voelbaar warm is een teken dat de cel echt dood is. Ga je toch door, dan loop je echt wel kans op gemene bijwerkingen.
Op 29 juni 2022 09:10:32 schreef Eduard2:
Dat is een gouden tip. Ik had geen idee van het bestaan van een "A klasse batterij". Je helpt een foute aankoop vermijden. Het vinden van een geschikte batterij wordt moeilijker en mogelijk ook duurder.
Gezien uw locatie is er een opsturen niet zo zinvol: ik heb 7 stuks uit een Hitachi schroefmachine-accu staan waar niets mis mee is. Let wel, opsturen mag officieel niet, maar als ik zie hoe nkon.nl (een bekende acculeverancier) zijn spullen verzend, weet ik zeker dat het mijne beter gezekerd wordt dan dat van hun.
Op 29 juni 2022 09:10:32 schreef Eduard2:
Gelet op de lage prijs waaraan komplete schroevendraaiers bij Gamma nog te koop zijn is het containerpark een te overwegen bestemming. Via de reactie van andere forumleden weten we dat ook een nieuw exemplaar maar matig presteert. Wie iets goeds wil moet dieper in zijn portefeuille tasten.
Ik vrees het ook
Op 29 juni 2022 09:10:32 schreef Eduard2:
Ook al leidt de reparatie uiteindelijk toch niet tot een succes dan is deze forumdraad voor mij best leerzaam.
Kijk, hebben we toch nog iets bereikt
Wat betreft de overige reacties kan ik ze zeker bijvallen: ik heb, nu bijna 20 jaar terug, een Bosch Ixo gekocht, voor m'n opleiding toendertijd. Daar waren de wat oudere monteurs-in-opleiding wat skeptisch over, tot ze erachter kwamen dat ze een stevig dikke schroef zonder voorboren dwars door de 15 mm dikke multiplex plaat konden schroeven.
Die dingen waren voor m'n gevoel onverwoestbaar en ook de accu heeft het geweldig lang uitgehouden.