Hoeveel volt voegt een zonnepaneel omvormer toe

mooie discussie.
Gelukkig geen geroeptoeter, maar commentaar MET berekeningen. _/-\o_

Op 28 juni 2022 17:12:41 schreef rew:
Nee, daar hoef je het niet voor te doen.

De meter saldeert direct wat je op fase 1 teruglevert met wat je op fase 2 verbruikt.

Dat klopt, en dat heeft niks met de salderings regeling te maken. Dat blijft ook als de saldering wordt afgeschaft.

Blue Sky

Cableguy

Op 28 juni 2022 17:12:41 schreef rew:
Nee, daar hoef je het niet voor te doen.

De meter saldeert direct wat je op fase 1 teruglevert met wat je op fase 2 verbruikt.

Dat klopt zolang de saldering blijft bestaan maar als die afgebouwd wordt wil je het liefste de opgewekte energie zelf gebruiken en dan heb je een 3 fase omvormer nodig omdat die energie terug levert op alle 3 de fasen in plaats van 1, zo kunnen alle apparaten er gebruik van maken in plaats van alleen die die op de fase van de omvormer zitten. Of maak ik nu een denkfout?

Ik ga er van uit dat de opgewekte energie evenredig over alle fasen verdeeld wordt.

Waar rook is, is stroom

Ja dat is een denkfout.

De meter telt -elke seconde- alle drie fasen bij elkaar en bepaalt uit de som hoeveel er is afgenomen / teruggeleverd. En vervolgens wordt ofwel de afname-teller ofwel de teruglever-teller bijgewerkt, nooit allebei. De meter heeft geen aparte tellers per fase.

Salderen heeft betrekking op terugleveren op het ene moment en later weer opnemen op een ander moment.

Er is net geschreven dat elke kWh meter intern saldeert.
Wek jij op op fase 1 2000
neem jij af op fase2 2000
neem je niets af van het net.

Een 3 fase omvormer kopen om dus op elke fase te leveren is zonde van het geld, want dat werkt niet als je niet gelooft dat de kWh meter intern saldeert.

Want wek jij 900 op en neem je op fase 1 900 af, gaat er 900 -(900/3) = 600 uit het net op fase 1.
Op fase 2 en 3 gaat er dan 300 en 300 het net op.
Intern wordt lever en afname verrekend. blijf je nog steeds 0 houden om af te rekenen.
Zou jij bang zijn dat er niet per kWH meter gesaldeerd wordt, heb je met een 3 fase regelaar nog steeds geen nul op de meter.
Je denkt dus verkeerd.

heel simpel bij slimme meters, gaat het verbruik onder 0, dan pas lever je terug volgens het telwerk van terugleveren. de verschillende stromen per fase maken niet uit, het opgetelde vermogen telt hier. dus lever je op 1 fase 3200W terug en loopt er op fase 2 en 3 samen 3000W aan belastingen dan lever je 200W terug volgens het teruglever telwerk.

een 3F omvormer lijkt de oplossing te zijn hier, stromen zijn maar 1/3 van wat ze eerst op 1 fase waren immers. echter je hebt het bestaande probleem nog steeds, gaat er maar 1 fase naar 251V dan kapt je omvormer toch af. dit dan nog steeds door de PV van de buren op die zelfde kabel en je eigen PV vermogen daarbovenop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je omvormer werkelijk 4-5 uur uitvalt, dan is dat niet 'net' uitvallen
Dan heb ik het idee dat de spanning zoiezo boven de 251 komt, ook zonder jouw levering

Die nieuwe omvormer valt waarschijnlijk net zoveel uit

Dan zou de terugverdientijd 'nooit' zijn

Blue Sky heeft nu een driefasen huisaansluiting en een éénfase omvormer die teruglevert op de fase met de laagste spanning. Die spanning is al dusdanig hoog dat de omvormer met enige regelmaat afschakelt en de andere twee fasen zitten nog hoger. Welke zekerheid heb je dat die driefasen omvormer bij die spanningen niet zal afschakelen?

Edit: Ik zie dat DK dezelfde gedachte had en testman ook.

Guys, TS heeft het ding besteld. Hij vind het "een experimentje waard". Laten we gewoon afwachten en hopen dat ie hier rapporteert of het al dan niet werkt.

Best case levert dat ding het meeste terug op de laagste fase. Best case gebruikt ie de laagste fase om te beslissen om uit te gaan.

Worst case let ie niet op de spanningen anders dan om bij de eerste die over de 253 heengaat af te schakelen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew, ik lees nergens "ik heb besteld", slechts "ik heb besloten". Dat is bij mij niet hetzelfde.

Op 28 juni 2022 20:14:26 schreef rew:
Best case levert dat ding het meeste terug op de laagste fase. Best case gebruikt ie de laagste fase om te beslissen om uit te gaan.

Ik vind dit wel een hele aparte gedachte.
Je zegt hierbij dat hij maar naar 1 fase kijkt.
Dat kan niet.
Zou de fase missen waar hij niet naar kijkt zou hij blijven werken.......
Zou de fase waar hij niet naar kijkt 300V geven schakelt hij niet uit, dan voldoet hij toch niet aan de netcode?
Onmogelijk dus.

