Overbruggen thermostaat

Beste,

Ik heb in mijn tuinhuis een inbouwkoelkast staan van het merk Siemens.
Ik heb deze tweedehands gekocht en vond dat ze nooit goed koelde. Drank was koud maar niet koud genoeg. De flesjes waren nooit beslagen zoals ik het gewoon ben.
Nu zou ik mijn thermostaat eens willen overbruggen om te kijken of deze dan wel werkt.
Als ik de knop "TURBO" induw heb hoor ik ze steeds aanslaan, anders niet.
In bijlage de aansluitingen en het thermostaat.
Ik meet op alle bruine en zwarte draden 230V? hoe kan ik deze dan overbruggen?
alvast bedankt voor elke reactie

Op de aansluiting vd thermostaat staan nummers

Tss 3 en 6 zit de hoofdschakelaar die opent als je naar nul draait. Voor de rest is die gesloten.
Tss 3 en 4 zit de thermostatische schakelaar wat niet wil zeggen dat als je 3 en 4 lostrekt en samenbrengt de motor gaat draaien. Meestal zit de voeding op 6.
Ik steek een schroevendraaier tss 3 en 4 en dan weet ik of het contact open staat als dan de motor begint te draaien. Dit in combinatie met de verdampertemperatuur bepaald of deze stuk is. Een open contact bij een in ontdooifase zijnde thermostaat geeft geen indicatie naar defect.

De thermostaat heeft een heel grote hysteresis. Nakijken kun je best doen door de verdamper aan het meetpunt vd thermostaat te monitoren. Meer over hoe een frigo werkt vind je https://www.circuitsonline.net/forum/view/155815/last

Meten meten meten. Verdamper. Duty cycle. Ruimte temperatuur in glas water....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
benleentje

Golden Member

Ik heb in mijn tuinhuis een inbouwkoelkast staan

Achter de koelkast moet de warmte wel weg kunnen. De luchtstroom gaat van onder de koelkast tussen de plinten door langs de verdamper naar boven. Ergens boven in moet dan wel genoeg ruimte zijn zodat de warmte weg kan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Warmte kan goed weg. Is aan de achterzijde open en ook roosters bovenaan.

de zwarte draad doorverbinden met de bruine, tijdelijk i9n elkaar schuiven kan. Ik denk dat de bruine draad met smalle stekker naar lampje gaat, die dus niet!!

Update,

Ik heb de bruine en de zwarte,3 & 4, met elkaar verbonden en nu blijft de motor draaien.
De koelkast koelt ook beter en de temperatuurweergave is correcter.
Ze begon op het display met 9° en zakt dan langzaam naar beneden.
Voordien toonde het display eerst een hoge temperatuur en na een tijdje 2° waar ook niets meer aan veranderde terwijl het zeker geen 2° was in de koelkast.
Ga ze nog even laten draaien zo en kijken welke temperatuur ze bereikt.

benleentje

Golden Member

IS het display en thermostaat 1 geheel? dan is het ook logisch dat als het op het display 2 graden is de motor niet draait. Beste is dan om de hele thermostaat te vervangen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De meeste thermostaten zijn voorzien van een ontdooi contact om ijsvorming te voorkomen. Voor zover ik weet zijn contacten 3 en 4 voor de thermostaat instelling inclusief uitschakel stand en contact 6 voor de ontdooi optie. Zodra de temperatuur in de koelkast bereikt is slaat de compressor af en wordt contact 6 van 230 volt voorzien die op zijn beurt een verwarmingselementje aan de achterzijde van de koelkast in werking zet. Zodra de koelkast weer aanslaat valt die 230 volt op contact 4 weer af en dat gebeurt bij de huidige thermostaat niet omdat u op alle contacten 230 volt meet. U heeft met het doorverbinden van die twee draden zowel de thermostaat als ook het verwarmingselementje omzeild en dat maakt dat de compressor in werking blijft. Sluit de bruine en de zwarte weer op contact 3 en 4 aan en sluit de draad op contact 6 niet aan want op die manier wordt de ontdooi optie niet aangesproken. Wellicht is de thermostaat al die tijd defect geweest en zijn zowel de compressor en het verwarmingselementje gelijktijdig ingeschakeld geweest. Als dan de temperatuur de ingestelde waarde blijft houden hoeft de thermostaat niet vervangen te worden maar er ontstaat dan wel ijsvorming in het koelgedeelte.

jerome

Golden Member

Stel nu dat de koelkast 50% van de tijd moet draaien om aan de vereiste temperatuur te geraken, dan is er een koelgas of compressorprobleem. Je kan dan wel nog een poosje verder, maar het gaat de energiefactuur niet ten goede komen.

benleentje

Golden Member

Stel nu dat de koelkast 50% van de tijd moet draaien om aan de vereiste temperatuur te geraken,

Ja dat is waar, echter met de info die ik van TS heb gezien lijkt er toch wel wat mis in de thermostaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Probleem is dat de thermostaat een verlopen dooipunt heeft, IPV 6 Graden nu een graad of 9 a 10.. Komt vaak voor en kan je tijdelijk verstellen door schroefjes aan zijkant thermostaat..

Zo, terug van verlof en tijd om verder aan de koelkast te werken. Vandaag de koelkast aangesloten zonder overbrugging en kabel op nr6 niet aangeqloten. W1t merk ik nu, geen temperatuurweergave op het display en de kabel die op nr6 aangesloten moer word3n heeft 230v?. Wat kan nog?

Nooit gedacht dat een koelkast zo ingewikkeld was :(

Ik begrijp niet wat je aan het uitzetten bent. Als je een stroomvoerende kabel lost dan valt de boel toch dood?

Heb je een foto vh typeplaatje om te kijken wat voor model het is.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 28 juni 2022 20:42:07 (24%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedoel je van de koelkast of thermostaat?

Koelkast. Thermostaat is allemaal hetzelfde. Enkel temperatuurwaardes anders

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Maar veel wordt duidelijk. De print met display heeft een aparte voeler en heeft niets met de thermostatische werking te maken. De supertoets naast de display sluit intern via een relais de 3-4 van de thermostaat gewoon een vaste tijd (24u bv?) kort.

Deze modellen gaan zelden stuk qua koeling maar des te meer aan thermostaten.

De thermostaat is een K57L5861 (in dit geval bij jouw een atea A110081)

Ik durf wel eens een VI109 plaatsen

Bij het plaatsen van het thermostaatcapilair opletten dat je hem niet te diep in het wachtbuisje duwt. Ik teken altijd de
oude vooraleer uit te nemen af met een lijntje zodat ik dezelfde lengte kan overzetten op de nieuwe.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 28 juni 2022 21:49:41 (20%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi Eric,

Ik zal de eens op zoek gaan nazr zo een thermostaat maar vrees dat ik de capilair niet uit de wachtbuis krijg. Zit heel vast volgens mij. Heb zoiets trouwens nog nooit gedaan maar voor alles is een eerste keer.

Sommige zitten onderaan vast met een beugeltje.
dan moet je de verdamper lossen en lichtjes naar voor halen (gasleiding, opgelet). Dan achterkant verdamper voelen en capillair en beugeltje uit uitsparing in verdamper schuiven.

De verdamper is toch niet bevroren? Dan zit het capillair vastgevrozen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Verdamper is niet bevroren. Ga deze dus bestellen en zien of de koelkast dan werkt. Moet ik mss de achterwand in de koelkast verwijderen? Zal het morgen eens rustig bekijken. Die 26 euro wil ik er nog wel aan besteden.

Achterwand is de koelplaat met gasleiding in dus opgelet. Niet zomaar plooien of drg...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?