Bass weergever luidspreker B&W DM4

Arco

Special Member

Let er wel op: de lijm die voor foamranden en stofkappen wordt geleverd is niet geschikt voor spiders. (daar is speciale lijm voor)

Staat ook op de speakerrepair site:

Let op: deze lijm is niet geschikt voor het lijmen van spiders en spreekspoelen. Hiervoor is een andere lijm vereist.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de lijm die bij speakerranden zit is gewoon houtlijm..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Gewone houtlijm zou ik niet zeggen...

Ik heb diverse houtlijmen geprobeerd, die drogen altijd op met veel heel kleine luchtbelletjes erin.
De lijm van speakerrepair droogt op zonder een enkele luchtbel... (misschien bepaald merk of er zit wat doorheen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 juni 2022 19:38:55 schreef Arco:
Let er wel op: de lijm die voor foamranden en stofkappen wordt geleverd is niet geschikt voor spiders. (daar is speciale lijm voor)

Staat ook op de speakerrepair site:
[...]

Noted. Grappig soms als je verschillende meningen hoort. ;-0) Moet deze post bestuderen , online kijken, kleine studie ;-0) tx

Semtexx

Golden Member

Ik vind het een leuke hobby. Tot verleden jaar had ik hier 10 paar BR25 / BR26 luidsprekers staan die ook allemaal gerepareerd moesten worden. Verrassend hoe goed dat weer wordt met een minimale investering + tijd en geduld. Een poosje lang heb ik op eBay kapotte paartjes gekocht en weer opgeknapt.

De lijm van Audiofriends/speakerrepairshop is een PVA-lijm (polyvinylacetaat), maar ik vind hem ook anders in het gebruik dan de houtlijm (ook PVA) die ik heb. Aangezien het goed werkt voor mij hou ik het erbij en gun ik hun ook hun boterham :)

Voor de spider kan je aan de magneetkant best die surroundlijm gebruiken. De spreekspoel wordt warm en daarom is het niet aan te bevelen een PVA-lijm in het bereik van de spreekspoel te gebruiken om de spider weer te verlijmen.

En waarom het loslaat: tja, de DM4 is op zijn gunstigst 45 jaar oud. Dan gaat er eens wat hangen of kapot. Misschien ooit in ruimtes gestaan waar zwaar gerookt werd. Nicotine en lijm is ook niet zo'n goede combi.