Je hebt in zoiets toch maar 2 opties?
Hij levert symmetrisch, als dan 1 fase te hoog komt, schakelt alles af
Hij levert asymmetrisch, dan kan hij alles naar 1 fase sturen zolang er nog 1 onder de 253 zit
Geen idee wat een omvormer doet als 1 fase te hoog komt, hier zit alles nog netjes rond de 240, maar beide opties lijken me verre van 'onmogelijk'

denk maar niet dat zo'n ding meedenkt, maakt niet uit welke fase 251V meet, plat gaat ie. stroom terugleveren is 1/3 van het aangesloten paneelvermogen max per fase.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 april 2022 11:08:28 schreef rew:
Je kan met een laagspanningstrafo de spanning wat verlagen. deze bijvoorbeeld.

Maar het risico, zoals al eerder genoemd is dat je in jou huis de spanning zo ver opdrijft dat er dingen stuk gaan.

achter de hoofdschakelaar plaatsen om zo een juiste netspanning te krijgen.

Op 28 juni 2022 22:39:16 schreef BenI2C:
[...]

achter de hoofdschakelaar plaatsen om zo een juiste netspanning te krijgen.

een gewikkelde halogeentrafo van 300VA net achter de hoofdschakelaar zou in eigen huis werken, 12V lager als de netspanning kom je dan uit. maar de straatkabel jaag je nog verder op zo. echter gaan de PV omvormers van de buren dan ook in protect..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja,waar ga je voor. Ik ga voor mijn eigen opbrengst.

Sine

Moderator

Op 28 juni 2022 22:45:04 schreef testman:
echter gaan de PV omvormers van de buren dan ook in protect..

Bonus: nog meer ruimte voor je eigen opwek >:)

joopv

Golden Member

Je kan deze "oplossing" ook aan de over-overburen verkopen voor pakumbeet 300 euro :+
(niet te dicht bij natuurlijk)

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 29 juni 2022 10:27:56 (21%)

Ja fijn,

Als iedereen dat doet dan komt er straks 350VAC uit het stopcontact 8)7 .

evelo

Golden Member

Ja, en dan geef je de netbeheerders echt een dikke stok om mee te kloppen..

Het is weer wachten op een schandaal (ongeval).

mvdk

Golden Member

Een van de bepalingen in de netcode, en die zit dicht tegen wetgeving aan, is dat je geen onaanvaardbare hinder mag veroorzaken met je installatie. Ze kunnen je verzoeken dat deel wat hinder veroorzaakt af te koppelen.

Edit: artikel 2.15 lid 1 en 2 gaat daar over.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 29 juni 2022 13:04:38 (10%)

Sterker nog, de Netcode is een wet, evenals de Meetcode.

er komt geen schandaal/ongeval. Wat er gebeurt is dat de levensduur van marginaal ontworpen apparaten terugloopt. Die gaan niet allemaal op de eerste zonnige middag kapot, die gaan "iets vaker dan normaal" kapot. Dat duurt jaren voordat je genoeg data hebt om te bewijzen dat eea gecorreleerd is aan de (te) hogere netspanning.

En ALS je buurman weet te bewijzen dat zijn flanstuters kapot gaan door een te hoge netspanning... Is dan niet de netbeheerder het eerste aanspreekpunt? Komt die er achter dat jij de trafo-truuk gebruikt? Worst case kunnen ze zeggen: Het lijkt er op dat jou zonnepaneel bij 254V door blijft leveren, kan je dat ding een keer nakijken?

En als ze je trafo-truuk vinden. Dan zeg je: Ik heb 245V gemeten op het net. Toen heb ik deze constructie gemaakt om mijn computer 230 en niet 245V+ te geven.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Blue Sky

Cableguy

Ik heb nog geen nieuwe omvormer gekocht en als ik de verhalen zo lees dan heeft dat dus ook geen nut. Wat ik wel zou kunnen doen is testen met een 2e hands maar eigenlijk heb ik een hekel aan 2e hands omvormers omdat je nooit weet hoe lang die het nog volhoudt. Die van mij heeft inmiddels 36.492 uren gedraaid en is sinds mei 2013 actief, het kan dus zo maar dat hij binnenkort de geest geeft of hij "speelt" nog 10 jaar.

Op 28 juni 2022 20:04:18 schreef DK:
Als je omvormer werkelijk 4-5 uur uitvalt, dan is dat niet 'net' uitvallen
Dan heb ik het idee dat de spanning zoiezo boven de 251 komt, ook zonder jouw levering

Die nieuwe omvormer valt waarschijnlijk net zoveel uit

Als de spanning zo rond de 246, 247 is en mijn omvormer start op dan gaat hij over de 253 V en poeft hij gelijk uit. Daarna zakt de spanning weer iets en begint de volgende cyclus. Dat was mijn startvraag ook: hoeveel voegt een omvormer toe. Er werd ook opgemerkt dat de last met een 3 fase omvormer verdeeld wordt over de 3 fasen en mijn gedachte is dat daarmee de spanning niet zo snel stijgt als nu. Maar is dat ook zo?

Waar rook is, is stroom

ik heb vandaag eens gemeten wat de spanningval doet met een omvormer die volle bak terug aan het leveren is. een 3 fasen omvormer die 20kW teruglevert. voedingskabel een 220 meter 16mm2. ik heb 228V zonder terugleveren, er zat amper belasting op die installatie, paar honderd W over 3 fasen verdeeld. met 20kW terugleveren had ik 236V. 6,6kW werd er dus op die fase terug geleverd aan het einde van 220mtr 16mm2.

waar rook was, werkt nu iets niet meer